Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Aage Fredsgaard
|
Hold
|
2024 eø/1 (eø/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erhvervsøkonomi
Fag: Erhvervsøkonomi
Grundbog: Virksomhedens Verden (e-bog)
Formål med undervisningen
Undervisningen skal give eleverne en grundlæggende forståelse for erhvervsøkonomiske begreber, modeller og sammenhænge med udgangspunkt i bogen Virksomhedens Verden. Målet er, at eleverne opnår kompetencer til at analysere og vurdere virksomheders økonomiske beslutninger, strategier og drift i en national og global kontekst.
Kapitel 2: Virksomhedens forretningsmodel
Indhold:
Introduktion til forretningsmodeller: Hvad er en forretningsmodel?
De vigtigste elementer i en forretningsmodel: Værdiskabelse, kunderelationer, indtægtsstrømme.
Caseanalyse af konkrete forretningsmodeller
Mål: Eleverne skal kunne forklare og visualisere en virksomheds forretningsmodel.
Kapitel 3: Virksomhedens organisation og ledelse
Indhold:
Organisationsstrukturer og ledelsesstile.
Samspil mellem virksomhedens interne processer og kultur.
Motivation og medarbjederinddragelse.
Aktivitet: Eleverne udarbejder en organisationsanalyse af en fiktiv virksomhed.
Mål: Forstå sammenhængen mellem ledelse, organisation og virksomhedens mål.
Kapitel 4: Virksomhedens økonomiske forhold
Indhold:
Regnskabsforståelse: Indtægter, omkostninger, overskud.
Budgettering og økonomisk planlægning.
Nøgletal og deres betydning.
Aktivitet: Eleverne arbejder med budget- og regnskabsopgaver for en casevirksomhed.
Mål: Opnå grundlæggende forståelse af virksomheders økonomistyring.
Kapitel 5: Virksomhedens eksterne forhold
Indhold:
Analyse af virksomhedens interessenter og konkurrenceforhold.
Markedsføring: Segmentering, målgrupper og positionering.
Virksomhedens rolle i en global kontekst.
Aktivitet: Eleverne laver en interessentanalyse og udvikler en simpel marketingstrategi.
Mål: Identificere og vurdere virksomhedens eksterne påvirkninger.
Kapitel 6: Virksomhedens strategi
Indhold:
Strategisk analyse: SWOT og PESTEL.
Strategiudvikling og implementering.
Bæredygtighed som strategisk fokus.
Aktivitet: Eleverne udarbejder en strategisk plan for en casevirksomhed.
Mål: Kunne udvikle og vurdere virksomhedens strategi baseret på analyser.
Metoder og arbejdsformer
Teori: Klasseundervisning med gennemgang af nøglebegreber og modeller.
Praktiske opgaver: Casearbejde, regnskabsøvelser og strategiske analyser.
Gruppearbejde: Udvikling af forretningsmodeller og strategier.
Individuelle refleksioner: Skriftlige opgaver og præsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
projekt og repetition
Holdet lavede projekt: Holdvis dannedes en møbelfabrik med et unique selling point . Undervejs måtte man konstant ændre i sin virksomhed fordi konkurreterne jo også agerede. (tilrettelagt som rollespil. med 2 andre hold: /eø2 og eø3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613357",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613357",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613357"
}