Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Malene Nørreris Kaul
|
Hold
|
2022 MA/c (1c MA, 2c MA, 3c MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition
Vi har repeteret følgende emner fra grundforløbet.
Definitionsmængde
Værdimængde
Tal og mængder
Lineær regression
Residualplot
Import af data fra excel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renter
Vi har arbejdet følgende emner:
- Absolut vækst
- Relativ vækst
- Renteformlen
- Effektiv rente
- Gennemsnitlig rente
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 82-87n.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logaritmer
Vi har arbejdet følgende emner:
- Sammensatte funktioner
- Omvendte funktioner
- Logaritmefunktioner
- Logaritmeregneregler
- Ligningsløsning
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 29-41n + s. 72-78.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Forskriften for en eksponentiel funktion
- Væksthastighed
- Betydning af konstanterne a og b
- Forskriften for en graf gennem to punkter
- Halvverings- og fordoblingskonstant
- Eksponentiel regression
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 100-118.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer I
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Grundlæggende vektordefinition
- Sum, differens og multiplikation med tal
- Stedvektor
- Længden af en vektor
- Afstandsformlen
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 150-169.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradsligninger
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Kvadratsætninger
- Andengradsligninger
Materiale: Arbejdsark
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Trigonometri
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Ensvinklede trekanter
- Enhedscirklen
- Sinus og cosinus i retvinklede trekanter
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 178-93m + s. 254-262m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Annuiteter
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Annuitetslån
- Annuitetsopsparing
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 87n-97.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Potensfunktioner
Vi har arbejdet følgende emner:
- Potensfunktioner
- Konstanternes betydning
- Topunktsformlen
- Polynomiel regresssion
- Vækst
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 124-130n + s. 133-135n.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktioner
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Den reciprokke funktion
- Kvadratrodsfunktionen
- Sammensatte funktioner
- Omvendt og ligefrem proportionalitet
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 14m-15n + s. 23-27m + s. 130n-132 + arbejdsark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer II
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Skalarprodukt
- Vinkel mellem 2 vektorer
- Projektion af vektor på vektor
- Tværvektor
- Determinant
- Areal af parallellogram
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 206-208ø + s. 210-215n + s. 220-233m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Andengradspolynomier
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Andengradspolynomier
- Konstanternes betydning
- Toppunktsformlen
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 10-18.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2 ligninger med 2 ubekendte
Vi har arbejdet med følgende emne:
- 2 ligninger med 2 ubekendte
Materiale: Arbejdsark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Deskriptiv statistik
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Ugrupperede observationer
- Grupperede observationer
Materiale: "MAT A1", Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, Systime, 2019, 5. udgave, s. 268-283n.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialregning
Vi har arbejdet følgende emner:
- Definition og fortolkning af differentialkvotient
- Væksthastighed
- Tangentligning
- Bevis for differentialkvotienten til følgende funktioner:
1) f(x)=x^2
3) f(x)=x^3
4) f(x)=ax^2+bx+c
5) f(x)=1/x
6) f(x)=x^0.5
7) f(x)*g(x)
- Regneregler for differentiation af sum, differens og sammensat funktion
- Væskthastighed
- Monotoniforhold og ekstrema
- Optimering
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 50-52m + s. 56m-76m + s. 82-87n + s. 88m-104m. + s. 105-108ø + s. 112-126.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Kombinatorik
- Additionsprincippet
- Multiplikationsprincippet
- Kombinationer
- Permutation
- Binomialkoefficienten
- Udfaldsrum
- Stokastisk variabel
- Binomialforsøg
- Binomialfordeling
- Binomialsandsynligheder
- Kumulerede sandsynligheder
- Middelværdi, varians og spredning
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 218-239 + s. 249-263m + s. 265m-269m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Binomialtest og konfidensinterval
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Hypotesetest
- Signifikansniveau
- Konfidensinterval
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 320-329 + s. 331-343.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Trigonometriske funktioner
Vi har arbejdet med forberedelsesmaterialet HF B 2017.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Vektorer II
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Linjens parameterfremstilling
- Linjens ligning
- Skæring mellem linjer
- Vinkler mellem linjer
- Projektion af punkt på linje
- Afstand fra punkt til linje
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 130-140m + s. 142m-148 + s. 152-163.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Logistisk vækst
Vi har arbejdet med forberedelsesmaterialet til HF B 2020, samt fokus på den historiske udvikling i vækst.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Vektorer III
Vi har arbejdet følgende emner:
- Cirklens ligning
- Skæring mellen cirkel og linje
- Cirkeltangent
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 164-174.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Normalfordeling
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Tæthedsfunktioner og fordelingsfunktioner
- Normalfordelingen
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 284-289 + s. 294m-308.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Konfidensinterval for hældningskoefficienten
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Konfidensinterval for hældningskoefficienten
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 360n-365m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Integralregning
Vi begynder på integralregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Repetition og forberedelse til årsprøve
Vi repeterer frem mod den mundtlige årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Integralregning
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Stamfunktion
- Det ubestemte og bestemte integral
- Integration ved substitution
- Areal under graf og mellem grafer
- Volumen af omdrejningslegeme
- Kurvelængde
Materiale: "MAT A3", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 2. udgave, s. 10-49.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Funktioner af 2 variable
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Graf for funktioner af 2 variable
- Snitkurver og niveaukurver
- Partiel afledede
- Tangentplan
- Gradient
- Ekstrema og stationære punkter
Materiale: "MAT A3", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 2. udgave, s. 72-108ø + s. 120-134n.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Differentialligninger
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Linjeelement og hældningsfelt
- 1. ordensdifferentialligning
- Differentialligninger af formen y'=ky
- Differentialligninger af formen y'=b-ay
- Differentialligninger af formen y'+a(x)y=b(x)
- Differentialligninger af formen y'=y(b-ay)
- Separation af variable
- Opstilling af differentialligninger
Materiale: "MAT A3", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 2. udgave, s. 148-190m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
Normalfordeling
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Tæthedsfunktioner og fordelingsfunktioner
- Normalfordelingen
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 284-307.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
30
|
Konfidensinterval for hældningskoefficient
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Konfidensinterval for hældningskoefficienten
Materiale: "MAT A2", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 3. udgave, s. 360n-365m.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
31
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
32
|
Forberedelsesmateriale terminsprøve
Vi har arbejdet med forberedelsesmaterialet om Keglesnit(ikke delen om parabler), som forberedelse til terminsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
33
|
Vektorfunktioner
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Vektorfunktion
- Differentation af vektorfunktion
- Kurveundersøgelse
Materiale: "MAT A3", Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen, Systime, 2019, 2. udgave, s. 208-233.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
34
|
Forberedelsesmateriale eksamen
Vi har arbejdet med forberedelsesmaterialet om Sandsynlighedsregning som forberedelse til den skriftlige eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
35
|
Repetition
Vi har repeteret både mundtligt og skriftligt frem mod eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
36
|
Forløb#36
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612823",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612823",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106612823"
}