Holdet 2024 Bi/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Louise Alarik Havndrup Munch
Hold 2024 Bi/3 (Bi/3, Bi/3 øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og Liv
Titel 2 Skove og kokasser
Titel 3 Krop og træning
Titel 4 Kroppens kom. del 1 hormoner: Sukker,sundhed , CO2
Titel 5 Kroppens kommunikation  - del 2 nervesystemet
Titel 6 Når kroppen angribes
Titel 7 Cellefabrik
Titel 8 Nedarvning og evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og Liv

Forløbet fokusere på repetition af celletyper fra bio c, membranopbygning hos celletyper, organeller og stoftransport med fokus på betingelser for transport.
Desuden gennemgås endosymbiontteorien. Vi arbejder med overordnet med biokemiske processer i cellerne: fotosyntese, gæring og respiration  som optakt til økologiforløbet.

kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring

Forsøg: Osmose i mælkebøtter

Materialer:
Yubio B: 10-14, 16-36


Øvelser:
Osmose i mælkebøtter

Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/14OLPhXYrvHepNUb-RNT-Jtdhmbpa8CQ4EqCLQ_jd58I/edit?usp=sharing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skove og kokasser

Et forløb hvor eleverne er på 3 dages ekskursion til sydfyn for at undersøge flere forskellige økosystemer: skoven og kolorte.

Vi arbejder med økologiske grundprincipper og kredsløb (C,P,N), energi strømme og fødekæder (græsnings og nedbryderkæden) samt biostiske og abiotiske faktorer. Vi arbejder med biodiversitet på alle tre niveauer (genetiske, arts- og økosystemsdiversitet).

Der udarbejdes en stor rapport i grupper og der arbejdes med peer-review på tværs af grupperne.

KERNESTOF:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.

SUPPLERENDE
̶ bæredygtighed
̶ miljøbeskyttelse

EKSPERIMENTELT ARBEJDE
- artsammensætning i 2 forskellige skovtyper
- livet i lorten (om succession)
- vurdering af naturkvalitet
- primærproduktion i 1-årig planter

Litteratur:
Yubio B (2022); sider: 391-308, + 425-439 + 441.
Biologi C+B: fotosyntese og respiration side 209-210.
Biodiversitetsbogen (Nucleus) 2022 s. 69-71


Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1Yw20CcAbt-GEJXMSf1qhNd-vpquM5jgQo0KY95AkBrE/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
arbejd selv opgave - hypoteser 02-09-2024
Journal - Livet i lorten 04-09-2024
Journal - biodiversitet i skoven 05-09-2024
journal - naturkvalitet 05-09-2024
Journal - primærproduktion 13-09-2024
Økologirapport 22-09-2024
test i økologi 23-09-2024
Økologirapport - genaflevering 06-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Krop og træning

Vi arbejder med åndedrætsystemet, blod og kredsløb samt hvad der sker i kroppen når man træner.  
Vi skal undersøge et svinehjerte samt lave øvelser med puls og blodtryk.   kigger på kroppens organsystemer samlet.
Arbejder også med respirationen og anaerob forbrænding af glukose samt starter op på hormoner.

Øvelser:
Dissektion af svinehjerte
Blodtryksmåling og puls i hvile og under arbejde.

materiale:
yubio: 55-67, 71-76, 249-251, 255-260, 617-622, 626-635, 90-106, 570-576.

kernestof:
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb,
respiration og gæring

Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/14kELB1I8H8Jj06FOFB3jT2T3kx1BAnHZAybozw39nTs/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om kredsløbet og iltensvej rundt 16-09-2024
skriftlig test i krop og træning 22-10-2024
Fysiologiaflevering 27-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kroppens kom. del 1 hormoner: Sukker,sundhed , CO2

Den del af et kombiforløb om kroppens kommunikation (hormoner og nervesystemet)
Vi arbejder med næringsstoffers opbygning og funktion (rep fra bio C) samt  forbrænding af sukker i respirationen. Vi arbejder også med den hormonelle regulering i kroppen i forbindelse med kosten og sukkers optagelse i celler.
Der lavet forsøg med blodsukker som bygger videre på forløbet om krop og træning.

Eleverne laver et miniprojekt om sundhed hvor der arbejdes i grupper og der fremlægges for lærer og klasse.


Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1OQ4tMGaGWtXjt5TdnT8BTKlLbHY3BySjFALc7pmrJuk/edit?usp=sharing


Øvelser:
Blodsukkermåling

Materiale:
yubio: 570-578, 124-128
artikler i forløbsplan
stof fra minisprojekt om sundhed.


Kernestof:  
opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
, hormonel regulering

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse af selvvalgt emne 15-11-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kroppens kommunikation - del 2 nervesystemet

Den del af et kombiforløb om kroppens kommunikation del (hormoner og nervesystemet)
Vi arbejder med nervesystemets opbygning og funktion af de forskelige dele. Vi arbejder med AP signalet samt kommunikation mellem to celler i nervesystemet. Vi ser på hvordan alkohol påvirker systemet, vi  arbejder også med hjernens opbygning.

Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/11rlvGCpcQnJJ8aVFvGi-orrWA8S9TVwRyKoM8Noo67w/edit?usp=sharing


øvelser:
Alkohol i rødbeder
højre og ventre halvdel - farveforsøg, , hukommelsesforsøg


Materiale
Yubio: 156-168 + 173-175
Rusmidlernes biologi
vejledninger til øvelser
Film: afhængighedens gåde + video fra forløbsplanen.

Kernestof:
, nervesystem,

supplerende:
sundhed, sygdom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Når kroppen angribes

Vi arbejder med hvordan kroppen beskytter sig selv mod mikroorganismer og virus og hvilke bioteknologiske metoder man kan bruge for at teste for sygdomme.
Vi skal lave et miniprojekt om slangebid og modgifte med Fight the Bite fra Life-Fonden. Herunder lavet ELIZA

Der arbejdes også med hvordan immunsystemet reagere på både virus  (udgangspunkt i SARS) og bakterier, samt resistens hos bakterier. Herunder kommer vi ind på hvordan en virus er opbygget og reproducere sig samt vacciner. Vi kommer også omring bakteriers vækstkurve og vækstbetingelser og resistens.

Vi arbejder med både det medfødte og adaptive immunsystem, herunder det ydre og indre forsvar, komplementsystemets berøres, samt typer af B- og T-celler og deres funktion i immumsystemet samt antistoffer og antigener.
Vi har desuden arbejdet med den mikrobiologiske vækstkurve.



Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/15V-0LkG7DUuWOuYSYaUxdjZqjTCy1tiWPjcKDW83qT8/edit?usp=sharing

øvelser:
fight the bite: blod og slangegift, ELISA, LFA-test

Materiale:
Lifefonden- Fight the bite: https://undervisning.life.dk/fb
Yubio: 531-549, 16-22. 24-25, 36-39
BIU: 104-107
LIV: 63-39


Kernestof:
vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
virus: opbygning og formering

Supplerende:
sundhed, sygdom og medicin
̶ biologisk produktion
̶ bioteknologi
̶ bæredygtighed
bioetik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fight the bite 16-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Cellefabrik

Vi arbejder med hvordan proteiner er opbygget hvor vi kigger på alle de 4 niveauer, proteinsyntesen, DNA's opbygning og funktion, replikation og mitosen.
Der tages udgangspunkt i enzymer og hvordan disse er opbygget og funktion. Der laves forsøg med bromelin i ananas hvor elverne selv designer, udfører og analysere resultaterne - grupperapport.
Der arbejdes med teoritiske bioteknologiske metoder i cellen som fabrik i industrien og kroppen. Der introduceres til traditionel gensplejsning og kloning,  samt CRISPR berøres kort sammen med gensplejsning i fabrikken.
Vi arbejder også med mutationer.

Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1or-oH5SPvR3cMfTwvXaeOIwbNjQ0dvnCONTcsaHdors/edit?usp=sharing


Forsøg: bromelin i ananas - elevdesign af forsøg

Materialer:
Yubio: 275-302, 304-307, 111-112, 617-622, 360-368,

Kernestof:
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
proteiner og nucleinsyrer
replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi

Supplerende:
biologisk produktion
̶ bioteknologi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bromelin i ananas 03-04-2025
skriftlig test - cellefabrikken 08-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nedarvning og evolution

Vi arbejder med klassisk nedarvning, både et og to-gens nedarvning, krydsningsskemaer og stamtavler, samt stamtræer i evolutionsdelen.
Vi berører kort ikke Mendelsk nedarvning.

Vi arbejder med fosterdiagnostik, nedarvning af gener, ændringer af gener gennem mutationer samt meiose og mutationer under meiosen. Vi repetere manden og kvindens anatomi og hormoner, især kvinden cyklus og de først uger af en graviditet. Vi arbejder kort med abort, prævention og klamydia.

Vi arbejder også med klassiske bioteknologiske metoder til at fremstille DNA-profiler, som PCR og gelelektroforese.

Vi arbejder med drivkræfterne i evolution, herunder nedarvning, mutation, selektionstryk og de 3 selektioner (naturlig, seksuel og kunstig). Vi berører menneskets evolution.

Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1OeQYXN4i3DSF-5XMbSplVKt_daAsgZDpKD00iKPtcCo/edit?usp=sharing


Øvelser:
Blodtypebestemmelse
Gel-elektroforese (Søgen efter min far)
Graviditetstest
Skruedyrenes evolution
PTC-smagen af bitterstof

Materiale:
yubio: 299-304, 312-339, 183-185, 189-201, 204-207, 211-212 , 342-352, 12-14, 39-50
Film: Tvillinger giver svar (hval.dk)
Sexogsamfund.dk
diverse artikler i forløbsplanen
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/stamcelleterapi-og-udviklingsbiologi/

Kernestof:
nucleinsyrer
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
hormonel regulering og
forplantning

Supplerende:
sundhed, sygdom og medicin
bioteknologi
bioetik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul - epigenetik 25-04-2025
Skriftlig test i nedarvning 06-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer