Holdet 2022 BI/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Rasmus Welling
Hold 2022 BI/w (1w BI, 1w BIøv, 2w BI, 2w BIøv, 3w BI, 3w BIøv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost fordøjelse, sundhed og enzymer
Titel 2 Mikrobiologi
Titel 3 Sexologi
Titel 4 Kromosomer, gener og proteinsyntese
Titel 5 SRO om laktoceintolerance
Titel 6 Nedarvning
Titel 7 Lunger og blodkredsløbet
Titel 8 Katabolismen
Titel 9 Diabetes
Titel 10 Muskler og arbejdsfysiologi
Titel 11 Økologi og populationsbiologi
Titel 12 Økotoksikologi
Titel 13 Nervesystemet
Titel 14 Immunforsvaret
Titel 15 Evolution og bioinformatik
Titel 16 Genteknologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost fordøjelse, sundhed og enzymer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mikrobiologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Kromosomer, gener og proteinsyntese

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Nedarvning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Lunger og blodkredsløbet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Katabolismen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Muskler og arbejdsfysiologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Økologi og populationsbiologi

Forløbet har arbejdet med teorien omkring:
Økosystemet:
- De tre sfærer på Jorden, - Biotiske og abiotiske faktorer
Det globale energibudget
Produktion:
Primærproduktion: BPP, NPP og R, Biodiversitet og NPP, Sekundærproduktion
Respirationsandel af assimileret føde
Organismer i økosystemet
Energistrøm i en fødekæde,Fødekæders længde, Energitab i en fødekæde, Energipyramide, Biomassepyramider, Antalspyramider, Fødenet,  Frigivelse af grundstoffer fra DOM,- Eksempler på nedbrydere i jorden, Nedbryder- og græsningsfødekæder - Bakterielle processer
C/N-forhold.
Populationsbiologi:
- Begrænsende faktor (Liebig),  Lineær vækst, Eksponentiel og logistisk vækst, Stikprøvemetoden, Fangs-genfangst-metoden, Konkurrence, Nicheopdeling, Prædation: rovdyr/byttedyr, Græsning, Parasitter, Pesticider og udbytte, Biomagnifikation, Truede arter, Succession, Fald i biodiversitet

Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af populations størrelse, stikprøve, fangsts genfangst.
Melbillelarver, netto produktion
Respiration og stofskifte hos Mus kakerlakker og slange /disektion af rotte (Zoo forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Økotoksikologi

Forløbet skal give en forståelse for hvordan svært nedbrydeligestoffer kan opkoncentreres gennem en fødekæde (biomagnifikation), sam i det enkelte individ (bioakkumulering).

Fokus på tungmetaller og deres påvirkning på enzymer, samt hormonforstyrrende stoffer


Forsøg:
LD50 forsøg med karse og Ethanol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Nervesystemet

Forløbet har arbejdet med teori omkring:
Nervesystemets opbygning og opdeling:
CNS og PNS, Neuronets opbygning, Neuronets forbindelse med andre celler, Myelinskeden,
Nervesignaler:
Na-K-pumpen, Koncentrationsforskelle, EPSP, Depolarisering (AP), Repolarisering (AP),- Ionforskydninger ved et AP, Aktionspotentialet samlet (AP) - Alt eller intet-princippet, IPSP, Summation, Forskellige transmitterstoffer, Vandring af et AP langs axonet - Ranvierske indsnøringer, Nerveledningshastigheder,- Synapsen,
Sanseceller:
Forskellige typer hos mennesket; Trykreceptorer, Afværgerefleksen, Lugtesansen, Smagssansen, Lyd, Øjet og linsen, Tapceller og stavceller,- Rød-grøn-farveblndhed.

Hjerne og rygmarv:
Hjernens opbygning
- De to hjernehalvdele, Det taktile kort, Rygmarv og hvirvellegemer, Det autonome nervesystem, Intelligens, Søvnfaser, Euforiserende stoffer:
Elevrene har arbejdet i grupper med et af følgende stoffer. Alkohol, Alkohol og hash, Kokain,Ecstasy, amfetamin og khat,, Opioider og hallucinogener, Fantasy og benzodiazapiner, Motion og nervegift,
Nikotin og rohypnol og efterfølgende præsenteret for klassen.

Eksperimentelt arbejde: Forsøg med sanserne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Immunforsvaret

Forløbet har arbejdet med teori omkring:
Immunforsvaret generelt:
Respons på antigener, Opdeling af immunforsvaret, Det medfødte forsvar, Det passive forsvar, Det adaptive forsvar, Celler, receptorer & funktioner, Makrofag optager antigen, Aktivering af T-hjælpelymfocyt, T-dræberlymfocyt og kropscelle, Aktivering af B-lymfocyt,
Antistoffer:
-IgG,- IgM, Primær og sekundær infektion - Komplementsystemet, Elisa-test, NK-celler, Vaccinationseffekt,- Vaccinationsprogram (DK)
DNA- & RNA-vaccination
Vaccine-effekt, Flokimmunitet, Transplantationer,- Afstødning
Straks-allergi, Eksempel på overreaktion - Nikkel-allergi, Kryds-allergier
Eksperimentelt arbejde: Forløb fra LIFE, Fight the Bite med udførsel af bla.  ELISA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Evolution og bioinformatik

Forløbet har indholdt teori omkring:
Det første liv:
Endosymbiont-teorien
Evolution:
Lamarck, Darwin & Wallace, Mendel & de Vries, Johannesen, Watson & Crick
Kønnet og ukønnet formering, Naturlig selektion og kamuflage, Påfuglen og handicapprincippet, Nye arter: Darwins finker, Forskellige former for artsdannelse.

Menneskets evolution:
- Nulevende primaters stamtræ - Forskelle i DNA ml. primater
- Australopiteciner, Homo habilis, Stamtræ for homo sapiens - Homo floresiensis, Homo neanderthalensis, Udvandring fra Afrika
Bioinformatik:
Stamtræ ud fra nukleotidsekvenser, Parvis alignment, Dotplot af DNA-alignment, Dotplot af DNA-alignment (insertion), Dotplot af DNA-alignment (inversion), Dotplot, DNA- vs. aminosyre-alignment - Simpelt pointsystem, Dotplot af aminosyrer & scoresystemt, Fylogenetisk stamtræ (fænotypen), Afstandsmatrix fra nukleotidsekvenser, Fylogenetisk stamtræ via afstandsmatrix - Multiple alignment og stamtræ
Gensøgning i databaser,- BlastP-analyse i databaser

Eksperimentelt arbejde:
Evolution hos fisk (ekskursion til Den blå planet)
Ægyptiske origami fugl (Avis papyrus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Genteknologi

Forløbet bygger videre på forløbet og Genteknologi og arvelige sygdomme, med særligt fokus på på etikken omkring ændring af ændringer af gener også hos den menneskelige art.
Det faglige begreber der er arbejdet med er:
cDNA,  Cellehybridisering og kimære - Monoklonale antistoffer,- cDNA-bibliotek, Princippet i en DNA-chip, Genaktivitet og DNA-chips,  CGH-analyse via DNA-chip, Antisense-teknik, Genterapi med vira, Genterapi med siRNA - Kernekloningsteknik

Gensplejsning:
Plasmid og resistensgener, Gensplejsningsteknikken, Anvendelse af to restriktionsenzymer,Selektion og identifikation
CRISPR/Cas9
CRISPR/Cas9 - knock in

Eksperimentelt arbejde: Antibiotikaresistens hos bakterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer