X - Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/5 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Constanze Blumenberg, Gry Marie Ellesøe
Hold
2023 TyF/5 (
1g TyF/5
,
2g TyF/5
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: Deutsche Highlights
Titel 2
Beziehungen: Familie, Freunde, Liebe
Titel 3
Menschen und Natur
Titel 4
Deutschland, eine Migrationsgesellschaft
Titel 5
Märchen
Titel 6
Kindheit und Jugend im Dritten Reich
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: Deutsche Highlights
Grundforløbet på BOAG hedder 'Deutsche Highlights', og det indeholder en introduktion til tysk udtale, transparente ord, repetition af centralt ordforråd (følelser, farver, årstider og tidspunkter, tal mm.) samt tekstlæsning, billedbeskrivelse og en smule basal grammatik (ordklasser: verber og substantiver). Stoffet gennemgås ved at eleverne arbejder med en række tyske tekster og kunstværker, der kan betragtes som tyske 'highlights':
- Schillers 'Ode an die Freude', samt Beethovens musik hertil.
- Kafkas 'Kleine Fabel'
- Gebrüder Grimm: Rotkäppchen
- Andreas Bourani: Auf uns (fra Fussball-WM 2014)
- Kendte tyske billedkunstværker:
C. D. Friedrich: Das Eismeer
Gustav Klimt: Der Kuss
Peter Brueghel: Babelstårnet
2 Mädchenporträts von Paula Modersohn-Becker
Emil Nolde, blomsterbillede
Andreas Gursky, Bhareïn, 2005
Anvendt onlineordbog gennem alle to år:
ordbogen.com
Denne må anvendes i forberedelsen til mundtlig eksamen.
Holdets google-side må også anvendes:
https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf5-23-25/start
Anvendt onlineordbog gennem alle to år:
ordbogen.com
.
Indhold
Kernestof:
Medbring blyant :-)
Gå på linket og træn de 20 gloser om Gefühle (følelser) - Anvend Karteikarten/flashcards, som du vender ved at klikke på dem. Du kan også se gloserne på række, når du scroller længere ned. Brug 15 minutter på at øve gloserne..
Klik på linket og afprøv funktionen 'flashcards'. Du vender kortene ved at klikke på dem. Du kan også se gloserne på række, når du scroller længere ned. Vi kommer til at arbejde med gloserne i timen, men du skal have prøvet det derhjemme.
Medbring farveblyanter!
Deutsche Highlights - die bildende Kunst - Google Slides.mhtml
Du skal finde et billede på nettet, som du vil lave en tysk billedbeskrivelse af. Du skal notere kunstnerens navn, billedets titel og dets tilblivelsesår. I modulet gennemgår vi, hvordan opgaven skal tilrettelægges. Tilsidst får du mulighed for at ko
So kannst du im Deutschunterricht mit Bildern arbeiten und über sie sprechen.docx
Studieretningspræsentation 2. fremmedsprog
Styrk dine sproglige og kulturelle kompetencer med en sproglig studieretning
Øv dig på at præsentere det kunstværk, du valgte efter modul 4. Medbring kunstværket (på din computer) og stikordsnoter (fra afleveringen d.26.9.) Du må ikke læse sætninger op. Husk 'es gibt' og 'man sieht'.
Du skal have papirerne fra sidste gang med: 'Wochentage, Monate, Zahlen, Zeitadverbien'! Husk også blyant.
Begreber, der har med NATUR og FAMILIE at gøre - skriv 1 substantiv, 1 adjektiv og 1 verbum i fællesmappe! Klik på linket nedenunder og skriv i fællesdokument - husk, at der ikke skal være dubletter ;-)
Du skal fortælle (dele af) Rotkäppchen ved hjælp af din tegning fra sidste gang - husk at have den med!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Beziehungen: Familie, Freunde, Liebe
EKSAMENSFORLØB
I dette tema arbejdede holdet med Beziehungen - relationer - mellem mennesker, enten i familiesammenhænge, kærlighedsrelationer eller venskabsrelationer. Det handler om hvorfor man kan lide hinanden og gerne vil være sammen eller ikke kan/vil - om konflikter - forventninger - overraskelser - og om at skulle vælge hvilke relationer, der er vigtigst for én.
Der blev læst disse tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel, i Hermann (red.): "Los geht's", Systime,
https://losgehts.systime.dk/?id=156
Martin Suter: Ferienplanung. i Hermann (red.): "Los geht's", Systime,
https://losgehts.systime.dk/?id=157
Fatih Akin: Tschick, spillefilm (2016), på CFU.
Indhold
Kernestof:
Kompendium s.1, opgave 1,2: Beschreibt, was ihr seht. Anvend gloserne + Redemittel på s. 1. Mundtlig lektie.
Vi bruger linket i timen - det er ikke lektie!
Lav opgave 4,1 (kompendium s.3): hvilke Familienform passer til definitionen? Lav også opg. 4,2 (s.4): hvilke Familienformen ser du på billedet på s.3?
Kompendium s.6 opgave 8: oversæt de danske sætninger til tysk. Lav så meget som du kan nå på 20 minutter. Vigtigt: Læg din mobil væk og vær fokuseret ;-)
Vi bruger linket i timen
Du skal forberede en præsentation af din Familie - Freunde - Hobby - Umwelt. KUN stikord (du må ikke læse hele sætninger op!). 2 minutters taletid - du optager i modulet.
Husk at medbringe kompendiet og dit røde hæfte, hvis du har haft det med hjem.
Gattungen_Film
Husk at have dit kompendium med :)
wer? was? wie? warum? wie viele? --> heute lesen wir Texte und stellen Fragen!
Kompendium s. 7-10: de gule sider. Du læser dit afsnit igen - læs det højt! - og du understreger de ord i teksten, som du skulle slå op i ordbogen. Check dine spørgsmål (hvis du har fremlagt i sidste modul, så find 1 ekstra-spørgsmål. Skriv det ned p
Vi taler om gloserne i modulet --> ikke lektie.
Medbring dit kompendium!
Märchen
læs eventyret færdig . Dette er den danske tekst.
Vi gennemgår gloserne til denne quizlet:
IKKE LEKTIE
Stille Nacht.docx Stille Nacht.docx - læs den!
Vi fortsætter med Aschenbrödel. Lav s. 15 opgave 4 i kompendium (das falsche Wort finden). Husk at have dit kompendium med!
Husk dit kompendium.
Husk varme sokker - vi er i blok 5.
Medbring kompendium!
Denne her gennemgår vi sammen!
Forbered din/jeres genfortælling om Aschenbrödel, så du/I kan indspille den i dag.
Afsnit
Ingen lektie, men hav dit hæfte og din computer med.
Små samtaler om Aschenbrödel - rækkefølgen er her:
Minlæring
Ingen lektie - men du skal have din opladte computer, dit kompendium og dit hæfte med.
Dette her arbejder vi med i timen:
Øv gloserne i 15 minutter til en test fra dansk til tysk (= du skal kunne det tyske ord/den tyske chunk).
Finde 5 Unterschiede zwischen dem Film Aschenputtel und unserem Märchen Aschenbrödel. (Find 5 forskel mellem filmen og eventyret).
GATTUNGEN (1) (8).pdf
Husk at have jeres hæfte med, hvis I har taget det med hjem.
Kompendium
Ferienplanung_1
Tekstarbejde med 'Ferienplanung'. Hav kompendiet + hæftet med.
Træn gloserne i 15 minutter - der kommer en lille test. (ty-da)
Vi begynder i 1.02
Tschick und die Gefühle
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Menschen und Natur
EKSAMENSFORLØB
I dett forløb ser vi på forholdet mellem mennesker og natur fra flere perspektiver. For det første ift. forurening og klimaforandringer, hvor vi har arbejdet med eksempler på, hvordan man som tysker kan blive ramt af problemerne og hvordan man kan håndtere dem bedst muligt. Vi har også set et eksempel på, hvordan aktuel billedkunst forholder sig til spørgsmålet om menneskers skyld og ansvar ift. naturen, set i forhold til hvordan magtforholdet mellem natur og menneske blev skildret tidligere. Endelig har vi arbejdet med de idéer om natur og arkitektur, som blev udviklet i Wien af kunstnere som Friedensreich Hundertwasser og Arik Brauer i midten af det 20. århundrede.
Vi har arbejdet med flg. tekster og øvrige værker:
Caspar David Friedrich: Das Eismeer (1823/24)
Swaantje Güntzel: Seestück 2 (2020), auf https://www.swaantje-guentzel.de/seestck-ii
Gründen NRW: Plastic Fischer holt Plastikabfälle aus Flüssen | Gründungsgeschichte (video, auf
https://www.youtube.com/watch?v=-0R_92Ps9Ms
)
ZDF heute Nachrichten: Ein Jahr nach der Flutkatastrophe - so hat sich Schuld im Ahrtal verändert. Video, auf
https://www.youtube.com/watch?v=xMRo0A3Zw5M
Peter Schamoni: Hundertwassers 'Regentag' (dokumentarfilm, 1972).
Arik Brauer: Glaub nicht an das Winkelmaß (1968), Liedertext, auf
https://lyricstranslate.com/de/arik-brauer-glaub-nicht-das-winkel-lyrics
Indhold
Kernestof:
Hej tyskfolk. I skal øve jer på at præsentere ud fra de stikord og den præsentation med billeder, I har lavet, og så fyrer I den af i timen i grupper. Vh Gry
Tag papiret om personlige pronominer, som I fik sidst, med.
Hej 1gTyF5! Jetzt geht's wieder los :-) Læs hvad jeg har skrevet her på siden og lav et bogmærke i din browser, så du altid kan finde den igen. Vh. Gry
Tysksitet
Kig på dette dokument og notér på dit papir den danske oversættelse af de ord, som er markeret med gult. I må IKKE slette kommentarerne, for alle skal bruge dem.
Øv dig på at beskrive det kunstværk, du arbejdede med i tirsdags, mundtligt ud fra stikord. I skal præsentere det for en makker, som har det andet billede.
Quizlet - følg linket og bed om at joine :-)
Vi bruger denne quizlet i timen
Træn ordene i quizletten her
Lav øvelsen her om udvidet infinitiv(opg. 2-6)
Janus: Forbered oplæg om Friedrichs Rückenfiguren
Alle: Læs afsnit 6 i teksten her og besvar disse spørgsmål: a. Wie viele Mitarbeiter*innen gibt es bei Plastik Fischer? b. Wo arbeiten die meisten von ihnen?
Vi varmer op før vi går i gang. Men læs alligevel - som jeg har skrevet under "opgaver" - på grammatikstoffet og quizletterne hjemmefra.
Træn denne quizlet og læs teksten her og notér på den (papir, I fik sidst) oversættelsen af de gloser, der er i quizletten.
Til brug i timen: "Macht einen Schild"
Træn disse chunks, som vi kiggede på sidste gang. Det er godt basisordforråd fra top 500.
Find dit papir med teksten til dokumentaren "Ein Jahr nach der Flutkatastrophe", som vi så lidt af sidst. Åbn så den digitale udgave - som er her og skriv de gloser, som jeg har skrevet i kommentarerne, ind på dit papir (i hånden). Det gælder de førs
Alle skal træne gloserne her
Særlig lektie til dem som IKKE var til sidste modul: I skal også læse første del af Annas fortælling om oversvømmelsen af hendes landsby. Det er den del som er med blå skrift i dokumentet her Jeg har skrevet jeres navne på forskellige afsnit (A, B, C
Lektie til alle: Læs den del af teksten, som er med lilla skrift. Notér de ord, jeg har oversat i kommentarerne, på dit papir (på dansk), ligesom sidst. Dokumentet er her Janus: Tag Tschick med
Ingen lektie - det som stod her før var til 1gTyF3, ikke til jer. Men medbring teksten om Anna og oversvømmelsen i Ahrtal.
Alle forbereder sig på at kunne tale om Annas udvikling vha. papiret med stikord, I lavede tirsdag. Tag papiret + talepapir m. noter til dig selv med. Jeg laver en rækkefølgeliste, så alle når at tale med mig i grupper.
GRUPPERNE:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Deutschland, eine Migrationsgesellschaft
EKSAMENSFORLØB
Forløbet har haft migration som omdrejningspunkt. Vi tog udgangspunkt i det nære: tyskere der flytter til Danmark af forskellige grunde, og hvad de oplever som typisk for Danmark og anderledes end deres i deres hjemland.
Derefter har vi arbejdet med forskellige aspekter af migration forårsaget af krig og forfølgelse og med hvordan udlændinge er blevet modtaget i Tyskland, dels med Willkommenskultur og dels med modstand, med blik tilbage til racismen og forfølgelserne i det tredje rige og angrebene på udlændinge i 1990erne.
Afslutningsvis så vi filmen 'Soul Kitchen', der skildrer Hamburg som en by præget af migration på mange måder.
Vi har har arbejdet med flg. materiale:
Louise Mandrup, Stefan Jørgensen og Claus Andersen: 'Eksplosion' af tyskere der flytter til Danmark.
DR.DK
, 25. dec 2021, på
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/eksplosion-af-tyskere-der-flytter-til-danmark-flygter-fra-coronaforbud-dyre
Interview med Christiane Kosik om at flytte fra Tyskland til Danmark, på
https://dd.systime.dk/?id=151
Babak Ghassim und Usama Elyas: Hinter uns mein Land (2016), på
https://www.youtube.com/watch?v=IQBncz9RmqA
DW: Flüchtlinge: Welle der Hilfsbereitschaft in Deutschland | DW Nachrichten, video auf
https://www.youtube.com/watch?v=L_YBTm9jhIc
Euronews: Gewalt bei NPD-Demo gegen Flüchtlinge in Heidenau: 31 verletzte Polizisten, Video, auf
https://de.euronews.com/2015/08/22/gewalt-bei-npd-demo-gegen-fluechtlinge-in-heidenau-31-verletzte-polizisten
may ayim: deutschland im herbst (1992)
TRT Deutsch: 1992: Mordanschlag von Mölln. Video, auf
https://www.youtube.com/watch?v=GdOs1ptUaTo
Fatih Akin: Soul Kitchen (spillefilm, 2010), på CFU
Indhold
Kernestof:
Liebe 2gTyF5-Freunde und -Freundinnen. Ein neues Jahr fängt an, wie schön! Bringt das Buch "Fass die Grammatik an" mit. Wir müssen üben :-)
De regelmæssige vb.
Dice Roller
Til Janus, mens klassen træner regelmæssige vb: Se så meget du kan af denne video - Story: Deutschland am Limit? Abschiebung, Abschottung, Asyl - hier anschauen
Medbring papiret med regelmæssige verber som I fik sidst. Vi skal videre med den.
Fyld substantiverne fra bagerste side i dette dokument ind i de første kasser, så tysk ord og dansk ord som passer sammen, står overfor hinanden. Fx "die Emigration = "emigration".
Ekstratræning hvis du har brug for det: Øv dig på regelmæssige hitverber her:
Passiv
Migration in Bildern
Kig på s. 7-9 i denne fil og noter den danske oversættelse af de markede ord på dit papir, sådan som I gik i gang med i sidste uge. Vi skal læse teksten sammen i dag, og I har brug for at kende disse ord på forhånd.
Wortschatz - Migration
Aufgabe für Janus und Lawand. Bereitet eine Präsentation für die Rest der Klasse vor. Ihr sollt von den Landtagswahlen in Thüringen und Sachsen erzählen. Erzählt z-B. von...
Janus og Lawand forbereder oplæg om de tyske delstatsvalg
Læs her om vores udvekslingsprojekt
Alle aus der 2.u: Teilt bitte eure Präsentationen über Menschen mit Migrationsgeschichten mit mir (im Google Drive: gg@boag oder hier in Lectio, unter 'Opgaver')
Lawand und Janus erzählen uns von den Landtagswahlen in Thüringen und Sachsen am 1. September
Læs digtet 'Hinter uns mein Land'. I fik det sidst, på papir, sammen med en liste med gloser. Notér den danske oversættelse af gloserne på papiret med digtet, der hvor de passer.
Lyt her til digtet læst højt, og øv dig på selv at læse det højt. Hinter uns mein Land, Teil 1.m4a
Træn disse gloser, som er til 2. del af digtet "Hinter uns mein Land"
Læs denne anden del af digtet 'Hinter uns mein Land' hjemme. Notér gloser fra quizletten forleden på papiret du fik sidst, og slå andre ord, du ikke kender, op. Dem skal du også skrive på papiret, så du husker dem :)
Læs desuden om genitiv på s. 8-9 i Fass die Grammatik an, og om relative pronomener s. 40-42 (du kan evt. nøjes med 40-41, hvis du vil nøjes med need-to-have).
I dette modul skal du medbring din illustration til del 2 af digtet "Hinter uns mein Land", samt stikordsnoter, så du kan beskrive det og forklare, hvorfor du har lavet illustrationen, som du har. I kommer til at præsentere for én makker ad gangen.
Tysksitet
Plan for semivirtuelt modul
Lav opgaven her fra modulet onsdag færdig
Regelmæssige vb.
Substantiver i fem.
Substantiver i neutrum
Substantiver i mask.
Bringt Kopfhörer (høretelefoner) mit!
Læs om den kommende tysktest her
37 sekunder
Quizlet
Medbring din grammatikbog (Fass die Grammatik an), samt printede stikord til prøven.
Lille lektie om præpositioner
Husk at tilmelde dig Lübeck-turen i gymbetaling.dk
Quizlet: Weihnachten und mehr
Tag papirerne fra prøven med. Vi gennemgår udvalgte dele i timen. Desuden: træn gloserne her.
Husk pas og ring til mig hvis du er forsinket: 53744319
Kig på de retteangivelser, jeg har skrevet til dig i sidste del af prøven og tjek om der er noget, du har brug for at spørge mig om, før du kan rette og genaflevere. @Naja og Magne: Jeg har jeres papir og sender jer en besked med et foto af den, så I
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Märchen
EKSAMENSFORLØB
Forholdsvis kort forløb om eventyr, med fokus dels på Brdr. Grimms eventyr og dels på Tom Tykwers film 'Lola rennt' som moderne eventyr.
Alle klassens elever blev introduceret til eventyrgenren og dens kendetegn i grundforløbet. Den viden udbyggedes i dette forløb. Derudover læste klassen 'Hänsel und Gretel', som blev sammenlignet med Rotkäppchen, der læstes i grundforløbet og blev videre behandlet i dette forløb.
Anvendt materiale:
Brdr. Grimm: 'Rotkäppchen' og 'Hänsel und Gretel'
Tom Tykwer: Lola rennt (film, 1998).
Desuden diverse sekundært materiale om brdr. Grimm, eventyrgenren mm.
Indhold
Kernestof:
Øv dig hjemme på de personlige pronominer, her: https://sites.google.com/boag.nu/1gtyf5-23-25/grammatik-und-sprache/personlige-pronominer
Lav opgave 3 i dette arbejdsark færdig hjemme
Læs her starten på Hänsel und Gretel. Markér alle de personlige pronominer, du kan finde.
Märchenvokabeln
Eksempel på tysk A-opgave
Hänsel und Gretel - Aufgaben
Øv dig på at genfortælle de dele af Hänsel und Gretel, som vi har læst. Brug spørgsmålene 1-10 på arbejdsarket her, og tal ud fra den: Titel
Læs desuden Teil 4i eventyret.
Medbring høretelefoner og Hänsel + Gretel
Plan for virtuelt modul for 2.w
Lyt her til Rotkäppchen - oplæsningen varer ca. 8 minutter
Læs med i teksten, som er her. I skal arbejde med Rotkäppchen i timen.
Forbered dig ved at lave den skr. opgave til 3.2
Lola rennt, als Märchen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kindheit und Jugend im Dritten Reich
EKSAMENSFORLØB
Forløb om nazismens tiltrækning på unge mennesker (og sekundært på tyskerne generelt). Vi har fokuseret på ungdomsorganisationerne og på hvordan de medvirkede til at give børn og unge gode oplevelser og fællesskaber - og på hvem der så blev ekskluderet og på de brutale dele af organisationernes aktiviteter. Klassen har arbejdet med filmen "Napola, Elite für den Führer". Afslutningsvis læstes novellen "Nachts schlafen die Ratten doch", hvor perspektivet mere er på krigens konsekvenser for børn og voksne tyskere, og på voksnes ansvar ift. at skåne børn for dem.
Brugt materiale:
Wolfgang Borchert: "Nacht schlafen die Ratten doch". I "Gattungen".
Dennis Gansel: "Napola, Elite für den Führer" (2006); filmen + udvalgte scener fra drejebogen (Tyskforlaget).
Uddrag af Renate Welsch: Die Ohrfeigen (1979). Fra "Meine Welt" (Wikkelsø og Bruun Hansen, 1983)
Samt diverse sekundært materiale om nazismen, krigen, Trümmerliteratur mv. Bl.a fra https://klexikon.zum.de/wiki/Nationalsozialismus
Indhold
Kernestof:
Lola rennt, als Märchen
Find det sted, som er markeret med gul farve i dette dokument, og lav opgaven. Du skal se en del af Lola rennt igen - der er link i dokumentet.
De regelmæssige vb.
Tekst om nazismen mm.
Lær gloserne på første side inden timen
Læs afsnit 5 i dokumentet her færdig og tag noter (stikord!) til spørgsmål 1-17 her i dokumentet. Brug 30 min. på at læse og tage noter. Hvis du så ikke er færdig med teksten, så brug oversættelsesfunktion til at oversætte resten af den til dansk, så
Her er filmen
Alle holder oplæg om Napola i dette modul. Del jeres præsentation med gg@boag.nu inden timen.
Skærmbillede 2025-03-19 kl. 13.19.48.png
Celine og Vigga holder oplæg om Albrecht und Friedrich
Vi skal videre med 'Nachts schlafen die Ratten doch'. Tag papirerne fra sidst med.
Napolapräsentationen
Læs Nachts schlafen die Ratten doch færdig. Den er her:
I skal arbejde i disse grupper med opgaver til fortællingen.
Lav opgaven på arket her, om temaer i Nachts schlafen die Ratten doch: https://docs.google.com/document/d/1tO6vc3cOviLb9dV3y3nIqbPG4OCS7tce6vKmnLd_peA/edit?tab=t.0
Eliza, Jessica und Emil fortæller først, hvad de fandt ud af sidst om symboler og farvesymbolik.
I får 'stile' fra før ferien tilbage. Medbring grammatikbogen.
Læs dokumentet her om tyskeksamen før timen. Der kommer en kahoot, som du kun kan vinde, hvis du har læst det grundigt :) https://docs.google.com/document/d/1SPodKSFF2jna67pO0Vw16VaoFactHdbSYd29B0kToa4/edit?tab=t.0
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613076", "T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613076", "H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613076" }