Holdet 2024 fi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Lars Falbe-Hansen
Hold 2024 fi/1 (fi/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 logik og argumentation
Titel 2 Etik
Titel 3 Hvad vil det sige at være et menneske?
Titel 4 kønsfilosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 logik og argumentation

Logik og Erkendelsesteori, videnskabsteori.
Introduktion til filosofi ved tekst af Thomas Nagel.
Bo Weinrich: "På de rigtige præmisser - lær at analysere argumenter", udvalgte passager, forlaget Lee 1998
Diverse oversigtsark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Etik

Hvordan skal vi handle og hvad er etik? Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s.12-14
Pligtetik- fokus på den etiske pligt, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s. 15-20
Kant, grundlæggelse af moralens metafysik samt kritik af Kants pligtetik, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s.20-23
Konsekvensetik-fokus på konsekvenderne, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s. 23-26
John Stuart Mill, Utilitarisme og kritik af utilitarismen, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s.26-30
Dydsetik, Rosalind Husthouse samt kritik af dydsetikken, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s. 30-40
Perspektivering: Har vi råd til at hjælpe de fattige?, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s.40-42
Peter Singer, det liv du kan redde, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s.42-44
Peter Singer: "Praktisk etik", "Moralfilosofi", s. 68-74.
The why and how of effective altruism (foredrag af Peter Singer): https://www.youtube.com/watch?v=Diuv3XZQXyc&t=193s
Diverse cases og øvelser med etiske dilemmaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvad vil det sige at være et menneske?

Platon: "Hulelignelsen, af Staten, bog 7", Teknologi og filosofi 1 s. 13-17, Systime 2010
Hvad vil det sige at være et menneske?, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s. 77-78
Rene Descartes, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s.78-86
Jean-Paul Sartre, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s. 94-102
Sigmund Freud: ”Psykoanalysen og det ubevidste”, ”Hvem er du? Mennesket i moderne filosofi ”, redigeret af Klavs Eskestad, Munksgaard 1991, s. 133-41,
Sigmund Freud"Kulturens byrde", Hans Reitzel, s. 55-58
Charles Darwin: ”Arternes oprindelse” og ”Menneskets afstamning” , ”Fire menneskesyn”, redigeret af Astrid Holm, Systime 1999, s. 25-30.
Søren Kierkegaard: "Enten-Eller bd. 1 & 2", Gyldendal 1962
- fra bd. 1: 48 udvalgte "Diasalma" (eksamenspensum: 29 "Diasalma"),
- fra bd. 2: s. 149-52, 154-60, 166-69, 199-201.
Friedrich Nietzsche, Grundbog til filosofi "Mennesket i verden", Systime s. 86-93
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 kønsfilosofi

Intro til kønsfilosofien:
- Kønnet, den privilligerede tolkning, "Kønsfilosofi", Munksgaard s.7-11
- Essens og accidens, essentialisme og konstruktivisme, frihed og determinisme, subjekt og objekt, "Kærlighedens filosofi", Systime 2010 s. 9-14

Primære tekster:

Jean-Jacques Rosseau, "Kærlighedens filosofi", Systime s. 9-14
Charles Darwin, "Kærlighedens filosofi", Systime 2010 s. 38-42
John Stuart Mill, "Kønsfilosofi, tradition, etik og erkendelse", Munksgaard 1996, s. 60-66
Sigmund Freud, "Kærlighedens filosofi", Systime 2010 s. 74-77
Friedric Engels, "Kønsfilosofi, tradition, etik og erkendelse", Munksgaard 1996, s. 53-59
Simone De Beauvoir, "Kærlighedens filosofi", Systime 2010 s. 97-105
Fysikalisme, "Kærlighedens filosofi", Systime 2010 s. 52-58
Michel Foucault, "Kærlighedens filosofi", Systime 2010 s. 107-117

Sekundære tekster:
Køn- og ligestilling -i samfundsfagligt perspektiv, Columbus s. 61-73






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer