X - Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Id/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Rasmus Welling
Hold
2022 Id/z (
1z Id
,
2z Id
,
3z Id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Eksamensforløb, Basketball / OL basket 3x3
Titel 2
Rytmisk opvarmning og dans
Titel 3
Fodbold
Titel 4
Eksamensforløb, Jive & Cha cha cha
Titel 5
Eksamensforløb, Badminton
Titel 6
Beachvolleyball
Titel 7
Eksamensforløb, Padel tennis
Titel 8
Eksamensforløb, Floorball
Titel 9
Alpint skiløb
Titel 10
Eksamensforløb, Hiphop performance
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Eksamensforløb, Basketball / OL basket 3x3
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basket- ball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Tekniske elementer:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp - Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb 3 mod 3 på en kurv
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre 3 mod 3 på en kurv
Indhold
Kernestof:
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 534-545
Verdens letteste skud
Husk at se alle filmene på siderne.
Glad i bad: Musik, sodavand og badebuddies får gymnasieelever til at gå i bad
3. Afleveringsfirkant
At gøre sig spilbar
3 mod 3
Genlæs denne del af lektien fra sidst.
Spilforståelse. Spacing og flow i spillet
Afsnit
Medtag telefon + computer i hallen, vi skal lave en del videooptager
OBS! alle skal have lagt deres videoer op fra sidste modul i drev og delt med RW.
Vi træner bevægelser i 3 mod 3 spiller en del hvis alle har lavet deres videoer. Til sidst introduktion til
Basketball 3 mod 3
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rytmisk opvarmning og dans
Forløbet er startet op med l2 modulers lanciers. Derefter er fulgt 3 moduler hvor eleverne har udarbejdet og forevist opvarmningsprogrammer til musik herunder arbejde med teorien bag opvarmningsprogrammer. Til slut i forløbet er der danset forskellige danse.
Læringsmål:
-Opleve glæde ved bevægelse til musik inden for forskellige danse/bevægelses områder (kunne følge takten i musikken).
- Eleverne skal kende til og kunne forklare effekterne af opvarmning.
- Kunne tælle takter i musikken og finde tempoet.
- Være i stand til at udvælge musik, som passer til de øvelsestyper der
indgår i et rytmisk opvarmningsprogram.
- Være i stand til at udføre opvarmningsøvelser i takt til musikken og skifte
mellem øvelserne så det passer med overgangene i musikken.
- Kunne opbygge et rytmisk opvarmningsprogram med fokus på progression
i intensiteten og øvelsesvalget samt gennemføre dette i praksis.
Indhold
Kernestof:
At kunne finde passende musik
Vi snupper måske også lige en omgang lanciers
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 1241-1247
Til overskriften: 30.5 Øvelser
Vi starter i idrætsteori
Grupper, ses i modulet
I skal vælge en af fælgende modeller der sakl kunne fremlægges fra klassen d.11/4
I møder omklædt, men vi starter kort op i idrætsteori
En anden måde at tælle musikken på: BPM
Alle grupper skal være klar med deres opvarmningsprogram.
Vi skal danse forskellige folkedanse og måske lidt Lanciers... tag danseskoene på :)
Vi skal bl.a. danse en simpel Zorba variation, lidt inspirations til 1.z Flash mob :)
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fodbold
Faglige mål:
- indersideaflevering
- driblinger
- spilbarhed
- vendespillet
Indhold
Kernestof:
Fodboldkompendie
image.png
I dag starter vi med øvelser i faste grupper findes her under. Vælg 2 øvelser fra sidste modul som i vil udfører.
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 131-145
spørgsmål
Faste grupper:
Spørgsmål
Kap. 7, motivation og behov, Krop og samfund.pdf
Husk vanddunk og tøj der passer til vejret. Vi er ude også selv om der kommer lidt regn :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksamensforløb, Jive & Cha cha cha
Formål:
- Fornemmelse af krop og rytme (tilpasning af tempo til musik)
- En socio-kulturel forståelse af chacha og jive (rytme, krop, musik)
- Læring af trin og sammensætning heraf
- Individuelle krav ved at øve og huske trin
- Afdansningsbal med fokus på at differentiere i personligt udtryk
- Virtuel feedback og fokus på justering af trin på baggrund feedback.
Til undervisningen anvendes yubio kap. 32 med vægtning af videoer.
Indhold
Kernestof:
Lidt baggrundslæsning om Standart og latin samt introduktion til grundtrin i cha cha cha.
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 1291-1308
Grupper:
Har alle grupper lavet deres dansemappe?
image.png
Præsentation af ,metode
Interview opgave, målsætning motivation og behov, idræt 2z
Hannah tager kage med
I kommer til at udfører interview i modulet, samt arbejde med opgaven fra sidst.
Laura og Frederikke har kage med
Cha cha cha, 2023 2024 RW
Jive 2023 2024 RW
Fanalamana
Sparkeserie Dame
Sparkeserie Herre
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensforløb, Badminton
Læringsmål:
Taktiske færdigheder
- Kort baghåndsserv, netdrop, lang singleserv, lob og clear
(sekundært drop).
- Benarbejde til for-bane forhånd + baghånd. Benarbejde + saks til bagbane forhånd (skal kun kunne forevises uden bold)
forspændingshop, centralbevægelse, stemskridt, chasse og
saksebevægelse.
Taktiske færdigheder:
- Gennemgang af de basale regler.
- Via spiløvelser har eleverne arbejdet med bevægelse og placering på
banen -herunder fokus på spillecentrum.
Indhold
Kernestof:
Medbring gerne egen ketcher hvis du har skolen har men de er i blandet forfatning.
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 72-84, 837-846
Fokus på greb og baghåndsserv.
Greb - udgangsgreb (forhåndsgreb)
Baghåndsserv
Baghåndsgreb
Valg af aktiviteter på studieturen, Klatring eller MTB? (ved Lotte)
Se videoer:
Til overskriften: 3.5 Anaerob træning
Case med Kasper
Grupper
Timing: stemskridtet foretages idet man begynder slagbevægelsen.
Link: Lang forhåndsserv https://www.youtube.com/watch?v=fYbVojKaPac (2.28-4.12 min) Video - lang forhånd serv - dansk
Fly information
opgave
Clear med lige tilbageløb og saks
1: Kort baghåndsserv. Bane
Medbring telefon og computer til modulet.
image.png
Til overskriften: 3.7 Smidighedstræning
Spørgsmål
Alle skal have afleveret deres badminton film.
I skal i dag spille en masse forskellige kampe og bruge de forskellige ting I har lært de første 6 moduler.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Beachvolleyball
Udgangspunkt for forløbet har været tillempede regler fra Teenvolleyball. På denne måde har elevrene udført spilnærer øvelser
med tillempede regler fx. at gribe anden bolde.
Eleverne har trænet grundslagene
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb , kontrol på bolde og arbejde med topspind.
Underhåndsserv
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Teoretisk:
Grundlægende regler i Beacvolley.
Generelt læring i forhold til boldspil:
De fire boldspilsfamilier, læringstrinmodellen, Spilhjulet.
Indhold
Kernestof:
BeachvolleyKompendium 3z 2024
Medtag tøj til udeaktivitet i sandet. Husk at have lidt forskelligt tøj med, så i kan tilpasse at det evt er lidt koldt til at starte med.
Vi starter i hallen med en omgang Piratdans!
HØJSKOLE HACK: Lær slagene i beachvolley
Husk gerne vanddunk til modulet!
Warm Up Drill - Voleste (Drill 1.1)Øvelsen startes med baggeslagskast i stedet for serv
Warm Up Drill - Pass / Tomahawk / Turn and Dig (Drill 1.8)Tomahawk kan blot erstattes af normalt baggerslag.
Warm Up Drill - Pass means Set - Set means Pass (Drill 1.9)fokus på at kunne spille bolden sikkert over nettet med fingerslag og baggerslag.
Overhand Serve For Beach Volleyball Beginners
Beach Volleyball exercises / drills for training attack (spike - shot). Great tips!
DET BEDSTE FRA OL-DAGEN Dannebrog entrerer vinterlegene
Star Spangled Banner vs. Mormon Tabernacle Choir
Hitlers OL-drøm, vi har set filmen i sidste modul og kommer til at arbejde med spørgsmål til filmen i modulet.
Spørgsmål til Hitlers OL drøm
Vi starter på forløb om OL-politik og doping!
De Olympiske Lege – moderne tid
Podcast: OL - når politik og sport ikke kan adskilles.
Det er lektie at være færdig med spørgsmålene fra modulet i fredags.
2025 skitur datoer og betalingLæs dokumentet og kom med evt. spørgsmål i modulet.
I skal hører ovenstående podcast (den var også lektie til i fredags) og besvarer følgende spørgsmål inden modulet mandag. Læg din individuelle besvarelse under elevfeedback her på modulet (hvor mange laver lektier?)
Spørgsmål til grupperne
image.png
Fokus på fingerslag:
Volleyball (Short) Tips | Clean Up Your Hand Sets!
HØJSKOLE HACK: Lær slagene i beachvolleygense også denne video
I dag skal vi prøve at spille på stor bane!, gense de forskellige film fra de tidligere moduler. Tjek på teknik i forhold til baggerslag, fingerslag, serv og smash.
OL under den kolde krig - doping, boykot og atletaktivisme, Vi skal arbejde med stoffe i modulet (ikke lektie)
Gruppefremlæggelse Husk at være klar med jeres fremlæggelser i jeres par fra sidst.
Videooptagelse Beachvolley 3Z, læs oplæget til de videoer i skal optage i modulet i dag.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensforløb, Padel tennis
De faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen.
Tekniske elementer:
kunne udfører serv.
kunne udføre forhånds- og baghåndsgrundslag.
kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
kunne returnere lige bold fra bagvæg.
kunne udføre lob.
Taktiske elementer:
Korrekt placering ved modtagelse af serv og fornuftigt valg af servreturnering.
Spilsamarbejde med makker, herunder: Kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen.
Indhold
Kernestof:
Padelregler - kort
Greb: https://www.youtube.com/watch?v=3X1WEw-C-jw
OL under den kolde krig - doping, boykot og atletaktivisme, I skal hører hele podcasten inden modulet.
Husk at i skal have det jeres Beachvolleyballvideoer i dag.
De der ikke var til Beachvolley i tirsdags kan låne en bold i forbindelse med modulet og lave optagelse i frokostpausen. (Frederikke, Freja og Melina)
Hvis der er tid til det, ser vi på drejebog til Beachvolley sidst i modulet.
image.png
teoritime
Gense lektien fra sidst
lidt øvelser:
Spørgmålene fra tirsdagens modul skal være færdiglavet.
Magnus og Mads har optaget Video? men mangler at dele med RW på drev.
Vinter-OL i Sotji 2014 - Putins Lege, hør de første 15 min af Podcasten og besvar de nedenstående spørgsmål individuelt i elevfeedback.
Medtag headset til modulet.
Forhånd og baghånd ved bagvæg, retur (servemodtagning ved væg)
Teknik flugtning: Padel - Flugtninger teknik
Lob
Taktik
I skal have hørt podcasten færdig fra teori før efterårsferien (d.7/10) og have besvaret de tilhørende spørgsmål.
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 102-107, 109-112, 401-405
Fra overskriften: 9.6.4 Den internationale scene til 9.7 Sportens skyggesider
Gruppe 1,3,5,7 og 9 arbejder med s. 102-107 Gruppe 2,4,6 og 8 arbejder med s. 109-112
Fra 4.5 Doping og udholdenhed til 4.5.3 Andre metoder
Fra 4.6 Doping og styrke
Husk at du skal være klar med en præsentation af dit område fra modulet i torsdags.
Skærmoptagelses genvej på mac.
Opstart af træningsprojekt uge 45
Præsentation af forslag til drejebog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Eksamensforløb, Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I starten er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen, så sammenspil og taktik er fokus.
Et centralt taktisk element er hvad der adskiller floorball fra fodbold:
Ingen off-sideregler
Ingen baglinie
Flere afleringsmuligheder lige foranmålet
Flere diagonalaflveringer fremad
Eleverne forventes at mestre:
- Trækaflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af trækaflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af bladet stående og i let tempo
- Drible med bolden uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Lave buen og afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra forsvarsspiller
- Kunne følge løbemønstre i andre taktiske øvelser
- Være bevidst brug af, bander samt fraværet af"
"offside-regel"
- Indgå i kampsituationer, hvor eleven modtager bolden og spiller den videre.
Indhold
Kernestof:
Lob
Taktik
I skal have hørt podcasten færdig fra teori før efterårsferien (d.7/10) og have besvaret de tilhørende spørgsmål.
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 102-107, 109-112, 131-134, 250-281, 401-405, 796-997
Fra overskriften: 9.6.4 Den internationale scene til 9.7 Sportens skyggesider
image.png
Gruppe 1,3,5,7 og 9 arbejder med s. 102-107 Gruppe 2,4,6 og 8 arbejder med s. 109-112
Fra 4.5 Doping og udholdenhed til 4.5.3 Andre metoder
Fra 4.6 Doping og styrke
Husk at du skal være klar med en præsentation af dit område fra modulet i torsdags.
Skærmoptagelses genvej på mac.
Opstart af træningsprojekt uge 45
Præsentation af forslag til drejebog
Fælles opstart af træningprojekt med 3.i og 3.w, Bip-test og diverse styrketest.
Alle møder omklædt til indendørs aktivitet.
Fysisk optagelsesprøve for mænd | Politiskolen | Politi
Spørgeskema træningsprojekt
Afsnittet 20.3.2 Målsætningen Udfyldes ved projektets start
Til overskriften: 5.2.2 Spændingsregulering
I skal alle have indtastet jeres resultater i spørgskemaet.
Præsentation
Træningsprojekt (TP) 3 z vinter 2024 25
Problemformuleringsskabelon
Floorballreglerne - kort version 2024-2025 (med nogle videoer) 3Z
Læs reglerne der er lagt under modulet i går torsdag.
Fra overskriften: 8.4 Anatomi til overskriften: 8.4.3 Musklerne
Introduktion og arbejde med opgave om anatomi og styrketræning ud fra det læste stof til dagens modul.
kl 8.25 gennemgår vi de spørgsmål i arbejde med i fredags.
Til overskriften: 8.5.3 Muskelfibertyper
I skal alle huske at udfylde jeres Træningslog i jeres delte doks. I har alle fået en kommentar. Alle skal ind og skrive set til kommentaren.
Spørgeskema træningsprojekt, Du skal have udfyld spørgeskemaet. Kage til klassen hvis det ikke er udfyldt i passende omfang efter modulet.
Se film: Outsweeper
Se film:
Målmænd : Casper, Daniel M, Eva, Frederikke og Freja har langt tøj med så de kan stå på mål i modulet.
Målmænd : Hannah, Helena, Ida Mari, Jeppe og Kristian har langt tøj med så de kan stå på mål i modulet.
Fra overskriften: 8.5.3 Muskelfibertyper til overskriften: 8.5.6 Muskeltræthed
Ikke lektie, læses i modulet.
Afsnit
Har du spørgsmål til skituren efter Jul? Der er egentligt planlægningsmodul d.16/12
Fra overskriften: 8.5.3 Muskelfibertyper til overskriften: 8.5.6 Muskeltræthed.
Målmænd : Laura, Louise, Mads, Maja, Maria har langt tøj med så de kan stå på mål i modulet.
Alle skal filme (i grupper af 4, jeg laver grupperne):
Målmænd : Marius, Melina, Nanna, Nikolaj, Silas har langt tøj med så de kan stå på mål i modulet.
Hvilken julesang vælger klassen til juleafslutning?
Alle skal filme (i grupper af 3):
Introduktion til skiopgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Alpint skiløb
Indhold
Kernestof:
Skibrev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamensforløb, Hiphop performance
I dette hiphopforløb har målet været at eleverne kan udføre
basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi. Eleverne kan fremvise kortere indøvede fælles koreografi.
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder begynde på 1 slaget.
Eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen
i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen Hiphop performance med indledende tavs tælling (koreograferet dans) til valgfrit musik nr.. Eleverne har som afslutning på forløbet skulle lave koreografi til musiknummeret Yeah.
Teori:
Eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved
hiphop
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS
Indhold
Kernestof:
Husk, at der er syge Bip-test i spisepausen.
Z Yubio Idræt C+B (2022) - Borupgaard Gymnasium (2025); sider: 102-112, 250-288, 1262-1264, 1331-1349
Dagens lektie er pensum til prøven. Hele lektien har tidligere været lektie i jeres moduler.
image.png
Alle møder omklædt! med idræstøj og idrætssko
Alle møder omklædt og med sko til indendørsbrug.
Alle møder omklædt!
Fokus på siderne 1331-1334
I skal have jeres besvarelser klar fra modulet i fredags. Vi snakker om spørgsmålene og ser nogle af de film i har brugt i jeres besvarelser.
I kommer til at arbejde med siderne fra Yubio i modulet.
3
Håber i er kommet godt i mål med SRP. Ingen lektie til i dag. I kommer til at læse og arbejde med stoffet i modulet.
Husk at se frem mod teorimodul uge 15, der skal i have lavet hjemmearbejde som i skal bruge i modulet.
Eksamens/ performancegrupper, 3z 2025
Hiphop / Performanceopgave 3z 2024/2025
OBS! I skal som gruppe dele lidt af det i har lavet i modulet. En kort film af dansetrin eller andet. Del jeres fællesdokument med RW, så jeg kan følge jeres proces.
Du skal have foretaget 1. del af opgaven inden modilet.
Grav hvor du står - idræt i samfundet, historisk set
Dato for fremvisning af performance ligger nu fast, det bliver fredag d.2/5.
I skal øve i jeres grupper.
I afleverer video delprodukt: alt hva i har endtil nu. optag video og del med RW i drev. (der er kun en uge til fremvisning).
Vi snakker eksamens discipliner og bruger modulet på drejebøger til de forskellige discipliner.
Bevægelse til musik
Alle grupper skal være klar til at fremlægge deres Hiphop performance. I viser jeres performance i ny hal.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612536", "T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612536", "H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612536" }