Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Tomás Revilla Cortázar
|
Hold
|
2022 SP/4 (2g SP/4, 3g SP/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
LA FAMILIA (Eksamen)
La familia Kernestof:
fra: Catalanes, Pol y su familia.
fra: Taller de textos, Kaleidoscope 1994, Los Mendoza, una familia tradicional.
fra: Nettet. www.lacasareal.es. LA FAMILIA REAL ESPAÑOLA
FILM. : Pedro Almodóvar, "Todo sobre mi madre"
Supplerende stof:
FILM: La Casa de Papel. Netflix serie
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
REPASO
|
30-08-2023
|
La familia. Una ENTREVISTA
|
06-10-2023
|
EJERCICIO 2
|
08-10-2023
|
EJERCICIO 3
|
29-10-2023
|
EJERCICIO 4
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
LOS JÓVENES (Eksamen)
Gennemført af vikarierende lærer pga. barsel
Tematisk indhold;
Unge i Spanien og Latinamerika, ungdomsarbejdsløshed og migration, unge og deres ønsker og drømme, livet som ung og den daglige rutine (skole, arbejde, fest, familierelationer, seksualnormer, kærlighed)
Tekster:
Mario de Colombia. El país de Mario
Mariángeles de Argentina
El ocio: Una fuente de felicidad.
Film: Perdiendo el Norte.
Kortfilm: En la azotea (Drengene på taget)
Grammatiske emner:
Verbalperifraser - gerundium
Præteritum
Imperfektum
Fokus på skift i person - omskrivninger fra 1. person til 3. person præsens
Tilladte og i undervisningen anvendte onlinehjælpemidler:
Gyldendals røde ordbøger
minlæring.dk
dkjepsen.dk (spansk grammatik)
quizlet.com
https://www.todo-claro.com/
Anslået antal sider, jfr. læreplan: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FIESTAS (Eksamen)
Kernestof:
"Jugarse la vida", Ole Loumann, RETRATOS, Gyndendal, 2004
Introduktion til "La Semana Santa" og "La Semana Santa de Marina", Grethe Abildgaard Christensen & Lone Madsen, FIESTAS, Systime, 2007
LA TOMATINA DE BUÑOL: https://latomatina.info/
Supplerende stof:
"Fiestas", Anny Holmgaard & Sabina Dafcik: Vamos a los tema; Forlaget EA; Viborg 2007
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPGAVE 1
|
03-09-2024
|
GUSTAR (Arbejd-selv)
|
05-09-2024
|
Arbejd-selv. Gramática
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
LA INMIGRACIÓN
KERNESTOF
Vamos a los temas, Anny Holmgaard og Sabina Dafcik, Forlaget EA , 2007
- La inmigración en España
Buena Idea, Ulla Håkanson, Alinea 2007
- ¿Un futuro mejor?
fra Caminando Grundbog, Gyndendal, "Entre dos culturas (Tarik, Souad)"
Eksamensopgave 2006: La inmigración
"Luchar en solitario", en RETRATOS, Ole Loumann, Gyldendal, Århus 1995, s. 52-56
Supplerende stof:
El viaje de Said, de Coke Riobóo, (2007). Película de animación.
Películas:
"Princesas", de Fernando León de Aranoa (2005)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPGAVE 3
|
24-10-2024
|
Ny opgave
|
07-11-2024
|
Arbejd-selv INMIGRACIÓN
|
28-11-2024
|
OPGAVE 4
|
28-11-2024
|
Virtuelt: PRÆTERITUM vs IMPERFEKTUM
|
10-12-2024
|
OPGAVE 5
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
EL TANGO
Documental: "Vores sidste tango"
Workshop fra TangoLab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
ESPAÑA ACTUAL
Kernestof:
La España vaciada, El mundo:
https://www.elmundo.es/papel/historias/2023/03/21/641466f921efa0433d8b45b6.html
Kasper Bloch og Martin Tønner: España en la calle, Systime, 2019:
STAMBAREN: "El bar Barón"
"Sabor a España: Las tapas son comida de reyes"
Kasper Bloch og Martin Tønner, España mañana, Columbus, 2022:
"Gio, 18 años, si no paramos el cambio climático, los españoles de mi generación van a tener una vida muy diferente".
Supplerende stof:
ESPAÑA VACIADA
Zamora: el mayor agujero demográfico de Europa, explicado en gráficos, El Mundo.
https://www.elmundo.es/papel/historias/2023/03/21/641466f921efa0433d8b45b6.html
Película: "Los lunes al sol", de Fernando León de Aranoa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612667",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612667",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612667"
}