Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Charlotte Broen Christensen
|
Hold
|
2023 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La famille/grundforløb
Vi arbejder med filmen "La famille Bélier". Filmen handler om pigen Paula, der opdager, at hun har et særligt talent for at synge. Paulas forældre og lillebror er døvstumme, og derfor er de afhængige af Paulas hjælp, når de skal sælge deres varer på byens marked. Forældrene er derfor ikke specielt begejstrede, da de finder ud af, at Paula vil til optagelsesprøve på en skole i Paris.
Følgende kapitler fra franskportal.dk er læst:
- Introduction
- Scène 7-8
- Scène 11-12
- Scène 13-14
- Scène 19-20
- Scène 28
- Scène 29-30
Vi arbejder med sangene "Je vais t'aimer" og "Je vole" af Michel Sardou.
Filmen er tilgængelig på filmstriben.dk
I 2.g læser vi novellen "Un repas de famille"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les SDF, Eksamen 2025
Forløb med fokus på hjemløshed i Frankrig. Vi læser tekster, der handler om, hvorfor man bliver hjemløs, og hvilke muligheder man har for at få hjælp. Vi læser om herberger, les restos du coeur og taler også om, hvad man som privatperson kan gøre for at hjælpe.
Kernestof:
Følgende faktatekster fra franskportal.dk er læst
"Les SDF"
"Les centres d’hébergement d’urgence"
La solitude
La pauvreté
Fiktionstekster:
Uddrag af "No et moi" (kapitel 1, 3, 4, 6, 10) af Delphine de Vigan (2007) in Mette Bering og Mimi Sørensen: Les SDF, Systime, 2011.
I 2g læser vi uddrag af novellen L'enfant de sous le pont om le SDF Ali, hvis liv forandres helt, da han finder en lille pige under den bro, hvor han bor.
Fra Disney Hachette, Raconte moi la vie, J.M Le Clézio
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedbeskrivelsesopgave
|
26-11-2023
|
Les SDF
|
18-12-2023
|
La vie d'Ali
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
L'école, Eksamen 2025
I forløbet arbejder vi med skolen som institution. Vi undersøger det franske skolesystem og sammenligner det med det danske. Vi kommer bl.a. ind på skoledagens længde, forholdet mellem lærer og elever, og vi taler også om, hvorfor nogle er kede af at gå i skole.
Vi kommer desuden ind på skoleuniformer (der ikke er obligatoriske i Frankrig) og diskuterer fordele og ulemper ved disse.
Kernestof:
"l'uniforme à l'école" https://www.1jour1actu.com/france/pourquoi-porter-des-uniformes-a-lecole-94793)
Blog:
https://www.mon-uniforme-scolaire.fr/pour-ou-contre-l-uniforme-scolaire
Vi læser følgende tekster fra Mette Bering og Mimi Sørensen: "Paroles Françaises". Gyldendal, 2013:
- Jacques Prévert "Le Cancre" (poème)
Følgende tekster fra franskportal.dk læses:
- L'école maternelle et l'école primaire
- Les études secondaires
- L'année scolaire
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les jeunes et leurs rêves
Vi læser tekster, der belyser unge franskmænds fremtidsperspektiver og drømme.
Kernestof:
Fra Paroles françaises: Si on peut goûter à quelque chose...il faut le faire
Fra Obsessions: Cathérine Rihoit: Le monde à vos pieds
Blog: https://cjetrdc.com/blogue/de-quoi-revent-les-jeunes-aujourdhui
Her interviewes fire unge francais om deres drømme for fremtiden.
Supplerende stof: diverse videoer fra Franskportalen præsenterer unge franskmænd, der ligesom Thalie ser sig omkring efter en vej mod fremtiden.
Vi arbejder med: Victor, un jeune serveur, Héléna og William.
Metode: Vi har fokus på mundtlighed, og holdet deles hyppigt i to halvdele for at sikre tryghed i klasserummet under dialogerne/det mundtlige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La famille, Eksamen 2025
Vi læser tekster, der diskuterer forskellige aspekter af familien.
Indledningsvis lærer eleverne de vigtigste begreber til at tale om emnet i La famille.
I 2. g læses novellen Le bonnet fra La famille(Mette Bering). Le Bonnet omhandler la relation père-fils, hvilket tema vi uddyber gennem sagprosamateriale: Le rôle de papa dans l'éducation des enfants. (januar 25)
https://www.genevefamille.ch/N1427387/le-role-de-papa-dans-l-education-des-enfants.html
Fra Entrées læses "Le divorce" samt "Kennedy et moi" af Jean-Paul Dubois.
Vi ser afslutningsvist filmen L'élégance du hérisson, der diskuterer, hvad en familie egentlig er. Temaet anskues fra pigen Palomas perspektiv, når hun sammenligner sin familie med det forhold, hun opbygger til mme. Michel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genopfriskning: Billedbeskrivelse
Vi arbejder med billedbeskrivelse og tematisk fokus på sommerens sportsbegivenheder og det politiske aspekt, der knytter sig til disse.
Formålet er, at eleverne genfinder deres sproglige beredskab og rutine i at forstå tekster gennem ekstensiv læsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
la francophonie et le printemps arabe. ,Eks. 2025
Eleverne præsenteres for, hvor i verden man taler fransk, og hvorfor man taler fransk i store dele af verden. Vi kommer også ind på, hvilken betydning det har for Frankrig og fransk kultur, at det franske sprog er så udbredt.
Indledningsvis arbejder vi med kortfilmen Quais de Seine fra Franskportalen,
om mødet mellem den franske unge mand og en muslimsk ung pige, der drømmer om at blive journalist.
Dernæst fokuserer vi på Tunesien og det arabiske forår. Eleverne får ordforråd til at beskrive, hvad betegnelsen "det arabiske forår" dækker over, og vi taler om, hvorfor de folkelige oprør opstod.
Efter introduktionen til det arabiske forår læser vi uddrag fra "Par le feu" af Tahar Ben Jelloun. Teksten handler om den unge mand Mohamed Bouazizi, der satte ild til sig selv i protest mod arbejdsløshed og korruption.
Kernestof:
"Les francophones" på franskportal.dk
"La francophonie" på franskportal.dk
Følgende kapitler fra uddraget af "Par le feu" på franskportal læses:
Kapitel 1, 2, 4, 7, 13(øvrige kapitler refereres af mig).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Paris en images
Vi undersøger, hvordan byen Paris danner ramme om og bliver en protagonist i serier og film. Vi anayserer byens rolle i et afsnit af Emily in Paris samt Lupin.
Vi ser på billedanalyse med fokus på Parisiske monumenter, og vi arbejder med le guide touristique i forbindelse med en skriftlig aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La matérialisme et les valeurs dans la vie,
Vi arbejder med emnet le matérialisme, som perspektiveres til klima og miljø.
Kernestoffet er
novellen Comment j'ai fait fortune(Obsessions)
og filmen Une année difficile(filmstriben)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les médias sociaux et la dépendance, Eksamen 2025
Vi læser tekster, der belyser teknologi og sociale mediers indflydelse og betydning for unge og voksne franskmænd.
Emnet kan relateres til Par le feu, le printemps arabe.
Vi har fokus på mundtlighed, og blandt andet udarbejder nogle af eleverne en enquête om klassekammeraters brug af MeSo.
Kernestof:
Fra Entrées: s. 58-59: La dépendance
Fra obsessions: s. 17-18: Les amants du Net
Le cahier d'Esther, histoire de mes 12 ans: s. 9, Les smartphones
Øvrigt stof
Filmen Forført (Celle que vous croyez) fra Filmstriben om en kvinde, Claire, der opfinder en falsk avatar på Facebook, for at få en affære med en udvalgt mand. Vi diskuterer filmen, som eleverne analyserer skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
L'amour, Eksamen 2025
Kernestof: Les parapluies de Cherbourg som scenario.
Vi læser del 1, le Départ undt. sc. 9.
Vi ser filmen.
Pædagogisk fokus:
Ud fra manuskriptet får eleverne øvelse i at formulere sig med almindelige hverdagsudtryk.
Faglige pointer:
Vi analyserer filmens særlige kunstneriske udtryk og æstetik: dens visuelle side og lydsiden, og vi diskuterer, hvordan denne film fik kultstatus, og inspirerede andre instruktører fx. til Barbie-filmen.
Øvrigt stof:
Desuden drager vi parallel til eksempler på amour-temaet indenfor poesi og musik.
Brel: ne me quitte pas
Stromae: Formidable
Goldman, Pas toi
Celine Dion, Hymne à l'amour.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613069",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613069",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613069"
}