Holdet 2023 TyF/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Constanze Blumenberg, Gry Marie Ellesøe
Hold 2023 TyF/5 (1g TyF/5, 2g TyF/5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Deutsche Highlights
Titel 2 Beziehungen: Familie, Freunde, Liebe
Titel 3 Menschen und Natur
Titel 4 Deutschland, eine Migrationsgesellschaft
Titel 5 Märchen
Titel 6 Kindheit und Jugend im Dritten Reich

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Deutsche Highlights

Grundforløbet på BOAG hedder 'Deutsche Highlights', og det indeholder en introduktion til tysk udtale, transparente ord, repetition af centralt ordforråd (følelser, farver, årstider og tidspunkter, tal mm.) samt tekstlæsning, billedbeskrivelse og en smule basal grammatik (ordklasser: verber og substantiver). Stoffet gennemgås ved at eleverne arbejder med en række tyske tekster og kunstværker, der kan betragtes som tyske 'highlights':

- Schillers 'Ode an die Freude', samt Beethovens musik hertil.
- Kafkas 'Kleine Fabel'
- Gebrüder Grimm: Rotkäppchen
- Andreas Bourani: Auf uns (fra Fussball-WM 2014)
- Kendte tyske billedkunstværker:
C. D. Friedrich: Das Eismeer
Gustav Klimt: Der Kuss
Peter Brueghel: Babelstårnet

2 Mädchenporträts von Paula Modersohn-Becker
Emil Nolde, blomsterbillede
Andreas Gursky, Bhareïn, 2005

Anvendt onlineordbog gennem alle to år: ordbogen.com
Denne må anvendes i forberedelsen til mundtlig eksamen.
Holdets google-side må også anvendes: https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf5-23-25/start


Anvendt onlineordbog gennem alle to år: ordbogen.com.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Beziehungen: Familie, Freunde, Liebe

EKSAMENSFORLØB

I dette tema arbejdede holdet med Beziehungen - relationer - mellem mennesker, enten i familiesammenhænge, kærlighedsrelationer eller venskabsrelationer. Det handler om hvorfor man kan lide hinanden og gerne vil være sammen eller ikke kan/vil - om konflikter - forventninger - overraskelser  - og om at skulle vælge hvilke relationer, der er vigtigst for én.

Der blev læst disse tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel, i Hermann (red.): "Los geht's", Systime, https://losgehts.systime.dk/?id=156

Martin Suter: Ferienplanung. i Hermann (red.): "Los geht's", Systime, https://losgehts.systime.dk/?id=157

Fatih Akin: Tschick, spillefilm (2016), på CFU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Menschen und Natur

EKSAMENSFORLØB

I dett forløb ser vi på forholdet mellem mennesker og natur fra flere perspektiver. For det første ift. forurening og klimaforandringer, hvor vi har arbejdet med eksempler på, hvordan man som tysker kan blive ramt af problemerne og hvordan man kan håndtere dem bedst muligt. Vi har også set et eksempel på, hvordan aktuel billedkunst forholder sig til spørgsmålet om menneskers skyld og ansvar ift. naturen, set i forhold til hvordan magtforholdet mellem natur og menneske blev skildret tidligere. Endelig har vi arbejdet med de idéer om natur og arkitektur, som blev udviklet i Wien af kunstnere som Friedensreich Hundertwasser og Arik Brauer i midten af det 20. århundrede.

Vi har arbejdet med flg. tekster og øvrige værker:

Caspar David Friedrich: Das Eismeer (1823/24)
Swaantje Güntzel: Seestück 2 (2020), auf https://www.swaantje-guentzel.de/seestck-ii

Gründen NRW: Plastic Fischer holt Plastikabfälle aus Flüssen | Gründungsgeschichte (video, auf https://www.youtube.com/watch?v=-0R_92Ps9Ms)

ZDF heute Nachrichten: Ein Jahr nach der Flutkatastrophe - so hat sich Schuld im Ahrtal verändert. Video, auf https://www.youtube.com/watch?v=xMRo0A3Zw5M

Peter Schamoni: Hundertwassers 'Regentag' (dokumentarfilm, 1972).

Arik Brauer: Glaub nicht an das Winkelmaß (1968), Liedertext, auf https://lyricstranslate.com/de/arik-brauer-glaub-nicht-das-winkel-lyrics
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Deutschland, eine Migrationsgesellschaft

EKSAMENSFORLØB

Forløbet har haft migration som omdrejningspunkt. Vi tog udgangspunkt i det nære: tyskere der flytter til Danmark af forskellige grunde, og hvad de oplever som typisk for Danmark og anderledes end deres i deres hjemland.
Derefter har vi arbejdet med forskellige aspekter af migration forårsaget af krig og forfølgelse og med hvordan udlændinge er blevet modtaget i Tyskland, dels med Willkommenskultur og dels med modstand,  med blik tilbage til racismen og forfølgelserne i det tredje rige og angrebene på udlændinge i 1990erne.
Afslutningsvis så vi filmen 'Soul Kitchen', der skildrer Hamburg som en by præget af migration på mange måder.

Vi har har arbejdet med flg. materiale:

Louise Mandrup, Stefan Jørgensen og Claus Andersen: 'Eksplosion' af tyskere der flytter til Danmark. DR.DK, 25. dec 2021, på https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/eksplosion-af-tyskere-der-flytter-til-danmark-flygter-fra-coronaforbud-dyre

Interview med Christiane Kosik om at flytte fra Tyskland til Danmark, på https://dd.systime.dk/?id=151

Babak Ghassim und Usama Elyas: Hinter uns mein Land (2016), på https://www.youtube.com/watch?v=IQBncz9RmqA

DW: Flüchtlinge: Welle der Hilfsbereitschaft in Deutschland | DW Nachrichten, video auf https://www.youtube.com/watch?v=L_YBTm9jhIc

Euronews: Gewalt bei NPD-Demo gegen Flüchtlinge in Heidenau: 31 verletzte Polizisten, Video, auf https://de.euronews.com/2015/08/22/gewalt-bei-npd-demo-gegen-fluechtlinge-in-heidenau-31-verletzte-polizisten

may ayim: deutschland im herbst (1992)

TRT Deutsch: 1992: Mordanschlag von Mölln. Video, auf https://www.youtube.com/watch?v=GdOs1ptUaTo

Fatih Akin: Soul Kitchen (spillefilm, 2010), på CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Märchen

EKSAMENSFORLØB

Forholdsvis kort forløb om eventyr, med fokus dels på Brdr. Grimms eventyr og dels på Tom Tykwers film 'Lola rennt' som moderne eventyr.

Alle klassens elever blev introduceret til eventyrgenren og dens kendetegn i grundforløbet. Den viden udbyggedes i dette forløb. Derudover læste klassen 'Hänsel und Gretel', som blev sammenlignet med Rotkäppchen, der læstes i grundforløbet og blev videre behandlet i dette forløb.

Anvendt materiale:
Brdr. Grimm: 'Rotkäppchen' og 'Hänsel und Gretel'
Tom Tykwer: Lola rennt (film, 1998).
Desuden diverse sekundært materiale om brdr. Grimm, eventyrgenren mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kindheit und Jugend im Dritten Reich

EKSAMENSFORLØB

Forløb om nazismens tiltrækning på unge mennesker (og sekundært på tyskerne generelt). Vi har fokuseret på ungdomsorganisationerne og på hvordan de medvirkede til at give børn og unge gode oplevelser og fællesskaber - og på hvem der så blev ekskluderet og på de brutale dele af organisationernes aktiviteter. Klassen har arbejdet med filmen "Napola, Elite für den Führer". Afslutningsvis læstes novellen "Nachts schlafen die Ratten doch", hvor perspektivet mere er på krigens konsekvenser for børn og voksne tyskere, og på voksnes ansvar ift. at skåne børn for dem.

Brugt materiale:

Wolfgang Borchert: "Nacht schlafen die Ratten doch". I "Gattungen".
Dennis Gansel: "Napola, Elite für den Führer" (2006); filmen + udvalgte scener fra drejebogen (Tyskforlaget).
Uddrag af Renate Welsch: Die Ohrfeigen (1979). Fra "Meine Welt" (Wikkelsø og Bruun Hansen, 1983)

Samt diverse sekundært materiale om nazismen, krigen, Trümmerliteratur mv. Bl.a fra https://klexikon.zum.de/wiki/Nationalsozialismus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer