Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christian Hoffman, Kenneth Vedel
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales and fantasy
Titel 2 Dystopia
Titel 3 The American Dream (påbegyndt)
Titel 4 Digitale hjælpemidler til prøver/eksamen.
Titel 5 Songs of Protest
Titel 6 The Many Englishes
Titel 7 Postmodernism 101: A "brief" introduction
Titel 8 Reading, Writing, and Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy tales and fantasy

Beskrivelse af indhold:
Dette forløb undersøger fiktionsgenrerne Fairy Tales og Fantasy. Gennem tekstgennemgang er eleverne blevet introduceret til analysemetode og -fokus, samt summaryskrivning. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd.

Materiale:
- (ukendt forfatter) (ukendt udgivelsesår), "The Rose-Tree", (short story, 2,4 ns.).
- Brothers Grimm (1812), "Little Red Riding Hood", (short story, 2,1 ns.).
- Roald Dahl (1982), "Little Red Riding Hood and the Wolf", (poem, 0,8 ns.).
- Angela Carter (1979), "The Werewolf", (short story, 1,8 ns.).
- James Garner (1994), "Little Red Riding Hood", (short story, 1,6 ns.).
- Charles Perrault (1697), "Little Red Riding Hood", (short story, 1,5 ns.).
- C. S. Lewis (1949), "Lucy Looks Into a Wardrobe", (excerpt from novel, 6,5 ns.).
- J. R. R. Tolkien (1954), "The Bridge of Khazad-Dûm", (excerpt from novel,
11,7 ns.).
- Peter Jackson (2001), "Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring", (excerpt from film, 25 mins.).
- Eoin Colfer (1993), "Artemis Fowl", (excerpt from novel, 7,5 ns.).

Supplerende materiale:
- PP (slides) fra undervisningsforløb (2024), "Fairy tales and fantasy".
- Ursula K. Le Guin (2005), "What is fantasy? + The elements of fantasy", From "Worlds of fantasy".
- Lærerskrevet dokument, (2024) "Understanding The Bridge of Khazad-Dûm".

Omfang:
??% - 35,9 normalsider + 25 minutters film.

Grammatik:
Adjektiver og adverbier (minlaering.dk).
Substantiver og artikler (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
PEE-model, analyse/summary-skrivning, setting, characterisation, themes, elements of the genre (fairy tales/fantasy), udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, film, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Engelsk fantasyoplæsning 11-01-2024
Analysis of Artemis Fowl 31-01-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dystopia

Dette forløb undersøger fiktionsgenren Dystopia. Gennem tekst- og videogennemgang er eleverne blevet introduceret til genren og analysemetode med særligt fokus på opbygning og skrivning af summary og analytical essay. Yderligere har eleverne arbejdet med engelsk udtale og ordforråd.
I dette forløb har eleverne læst James Dashners dystopiske værk: "The Maze Runner".

Materiale:
- Henry Slesar (1958), "Examination day", (short story, 3 ns.).
- Anita Roy (2016), "Cooking Time", (short story, 7,5 ns.).
- Ray Bradbury (1950), "The Veldt", (short story, 10,5 ns.).
- Wachowski Brothers (1999), "The Matrix" (film, 136 min.).
- James Dashner (2009), "The Maze Runner", (novel, ca. 215 ns.).

Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument, (2024) "Dystopian Literature and dystopian elements".

Omfang:
??% - 21 (236 inkl. værkslæsning) normalsider + 136 minutters film.

Grammatik:
Ordstilling og præpositioner (minlaering.dk).
Kongruens (minlaering.dk)

Særlige fokuspunkter:
Analytical essay-skrivning, summary-skrivning, setting, characterisation, themes, narrator/POV, elements of the genre (dystopia), udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, film, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The American Dream (påbegyndt)

Dette forløb undersøger non-fiktionsgenren The American dream. I denne del af forløbet er eleven blevet introduceret til, og har arbejdet med, retorisk analyse med fokus på appelformer og retoriske virkemidler.

Forløbet er ikke færdigafviklet og fortsættes i 2 g.

Materiale:
- Dr. Martin L. King Jr. (1963), "I Have A Dream", (speech, 1,8 ns.).

Supplerende materiale:
- Lærerskrevet dokument (2024), "Modes of persuasion and rhetorical devices".

Omfang:
??% - 1,8 normalsider.

Grammatik:
Pronominer - personlige, possessive og demonstrative (minlaering.dk).

Særlige fokuspunkter:
Analytical essay-skrivning, summary-skrivning, retorisk analyse, udtale og ordforråd.

Arbejdsformer:
Tekstoplæsning, klassediskussion, gruppe/par/individuelt arbejde, skrivearbejde på papir/computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Digitale hjælpemidler til prøver/eksamen.

For at undgå misforståelser til eksamen er der oprettet et selvstændigt forløb med links og forklaring af tilladte og ikke-tilladte online/offline hjælpemidler til prøver/eksamen, samt regler for brugen af dem.

Alle online-dokumenter som eleven ønsker at bruge, skal være downloadet før prøven starter og ligge lokalt på elevens computers skrivebord (eller udskrevet på elevens fysiske eksamensbord). Vær opmærksom på, at materiale som kan downloades fra hjemmesider ikke må anvendes og ej tilgås, f.eks. Studienet.

Eleven skal kopiere nedenstående links og indsætte dem i et dokument. Dette skal gemmes lokalt på deres computer, således at det er tilgængeligt til eksamen, hvor eleverne kan kopiere linkene fra dokumentet.

Tilladte skriveprogrammer:
Microsoft Word (offline)
Google Docs (Online, men i en fil som ikke deles)

Tilladte ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordnet.dk/
https://www.merriam-webster.com/
http://www.thefreedictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.dictionary.com/

Tilladt synonymordbog:
https://www.thesaurus.com/

Tilladt online grammatikmateriale:
https://minlaering.dk/

IKKE-tilladte programmer/hjemmesider under eksamen:
- Kommunikationsprogrammer, f. eks. E-mail, social media og Lectio.
- Programmer baseret på AI, f.eks. ChatGPT.
- Oversættelsesprogrammer, f. eks. Grammarly og Google translate.
- Studienet.dk, hverken online, offline, exam-mode eller downloadet.
- Søgning på internettet, med undtagelse af de ovenfor tilladte hjemmesider.
- Private browsing og VPN.

Om at downloade dine gamle opgaver under eksamen:
Du må gerne downloade dine gamle opgaver afleveret i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Songs of Protest

Dette forløb handler om analyse af lyrik med fokus på protestsange.

Hovedelementet i dette forløb er, at eleverne lærer at analysere sangtekster som en form for poesi.
Forløbet indeholder en del kulturforståelse, især om USA fra 2. verdenskrig og frem.
Forløbet indeholder desuden en mængde grammatikopgaver, lavet på MinLæring.
Eleverne skal derfor have adgang til Engram Basis til eksamen/årsprøver.
Eleverne skal også have adgang til online-ordbogen.

Materiale:
"The Poetry Toolkit" af Rhian Williams (fagbog), 2013, s. 3-6
"Protest Music in the Bush Era" af Lindsey Ellis (video-essay, 37:47min), 2020
"How to read a poem" fra Toolbox – Tools for analyzing English texts, pp. 132-155

"For What It's Worth" af Buffalo Springfield (sang, 2:38min), 1967
"War Pigs" af Black Sabbath (sang, 7:55min), 1970
"Little Boxes" af Malvina Reynolds (sang, 1:39min), 1962
"Mercedes-Benz" af Janis Joplin, (sang, 1:45min), 1971
"Make America Great Again" af Pussy Riot (sang, 4:57), 2016
"Dear Mr. President" af Pink & Indigo Girls (sang, 4:34min), 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Many Englishes

Beskrivelse:
I forløbet arbejdes der med kulturelle og historiske aspekter af forskellige engelsktalende lande. Derudover vil forløbet også behandle materiale, der er med til at belyse sociale forskelle. Der læses forskelligartede tekster, der overvejende adresserer problematikker som kulturelle forskelle og social ulighed.

Forløbet indeholder desuden en mængde grammatikopgaver, lavet på MinLæring.
Eleverne skal derfor have adgang til Engram Basis til eksamen/årsprøver.

Kernestof:
- Billy Elliot (1h50m) - movie
- Molly Innes: Now I’m and Oxford Student – Am I still Working Class? 2018 (2 ns) – non-fiction article
- Darren McGarvey: Poverty Safari, 2017, (10ns) - non-fiction, personal essay
- "American Identity" (uddrag fra "Being American – Identity, politics and contemporary society”), Mette Holm, 2020. Non-fiktion (3,25ns)

- Elevfremlæggelser af følgende lande/områder:
1) Jamaica/the Caribbean
2) India
3) Australia
4) The Philipines
5) Scotland
7) The Virgin Isles
8) New Zealand

Supplerende stof:
- The seven social classes - YouTube
- "When Margaret Thatcher Crushed a British Miners’ Strike" - article from History.com
- The Different Englishes - excerpt from Acolad.com
- Through Literary Landscapes s. 90-95: Society and Class in the Victorian Age – Niels Randbo Back & Pia Rørkær Sigh. Systime.
- "Speaking in Tongues" (Zadie Smith), tale (6,3 ns)

Begreber og ordforråd:
- Lower, middle, upper class
- working-class
- social, economic and cultural capital
- social mobility
- gentrification
- Prejudice
- Stereotypes
- Inequality
- Community
- Solidarity
- Identity

Grammatik:
- Ordklasser, verber i udvidet tid
- Ordstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Postmodernism 101: A "brief" introduction

I dette forløb lærer eleverne om postmodernisme som litterær genre.
Klassen skal således læse teoretiske, nonfiktions tekstuddrag til at forstå postmodernisme som genre og dets plads i litteraturhistorien.
Der skal således også behandles en del tekster, der på forskellig vis kan beskrives som postmoderne.

Udbyttet af dette forløb bliver, at eleverne bliver bedre til at akkommodere tekster og ideer som er for diffuse, abstrakte eller blot "mærkelige" til at analyseres via andre redskaber end postmodernismen.


Forløbet indeholder desuden en mængde grammatikopgaver, lavet på MinLæring.
Eleverne skal derfor have adgang til Engram Basis til eksamen/årsprøver.

Teoritekster:
Theory section I, konceptliste, 3 normalsider
Theory section II, teoritekst: "Truth: The first casualty of postmodern consumerism" (2001), M. Jessup. (Indeholder også en sammenligning mellem modernisme og postmodernisme, men denne er IKKE blevet brugt i undervisningen); ca. 8 normalsider

Tekster til analyse:
"Fight Club" (1999), David Fincher, spillefilm, 2 timer 19 minutter, ca. 45 normalsider
"To Feed the Night" (2000), Philip Hensher, novelle, 13 normalsider
"Born Again" (1993), Anne Billson, novelle, 9 normalsider
"Happy Endings" (1983), Margaret Atwood, novelle, 3 normalsider
"INSIDE" (2021), Bo Burnham, spillefilm/comedy-special, 1 time 30 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer