X - Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Mette Halling
Hold
2023 TyF/4 (
1g TyF/4
,
2g TyF/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: Deutsche Highlights
Titel 2
Grüne Welle
Titel 3
Märchen
Titel 4
Liebe auf Deutsch
Titel 5
DDR
Titel 6
Identität
Titel 7
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: Deutsche Highlights
Grundforløbet på BOAG hedder 'Deutsche Highlights', og det indeholder en introduktion til tysk udtale, transparente ord, repetition af centralt ordforråd (følelser, farver, årstider og tidspunkter, tal mm.) samt tekstlæsning, billedbeskrivelse og en smule basal grammatik (ordklasser: verber og substantiver). Stoffet gennemgås ved at eleverne arbejder med en række tyske tekster og kunstværker, der kan betragtes som tyske 'highlights':
- Schillers 'Ode an die Freude', samt Beethovens musik hertil.
- Kafkas 'Kleine Fabel'
- Gebrüder Grimm: Rotkäppchen
- Andreas Bourani: Auf uns (fra Fussball-WM 2014)
- Kendte tyske billedkunstværker:
C. D. Friedrich: Das Eismeer
Gustav Klimt: Der Kuss
Peter Brueghel: Babelstårnet
2 Mädchenporträts von Paula Modersohn-Becker
Emil Nolde, blomsterbillede
Andreas Gursky, Bhareïn, 2005
Indhold
Kernestof:
quizletlink til vores tyskgruppe
Deutsche Highlights Kopi Mette.pptx
Vælg et NYT værk af: Pieter Bruegel, C. D. Friedrich, Paula Modersohn-Becker, Gustav Klimt, Ernst Ludwig Kirchner, Anselm Kiefer eller Andreas Gursky (Find på Google) . Sæt billedet ind i et dokument og notér værkets titel, kunstner samt tilblivelses
Google Slides: Sign-inDeutsche Highlights
Studieretningspræsentation 2. fremmedsprog
Forbered mundtlig præsentation af jeres billede. Skal gøres uden hjælpemidler (D.v.s. uden at I kigger på billedet eller jeres tekst). Ca.2 minutter
https://www.textlog.de/kafka/erzaehlungen/nachlass/der-aufbruch
Tænk over tolkning af Kafka teksten fra sidste modul. "Der Aufbruch". Hvorfor hører han en trompet i det fjerne? Hvor skal han hen? Hvorfor er hans mål at komme væk? Hvorfor hjælper det ikke, at få mad med på rejsen? Kan I bruge teksten til at forstå
Märchen gloser
Skærmbillede 2023-10-09 kl. 11.21.01.png
Øv jeres rolle: Mutter/Jäger, Rotkäppchen, Großmutter, Wolf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grüne Welle
Materialer:
Greif zu! Gitte Tillich, Christian Dines Miemietz, Anne Holmelund von Sehested. Gyldendal 2014:
Kapitel 2: "Ökologisch, Biologisch, Gut.
Genau! Anne Lønberg Eskesen. Gyldendal 2018:
"Trends und Perspektiven".
"Zero Waste"
"Meins ist auch deins"
Heinrich Böll: "Anekdote zur Senkung dr Arbeitsmoral"
Fra EMU:
"Ich schmeiss mein Leben auf den Müll" Fynn Kliemann
https://www.youtube.com/watch?v=OVkRd52eabA
DW: "Kaffeebecher"
https://www.youtube.com/watch?v=ku1xByCG9WA
Fra: DW
https://learngerman.dw.com/de/11-m
üll/l-18869401
Tiny House movement in Deutschland:
https://www.youtube.com/watch?v=pXeufgHg8KY
Gattungen: Helle Egendal, Gyldendal 2017: Begriffskarte "Saclitteratur"
Indhold
Kernestof:
Du sidder alene på en café i Berlin, og der kommer en virkelig interessant person hen og sidder ved dit bord. Du vil rigtig gerne have kontakt, men personen taler kun tysk. Hvad fortæller du om dig selv, og hvad spørger du om?
Træn 15 minutter på gloserne i Quizlet:
Meld dig ind i Quizlet gruppen
Øv på gloserne til "Ich schmeiß mein Leben auf den Müll" 15 minutter:
Øv på den bestemte artikel: Vi starter timen med, at I prøver at skrive den ned på papir hver for sig!
Meins ist auch deins-2.pdf
Textfragen Meins ist auch deins.HEIC
Træn følgende verber i 15 minutter. Vi starter timen med blyantsprøve i verberne
Øv på følgende gloser 15 minutter. Vi starter timen med blyantsprøve.
Træn de mest de 30 mest brugte verber på tysk - igen..vi starter med blyantsprøve.
Læs lektien igennem 2 gange og hold godt øje med gloserne.
Interpretation von deinem Gedicht
Øv følgende gloser i 15-20 minutter. Vi starter med blyantstest:
Medbring teksten "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral"
Aflever tekst med analysetegn i timen eller upload lydproduktion
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Märchen
Eksamensemne
Fra: Gattungen: "Märchen" kapitel
Brüder Grimm: Rotkäppchen
Gruppearbejde med analyse, fortolkning fremlæggelser
Brüder Grimm:
Rapunzel
Hänsel und Gretel
Schneewittchen
Aschenputtel
Fra "Deutsche Märchen" Erik Wikkelsø Pedersen, Systime 1987
Erich Kästner: Das Märchen vom Glück
Film: "Lola rennt" - set ud fra et eventyr perspektiv
https://drive.google.com/file/d/1ZQdhQXVEB5clgu3aMQ6p6AaheGfoeiYx/view
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Øv følgende gloser som optakt til vores nye emne om eventyr: Starter med blyantsprøve. Øv 15 minutter
Øv følgende quizlet i 15 min. Vi starter med blyantstest. https://quizlet.com/874589657/rotkappchen-flash-cards/?new
Træn præpositionerne i 15 min i Quizlet. Vi starter med test.
Øv de næstmest benyttede verber 30-60 i Quizlet.
Lyt til jeres eventyr på "Vorleser.net"
Øv følgende gloser i 15 min. Vi starter med blyantsprøve
Øv følgende Quizlet, vi starter med blyantsprøve
Øv følgende gloser - vi starter med blyantstest
Øv følgende gloser - vi starter med blyantsprøve
Øv disse gloser igen. De skal bruges til at analysere filmen, vi skal se. Vi laver blyantstest
Øv følgende gloser. Vi starter med blaynatsprøve:
I skal arbejde med regelmæssige verber i mandagsmodulet. Læs og besvar opgaverne på vedhæftede fil, skriv på pair og medbring papir onsdag
Øv følgende gloser. Vi starter med blyantsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Liebe auf Deutsch
Eksamensemne
Fra: "So ein Rummel
Die Prinzen: "Gabi und Klaus"
Heinrich Heine: "Ein Jüngling liebt ein Mädchen"
Fra: Gattungen
Begriffskarte Lyrik
Fra: "Greif zu"
Johan Wolfgang von Goethe: "Willkommen und Abschied"
Selim Özdogan "Nichts davon"
Selim Özdogan: "SMS"
Film:
Oliver Kienle 2020: "Isi und Ossi"
Indhold
Kernestof:
Øv følgende quizzlet, vi starter med blyantsprøve
Brug 15 minutter på at finde noget på nettet, som interesserer dig, og hvor der tales tysk. Skriv ind i følgende dokument: https://docs.google.com/document/d/1lv-Us11_Y6c9q3jay4ZWJz8WE5_UskfqwtSIvypBAto/edit
Øv quizzlet til filmen, vi skal se
Øv gloser - vi starter med blyantstest
Vi tager denne quizlet igen, som optakt til snak om Isi und Ossi
Træn 10 minutter på de stærke verber. Vi laver først blyantstest næste gang, men spiller quizzet live.
I øver på at fremlægge henholdsvis "Der Schimmel" og "Nichts davon". Understreg gode steder i teksten og skriv 10 stikord i hæftet. Alle skal fremlægge for en eller flere af de andre i klassen. Fremlæggelsen skal indeholde besvarelse af spørgsmålene
Træn bøjning af de stærke verber: Øv 20 minutter. Vi laver blyantstest
Øv følgende gloser. Vi starter med blyantsprøve
Øv quizlet - vi starter med blyantsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DDR
Eksamensemne
Landeskunde: Bundesländer und Bundeshauptstädte
Film:
Lars Kraume 2018: "Das schweigende Klassenzimmer"
Arbejde med materiale om filmen fra "Goethe Instituttet"
https://www.goethe.de/resources/files/pdf162/klassenzimmerfinal07.0813.pdf
Fra: "You Tube"
"Im Visier der Stasi"
https://www.youtube.com/watch?v=TvqLStG72Fg
Fra: "Es war einmal ein Land", Tyskforlaget 2015
af: Ove Rimi Andersen, Poul Husum
David Ensikat: Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war. (uddrag)
I
Mauerbau 1961:
Roland Sosu Richter 2001: "Der Tunnel"
Læse udvalgte scener, hvor de forskellige personer optræder og deres holdning til at flygte og DDR fremgår
Fra: Auf uns:
Julia Franck: Der Hausfreund
Chr. Moog "Es ist 15 Uhr"
i: U.hermes: Kurzgeschichten - einmal anders. 1994.
Fra: Nielmals vergessen, Systime
Af Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen og Marie Søgaard Thellesen
Mario Röllig: "Begegnung mit der Vergangenheit"
Analyse og fortolkning af sange af Line Bøgh (dansk kunstner bosiddende i "Zeitz" det tidligere DDR, som skriver sange om forladte steder og byer og tiden, der var. Sangene er med engelsk tekst, men fortæller om Østtyskland i dag)
)
Eythra:
Der Song:
https://www.youtube.com/watch?v=oUDomCXODjQ
Hoyerswerde:
Der Song:
https://www.youtube.com/watch?v=xIgVPFtI420
Weisswasser:
Der Song:
https://www.youtube.com/watch?v=DIKcdiPwk9I
Deuben:
Der Song:
https://www.youtube.com/watch?v=VucYZ3xNwZo
Indhold
Kernestof:
Grammatikafleveringen
Bundesländer und Bundeshaupstädte: https://www.geoguessr.com/de/vgp/3376
Test i starten af timen på papir.
Weihnachtsmarkt in LuÌbeck 2024.pdf
Træn præpositionerne. Det er vigtige ord, der indleder en præpositionsforbindelse og styrer kasus. Vi har trænet dem før.
Afsnit
Husk skriftlig aflevering
Gloser til personbeskrivelse: Vi laver glosetest.
Quizlet lektie - vi starter med blyantstest
Øv gloser til at tale om "der Tunnel"
Læs siderne udleveret i sidste time om "der Tunnel"
Øv følgende verber - vi starter med blyantstest
Der er 100 adverbier på listen over de 500 hyppigste ord. Her er de første 50. Øv på dem i 15 minutter - vi spiller quizlet live med dem:-)
Vi arbejder med disse spørgsmål i timen: Fragen zum Text Es ist 15 Uhr.docx
Adverbier 50-90 fra 500 ord. Øv 15 minutter på dem. Vi skal spille bingo med dem fra i dag og dem fra sidst.
Lektie: Øv fra dansk til tysk. Vi laver blyantsprøve
Im Visier der Stasi
Læs siderne på dansk i det udleverede materiale (også vedhæftet)
Mario RÃ_llig.pdf
Træn at fremlægge Mario Röllig teksten "Begegnung mit der Vergangenheit" med 10 stikord.
Gloser til at bestille og købe mad med mere i Lübeck
Øv følgende gloser - vi laver blyantsprøve
Øv følgende quizlet: Substantiver fra "500 ord" listen. Vi laver blyantstest
Øv quizlet til brug for dagens arbejde. Vi starter med blyantstest. https://quizlet.com/643969507/der-song-2025-flash-cards/?new
Line Bøgh.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Identität
Eksamensemne
Was bedeutet: Freundschaft, Gemeinschaft, Gender, Nationalität und Familie für die Identität?
Film:
"Tchick"
Uddrag af "Napola"med henblik på betydningen af Friedrich og Albrechts venskab
Tekster: Fra "Genau"
Tschick
Dazugehören
Tekster fra: Auf Uns
Klaus Kordon: "Zahl oder Adler"
Der Hausfreund
Det tyske skolesystem
Tekster fra "Wer bin ich": (Gyldendal)
Körperkult:
"Was ist Körperkult?"
"Spieglein, Spieglein an der Wand"
Gender:
"Was ist Gender?"
"Ich war nie eine Frau" (udsnit)
"Maffesolis soziologische Theorie"
Film: "Sonne und Beton"
Indhold
Kernestof:
Lektie: Konjunktioner fra 500 ord: Vi starter med blyantstest
Lektie: Læs teksten "Tschick", som blev udleveret og arbejdet med i sidste modul færdig.
Øv følgende adjektiver fra 500 ord. Vi starter med blyantsprøve https://quizlet.com/dk/1000660011/adjektiver-1-20-flash-cards/?new
Dazugehören.pdf
Øv følgende adjektiver fra 500 ord. Vi starter med blyantsprøve.
Øv følgende gloser til snak om valg - vi starter med blyantsprøve
Bundestagswahl 2025.docx
Øv følgende adjektiver. Vi starter med blyantsprøve
Træn følgende konjunktioner, som skal bruges til en lille skriftlig opgave, vi starter med at lave i timen.
Øv alle 100 verber fra 500 ords listen. I har i forrige aflevering skrevet de verber op, I selv skulle træne ekstra. Vi starter med blyantsprøve. I skal bare kunne dem fra tysk til dansk.
Verber 1-30.pdf
Verber 64-90.pdf
verber 30-60.docx
Læse "Zahl oder Adler" færdig
Konjunktioner: Sideordnende eller underordnende
Konjunktioner: Sideordnende eller underordnende - vi starter med blyantsprøve
Træn følgende gloser fra dansk til tysk - vi starter med blyantsprøve
Tjek bøjning af modalverber s.199 i "Wie geht's"
Lektie: Læs de 2 første sider af den udleverede tekst. "der Hausfreund". Læs siderne 2 gange langsomt uden at slå ord op, men selvfølgelig med de gloser, der er opgivet. Se hvormeget du forstår:-)
Gloser til Berlin.docx
Lektie: Læs hele teksten "der Hausfreund" igennem igen..
Læse udleverede eller vedhæftede tekst om "Körperkult"
Was ist Körperkult.pdf
Was ist Gender.pdf Læs, oversæt og forstå i detaljer, vedhæftede tekst om "Gender"
Læs "ich war nie eine Frau" udleveret i timen.
Afsnit
quizlet: Træn quizlet - vi starter med blyantsprøve
Træn siderne med de 500 mest almindelige ord på tysk (udleveret i timen) Træn fra tysk til dansk. Vi tester igen og ser om I kan flere end tidligere på året.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613075", "T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613075", "H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613075" }