Holdet 2022 Id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Rasmus Welling
Hold 2022 Id/z (1z Id, 2z Id, 3z Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksamensforløb, Basketball / OL basket 3x3
Titel 2 Rytmisk opvarmning og dans
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Eksamensforløb, Jive & Cha cha cha
Titel 5 Eksamensforløb, Badminton
Titel 6 Beachvolleyball
Titel 7 Eksamensforløb, Padel tennis
Titel 8 Eksamensforløb, Floorball
Titel 9 Alpint skiløb
Titel 10 Eksamensforløb, Hiphop performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksamensforløb, Basketball / OL basket 3x3

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basket- ball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Tekniske elementer:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp - Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb 3 mod 3 på en kurv
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre 3 mod 3 på en kurv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning og dans


Forløbet er startet op med l2 modulers lanciers. Derefter er fulgt  3 moduler hvor eleverne har udarbejdet og forevist opvarmningsprogrammer til musik herunder arbejde med teorien bag opvarmningsprogrammer. Til slut i forløbet er der danset forskellige danse.


Læringsmål:  
-Opleve glæde ved bevægelse til musik inden for forskellige danse/bevægelses områder (kunne følge takten i musikken).
- Eleverne skal kende til og kunne forklare effekterne af opvarmning.
- Kunne tælle takter i musikken og finde tempoet.
- Være i stand til at udvælge musik, som passer til de øvelsestyper der
   indgår i et rytmisk opvarmningsprogram.
- Være i stand til at udføre opvarmningsøvelser i takt til musikken og skifte
  mellem øvelserne så det passer med overgangene i musikken.
- Kunne opbygge et rytmisk opvarmningsprogram med fokus på progression
  i intensiteten og øvelsesvalget samt gennemføre dette i praksis.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Eksamensforløb, Jive & Cha cha cha

Formål:

- Fornemmelse af krop og rytme (tilpasning af tempo til musik)
- En socio-kulturel forståelse af chacha og jive (rytme, krop, musik)
- Læring af trin og sammensætning heraf
- Individuelle krav ved at øve og huske trin
- Afdansningsbal med fokus på at differentiere i personligt udtryk
- Virtuel feedback og fokus på justering af trin på baggrund feedback.

Til undervisningen anvendes yubio kap. 32 med vægtning af videoer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensforløb, Badminton

Læringsmål:

Taktiske færdigheder
- Kort baghåndsserv, netdrop, lang singleserv, lob og clear
  (sekundært drop).

- Benarbejde til for-bane forhånd + baghånd. Benarbejde + saks til bagbane forhånd (skal kun kunne forevises uden bold)
  forspændingshop, centralbevægelse, stemskridt, chasse og
  saksebevægelse.

Taktiske færdigheder:
- Gennemgang af de basale regler.

-  Via spiløvelser har eleverne arbejdet med bevægelse og placering på
   banen -herunder fokus på spillecentrum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Beachvolleyball

Udgangspunkt for forløbet har været tillempede regler fra Teenvolleyball. På denne måde har elevrene udført spilnærer øvelser
med tillempede regler fx. at gribe anden bolde.

Eleverne har trænet grundslagene
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb , kontrol på bolde og arbejde med topspind.
Underhåndsserv
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Teoretisk:
Grundlægende regler i Beacvolley.
Generelt læring i forhold til boldspil:
De fire boldspilsfamilier, læringstrinmodellen, Spilhjulet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensforløb, Padel tennis

De faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen.
Tekniske elementer:

kunne udfører serv.
kunne udføre forhånds- og baghåndsgrundslag.
kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
kunne returnere lige bold fra bagvæg.
kunne udføre lob.
Taktiske elementer:

Korrekt placering ved modtagelse af serv og fornuftigt valg af servreturnering.
Spilsamarbejde med makker, herunder: Kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensforløb, Floorball

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I starten er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen, så sammenspil og taktik er fokus.
Et centralt taktisk element er hvad der adskiller floorball fra fodbold:
Ingen off-sideregler
Ingen baglinie
Flere afleringsmuligheder lige foranmålet
Flere diagonalaflveringer fremad


Eleverne forventes at mestre:
- Trækaflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af trækaflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af bladet stående og i let tempo
- Drible med bolden uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Lave buen og afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra forsvarsspiller
- Kunne følge løbemønstre i andre taktiske øvelser
- Være bevidst brug af, bander samt fraværet af"
"offside-regel"
- Indgå i kampsituationer, hvor eleven modtager bolden og spiller den videre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Alpint skiløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensforløb, Hiphop performance

I dette hiphopforløb har målet været at eleverne kan udføre
basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi. Eleverne kan fremvise kortere indøvede fælles koreografi.
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder begynde på 1 slaget.
Eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen
i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen Hiphop performance med indledende tavs tælling (koreograferet dans) til valgfrit musik nr.. Eleverne har som afslutning på forløbet skulle lave koreografi til musiknummeret Yeah.

Teori:
Eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved
hiphop
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer