Holdet 2024 bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Stine Ewers
Hold 2024 bk (bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Realisme
Titel 2 Impressionisme, ekspressionisme og det autentiske
Titel 3 Skulptur og menneskekroppen
Titel 4 Performanceprojekt
Titel 5 Rum og farver
Titel 6 Eksamensprojekt om Surrealismens arbejdsmetoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Realisme


Forløbsbeskrivelse: Se Meebookforløb om realisme

Vi har beskæftiget os med realisme og social realismens samfundskritik på tværs af tidsperioder. Vi har undersøgt, hvordan de danske realister i slutningen af 1800-tallet tematiserer samfundets bunds levevilkår. Vi har set på Richard Billinghams realistiske fotoserie fra 1990'erne, hvor han skildre sine forældres liv med ømhed og autencitet. Vi har også undersøgt Ai Weiwei installation på kunsthallens facade mod Nyhavn. Hans værk sætter samfundskritisk fokus på den humanitære krise med de store flygtningestrømme der rammer Europas kyster hver dag.
Vi har afslutningsvis kigget på Jens Galschiøts værk 'Min Indre Svinehund', fra 1993 som ikke er realistisk i sin udformning, men i den grad socialrealistisk i sit budskab.


Værker:
P.S Krøyer 'De italienske hattemagere' 1880
Hans A Brendekilde ' En landevej', 1893
Hans A Brendekilde 'Udslidt', 1893
Richard Billinghams fotoserie 'Ray's a Laugh' fra 1996
AI weiwei "Ai Weiwei: Soleil Levant Installation på kunsthallens facade mod Nyhavn", 2017


Kernestof: '
Realismen s. 26-38
Egen kort tekst om Richard Billinghams serie
Egen kort tekst om Ai Wei wei's værk
Egen kort tekst om Jens Galschiøt

Praktisk øvelse:
Eleverne skaber et værk i selvvalgte materialer, hvor de undersøger,  hvilke sociale problemer, uligheder eller temaer, der er relevante i vores tids samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Impressionisme, ekspressionisme og det autentiske

Se Meebookforløb 'Impressionisme - ekspressionisme og det autentiske'.

Undervisningsforløbet har fokus på forskellen mellem de tyske ekspressionister farverige og kontrastfyldte malerier og de franske impressionisters øjebliksbilleder.
Fokus på farveteori
Fokus på 'det autentiske' som et 'motiv', der optræder hos de tyske ekspressionister og et 'tema', der optræder hos flere samtidskunstnere i dag.

SKRIV OM IMPRESSSIONISME HUSK BILLEDE AF TRÆ

Kernestof:
"Ekspressionismen i Tyskland" fra Maleriets historie, s. 86-90
”Impressionismen”, fra Maleriets historie, s. 70-80 (Meebookforløb ’Impressionisme og ekspressionisme’)
”En nat i Berlin”, digt skrevet af Tom Kristensen 1921
'Autentiske ting i samtidskunsten', https://kunsten.nu/journal/autentiske-ting-i-samtidskunsten/
'Tracy Emins'  afkortet tekst efter: http://www.hum.au.dk/nordisk/realisme/docs/tekster/rg_i_want_to.pdf

Praktisk øvelser:
Ekspressionistisk akrylmaleri inspireret af Tom Kristensen digt 'Nat i Berlin' 1921
Farvecirkel
Omdannelse af realistisk maleri til ekspressionistisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur og menneskekroppen

Se Meebookforløbene "Skulptur, menneskekrop og samtidskunst"
Emner:

Vi har kigget på forskellige arbejdsprocesser: modellering, udhugning, sammenføjning.
Vi har arbejdet med begreberne 'det realistiske' og  'det klassiske' og som stiltræk på tværs af perioder.


Kernestof:
”Skulptur og rum”,
Jørgen Holdt Eriksen mfl.:”Det klassiske i kunsten”, Grundbog i kunst og arkitektur, s. 71-77
’Model til skulpturanalyse’. www.emu.dk
Line Ali Chayder, ’Et smukt lig på Randers kunstmuseum’, www.randerskunstmuseum.dk/media/21286/nr-2-2001.pdf (Meebookforløb skulptur,
installation og samtidskunst)

Elevværker:
klassisk torso ler.
kultegning af klassisk skulptur med grotesk motiv (et lig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Performanceprojekt

Vi har gennemført et kunstprojekt med alle skolens billedkunsthold sammen med kunstneren Simone Aaberg Kærn. Kunstprojektets overskrift var 'Moderation' og vores arbejde tematiserede de mange måder, vi bliver moderede af fx tech-giganternes algoritmer. Vi moderere også os selv både på skolen og på de sociale medier.
Vi undersøgte, hvordan begreberne overvågning og magt kommer til at spille en rolle. Vi udarbejde masker til at skjule os for ansigtsgenkendelse og store pap-værker, som vi medbragte i en afsluttende fælles performance i kantinen.

Som forberedelse til projektet undersøgte vi Yoko Onos performance 'Cut Piece' fra 1969

Kernestof:
Egen tekst om magt, overvågning og moderation

Elevværker:
Masker
Pap-værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rum og farver

Se meebook forløb formanalyse

farvecirkel
Perspektivtegning
Tegning af 3d flaske med egen og slagskygge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer