Holdet 2023 Ma/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Jeppe Ammitzbøll, Rikke Yndgaard
Hold 2023 Ma/j (1j Ma, 2j Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1j_Ma_23-24
Titel 2 Differentilalregning 1
Titel 3 Analytisk geometri - vektorer 2d
Titel 4 Sandsynlighedsregning og binomialfordeling
Titel 5 Terminsprøve træning med fokus på skriftlighed
Titel 6 Matematik historie
Titel 7 Konklusion fra data
Titel 8 Trigonometriske funktioner
Titel 9 Differentialregning 2 og funktioner
Titel 10 Projekt om Pi og det Gyldne Snit
Titel 11 Bevistræning
Titel 12 Skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1j_Ma_23-24

Dette forløb dækker undervisningen i 1. g.

Den følgende pensumoversigt er eksklusive grundforløbet (bortset fra s. 10-18), der også er en del af pensum.

Sidetal fra Arbejdsbog B1 fra Gyldendal:

8-9 (brøkregning, potensregneregler)
16 (det udvidede potensbegreb).

Sidetal fra Grundbog B1 fra Gyldendal:

10-18 (de fire måder at repræsentere en funktion)
18-22 (procentregning)
23-29 (logaritmer)
29-41 (eksponentialfunktioner og eksponentiel vækst)
42-49 (potensfunktioner og potensvækst)
51-52 (ligefrem og omvendt proportionalitet)
67-69 (renteformlen)
69-74 (opsparings- og gældsannuitet)
76 (polynomier og deres grad)
76-81 (andengradspolynomier og andengradsligninger)
84-95 (parabler, faktorisering af andengradspolynomier og andengradsregression)
95-98 (polynomier af grad større end 2 (antal rødder og nulreglen)
108-109 (indekstal)
110-124 (deskriptiv statistik)
130-147 (vektorer, sum og multiplikation med skalar, geometrisk fortolkning og koordinater, modsat vektor og subtraktion)
148-153 (regneregler for vektorregning)
154-162 (stedvektor, indskudssætningen, længden af en vektor, afstandsformlen, enhedsvektorer)
163 (prikproduktet og dets regneregler)
164-169 og 177-179 (cosinus og sinus, vinkel mellem vektorer, ortogonale vektorer)
169-175 (hosliggende-modstående-hypotenuse-reglerne for en retvinklet trekant)
179-181 (cosinusrelationerne)
182-184 ("en halv-appelsin"-arealformlen)
184-186 (sinusrelationerne og trekanttilfælde).

Yderligere materiale: Trekanttilfaelde.pdf og regneark til renteberegninger.

Afslutter skoleåret  med mundtlig årsprøve med fokus på ræsonnement og bevisførelse indenfor
udvalgte spørgsmål:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1j_hjopg_01 13-11-2023
1j_hjopg_02 20-11-2023
1j_hjopg_03 27-11-2023
1j_hjopg_04 04-12-2023
1j_hjopg_05 11-12-2023
1j_hjopg_06 18-12-2023
1j_hjopg_07 08-01-2024
1j_hjopg_08 15-01-2024
1j_hjopg_09 22-01-2024
1j_hjopg_10 29-01-2024
1j_hjopg_11 05-02-2024
1j_hjopg_12 19-02-2024
1j_hjopg_13 26-02-2024
1j_hjopg_14 04-03-2024
1j_hjopg_15 11-03-2024
1j_hjopg_16 18-03-2024
1j_hjopg_17 02-04-2024
1j_hjopg_18 08-04-2024
1j_hjopg_19 15-04-2024
1j_hjopg_20 22-04-2024
1j_hjopg_21 29-04-2024
1j_hjopg_22 06-05-2024
1j_hjopg_23 13-05-2024
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Differentilalregning 1

Forløb om differentialkvotient
Clausen, Schomacker,Tolnø; "Grundbog B2" (1. udg. 3. opl. 2020, Gyldendal) (2017 Læreplan)
side 8-26, 34-44, 47-50.
Eleverne skal kunne:
-Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af
denne.
-Demonstrere viden om matematiskanvendelse inden for udvalgte områder
-Demonstrere viden om fagets metoder
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer (Nspire) til eksperimenter og
begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Kernestoffet er:
Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet
funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum,
differens og produkt af funktioner samt  ligning for tangenten. Monotoniforhold, ekstrema og sammenhængen
mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient.
Beviser: differentialkvotienten for ax^2, sqrt(x) og 1/x
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Analytisk geometri - vektorer 2d

Pædagoikumskandidat har undervist klassen i dette forløb:


Kernestoffet: Clausen, Schomacker, Tolnø; "Grundbog B2" (1.udg. 3.opl. 2020,
Gyldendal)(2017 læreplan)
side 140-178
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en
analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til
at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
Kernestoffet er:
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder determinant, projektion,
vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af
vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske
problemer, herunder trigonometriske problemer.

emner:
Linjens ligning
parameterfremstilling
cirklens ligning
Determinant
Projektion
skæring mellem linjer
skæring mellem linjer og cirkler
afstande
vinkel hældning

Vi har arbejdet med beviserne gennemgået som i Gregersen og Nørregaard, "Kernestof Mat 2 STX" (1. udg. 3 oplag 2020, Lindhart og Ringhof)
side 172, 175,177. Eleverne har adgang til dette via https://online.praxis.dk
Beviser vi har arbejdet med
Linjens ligning
Parameterfremstilling for linjen
Dist formlen afstanden mellem punkt og linje
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sandsynlighedsregning og binomialfordeling

Clausen, Schomacker,Tolnø; "Grundbog B2" (1. udg. 3. opl. 2020, Gyldendal) (2017
Læreplan)
side 84-126
kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og
stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af
normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i
binomialfordelingen
Faglige mål: anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse
af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest,
bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik
for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et
klart sprog.
Eleverne skal kende og kunne anvende begreberne fakultet, permutation og
kombination. Eleverne skal kunne håndtere konkrete simple kombinatoriske
beregninger af sandsynligheder med additions- og mul- tiplikationsprincippet;
herunder inddrages naturligt tælletræer, som eleverne kender fra folkeskolen.
I behandlingen af kombinatorik har vi inddraget Pascals trekant.
- Sandsynlighed
- Stokastisk variabel
- Udfaldsrum
- Hændelse
- Komplementær hændelse
- Middelværdi
- Spredning
- Binomialtest
- Nulhypotese
- Signifikansniveau
- Kritisk mængde
-Konfidensinterval
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Terminsprøve træning med fokus på skriftlighed

Vi har genbesøgt hvordan laver regression i nspire, tegner vektorer, opstiller en model og andre nspire skills, der manglede at få styr på fra 1.g.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Matematik historie

Vi har set filmen et-tallets historie og lavet en kahoot som opsamling på filmen.
Dette dækker bådet over matematik historie og kravet om at arbejde med engelsk sproget tekst.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Konklusion fra data

Vi arbejder med datasæt herunder:
Del. 1:
- approximation og simulering
- konfidensintervaller
Del 2:
- lineær regression
- residualspredning
- polynomiel regression
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Trigonometriske funktioner

Trigonometriske funktioner herunder:
- radianer, amplitude, periode
- sin(x), cos(x)
- harmoniske svingninger
Materiale: Forberedelsesmateriale , HF B, 2017, Trigonometriske funktioner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Differentialregning 2 og funktioner

Vi genbesøger begrebet differentialregning og ser på beviserne samt behandler
Stykkevis defineret funktion
sammensat funktion
differentiation af sammensat funktion med lineær indre
differentiation af sammensat funktion men andet indre for elever der hæver til mat A
Optimering

Clausen, Schomacker,Tolnø; "Grundbog B1" (1. udg. 3. opl. 2020, Gyldendal) (2017 Læreplan)
side
Clausen, Schomacker,Tolnø; "Grundbog B2" (1. udg. 3. opl. 2020, Gyldendal) (2017 Læreplan)
side 26-33, 45-46, .
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Projekt om Pi og det Gyldne Snit

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Bevistræning

Vi arbejder med individuelle fremlæggelser og bevisprøver.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Skriftlighed

Til såvel terminsprøven til eksamen må eleverne tilgå disse hjemmesider og materialer.

https://sites.google.com/boag.nu/matematik-videobank/opgavebesvarelser/b-niveau?authuser=0

https://www.youtube.com/@MatCoachDK

Andre hjælpemidler til del 2

Egne nspire noter

Håndskrevne noter

Noter fra drev der er downloadet


Clausen, Schomacker, Tolnø; "Grundbog B2" (1.udg. 3.opl. 2020,
Gyldendal)(2017 læreplan)

Clausen, Schomacker, Tolnø; "Grundbog B1" (1.udg. 3.opl. 2020,
Gyldendal)(2017 læreplan)

Formelsamling

VærktøjsCassen

via https://online.praxis.dk/

har eleverne adgang til

Matematik Håndbogen
Kernestof 2, fra L&R

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer