Holdet 2024 eø/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Aage Fredsgaard
Hold 2024 eø/1 (eø/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Erhvervsøkonomi
Titel 2 projekt og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Erhvervsøkonomi

Fag: Erhvervsøkonomi
Grundbog: Virksomhedens Verden  (e-bog)

Formål med undervisningen
Undervisningen skal give eleverne en grundlæggende forståelse for erhvervsøkonomiske begreber, modeller og sammenhænge med udgangspunkt i bogen Virksomhedens Verden. Målet er, at eleverne opnår kompetencer til at analysere og vurdere virksomheders økonomiske beslutninger, strategier og drift i en national og global kontekst.

Kapitel 2: Virksomhedens forretningsmodel
Indhold:
Introduktion til forretningsmodeller: Hvad er en forretningsmodel?
De vigtigste elementer i en forretningsmodel: Værdiskabelse, kunderelationer, indtægtsstrømme.
Caseanalyse af konkrete forretningsmodeller

Mål: Eleverne skal kunne forklare og visualisere en virksomheds forretningsmodel.

Kapitel 3: Virksomhedens organisation og ledelse
Indhold:
Organisationsstrukturer og ledelsesstile.
Samspil mellem virksomhedens interne processer og kultur.
Motivation og medarbjederinddragelse.
Aktivitet: Eleverne udarbejder en organisationsanalyse af en fiktiv virksomhed.

Mål: Forstå sammenhængen mellem ledelse, organisation og virksomhedens mål.

Kapitel 4: Virksomhedens økonomiske forhold
Indhold:
Regnskabsforståelse: Indtægter, omkostninger, overskud.
Budgettering og økonomisk planlægning.
Nøgletal og deres betydning.
Aktivitet: Eleverne arbejder med budget- og regnskabsopgaver for en casevirksomhed.

Mål: Opnå grundlæggende forståelse af virksomheders økonomistyring.

Kapitel 5: Virksomhedens eksterne forhold
Indhold:
Analyse af virksomhedens interessenter og konkurrenceforhold.
Markedsføring: Segmentering, målgrupper og positionering.
Virksomhedens rolle i en global kontekst.
Aktivitet: Eleverne laver en interessentanalyse og udvikler en simpel marketingstrategi.

Mål: Identificere og vurdere virksomhedens eksterne påvirkninger.

Kapitel 6: Virksomhedens strategi
Indhold:
Strategisk analyse: SWOT og PESTEL.
Strategiudvikling og implementering.
Bæredygtighed som strategisk fokus.
Aktivitet: Eleverne udarbejder en strategisk plan for en casevirksomhed.

Mål: Kunne udvikle og vurdere virksomhedens strategi baseret på analyser.

Metoder og arbejdsformer
Teori: Klasseundervisning med gennemgang af nøglebegreber og modeller.
Praktiske opgaver: Casearbejde, regnskabsøvelser og strategiske analyser.
Gruppearbejde: Udvikling af forretningsmodeller og strategier.
Individuelle refleksioner: Skriftlige opgaver og præsentationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 projekt og repetition

Holdet lavede projekt: Holdvis dannedes en møbelfabrik med et unique selling point . Undervejs måtte man konstant ændre i sin virksomhed fordi konkurreterne jo også agerede. (tilrettelagt som rollespil. med 2 andre hold: /eø2 og eø3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer