Holdet 2023 TyF/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Halling
Hold 2023 TyF/4 (1g TyF/4, 2g TyF/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Deutsche Highlights
Titel 2 Grüne Welle
Titel 3 Märchen
Titel 4 Liebe auf Deutsch
Titel 5 DDR
Titel 6 Identität
Titel 7 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Deutsche Highlights

Grundforløbet på BOAG hedder 'Deutsche Highlights', og det indeholder en introduktion til tysk udtale, transparente ord, repetition af centralt ordforråd (følelser, farver, årstider og tidspunkter, tal mm.) samt tekstlæsning, billedbeskrivelse og en smule basal grammatik (ordklasser: verber og substantiver). Stoffet gennemgås ved at eleverne arbejder med en række tyske tekster og kunstværker, der kan betragtes som tyske 'highlights':

- Schillers 'Ode an die Freude', samt Beethovens musik hertil.
- Kafkas 'Kleine Fabel'
- Gebrüder Grimm: Rotkäppchen
- Andreas Bourani: Auf uns (fra Fussball-WM 2014)
- Kendte tyske billedkunstværker:
C. D. Friedrich: Das Eismeer
Gustav Klimt: Der Kuss
Peter Brueghel: Babelstårnet
2 Mädchenporträts von Paula Modersohn-Becker
Emil Nolde, blomsterbillede
Andreas Gursky, Bhareïn, 2005


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grüne Welle

Materialer:

Greif zu! Gitte Tillich, Christian Dines Miemietz, Anne Holmelund von Sehested. Gyldendal 2014:
Kapitel 2: "Ökologisch, Biologisch, Gut.

Genau! Anne Lønberg Eskesen. Gyldendal 2018:
"Trends und Perspektiven".
"Zero Waste"
"Meins ist auch deins"
Heinrich Böll: "Anekdote zur Senkung dr Arbeitsmoral"

Fra EMU:
"Ich schmeiss mein Leben auf den Müll" Fynn Kliemann
https://www.youtube.com/watch?v=OVkRd52eabA

DW: "Kaffeebecher" https://www.youtube.com/watch?v=ku1xByCG9WA

Fra: DW
https://learngerman.dw.com/de/11-müll/l-18869401

Tiny House movement in Deutschland: https://www.youtube.com/watch?v=pXeufgHg8KY

Gattungen: Helle Egendal, Gyldendal 2017: Begriffskarte "Saclitteratur"



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Märchen

Eksamensemne

Fra: Gattungen: "Märchen" kapitel

Brüder Grimm: Rotkäppchen

Gruppearbejde med analyse, fortolkning fremlæggelser
Brüder Grimm:
Rapunzel
Hänsel und Gretel
Schneewittchen
Aschenputtel

Fra "Deutsche Märchen" Erik Wikkelsø Pedersen, Systime 1987
Erich Kästner: Das Märchen vom Glück

Film: "Lola rennt" - set ud fra et eventyr perspektiv
https://drive.google.com/file/d/1ZQdhQXVEB5clgu3aMQ6p6AaheGfoeiYx/view
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 DDR

Eksamensemne


Landeskunde: Bundesländer und Bundeshauptstädte


Film:
Lars Kraume 2018:  "Das schweigende Klassenzimmer"
Arbejde med materiale om filmen fra "Goethe Instituttet"
https://www.goethe.de/resources/files/pdf162/klassenzimmerfinal07.0813.pdf


Fra: "You Tube"
"Im Visier der Stasi"
https://www.youtube.com/watch?v=TvqLStG72Fg

Fra: "Es war einmal ein Land", Tyskforlaget 2015
af: Ove Rimi Andersen, Poul Husum
David Ensikat: Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war. (uddrag)

I
Mauerbau 1961:
Roland Sosu Richter 2001: "Der Tunnel"
Læse udvalgte scener, hvor de forskellige personer optræder og deres holdning til at flygte og DDR fremgår

Fra: Auf uns:
Julia Franck: Der Hausfreund

Chr. Moog "Es ist 15 Uhr"
i: U.hermes: Kurzgeschichten - einmal anders. 1994.

Fra: Nielmals vergessen, Systime
Af Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen og Marie Søgaard Thellesen
Mario Röllig: "Begegnung mit der Vergangenheit"

Analyse og fortolkning af sange af Line Bøgh (dansk kunstner bosiddende i "Zeitz" det tidligere DDR, som skriver sange om forladte steder og byer og tiden, der var. Sangene er med engelsk tekst, men fortæller om Østtyskland i dag)
)
Eythra:
Der Song: https://www.youtube.com/watch?v=oUDomCXODjQ

Hoyerswerde:
Der Song: https://www.youtube.com/watch?v=xIgVPFtI420

Weisswasser:
Der Song: https://www.youtube.com/watch?v=DIKcdiPwk9I

Deuben:
Der Song: https://www.youtube.com/watch?v=VucYZ3xNwZo









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Identität

Eksamensemne

Was bedeutet: Freundschaft, Gemeinschaft, Gender, Nationalität und  Familie für die Identität?

Film:
"Tchick"
Uddrag af "Napola"med henblik på betydningen af Friedrich og Albrechts venskab


Tekster: Fra "Genau"
Tschick
Dazugehören

Tekster fra: Auf Uns
Klaus Kordon: "Zahl oder Adler"  
Der Hausfreund
Det tyske skolesystem

Tekster fra "Wer bin ich": (Gyldendal)
Körperkult:
"Was ist Körperkult?"
"Spieglein, Spieglein an der Wand"

Gender:
"Was ist Gender?"
"Ich war nie eine Frau" (udsnit)

"Maffesolis soziologische Theorie"



Film: "Sonne und Beton"




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer