Holdet 2024 ol/k22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Niels Henrik Sløk
Hold 2024 ol/k22 (3k ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytologi
Titel 2 En brik i gudernes spil
Titel 3 Demokrati
Titel 4 Hvad er sandt?
Titel 5 Arkitektur
Titel 6 Tilladte digitale hjælpemidler i forberedelsen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytologi

Tekster og materialer kan findes her: https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/13G_EBM2hRagwtCXGu5IRJziJTYSQAvDP/edit

1.læsning: De græske guder (lektie: s.11-19 i baggrundsteksten "epos")
2.læsning: Homer: Odysséen, 1.sang, vers 1-85 (2,8 ns) (lektie: s.19-27 i baggrundsteksten "epos")
3.læsning: Homer: Odysséen, 12.sang, vers 1-221 (7,4 ns)
4.læ sning: Homer: Odysséen, 12.sang vers 222-453 (7,7 ns)
5.læsning: Ovid: Metamorfoser, 4.sang, vers 285-396 (4,3 ns)
6.læsning: Ovid: Metamorfoser, 4.sang, vers 397-588 (5,7 ns)
8.læsning: Hesiod: Theogonien, vers 507-616 (3,6). Lektie: teksten deles op, og eleverne skriver gloser - ca. 10 linjer til hver gruppe.
9.læsning: uddrag af Pablo Henrik Llambias: A.P.O.L.L.O.N. (2000) - perspektiv

omfanget af antikke basistekster er omkring 48 sider (normalsideberegningen er brugt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 En brik i gudernes spil

Tekster og materialer kan ses på: https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/1Y_m3gKyRZJwB6pRyACt2B0hHRmkZnw2V/edit

Materialer:
Euripides: Hippolytos af Torben Frische, 2013 (Gyldendal, Klassikerforeningen) hele tragedien + realoplysninger og introduktion
- den mytologiske rammefortælling / perspektiverende billedmateriale og 'mytologi intro' af Ander Fogh Jensen (Youtube)
- perspektiv: Dramatic Tragedy for Fun & Profit (Aristotle's "Poetics") - Part 2 (Youtube) - om Tragedien i Shakespeare
- baggrund: om drama fra Paideia s.101-108
- diverse billedmateriale

Herodots Historie:
introduktion s.100-108
1.læsning: Gyges og Kandaules s.7-10 + introduktion s.100-105 (8 sider)
2.læsning: Kroisos og Solon s.10-15 + introduktion s.106-107 (8 sider)
3.læsning: Atys og Adrastos s.15-20 (6 sider)
4.læsning: Kroisos' rige erobres af Perserkongen Kyros s.20-27 (8 sider)

Begreber især: Oraklet i Delphi, hybris, nemesis, sofrosyne, ate, moira, kleos, time,

- og særligt i forb. med tragedien: prologos, parodos, episode, stasimon, stichomyti, agon, tragisk ironi, peripeti, theos apo mekanes, anagnorisis, katarsis, harmatia


Det samlede omfang af antikke basistekster er omkring 86 sider. (61 siders græsk tragedie + 25 sider herodot)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Demokrati

Tekster og materialer kan findes her:
https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/1C_TrUtEFyL98dXqt9gUdZn3CfA6oaAi-/edit

1.læsning: Inger Yde s.50-56: Folkeforsamlingen + 500-mandsrådet og prytanerne
2.læsning: Inger Yde: s.56 - slut: Arkontkollegiet og andre embedsmænd + Areopagosrådet og folkedomstolene.
3.læsning: Herodot: Forfatningsdiskussionen
4. læsning: Pseudo-Xenofon: Athenernes Statsforfatning
5.læsning: Xenofon: Arginusserprocessen
6.læsning: Thukydid: Perikles' Gravtale


Omfang: Basisteksterne strækker sig over 17 sider, og de supplerende tekster og perspektivteksten strækker sig over 36 sider.

Forløbet er mundet ud i den moderne problemstilling omkring hvorvidt det er ønskeligt at give folket magten imellem folketingsvalg eller ej.

En del af fagets supplerende materiale har været på engelsk, f.eks. videoer og TED-talks fra youtube, hvorved faglige kompetencer fra engelskfaget er inddraget.

Eleverne har brugt IT i det daglige og ved produktioner, de har skullet lave i forbindelse med virtuelle moduler samt præsentationer af olympiske guder i starten af skoleåret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad er sandt?

tekster og materialer kan findes her: https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/1fhMEQY0jqPAiffwsZyGLoBXTskiuJVCQ/edit

De centrale, faglige begreber, der er anvendt, fremgår af materialet på min hjemmeside.

1.læsning: Alment om sofisterne. Lektie: s.9-13 (fra "sofistikken")
2.læsning: Sofistikkens hovedideer: Sandhed, moral, religion. Lektie: s.16-21
3. læsning: Af Platons Staten: Solbilledet, Linjebilledet og Hulebilledet. Lektie: Læs frem til s.165, linje 24 ("Bestemt!")
4.læsning: Resten af Hulebilledet. Start på Platons dialog Protagoras.
5.læsning: af Platons dialog: Protagoras
6.læsning: Xenofon: Dialog mellem Perikles og Alkibiades. Læs introduktionen + dialogen.
7.læsning: Marcus Aurelius: Tanker til sig selv. Læs introduktionen (4 ns)
8.læsning: Perspektivtekst: H.C.Andersen: Nissen hos Spækhøkeren (1835)

Omfanget af antikke basistekster er omkring 23 sider, supplerende tekster og perspektivtekster er 13 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Arkitektur

Dorisk orden, Jonisk og korinthisk orden, Romersk, samt klassicismerne renæssance og nyklassicisme

Forløbet bygger på Thiedecke, J.: ANTIKKENS ARKITEKTUR OG DENS EFTERLIV, Pantheon
Forløbet findes på Meebook, hvor der også er talt om forskellige klassiske ornamenter på arkitekturen.

Dorisk: fra bogen er læst s.9-18
Jonisk: s.24-29
Korinthisk, Tholos, Teater: s29-33

ornamentik gennemgået:
- æg-og-pil/stav, palmet, modellion, meander, tandsnit, kassetteloft, arkantusblade, akroterion, antefix, roset.

Romersk tempel, Pantheon, Colosseum, teater, triumfbue, basilika (bogen s.36-42 +44-51)

efterliv: renæssancen og antikken (s.63), klassicismen og antikken (s.76+86), historicisme

Der er analyseret billeder fra nettet af italienske renæssancekirker og nyklassicistiske bygninger.

Eleverne har lært at beskrive den antikke arkitekturs elementer og redegøre for dens funktion, samt at redegøre for betydningen for eftertiden ved at begrunde, hvorfor den antikke arkitektur kom tilbage i Renæssancen og nyklassicismen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte digitale hjælpemidler i forberedelsen

"Som udgangspunkt må internettet ikke bruges til andet end adgang til Lectio, ordbogen.com og netprøver.dk. I Lectio må man tilgå prøveholdets dokumenter inkl. afleverede opgaver. Det betyder, at dokumenter fra Google Drev skal downloades på forhånd. Du må dog gerne skrive din besvarelse i et Google Docs, som kun du har adgang til, men det er ikke tilladt at dele mapper eller skrive i dokumenter, som andre har adgang til.
Alt andet materiale skal som udgangspunkt være downloadet. I særlige tilfælde kan faglæreren give tilladelse til brug af bestemte digitale læremidler, hvis de ikke kan downloades. I disse tilfælde skal materialet fremgå af undervisningsbeskrivelsen."

Følgende hjemmesider er tilladte digitale online hjælpemidler:
HUSK: Der må ikke klikkes på links, der fører jer videre ud på andre adresser på internettet!

Fagets rammer
https://sites.google.com/boag.nu/oldtidskundskabboag/startside

Introduktion til old
https://sites.google.com/boag.nu/oldtidskundskabboag/introduktion?authuser=0

Mytologi
https://sites.google.com/boag.nu/oldtidskundskabboag/mytologi?authuser=0

Mennesket, en brik i gudernes spil
https://sites.google.com/boag.nu/oldtidskundskabboag/mennesket-en-brik-i-gudernes-spil?authuser=0

Hvad er sandt?
https://sites.google.com/boag.nu/oldtidskundskabboag/hvad-er-sandt?authuser=0

Arkitektur
https://sites.google.com/boag.nu/oldtidskundskabboag/arkitektur?authuser=0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer