Holdet 2023 id/adx22/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Elsebeth Ravn Meldgaard
Hold 2023 id/adx22/4 (2adx id/4, 3adx id/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flag Football
Titel 2 Cha cha cha & Jive
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Les Lanciers
Titel 5 Boksning og træningsprojekt
Titel 6 Hiphop og koreografiske principper
Titel 7 Floorball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flag Football

Forløbsbeskrivelse:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der
arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert play bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt
evner i det færdige spil.

Læringsmål:
Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave/korte og høje/lange bolde
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
Have en vis taktisk og teknisk forståelse af forskellige angrebsprincipper
Have en vis taktisk og teknisk forståelse af forskellige forsvarsprincipper
Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Cha cha cha & Jive

I dette forløb har der især været fokus på de tekniske færdigheder inden for de to latinamerikanske danse Cha-cha-cha og Jive. Der har indledningsvist været fokus på dansenes historiske rødder og særlige kendetegn, på det “at føre en partner og at blive ført”, samt på kropsholdning og dansefatninger. Derudover har der været et særligt fokus på de to danses rytme og tælling, grundtrin og variationer.  

På baggrund af de gennemgåede variationer, har eleverne udarbejdet en rutine (koreografi) for hver af de to danse, hvis trin, teknik og udtryk er blevet øvet, perfektioneret og slutteligt videooptaget og afleveret som forløbsprøve-produkt.

I Cha-cha-cha er der blevet arbejdet med følgende trin og variationer:

Grundtrin
- New Yorker
- Alemana (damedrejning)
- Spot Turn
- Hand to Hand
- Triple Lockstep
- Fan-Alemana - alle har prøvet at lave variationen solo.

Fokuspunkter i Cha-cha-cha:
- Vægt på forfod (aldrig hæl)
- Små trin (1-2 m2 pr. par til grundtrin) og alle trin med vægtoverførsel.
- Vuggende hofter og skarp på 1 og 3.
- Fast og oprejst holdning.
- Manden fører - kommunikation via krop, hænder og arme


I Jive er der blevet arbejdet med følgende trin og variationer:

Grundtrin
- Damedrejning ud/hjem under armen
- Chassé ved siden af hinanden
- Vindmøllen
- Stop and Go
- American Spin
- Bytte hånd bag herrens ryg

Fokuspunkter i Jive:
- Vægt på forfod  (helt op på forfod).
- Mikro-trin (ingen slæbende fødder, “dyp” kun).
- Tydelig “bounce”-bevægelse (fjedrende) i knæ- og fodled.
- Pendulhofter - svinger kontrolleret fra side til side.
- Overkroppen danser ikke.
- Manden fører - kommunikation via krop, arme og hænder.



Læringsmål:
- at få indsigt i Cha-cha og Jive’s historiske oprindelse og deres særlige kendetegn.
- at få kendskab til grundtrin og de ovenstående variationer i hver dans og at kunne udføre disse teknisk korrekt. Det samme gælder kropsholdning og dansefatninger.
- at kunne bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
- at have kendskab til det at føre en partner og lade sig blive ført.
- at kunne sammensætte forskellige variationer og beherske en længere rutine (dansekoreografi) i hver dans.
- at blive bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse.

Undervisningen har hovedsageligt været lærerstyret, men par- og gruppearbejde har også fundet sted særligt mod slutningen af forløbet ifm. idé-generering og peer to peer-undervisning/evaluering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløbsprøve i Chachacha & Jive 07-01-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Pickleball

Det forventes at eleven, efter forløbsafslutning, har tillært eller stiftet bekendtskab med følgende færdigheder i pickleball:

Tekniske pensum:
- Udgangsgreb (kontineltal- og pistolgreb)
- Kropsstilling og bevægelse ved grundslag.
- Flugtning.
- Dink.
- Serv og servereturnering med double bounce.
- Drop.
- Lob
- Smash

Taktisk pensum:
- Baneanatomi.
- Third shot drop.
- Det offensive og defensive spil, herunder “No Man’s Land”.

Desuden har eleven modtaget undervisning i de mest almindelige regler i pickleball, herunder køkkenreglen, serve- og returneringsreglen, samt pointsystem og serverotation.

Undervisningen har været præget af tekniktræning og kampøvelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les Lanciers

2.g: Les Lanciers tur 1-4 (3 moduler)
3.g: Repetition af tur 1-4 + tur 5 (3 moduler)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Boksning og træningsprojekt

Undervisningen i boksning har kørt sideløbende med Træningsprojektet i 3.g, hvorfor vi også ind imellem har arbejdet med kredsløbskondition (intervaltræning) og styrketræning undervejs. Eleverne har sideløbende med bokseforløbet derfor også modtaget teoriundervisning om træningsplanlægning mm. ifm. træningsprojektet, som har taget udgangspunkt i politiets optagelsesprøve, hvor eleverne har skullet vælge et fokusområde.

Boksning: Det primære fokus har været på de tekniske færdigheder i slagene jab, kryds, hook og uppercut + benarbejde hertil. Derudover har vi arbejdet med undvigelser. Undervisningen har også berørt grundtræning i form af cirkeltræning m. øvelser der delvist relaterer sig til boksning + styrketræning i begrænset omfang.

Eleverne har undervejs lavet optagelser af sig selv med henblik på at fejlrette sig selv ift. de tekniske færdigheder. Derudover har eleverne også løbende givet hinanden feedback i par eller mindre grupper.

Læringsmål:
- Kendskab til slagene jab, kryds, hook og uppercut
- Kunne udføre ovenstående slag teknisk korrekt stående og i bevægelse
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde (udgangsstilling og bevægelse frem og tilbage + pivotere ud til siderne)
- Kunne udføre undvigelser ved slag fra træningsmakker (stående og i bevægelse)
- Kunne indgå i partnerskab med træningsmakker
- Kunne sammensætte og udføre forskellige slagkombinationer m. makker

Fra august til oktober har vi arbejdet med træningsprojektet + boksning.

Boksning: estimeret til ca. 6 moduler.
Træningsprojektet: estimeret til ca. 5-6 moduler (herunder selvstændigt arbejde med træningsplanlægning, dokumentation af træning og fremlæggelse af projektet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 7 Floorball

Floorball forløbet er estimeret til 6+1 moduler, og forløbet strækker sig over mange måneder, da det har været afbrudt af terminsprøver, SRP og undervisning i lanciers. Forløbet startede i december og afsluttes ultimo april med en forløbsprøve.

Læringsmål:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I starten er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen, så sammenspil og taktik er fokus.

Faglige mål:
- Trækaflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af trækaflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af bladet stående og i let tempo
- Drible med bolden uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Lave buen og afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra forsvarsspiller
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Være bevidst om centrale taktiske forskelle på fodbold og floorball, pga. banestørrelse,
  bander samt fraværet af offside-regel
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer