Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Martin Mølgaard Knudsen
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler
Delprøve 1:
Udleveret formelsamling
Delprøve 2:
gymmat: https://www.matundervisning.dk/mat-b-stx2017-2023/
Alle downloadede opgaver
Alt downloadet materiale på Google Drev, herunder TI-spire-starthjælp
Alt downloadet materiale på Lectio
Alle downloadede noter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner og regression
https://www.matundervisning.dk/mat-b-stx2017-2023/: Afsnit 2.4-2.5 samt afsnit 2.11-2.13
Kernestof:
Eksponentialfunktioner
Fremskrivningsfaktor
Potensfunktioner.
Proportionalitet.
Regression, residualer og residualplot
Mindste kvadraters metode gennem TI-spire eksperimenter
Supplerende: Beregning af residualspredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradspolynomier
https://www.matundervisning.dk/mat-b-stx2017-2023/: Afsnit 2.6
Kernestof:
Andengradsfunktioner
Andengradsligninger
Parabel
Diskriminant
Rødder
Toppunkt
Supplerende:
Matematisk ræsonnement: Bevis for løsningsformen til andengradsligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer
https://www.matundervisning.dk/mat-b-stx2017-2023/: Afsnit 7.1-7.5, 7.7-7.9
Kernestof:
Vektor
Nulvektor, enhedsvektor, stedvektor, forbindelsesvektor
Vektorsum, vektordifferens, konstant gange vektor
Prikprodukt
Ortogonale vektorer og parallelle vektorer
Determinant
Vinkel mellem vektorer
Cosinus og sinus ud fra enhedscirklen
Supplerende: Arbejde med ræsonnementskompetencen gennem beviser indenfor vektorregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Annuiteter
Gymmat.dk: Afsnit 1.11
Supplerende stof:
Annuitetslån, herunder formel samt amortisationstabel
Annuitetsopsparing, herunder formel og tabel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Årsprøve træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Funktionsteori
https://www.matundervisning.dk: Afsnit 2.1, 2,7, 2.9, 2.10
Kernestof:
Definitionsmængde
Værdimængde
Sammensatte funktioner
Parallelforskydning af funktioner
Faktorisering af polynomier
Polynomier af højere grad end 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
https://www.matundervisning.dk/: Afsnit 5
Kernestof:
-Differentialkvotient
-Afledede funktioner og regneregler
-Væksthastighed
-Tangentligning
-Monotoniforhold
Supplerende stof
-Kædereglen hvor den indre ikke er lineær.
-Arbejdet med matematiske ræsonnementer (beviser) indenfor differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Statistik
https://www.matundervisning.dk/mat-b-stx2017-2023/: Kapitel 4.1, 4.2
Kernestof:
-Ugrupperede observationer
-Boksplot
-Kvartilsæt
-Gennemsnit
-Grupperede observationer
-Sumkurve
Supplerende stof:
Arbejdet med autentisk data - elevproduceret data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Binomialfordeling og binomialtest
matundervisning.dk: Kap 4.6-4.11
Kernestof:
-Binomialfordeling
-Stokastistisk variabel
-Binomialfordelt stokastisk variabel
-Middelværdi og spredning
-Middelværdi og spredning for binomialfordelt stokastisk variabel
-Binomialtest
-Konfidensintervaller
-Normalfordelingsapproksimation
Supplerende stof:
Arbejdet med fagets induktive side: Ræsonnement for formel for binomialsandsynligheder ud fra et eksempel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Analytisk geometri
matundervisning.dk: Afsnit 7.9-7.15
Kernestof:
Vektorprojektion
Linjens ligning.
Linjens parameterfremstilling.
Skæring mellem linjer
Vinkel mellem linjer
Ortogonale linjer
Hældningsvinkel
Afstanden mellem to punkter.
Afstanden mellem punkt og linje.
Cirklens ligning
Skæring mellem linje og cirkel
Cirkeltangent
Kvadratkomplettering
Supplerende:
-Arbejdet med ræsonnement og bevisførelse indenfor analytisk geometri
-Arbejde med matematikkens videnskabsteori (med, om, og i matematik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition og eksamenstræning
Vi repeterer og træner til den skriftlige og mundtlige eksamen:
-Arbejde med spørgsmålene til den mundtlige eksamen.
-Træning af opgaver både uden hjælpemidler og med hjælpemidler
-Den eksemplariske opgavebesvarelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613168",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613168",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613168"
}