Holdet 2024 ps/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Carsten Riskjær Jakobsen
Hold 2024 ps/1 (ps/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til psyk C/den mangfoldige psykologi
Titel 2 Fortællingen om mig selv og ekstremoplevelser
Titel 3 Ondskabens psykologi
Titel 4 Omsorgssvigt og mønsterbrud
Titel 5 Stress, livsforandringer, arbejdsliv og kognition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til psyk C/den mangfoldige psykologi

Intro til psyk C/den mangfoldige psykologi

Fokus på:
Hvad er psykologi?
Den mangfoldige psykologi
Den splittede psykologi
Socialpsykologisk perspektiv

Materiale:

Psykologiens veje_kap. 1-2_Systime - 13 sider
Psykologiske perspektiver_side 7-11 - 4,5 sider
og side 130-132: case: Lena - 1,5 side
Ungdom og festkultur, Olesen og Jakobsen, GODA 2005, side 60-63

I alt sider 22 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fortællingen om mig selv og ekstremoplevelser

Fortællingen om dig selv

Forløbet beskrevet i stikord: (krop, køn og identitet, ung i det senmoderne samfund, kommunikation, karakteristika for det senmoderne samfund)

Faglige mål:
demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestofområder:
Identitet og ungdom i det senmoderne samfund, kommunikation på digitale medier.

Kernestof:

Psykologiens Veje udg. 2, Kap. 17 (Ungdom og senmodernitet) - 25 sider

Cases:
(https://www.information.dk/debat/2012/08/skriver-smuk) - 3 sider
Narcissisme er blevet en folkesygdom (https://www.etik.dk/hverdagsetik/narcissisme-er-blevet-en-folkesygdom) - 2 sider.
Case: Jeg skriver jo ikke selv at jeg er smuk_casearbejde - 3 sider
Case: Guccitasker og photoshoots giver dem en følelse af at være noget – »hvis vi lader det være op til Instagram at elske os, opnår vi ikke kærlighed«  - 2 sider
The new era of positive psychology, https://www.ted.com/talks/martin_seligman_the_new_era_of_positive_psychology

Ekstremoplevelser, højdepunktsoplevelser

Kernestofområder:
Personlighed
Individuelle forskelle og håndtering af udfordringer

Fokus på personlighedspsykologi (The Big Five, Den forsigtige og den risikovillige type (Henrik Høgh-Olesen), Menneskets dobbelthed i psykoanalytisk eksistentiel, evolutionspsykologisk belysning), Vestens hurtige puls.
Fokus på stabilitet og forandring i moderne menneskers liv (kitesurfing, BASE jump, to personlighedstyper, tre stimulationsniveauer (Henrik Høgh-Olesen igen), OSN. Perspektiver på moderne menneskers liv (Bobby Zachariae, Patricia Dalton, REM-søvn).
Også psykologisk teori om "Højdepunktsoplevelser som led i menneskers selvrealisering", (Maslows behovspyramide)
Artikel: Tænk, hvis 50 minutters ekstra søvn kan forbedre livet for en generation af teenagere. I Silkeborg gør de forsøget.pdf, (28/10-2022) 4 sider

Materialer:
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5664 - 10 sider
Psykologiske temaer, Billezøe og Baltzer, 2. udgave, 1. oplag, 2010, 24-43, 78-85, 97-102 - 21,5 sider
Artikel: Din hjerne er (måske) vild med rutsjebanen | Psykologi | DR.pdf (4. august 2015) - 1 side
Case: Per Wimmer: The sky is the limit! - 1 side
Case: 40-70årige vilde med ekstremsport - 1,5 sider
Case: Vi springer ud i ekstremsport som aldrig før - 2,5 sider
Case: Danske motionister vil det ekstreme - 1,5 sider

I alt 74 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskabens psykologi

Fokus på hvad ondskab er. Forskellige perspektiver/forklaringer på onde handlinger præsenteres. Her altså både aggressionens natur, opvækstens betydning, fravær af empati, lydighedens dilemma, moralsk frakobling og det onde som frihed.

(Konrad Lorenz om aggressionens natur, Carl Goldberg om opvækstens betydning, Simon Baron-Cohen om fravær af empati, Michael R. Gottfredson og Travis Hirschi om lav selvkontrol og kriminalitet, Stanley Milgram: Lydighedens dilemma, Philip Zimbardo: Stanford fængelseksperiment, Albert Bandura: Moralsk frakobling, Lars Fr. H. Svendsen: Det onde som frihed.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestofområder: Gruppepsykologiske processer og social indflydelse; social kognition, identitet og personlighed.

Psykologiens veje (website), Ole Schultz Larsen
http://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1321 (kap 26) - 37,5 sider
Peter Berliner-Tværkulturel psykologi-konformitet og lydighed, side 43-47 (4 sider)

Artikler, cases:
Artikel_Breivik var et svigtet barn - 4,5 sider
Artikel_Breivik og barndommen.pdf - 3 sider
Artikel_Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment - 2,5 sider
Sådan blev Brønderslev-faren et monster (B.T. tirsdag den 12. juli 2011) - 5,5 sider
Vi kan alle blive bødler, 4 sider
Når børn svigtes, er de ofre. Lige indtil de begår kriminalitet – så er de gerningsmænd 1,5 sider
Artikel-Two genes linked with violent crime, 28 October 2014, BBC 2,0 sider
Unge har mindre empati end tidligere, 24. juli 2019, www.netsundhedsplejerske.dk, 2 sider
Onde situationer: Fra eksperiment til virkelighed, 5 sider

https://www.dr.dk/bonanza/serie/354/dokumentar/53782/lydighedens-dilemma - 1,5 side

I alt 73 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Omsorgssvigt og mønsterbrud

Forløbet kort beskrevet: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Bowlby, Harlow & Harlow, Spitz, typer af omsorgssvigt + risiko- og resiliens). Herunder fokus på metode i psykologi. Vi har også set på Ulla Søgaards model for en "mønsterbrudsproces".

Udviklingspsykologi i forløbet:
(Mahler, Tomasello om "9 måneders revolutionen", Den moderne spædbarnsforskning: Stern)
Diskussion af barndommens betydning for livet som ung og voksen.
- Dion Sommers kritik af Mahler.
- Schaffers syn på barndommens betydning.
- Fokus på Jørns historie - de tre dokumentarer om Jørn.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestofområder
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens

Materialer
Psykologiens Veje, 2. udgave, Systime 2015: s. 117-135 - 21 sider
Psykologiske temaer, Billezøe og Baltzer, 2. udgave, 1. oplag, 2010, side 53-66, 71-78 - 17 sider
Case_ Sam - 1 side
CASE_ CHIEKO - 1 side

Film: TV2-dokumentarer: Er du mors lille dreng (1997) CFU-film
Opfølgningen 10 år efter (uddrag)  - CFU-film
Mors lille dreng på egne ben (2017)
The Strange Situation - Mary Ainsworth: https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU&list=TLPQMTgwMTIwMjLrSeIWFJfBfw&index=3
Harlow's Studies on Dependency in Monkeys: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

I alt sider 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Stress, livsforandringer, arbejdsliv og kognition

Forløbet kort beskrevet: Fokus på stress og coping, livsforandringer og arbejdsliv (akut og kronisk stress, indre og ydre faktorer i forhold til stress, problemer i det moderne arbejde og stressorer, herunder også fokus på coping (problemfokuseret og emotionsfokuseret). Vi har også fokus på den kognitive psykologi, herunder særligt læring, opmærksomhed og hukommelse. Vi har gennemgået gestaltlovene. Vi har fokuseret på top down og bottom up processerne.

Fokus på: Metode - det skal du vide! - 3 sider

Tre spørgsmål, du skal stille dig selv, når du arbejder med metode
Hvem har lavet undersøgelsen, og hvilken undersøgelsesmetode er anvendt?
Er der tale om en kvalitativ eller kvantitativ metode, og hvilke fordele og ulemper er der ved disse undersøgelsesmetoder?
Vurderer du, at der er tale om en valid undersøgelse med en høj reliabilitet?

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestofområder:
Individuelle forskelle og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Materialer:
Psykologiens Veje (2. udgave), s. 423-438 (stress) - 15 sider
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5806 (coping) - 3 sider
Kronik-Fire gode råd til stressede gymnasieelever - 3 sider

Kernestofområder:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Materialer:
Psykologiens Veje, udg. 3, kap. 11 (uddrag om gestaltpsykologi opmærksomhed, perception og hukommelse, s. 167-199) - 27 sider
Psykologiens Veje, udg. 3, kap 13 (uddrag om læringsteori, samspilsprocesser mm.), side 224-238 - 20 sider


I alt 71 sider

Samlet antal sider 281
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer