Holdet 2024 ol/s22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Nicholas Paul Wood, Siv Linnea Strandberg
Hold 2024 ol/s22 (3s ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Oldtidskundskab (IKKE EKSAMENSFORLØB)
Titel 2 Antigone (sls)
Titel 3 Titus Livius og den 2. puniske krig
Titel 4 Odysseen
Titel 5 Platon (filosofi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Oldtidskundskab (IKKE EKSAMENSFORLØB)

Introduktion til fagets og dets metoder, herunder:

- en gennemgang af de olympiske guder, hvor eleverne fordybede sig i forskellige guder og præsenterede dem for hinanden
- introduktion til overleveringen af de antikke tekster til vores tid og antikkens betydning for senere udvikling

Materiale: Paideia s. 7-9 +12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antigone (sls)

I det første forløb læses tragedien Antigone.

Formål og Indhold:
Forløbet skal introducere mange af fagets arbejdsformer. Eleverne skal opnå et kendskab til dramaets funktion og form i antikken og skal derudover også kende til Aristoteles dramateori med fokus på virkningsæstetikken, samt begreberne for et dramas opbygning.
De skal derudover kunne bruge relevante begreber for tragedien Antigones centrale tematikker og forstå den som eksempel på antik tragedie og på hvordan antikke tragedie har haft indflydelse på senere litteratur og kunst.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Metode:
I forløbet arbejdets med autoptisk tekstlæsning, hvor teksten står som udgangspunkt for alt arbejdet. Derudover struktureres meget af undervisningen omkring dialogiske former, hvor eleverne gennem samtale med hinanden og læreren vender teksten og træner at bruge relevante begreber.

Materiale:
Antik tekst:
Antigone (Sofokes), oversat v. Otto Foss

Baggrundstekst
Paideia, s. 101-110, 115-116, 123-128, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, 2015, Systime

Perspektivtekst
Uddrag fra Antigone, Jean Anouilh, 1942

Begrebsliste for forløbet:
Fysis, nomos, oikos, polis, moira/skæbne, hybris, nemesis, peripeti, anagnorisis (+ resten af Aristoteles spændingskurve: desis, lysis), agón, stichomyti, lidt begreber for teatre (orkéstra, skéne, téatron), tragediens opbygning (prologos, parodos, stasimon, epeisodion, kommos, exodos), virkningsæstetik (fobos, eleos, katarsis).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Titus Livius og den 2. puniske krig

Livius og den 2. puniske krig

Basisteksten er Livius historieværk: "Ab urbe condita" ("Fra byens grundlæggelse").

Vi læser Livius´ forord i 1. bog samt uddrag af 3. dekade (bøgerne 30-39).

Uddragene er taget fra følgende oversættelser (som ud over basisteksten indeholder referater af de forskellige bøger):

Titus Livius: "Roms ældste historie". Oversat af Adam Afzelius. Munksgaard 1954.
Side 9-10

"Rom og Hannibal. Livius romerske historie". Oversat af Gustav Hermansen. Gyldendal 1944 (bind 1) og 1948 (bind 2) .
Bind 1: Side 13 - side 15, linje 8, side 17, linje 4 - side 18, line 8, side 57, linje 6 - side 61, linje 10, resumeet på side 96-97, side 160, linje 3 - side 166, linje 3, side 167, linje 21 - side 168, linje 3, side 171, linje 11 - side 174 linje 20.
Bind 2: Resumeet på side 153, side 183, linje 17 - side 186, linje 26.

"Hannibal og Scipio. Livius romerske historie". Oversat af Hanne Goldschmidt. Munksgaard 1974.
Side 375, linje 29 - side 376, linje 8 og side 376 linje 20 - side 376, linje 30.

Forløbet har taget udgangspunkt i en moderne problemstilling angående brug af Hannibals taktik ved Cannæ i 2. verdenskrig, men ellers har perspektiveringen haft fokus på Kaj Munks en-akter "Før Cannæ".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Odysseen

Basistekst:
Homers Odysse v. Otto Steen Due

1. sang vers 1-105 og 345-364
5. sang vers 55-80, 112-148 og 201-224
9. sang vers 500-555
10. sang 135-574
18. sang 244-283
22. sang vers 1-41
23. sang vers 231-240 og 300-343

Perspektivtekst:
White, T. H.: Kong Arthur på Camelot. Bind 1: Sværdet i stenen. Luftens og mørkets dronning. Danish edition by Bogan´s forlag 1980. Side 72-80, linje 4.


Baggrundsstof:
Side 11- side 19 samt side 22 I "Paideia - grundbog til oldtidskundskab"(Systime). Teksten er indscannet i filen "Odysseenintro" under holdets lectiodokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Konferencesystem - Google Apps
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Platon (filosofi)

Basistekster:

Platon: "Sokrates forsvarstale" (Platons skrifter v. Foss/Krarup side 22-61)

Platon: "Hulebilledet" fra Statens 7. bog. (Kend dig selv. Et Platonudvalg v.Mejer/Gorm Tortzen.) Side 163-170


Perspektivtekster:

Uddrag af Platon: "Faidros". Fra: Dualismen. En tekstsamling ved Finn Jensen, John Vasa Jensen og Bjarne Larsen. Viborg 1974. Side 11,linje 24 - 14 linje 2.

Uddrag af Platon: "Symposion" ved Per Krarup side 42,linje 30(Ingen vil jo dog...) - 43,linje 22.

Henrik Steffens: Romantikkens evangelium. Litteraturudvalg, Bind 2 Den romantiske periode, ca. 1800-1870 ved Chr. N. Brodersen og Sven Møller Kristensen. 2. udgave, 6. oplag. Gyldendal 1983. Side 26-27

Schack Staffeldt: Indvielsen. (sammesteds side 27-28)

Schack Staffeldt: Liljen og dugdråben. (sammesteds side 28-29)


Baggrundsstof:
Platons skrifter v. Foss/Krarup
side 12-21
og 90-96,linje 9


Kommentar:
Sokrates forsvarstale læses som introduktion til Platon, men også i egen ret. Med Hulebilledet lægges vægten på dualismetanken i Platons filosofi, og denne danner udgangspunkt for perspektiveringen med Steffens og Staffeldt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning