Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Mads Herskind
|
Hold
|
2024 Ps (Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab 2
Forløbet kort beskrevet: Primært fokus på socialpsykologien.
Samuel Asch og social konformitet; Philip Zimbardo og hans Standford Prison eksperiment; Stanley Milgram og hans eksperiment med adlydelse af autoriteter. Der ud over har der været fokus på grupper, roller, og stereotyper. Vi har bl.a. lavet "Stillehavsøvelsen" hvor eleverne selv bliver udsat for social konformitet. Derudover er det blevet arbejdet med teorierne moralsk frakobling og fravær af empati.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fortællingen om mig 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Omsorgssvigt og resiliens 2
Vi har arbejder med følgende teoretikere:
• Erik Erikson
• Margaret Mahler
• Danil Stern
Der ud over har vi arbejdet med kritiken af faseteorierne. Ydermere har vi arbejdet med opdragelse, familie og daginstitution og til sidst har de valgt en af dokumentarerne fra serien ”De brændte Børn” hvor teorien er blevet anvendt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kommunikation og parforhold
I forløbet har vi haft fokus på de 5 kendetegn for kommunikation. Fokus på at man kan ikke - ikke kommunikerer; kommunikation har en indholdsside og en relationsside; kommunikation består af indbyrdes afhængige budskaber; kommunikation er enten symmetrisk, komplementær eller asymmetrisk; kommunikation foregår både verbalt og non-verbalt). Fokus på Friedeman Schultz von Thun og hans 4 forskellige niveauer, transaktionsanalyse, Joharis vindue, konflikter, mobiler og sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filmens psykologi
Vi har i forløbet haft fokus på hvorledes filmen påvirkning af mennesker kan ses i en psykologisk faglig kontekst, med fokus på den kognitive psykologi, neurologien, socialpsykologien samt Baron-Cohen og hans syn på empati.Kernebegreber: Film og reflekser; spejlneuroner, kognitive skema, identifikation eller vidneperspektiv, sympati. De afsluttede forløbet med at analyserer en selvvalgt film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613361",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613361",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613361"
}