Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anita Telstad
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Crime in Fiction
Titel 2 Consumerism.  EKSAMEN
Titel 3 Evil - the Dark Side of Man.  EKSAMEN
Titel 4 Technology - a Blessing or a Curse?   EKSAMEN
Titel 5 Communication - English as Lingua Franca
Titel 6 The Colonisation of India.  EKSAMEN
Titel 7 Big City Life
Titel 8 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Crime in Fiction

Udover en generel introduktion til faget engelsk, grammatisk arbejde og træning af generelle mundtlige og skriftlige færdigheder, har grundforløbet haft fokus på tekstanalyse i forbindelse med læsning af emnet "Crime in Fiction". Eleverne er således blevet introduceret til genren "crime fiction", generelle fiktionstræk (særligt setting, plot og characterization) samt specifikke træk for crime fiction genren, så som types of settings and detectives, detection, deduction, plot structure, suspense, push and pull effects og plot twist. Desuden er eleverne blevet introduceret til grundlæggende filmanalyse.

Tekster:
Crime Fiction Theory. Brief introduction (lærerprodukt)
Murder in the Classroom
Lee Child: Guy Walks Into a Bar
Stephen King: The Man Who Loved Flowers
Sherlock (film/series), Season 1, Episode 1: A Study in Pink
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Consumerism. EKSAMEN

I dette forløb sætter vi fokus på forbrugersamfundet i Storbritannien og USA. Gennem fiktive og ikke-fiktive tekster ser vi nærmere på hvem den moderne forbruger er, hvilke faktorer, der påvirker forbrugeradfærden, samt hvilke strategier virksomheder anvender for at øge forbrugerens forbrug. Afslutningsvis taler vi om vi overforbrugets konsekvenser -  både for det enkelte menneske og for samfundet som helhed.

Begreber og nøgleord:
consumer culture, sales tactics, consumerist mindset, impulse buying, need or want, overconsumption, identity, greed, carbon footprint.


Tekster:

Introduction to Consumerism - powerpoint (lærerprodukt)
https://docs.google.com/presentation/d/1sfiBubxZ3TROEhZHVj4BwU44jYv8hk5sBLMqA2Yg3p4/edit?usp=sharing

"Supermarket Shopper"(sculpture) af Duane Hanson, 1969.
https://dereksarthistorytimeline.weebly.com/supermarket-shopper.html

"Hellman's Sandwich Spread" (advertisement), 2000.

"Shopping for One" (short story) af Anne Cassidy, 1984.
fra The Lift, Gyldendal, 1993

"How hidden persuasion makes shoppers spend" (article) af James Erlichman, 1998
Fra "A New Entrance," af E. Rosenvold og R. Bühlmann, Systime 2001

"Evolution explains different shopping styles" (video)
https://www.youtube.com/watch?v=gvyn9F-k-9Y

"Off to the Shoe Shop" (performance poem)
https://www.youtube.com/watch?v=vEtB3dlOo4U

"Consumerism" (documentary)
fra NV atCEPImperial:
https://www.youtube.com/watch?v=8l5fRI-YnG0


Supplerende tekst:
"Loved Ones, A Christmas Fairy Tale" (short story)
af Penelope Lively (1997). Skriftlig opgave



Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Evil - the Dark Side of Man. EKSAMEN

Forløbet "Evil" sætter fokus på ondskab med særligt henblik på det amerikanske samfund. Med hovedfokus på to amerikanske true-crime cases undersøger vi ondskabens forskellige former og forsøger at forstå, hvad der får mennesket til at begå onde handlinger. Vi stiller samtidig spørgsmål ved hvorfor ondskab fascinerer os. Værklæsning har indgået i dette forløb i form af den amerikanske graphic novel "My Friend Dahmer". Formålet har været at styrke elevernes kendskab til graphic novel-genren og udvikle deres tekstanalytiske færdigheder inden for dette medie. Vi har særligt arbejdet med spørgsmål som: Hvad definerer en grafisk roman? Hvilke virkemidler benytter den for at skabe mening og formidle sit budskab? Og hvilken effekt har disse virkemidler på læseren?"

Begreber ifm. analyse af grafisk roman:
panel, panel transition, gutter, closure, caption, speech/thought bubble, onomatopoeia, angles (worm's versus bird's perspective), shading & coloring;
Berettermodellen (the Hollywood model) og style.

Øvrige begreber og nøgleord ifm. forløbet evil:
perpetrator, motive, antisocial personality disorder, serial killer, psychopath/sociopath, neglect, remorse, stunted emotional growth, mitigating circumstances, moral evil versus natural evil.


Tekster:

"Ransom Note" af Leopold & Loeb

"Leopold & Loeb: Perfect Boys, Perfect Crime"  (documentary)
fra MyTalkShowHeroes fra YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=hys5Ge85hsQ

"Rendezvous" (short story) af Daniel Ransom
fra Contexts, Gyldendal, 2004

"Understanding Comics" (instructional text)
fra Scott McClouds "Understanding Comics - the Invisible Art" (1994),

"My Friend Dahmer" (novel) af Derf Backderf
fra Abrams ComicArts, 2017

Epilogue af Derf Backderf
fra Abrams ComicArts, 2017

"My Friend Dahmer" (film)
af Marc Meyers, 2017

"Four types of moral evil" (theoretical text, lærerprodukt)
fra Lars Fr. H. Svendsens teori om ondskab


Supplerende stof:
Thrill of the kill: 90th anniversary of Leopold & Loeb's horrific murder of boy (article)
fra The New York Daily News, 2014.

"Style" (Chapter 10) fra Write On, Tornøe & Juul Lund


Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Technology - a Blessing or a Curse? EKSAMEN

Forløbet sætter fokus på teknologiens betydning for og påvirkning af mennesket, vores kultur og samfund - med særligt henblik på Storbritannien og USA. Gennem et bredt udvalg af tekster undersøger vi, om teknologiske opfindelser og fremskridt bør betragtes som velsignelser eller forbandelser. Et særligt fokus er overvågningsteknologier, hvor vi især dykker ned i Storbritanniens omfattende brug af overvågning – især i London, samt diskuterer overvågningsteknologiernes fordele og ulemper i både en britisk og amerikansk kontekst.

Begreber og nøgleord:
Dystopia/ totalitarianism / Big Brother / surveillance technologies / CCTV / privacy versus security / freedom / genetic engineering / artificial intelligence


Tekster:

"Definition of Science Fiction" (ukendt forfatter og udgivelsesår)

"The Veldt" (short story) af Ray Bradbury
fra Fra High Tech, High Hope, Kierkegaard og Randa, Systime 1987.

"1984" (extract) af George Orwell.
https://almabooks.com/wp-content/uploads/2020/12/1984-Extract.pdf

"The Technology of Surveillance" (article)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/whos_watching_you/7978415.stm

"You think you are free?" (article) fra Gulfnews.com, 2008:
https://dandelionsalad.wordpress.com/2008/02/28/you-think-you-are-free-by-linda-s-heard/

"Geriatric Ward" (poem) af Phoebe Hesketh
fra The Lift, Gyldendal 1993

"The Ethical Dilemmas of Designer Babies" (speech/TEDtalk)
af Poul Knoepfler, 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=nOHbn8Q1fBM

"Mobile Lovers" (mural/picture) af Banksy


Supplerende stof:
"Cure for Love: Fall for a robot to fend off heartache" (article)
af Catherine de Lange, New Scientist, 2014:



Omfang: 23%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Communication - English as Lingua Franca

Forløbet fokuserer på interkulturel kommunikation, herunder det engelske sprog anvendt som lingua franca (ELF).  Vi definerer begrebet "lingua franca”, undersøger hvor og i hvilke sammenhænge denne særlige brug af engelsk anvendes samt hvorledes man bedst indgår i den. Undervejs berører vi væsentlige historiske og aktuelle forhold for at forstå de kulturelle kontekster, som præger sprogets brug. Til sidst forholder vi os kritisk til, hvad det vil sige at bruge engelsk som lingua franca og hvilke udfordringer dette fællessprog står overfor i en tid, hvor teknologi spiller en stadig større rolle.

Begreber og nøgleord:
Standard and non-standard English/variety of English/ native and non-native speakers/intention/language and identity/colonization/cross cultural communication/prejudice/computer translation technology/hybrid languages/China as a superpower.


Tekster:

"What is a 'Lingua Franca?" (video)
https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks

"English as lingua franca" (nonfiction)
fra The English Handbook, Systime 2017

"Kachu´s model" (model)
fra The English Handbook, Systime 2017

Features of English as a lingua franca
https://www.elanguages.ac.uk/los/mooc/features_of_english_as_a_lingua_franca.html

What is English as a Lingua Franca and who needs to know about it (discussion video)
https://www.youtube.com/watch?v=4kISzi01Aqc

"Cross Cultural communication" (TEDx talk) af Pellegrino Riccardi, 2014.

"Can English remain the *world's favourite' language?" (article) af Robin Lustic, 2018:
https://www.bbc.com/news/world-44200901

"Presentation skills"
fra Box on Communicating, Forlag Malling Beck


Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 The Colonisation of India. EKSAMEN

Forløbet fokuserer på Storbritanniens kolonisering af Indien og undersøger, hvordan kolonitiden har påvirket Indiens historie, samfund og kultur. Vi ser nærmere på det britiske imperium og dets motiver for koloniseringen, briternes selvopfattelse og syn på den indiske befolkning og kultur samt på de konsekvenser, kolonistyret havde – herunder blandt andet den modstand, der opstod i Indien. Afslutningsvis beskæftiger vi os med Storbritanniens tilbagetrækning fra Indien og dens betydning for Indien.

Begreber og nøgleord:
British Raj, colonial mindset, inferior-superior, mimic men, Gandhi, independence, civil disobedience, partition, migration.


Tekster:

"The British Empire and its Colonisation of India" (lærerprodukt, foredrag)

“The British Empire: An overview”, BBC Bitesize:
https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6

"The White Man's Burden" (poem) af Rudyard Kipling

"Burmese Days "(extract from the novel, 1934) af George Orwell
fra Wider Contexts, Gyldendal 2012

"Mimic Men" (theoretical text) af Homi K. Bhabha
fra Narrating India, 2016.

“Quit India” (extract from speech, 1942) af Gandhi

Gandhi (film) af David Attenborough, 1982.

"Indian Independence and Partition"
fra Narrating India, Alt i Ord, 2018

"Partition - the Day India Burned " (BBC-documentary).
af Ricardo Pollack, 2007, BBC.
https://www.youtube.com/watch?v=u2cB-9uM90Y

"The Return" (short story) af Saadat Hasan Manto
fra Narrating India, Alt I Ord, 2018

Manto: "Sorry" (short short story)
https://medium.com/@chenthil_nathan/sorry-manto-tiny-story-ef8ee3a01be




Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Big City Life

Forløbet sætter fokus på storbyen - især London og New York - og undersøger, hvad der gør dem unikke. Via forskellige teksttyper ser vi på, hvordan historiske, kulturelle og sociale forhold har formet storbyerne, som vi kender dem i dag. Vi dykker ned i de muligheder og udfordringer, som storbyen rummer, og ser nærmere på, hvordan storbylivet påvirker storbymenneskets identitet, adfærd og relationer.

Begreber og nøgleord:
multiculturalism / melting pot, , city that never sleeps, freedom to the individual, from rags to riches, loss of traditions, superficial contacts, loneliness/alienation

Film analysis + cinematic techniques: framing, angles (establishing shot, close-up, long-shot), lightning, sound, colour.



Tekster:

"Preface" (to the anthology New York City) af René Bühlmann
fra New York City, Systime 1999

"The New Colossus" (poem)
af Emma Lazarus

"NYC = USA" (personal essay) af Paul Auster,
fra American Issues af Helle Birk, System, 2011

"New York, New York" (song) af Frank Sinatra
https://www.lyricsfreak.com/f/frank+sinatra/new+york+new+york_20056380.html

"Empire State of Mind" (song) af Jay-Z og Alicia Keys
https://genius.com/5980?

"Empire State of Mind" ft. Alicia Keys (music video) af Jay-Z
https://www.youtube.com/watch?v=vk6014HuxcE

"“An Animated History of New York´s Love-Hate relationship with Commuting” (historical article)
https://www.nytimes.com/interactive/2014/12/29/nyregion/an-animated-history-of-new-yorks-love-hate-relationship-with-commuting.html

"How to Commute in New York City, A Quick Guide" (tourist guide)
https://travel.earth/navigating-new-york-city-discover-the-best-ways-to-commute-in-the-big-apple/

“The Rockefeller Center, Lunch atop a skyscraper” (article)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2206050/The-picture-proves-iconicphotograph-workers-eating-lunch-Rockefeller-beam-publicity-stunt.html

"Inside Out "(short film) af Tom og Charles Guard, 1999
https://www.google.com/search?q=inside+out+charles+guard&oq=inside+out+charles+guard+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggAEEUYOzIGCAAQRRg7MgoIARAAGIAEGKIEMgoIAhAAGIAEGKIEMgoIAxAAGIAEGKIEMgcIBBAAGO8FMgcIBRAAGO8FMgYIBhBFGDzSAQkxNzkzOWowajSoAgCwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:17ffb463,vid:kWKg1sgAQiY,st:0

“I Saw You Walking” (2001) af Deborah Garrison (poem)

"Living with Strangers "(essay) af Siri Hustved
Fra A Plea for Eros , Sceptre 2006



Supplerende tekst:
Film i Engelsk (filmanalysis) af Lilian Curran & Michael Højer
fra English Teachers on the Move, Engelsklærerforeningen 2012"

"The City at Night" (novelle) af Elizabeth Harrower (1970). Skriftlig opgave


Omfang: 14%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen - Engelsk B (5 timer):

Prøven er MED HJÆLPEMIDLER (downloadede noter/pdf’er/vejledninger, fysiske ordbøger og grammatikbøger, osv.), men UDEN ADGANG TIL INTERNETTET.  I må således under ingen omstændigheder søge noget online eller være i kontakt med nogen online via dele-dokumenter (fx. Google drev), chat-funktioner el. lign. I må heller IKKE bruge Grammarly. Med andre ord, alt hvad der kan downloades SKAL dowloades lokalt på skrivebordet på din computer. Husk programmet ExamCookie, som skal installeres før prøven, monitorerer jeres computeraktivitet for at sikre at den foregår efter gældende regler.

Dog findes der faglige, digitale læremidler (fx. online ordbøger, bøger eller grammatikker), som I har ret til at have adgang til under prøven. Disse står anført i listen nedenfor, bogmærk dem gerne på din computer før prøven.


Liste over faglige, digitale læremidler som må anvendes under eksamen:

Ordnet.dk (bl.a. 'Den danske ordbog' og 'Ordbog over det danske sprog')
https://ordnet.dk

Gyldendals ordbøger (dansk-engelsk; skoleordbog oa):
https://ordbog.gyldendal.dk     /   ordbogen.com


Oxford Learner’s Dictionaries (English-English dictionary; British pronunciation):
https://en.oxforddictionaries.com

Merriam-Webster (English-English dictionary; American pronunciation)
https://www.merriam-webster.com/word-of-the-day

Dictionary.com

Thesaurus.com

MinLæring.dk (Engram)
https://minlaering.dk/login?r=dashboard

AppWriter - KUN FOR ORDBLINDE !

Word: I kan bruge sidste opdatering af Word, som har god hjælp til grammatik. Men i Word er der også oversættelsesprogram. Oversættelsesprogrammet må I IKKE bruge, da programmet går online!


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer