Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Kenneth Vedel
Hold 2023 En/k (1k En, 2k En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales and fantasy
Titel 2 [EKSAMENSFORLØB] Dystopia
Titel 3 [EKSAMENSFORLØB] The American Dream
Titel 4 Digitale hjælpemidler til prøver/eksamen.
Titel 5 The American Dream (continued)
Titel 6 [EKSAMENSFORLØB] Multicultural Britain
Titel 7 Innovationsforløbet i 2 g.
Titel 8 [EKSAMENSFORLØB] Ireland
Titel 9 [EKSAMENSFORLØB] Gothic Horror
Titel 10 Man and nature
Titel 11 [EKSAMENSFORLØB] Trench Poetry

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy tales and fantasy

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger fiktionsgenrerne Fairy Tales og Fantasy. Gennem tekstgennemgang er eleverne blevet introduceret til analysemetode og -fokus, samt summaryskrivning. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd.

Materiale:
- (ukendt forfatter) (ukendt udgivelsesår), "The Rose-Tree", (short story, 2,4 ns.).
- Brothers Grimm (1812), "Little Red Riding Hood", (short story, 2,1 ns.).
- Roald Dahl (1982), "Little Red Riding Hood and the Wolf", (poem, 0,8 ns.).
- Angela Carter (1979), "The Werewolf", (short story, 1,8 ns.).
- James Garner (1994), "Little Red Riding Hood", (short story, 1,6 ns.).
- Charles Perrault (1697), "Little Red Riding Hood", (short story, 1,5 ns.).
- C. S. Lewis (1949), "Lucy Looks Into a Wardrobe", (excerpt from novel, 6,5 ns.).
- J. R. R. Tolkien (1954), "The Bridge of Khazad-Dûm", (excerpt from novel,
11,7 ns.).
- Peter Jackson (2001), "Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring", (excerpt from film, 25 mins.).
- Andrzej Sapkowski (1993), "A Grain of Truth", (short story, 23 ns.).

Supplerende materiale:
- PP (slides) fra undervisningsforløb (2024), "Fairy tales and fantasy".
- Ursula K. Le Guin (2005), "What is fantasy? + The elements of fantasy", From "Worlds of fantasy".
- Lærerskrevet dokument, (2024) "Understanding The Bridge of Khazad-Dûm".
- Stephen Surjik (2021), "A Grain of Truth", (excerpt from "The Witcher" Netflix series S2E1, 45 mins.).

Omfang:
10% - 51,4 normalsider.

Grammatik:
Adjektiver og adverbier (minlaering.dk).
Substantiver og artikler (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
PEE-model, analyse/summary-skrivning, setting, characterisation, themes, elements of the genre (fairy tales/fantasy), udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, film, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
First written task - Narnia 13-12-2023
Engelsk tekstoplæsning 07-01-2024
Analysis of A Grain of Truth 24-01-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 [EKSAMENSFORLØB] Dystopia

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger fiktionsgenren Dystopia. Gennem tekst- og videogennemgang er eleverne blevet introduceret til genren og analysemetode med særligt fokus på opbygning og skrivning af summary og analytical essay. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd.
I dette forløb har eleverne læst Philip Reeves dystopiske værk: "Mortal Engines".

Materiale:
- Henry Slesar (1958), "Examination day", (short story, 3 ns.).
- Anita Roy (2016), "Cooking Time", (short story, 7,5 ns.).
- Ray Bradbury (1950), "The Veldt", (short story, 10,5 ns.).
- Philip Reeve (2001), "Mortal Engines", (novel, ca. 220 ns.).

Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument, (2024) "Dystopian Literature and dystopian elements".
- Wachowski Brothers (1999), "The Matrix" (film, 136 min.).

Omfang:
45% - 21 normalsider (241 inkl. værkslæsning).

Grammatik:
Ordstilling og præpositioner (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
Analytical essay-skrivning, summary-skrivning, setting, characterisation, themes, narrator/POV, elements of the genre (dystopia), udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, film, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 [EKSAMENSFORLØB] The American Dream

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger non-fiktionsgenren The American dream. Gennem tekstgennemgang er eleverne blevet introduceret til idéen bag den amerikanske drøm, immigrationens indflydelse, tiltrækningskraften af The American Frontier, abort- og våbenpolitik, samt retorisk analyse med særligt fokus på appelformer og retoriske virkemidler. I forlængelse heraf er også inddraget plenumsamtaler om engelsk som lingua franca, herunder hvad lingua franca er og hvorfor engelsk er lingua franca. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd.

Forløbet er færdiggjort i 2 g.

Materiale:
- Dr. Martin L. King Jr. (1963), "I Have A Dream", (speech, 1,8 ns.).
- Emma Lazarus (1883), "The New Colossum", (poem, 0,25 ns.).
- Frederick Jackson Turner (1893), "Extract from The Significance of the Frontier in American History", (essay, 0,4 ns.).
- Henry Thoreau (1854), "Extract from Walden", (autobiography, 0,2 ns.).
- John F. Kennedy (1960), "Extract from Speech of Acceptance of Democratic nomination for President.", (speech, 0,3 ns.).
- Donald Trump (2017), "2017 Presidential Inauguration Speech", (speech, 3 ns.).
- Keeanga-Yamahtta Taylor (2017), "Abortion is about freedom", (article, 5,1 ns.).
- Iain Overton (2017), "How guns turned the American Dream into a nightmare", (article, 2,0 ns.).

Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument (2024), "Modes of persuasion and rhetorical devices".
- Lærerskrevet dokument (2024), "The American Dream".
- Lærerskrevet dokument (2024), "The American Frontier".
- Lærerskrevet dokument (2024), "Influences on American Politicians".

Omfang:
5% - 13,05 normalsider.

Grammatik:
Pronominer - personlige, possessive og demonstrative (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
Non-fiction analyse, analytical essay-skrivning, topic sentences i skriflighed, summary-skrivning, retorisk analyse, udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Digitale hjælpemidler til prøver/eksamen.

For at undgå misforståelser til eksamen er der oprettet et selvstændigt forløb med links og forklaring af tilladte og ikke-tilladte online/offline hjælpemidler til prøver/eksamen, samt regler for brugen af dem.

Alle online-dokumenter som eleven ønsker at bruge, skal være downloadet før prøven starter og ligge lokalt på elevens computers skrivebord (eller udskrevet på elevens fysiske eksamensbord). Vær opmærksom på, at materiale som kan downloades fra hjemmesider ikke må anvendes og ej tilgås, f.eks. Studienet.

Eleven skal kopiere nedenstående links og indsætte dem i et dokument. Dette skal gemmes lokalt på deres computer, således at det er tilgængeligt til eksamen, hvor eleverne kan kopiere linkene fra dokumentet.

Tilladte skriveprogrammer:
Microsoft Word (offline)
Google Docs (Online, men i en fil som ikke deles)

Tilladte ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordnet.dk/
https://www.merriam-webster.com/
http://www.thefreedictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.dictionary.com/

Tilladt synonymordbog:
https://www.thesaurus.com/

Tilladt online grammatikmateriale:
https://minlaering.dk/

IKKE-tilladte programmer/hjemmesider under eksamen:
- Kommunikationsprogrammer, f. eks. E-mail, social media og Lectio.
- Programmer baseret på AI, f.eks. ChatGPT.
- Oversættelsesprogrammer, f. eks. Grammarly og Google translate.
- Studienet.dk, hverken online, offline, exam-mode eller downloadet.
- Søgning på internettet, med undtagelse af de ovenfor tilladte hjemmesider.
- Private browsing og VPN.

Om at downloade dine gamle opgaver under eksamen:
Du må gerne downloade dine gamle opgaver afleveret i Lectio.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The American Dream (continued)

Dette er afslutningen på et forløb påbegyndt i 1.g. Se studieplan for 1.g for at se den fulde undervisningsbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2k En - Am. Dream analysis 22-08-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 [EKSAMENSFORLØB] Multicultural Britain

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb har handlet om Storbritannien som et multikulturelt samfund, med særligt fokus på identitet, identitetssammenstød og kulturelle forventninger. I forløbets begyndelse arbejdede vi med Hofstedes kulturelle dimensioner for at undersøge hvad ordet kultur indebærer og hvad der gør kulturer forskellige. I forlængelse af dette arbejdede vi dybdegående med en artikel om hvordan en multikulturel kvinde har været tvunget til at leve med forskellige kulturelle identiteter alt efter hvor og hvem i samfundet hun interagerer med. Yderligere har vi læst og lavet retoriske analyser af forskellige taler omkring emnet. Afslutningsvis brugte vi stor del af forløbet på at eleverne kunne arbejde i grupper med et selvstændigt projekt, som handlede om hvordan man kunne styrke en fælles Britisk identitet uafhængigt af kulturel-, race- og religiøs identitet. Projektetarbejdsmetoden har også været forberedende til det efterfølgende korte fællesfaglige forløb (Innovationsforløbet i 2 g.).

Materiale:
- Nadia Manzoor (2014), "Burqas, Bikinis and Blow Jobs: My Life as a Muslim Woman in the West" (article, 2,5 ns.).
- Robin Cook (2001), "Chicken Tikka Masala", (speech, 3,3 ns.).
- Enoch Powell (1969), "Rivers of Blood" (speech, 3 ns.).

Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument (2024), "Hofstede's Cultural Dimensions".
- Fixers UK (2017), "Multicultural Britain" (youtube) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Az-mi5_Sbts&t=4s
- Vox Pops International (2015)"What does 'Britishness' mean to you?" (youtube) Link: https://www.youtube.com/watch?v=eN9vHOj9yfw
- Hanif Kureishi (1997), "My Son the Fanatic" (short story).

Omfang:
5% - 8,8 normalsider.

Grammatik:
Regelmæssige verber (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
Non-fiction analyse, analytical essay-skrivning med særligt fokus på topic sentences i skriftlighed, retorisk analyse, udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, litteratursøgning, gruppe/par/individuelt arbejde, skrivearbejde på papir/computer, taleskrivning og præsentation, projektarbejde og -præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Innovationsforløbet i 2 g.

I dette forløb har eleverne arbejdet selvstændigt med projektarbejde. Projektet har handlet om fair konkurrence for intersex XY atleter. Til dette har vi arbejdet med to tekster som har dannet baggrundsviden for projektindholdet. Det har været et fællesfagligt projekt sammen med matematik og idræt.

Materialer:
- Abigail Tarttelin (2013), "Extract from Golden Boy" (extract from novel, 8,2 ns.).
- Donald McRae (2016), "The return of Caster Semenya: Olympic favourite and ticking timebomb" (article, 8,7 ns.).

Omfang:
??% - 16,9 normalsider.

Arbejdsformer:
Tekstanalyse, projektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 [EKSAMENSFORLØB] Ireland

Forløbets fulde titel er Ireland - Magdalene laundries & youth homelessness, men der er ikke plads til det hele i titelboksen.

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb har handlet om Irlands historiske og nuværende håndtering af unge personer, særligt kvinder, som er kommet på kant af samfundet pga. teenage-graviditeter, hjemløshed, eller blot har bragt skam på sin familie eller samfundet på den ene eller anden måde. Gennem forløbet har vi arbejdet med artikler, film og selvfundet materiale som har hjulpet eleverne med at se Irlands position som et land med mange unge mennesker uden for systemet, samt den ofte uretfærdige behandling af kvinder begået af staten og især den katolske kirke. Afslutningsvis brugte vi nogle moduler på at eleverne kunne arbejde i grupper med et selvstændigt projekt omkring forløbets tema, som skulle præsenteres mundtligt foran klassen. Det er også i dette forløb at eleverne har skulle skrive deres første fulde analytiske essay.

Materiale:
- Erin Blakemore (2019), "How Ireland Turned Fallen Women into Slaves" (article, 3,6 ns.).
- Ava Stapleton (2018), "In 1969, I fell pregnant as a teen - and then the Church took over", (article, 1,8 ns.).
- Roddy Doyle (1990), "The Snapper" (extract form novel, 5,7 ns.).
- Paula Mayock (2014), "Time to talk about Youth Homelessness - Expert Comment on Homeless Crisis" (article, 2,5 ns.).
- Sheila Wayman, "What are the factors behind a 73% drop in teenage pregnancies in Ireland?" (article, 4,3 ns.).

Supplerende materiale:
- Focus Ireland (2019), "I Can't Sleep" (youtube, 3:22 min.).
Link: https://www.youtube.com/watch?v=tr609ruj8Ts
- Peter Mullan (2002), "The Magdalene Sisters" (film, 114 min.).

Omfang:
5% - 17,9 normalsider.

Grammatik:
Uregelmæssige verber + aktiv/passiv (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
Non-fiction analyse, analytical essay-skrivning, udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, litteratursøgning, gruppe/par/individuelt arbejde, skrivearbejde på papir/computer, præsentation og videopræsentation, projektarbejde og -præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 [EKSAMENSFORLØB] Gothic Horror

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger fiktionsgenren Gothic Horror. Gennem tekst- og videogennemgang er eleverne blevet introduceret til genren og analysemetode med særligt fokus på analysedelen ved et analytisk essay. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd. Til forløbet har eleverne skrevet et fuldt analytisk essay til teksten "The Tell-tale Heart".

Materiale:
- Edgar Allan Poe (1841), "A Descend Into the Maelström", (short story, 15,7 ns.).
- Edgar Allan Poe (1843), "The Tell-Tale Heart", (short story, 4,7 ns.).
- Angela Carter (1972), "The Bloody Chamber", (extract from short story, 13,5 ns.).
- Ambrose Bierce (1893), "The Damned Thing", (short story, 7,4 ns.).
- W. W. Jacobs (1902), "The Monkey's Paw", (short story, 9 ns.).


Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument, (2024) "Theories on what scares us".
- Lærerskrevet dokument, (2024) "What is Gothic Fiction?".
- Mark Gatiss & Steven Moffat (2020), "Dracula" (First episode: "The Rules of the Beast"), (Netflix series episode, 89 min.).

Omfang:
10% - 47,6 normalsider.

Grammatik:
Hjælpeverber og modalverber (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
Analytical essay-skrivning, tekstforståelse, summary-skrivning, setting, characterisation, themes, narrator/POV, elements of the genre (Gothic horror), udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, film, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Man and nature

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger genren Gothic Horror. Gennem tekst-, lyd- og videogennemgang er eleverne blevet introduceret til genren via både fiktions og non-fiktionsanalyse af relevant materisle. Forløbsindholdet har været inddelt i tre undergenrer: Man relationship with nature, man against nature, og man's exploitation of nature.
I dette forløb har eleverne læst Ernest Hemingways nobelprisvindende værk: "The Old Man and the Sea".

Materiale:
- Ernest Hemingway (1952), "The Old Man and the Sea", (novel, 63 ns.).
- Abby Geni (2014), "World After Water", (audio book, 10 min).
- Lauren Singer (2015), "Why I live a zero waste life?, (Tedx talk, 13 min)".
- Leonardo Dicaprio (2014), "Leonardo DiCaprio's Speech at the UN climate summit 2014", (speech, 1,5 ns.).
- Eric Hoffer (1968), "Nature and the City", (personal essay, 1,8 ns.).
- Chief Seattle (1854), "Selling Our Land", (speech, 0,9 ns.).
- William Blake (1789), "The Ecchoing Green", (poem, 0,4 ns.).
- William Wordsworth (1798), "The Tabled Turned" (poem, 0,4 ns.).
- Ian McEwan (2005), "The Hot Breath of Civilization" (article, 2,4 ns.).

Supplerende materiale:
- Planetary Boundaries: https://www.stockholmresilience.org/research/planetary-boundaries.html

Omfang:
15% - 70,4 normalsider + 23 minutters film/lyd.

Grammatik:
-

Særlige fokuspunkter:
Analytical essay-skrivning, tekstforståelse, tekstforståelse, setting, characterisation, themes, narrator/POV, elements of the genre (Gothic horror), retorisk analyse, udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 [EKSAMENSFORLØB] Trench Poetry

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger poesigenren Trench Poetry (World War 1). Gennem tekst- og videogennemgang er eleverne blevet introduceret til genren og analysemetode af poesi, med særligt fokus på mundtlig præsentation af analyse. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd.

Materiale:
- Alfred, Lord Tennyson (1854), "The Charge of the Light Brigade", (poem, 1,8 ns.).
- John McCrae (1915), "In Flanders Fields", (poem, 0,5 ns.).
- Jessie Pope (1915), "The Call", (poem, 0,8 ns.).
- Wilfred Owen (1920), "Dulce Et Decorum Est", (poem, 0,9 ns.).
- Siegfried Sassoon (1918), "Suicide in The Trenches", (poem, 0,4 ns.).
- Siegfried Sassoon (1917), "The Hero", (poem, 0,6 ns.).
- Siegfried Sassoon (1917), "Does it Matter?", (poem, 0,5 ns.).
- Siegfried Sassoon (1917), "Glory of Women", (poem, 0,5 ns.).
- Siegfried Sassoon (1918), "The General", (poem, 0,2 ns.).
- E. A. Machintosh (1918), "Recruiting", (poem, 1,5 ns.)

Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument, (2025) "Trench Poetry".
- Lærerskrevet dokument, (2025) "Poetry analysis".
- Edvard Berger (2022), "All Quiet On The Western Front", (movie, 147 min.).

Omfang:
5% - 7,2 normalsider.

Grammatik:
Verber - Udvidet tid, futurum, og imperativ.

Særlige fokuspunkter:
Tekstforståelse, poesianalyse, characteristics of Trench Poetry, udtale, ordforråd, mundtlig præsentation.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, film, præsentationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer