Holdet 2024 EN/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Mette Bøggild Eriksen
Hold 2024 EN/1 (EN/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trump or Harris- A question of American ideals
Titel 2 Shakespeare
Titel 3 Multicultural UK
Titel 4 South Africa
Titel 5 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Trump or Harris- A question of American ideals

Fokuspunkter:
Retorisk analyse
Nærlæsning
Kontekst
Aktualitet

Følgende tekster er læst:

1)The War that never Ends (The Economist, 2003)

2)Margaret Atwood: Enforced Childbirth is slavery. Margaret Atwood on the right to Abortion (The Guardian, 2022)

3) The End of Roe v Wade-and what comes next for reproductive freedom (Tedwomen 2021)

4) Kamala Harris: Speech at the 2024 Democratic National Convention

5) I Being American, Lene Fischer Mogensen, 2020
Side: 14-20, 63-72, 68-71, 78-86

Youtubeklip: Se undervisningsbeskrivelsen


Fokus i dette forløb er præsidentvalget i USA i form af de to kandidater og deres respektive værdier.
Det republikanske og demokratiske partis historie og udvikling er blevet undersøgt og sat i perspektiv med den identitet partierne har i dag. De to partiers holdning til abort, rige og fattige amerikanere samt internationale alliancer er er blevet sat i perspektiv med den amerikanske drøm og grundlæggende amerikanske værdier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Shakespeare

Forløbet har fokus på de historiske forhold i the Golden Age, og hvordan disse har inspireret Shakespeares stof.  Gennemgangen af Macbeth undersøger temaer som ambition, skyld, kønsroller, vanvid og kynisme, og hvorledes dette kommer til udtryk i Macbeth og Lady Macbeths forhold. Det underbevidste undersøges, og hvorvidt heksene er et udtryk for det onde i mennesket eller fungerer som konkrete figurer.
Desuden har vi fokus på Shakespeares formål med Macbeth i tiden under James I, som var en politisk og religiøs brydningstid.
Aristoteles' tragedieteori danner en ramme for læsningen af Macbeth.

Fokus:

Lyriske virkemidler
Dramatisk udtryk
Udtale
Kontekst

I Ole Juul Lund, "Macbeth", Gyldendal, 2009 er følgende tekster læst:

The Elizabethan World Picture, s.25-29
Macbeth: s.38-44, 46-49, 52-55, 58-63, 115-117


I Clausen og Kaalund er følgende sider læst:

The Elizabethan Era, London, The Elizabethan Theatre:  7-20
Shakespearean Tragedy: 46-53


Film:
Shekhar: Elizabeth I (1998)
Coen: Macbeth (2021)
BBC: Shakespeare Retold (2005)
Madden: Shakespeare in Love: (1999)
Perspective: Uncovering Shakespeare's mysterious art (2022)

Youtubeklip og podcasts: se undervisningsbeskrivelsen











Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Multicultural UK

Hovedfokus i dette forløb er romanen Home Fire, der er læst som et værk. Vi har undersøgt samfundsmæssige og kulturelle forhold for personer med muslimsk baggrund i England med særlig fokus på islamisk radikalisering. I denne forbindelse har vi undersøgt temaer som tilhørsforhold, national identitet, identitetskrise, loyalitet, frihed, værdier og holdninger i muslimske miljøer i England. Romanen er desuden læst som en moderne udgave af Antigone.

Vi har desuden læst tekster om den historiske baggrund og udvikling af Storbritanniens immigration .

Følgende tekster er læst:

Shamsie: Churail
Shamsie: Home Fire
I Being British: side 96-111
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 South Africa

Forløbet fokuserer på Mandelas personlige liv og kamp for de sortes rettigheder samt den generelle ulighed mellem sorte og hvide i Sydafrika. I denne forbindelse diskuteres politiske emner som boykot, borgerrettigheder, terrorisme og kamp for frihed. Forløbet afsluttes med temaet om tilgivelse og forsoning efter apartheids afslutning.


Følgende tekster er læst:
What was life like in South Africa during apartheid?: Michelle Faultiest
Evidence from the Dock: Nelson Mandela
Manifesto of Umkonto We Sizwe: Nelson Mandela
An Act of Vengeance: Rosemund Handler

Film: Mandela - Vejen til frihed: Justin Chadwick

Youtubeklip: Se undervisningsbeskrivelsen

Fokuspunkter:

Retorisk analyse
Kontekst
Elevoplæg
Filmanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer