Holdet 2024 ol/w22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sophie Ege
Hold 2024 ol/w22 (3w ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Old
Titel 2 1# Helte i antikken og i dag
Titel 3 2# Drama
Titel 4 3# Filosofi
Titel 5 4# Krig: Nu og i antikken
Titel 6 5# Kunst
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Old

Hercules - find fem fejl! Eller: Deconstructing Disney :-)

Vi ser Disneys Hercules film som intro til faget.
Eleverne deles i grupper om forskellige karakterer i filmen for således at stifte bekendtskab med centrale guder fra den græske mytologi. Fokus er på at opdage forskellige mellem de klassiske græske myter og Disneys kreative brug af dem til at fortælle en moderne helte-historie. Forløbet er således også optakt til næste forløb om Helte i antikken.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1# Helte i antikken og i dag

Klassen har læst uddrag af Homers Iliade, samt et kortere uddrag af Vergils Æneide til belysning af heltebegrebet i antikken. Hertil hører gennemgang af epos-genrens karakteristiske stiltræk (det daktylisk heksameter, epiteter, lignelser oa.), samt old-græske begreber der knytter sig mere direkte til helteskikkelsen (kleos, time, arete, oikos) og yderligere begreber, der knytter sig til  den antikke verdens gudsopfattelse (moira, teofani, antropomorf). Ved læsning af Vergil har vi fokuseret på parallellerne til Homer for at se sammenhængen mellem den græske og romerske verden.
Dernæst har klassen læst  1. sang i 1. bog i Dantes guddommelige komedie, som en form for kristent helteepos.
Til sidst har vi sammenlignet med Disney's 'Hercules', samt Wolfgang Petersens 'Troy' for at se på moderne udgaver af de antikke helte.


Basis-tekst:
Iliaden: 1 sang (hele); 16. sang, vers 1-113 & 684-867, 22. sang, vers 90-144 + 247-428 og 24. sang, 1-140; 469-804.
Verselinjer: 1617 = 54 sider

Æneiden: 1. sang, vers 1-10; 2. sang vers 1-54; 554-631
Verselinjer: 141 = 5 sider

Supplerende for dele af klassen:
Skjoldbeskrivelser i hhv. Iliaden 18. sang og Æneidens 8.sang, samt Tvekampsmotivet i hhv. Iliadens 22. sang og Æneidens 12. sang.

Perspektivtekst:
Dantes guddommelige komedie, 1. sang i 1. bog

Film:
Wolfgang Petersen, 'Troy' (2004)
Musker & Clements, 'Hercules' (1997)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2# Drama

Klassen har læst af Euripides' tragedie Medea i sin helhed, men hovedvægten har været lagt på episoderne. Korsangene er læst overfladisk. Vi har gennemgået karakteristiske træk ved tragedien som genre med udgangspunkt i baggrundsteksten i Paideia. Vi har således arbejdet med værkets struktur (prolog, parodos, episode, stasimon, epilog og/eller exodos), samt yderligere træk ved genren som stichomythi, monolog, dialog, koret som kommentarspor og publikums stemme og endelig tragedie-genrens bearbejdning af mytesstof.
I arbejdet med selve Medea-stykket har fokus har været på kærlighed, kønsroller, barbar vs græker og retorik.
Som perspektivering har klassen set filmen 'Gone Girl' og læst Ibsens 'Et Dukkehjem' i dansk. Her har fokus været på kvinderollen gennem tiden, i særdeleshed på kunstens fremstilling af kvinder, der bryder med samtidens normer.

Basis-tekst:
Euripides' Medea. Oversat af Lech, Hans Reitzels Forlag, 2016. 1413 vers = 47 sider.

Perspektiv-film:
David Fincher, Gone Girl. 2014

Perspektivtekst:
Henrik Ibsen, Et Dukkehjem, 1879, uddrag fra 3. akt (s. 94-101). Læst i dansk.


Kernetekst:
- Euripides Medea (ovs. Lech) vers 1-130, 214-354, 446-626, 663-797, 866-975, 1002-1250, 1293-1413); korsangene (vers 131-213, 355-445, 627-662, 798-865, 976-1001, 1251-1292) er læst overfladisk


Baggrundsstof:
Paideia, s. 101-110, s. 115-116, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, 2015, Systime


Link til mappe med højtlæsning:  https://screenpal.com/channels/cFXqllCQG

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3# Filosofi

For at forstå begrebet dualisme har klassen læst Platons 'hulelignelse' (uddgrag af 'Staten'). Klassen vil derefter perspektivere til moderne fortolkninger af den dualistiske tankegang, eksemplificeret ved Staffeldt, 'Indvielsen' (1803) og filmen 'The Matrix' (1999).


Basis-tekst:
Platon, 'Hulelignelsen', s. 163-170 (i: 'Kend dig selv' Af Mejer & Tortzen, Gyldendal 2000)
Sider: 7 i alt


Perspektiv-tekst:
A.W. Schack von Staffeldt, 'Indvielsen,' fra: 'Digte 1804'

Perspektiv--film:
Wachowski & Wachowski, 'The Matrix' (1999) 2:16 min.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4# Krig: Nu og i antikken

Dette forløb er startet i nutiden med en kort gennemgang og diskussion af krigens regler i lyset af nutidige konflikter (Ukraine og Gaza i sær), som de er formuleret i internationale konventioner. Klassen har læst en udgivelse af Røde Kors fra 2008 'Krigens regler - under pres', samt forskellige hjemmesider om samme emne. Vi har særligt debatteret principperne for god krigsførelse (Medmenneskelighed, Distinktion, Proportionalitet) s. 20-21 og forsøgt at se, om samme principper gjaldt i antikken.

Dernæst er vi gået tilbage til antikken og belyst synet på krig ved læsning af centrale tekster om de store krige og hermed menes den trojanske krig (Homer og Vergil læst i foregående forløb), Perserkrigene (Herodot om især Thermopylæ) og den peloponnesiske krig (Thukydid).
Vi har desuden læst og sammenlignet introduktioner til hhv. Homer, Herodot og Thukydid og set på historieskrivning som genre med brug af begreberne poesi og prosa, samt mythos og logos.
Vi har karakteriseret Herodot som 'Historiens Fader' pga. sin 'forskning', hvilket står i kontrast til Homer og Vergils episke værker. Forløbet har også belyst hans store fortælleglæde, hvor det er vigtigt at forstå hans historie i begge betydinger af ordet, samt hans religiøse verdensbillede præget af forestillingen om hybris, nemesis og moira.
Heroverfor står Thukydid som kildekritiker og mere moderne, rationel historiker, der primært ser mennesket som aktør i historien.



Basistekst:
Herodot, 7.bog, kap. 32-37; 55-56; 60; 101-104; 138-145; 175; 184-187; 201-228 (25 s.)
Thukydid, 2. bog, kap. 34-46 (Perikles gravtale; 12 s.); 3. bog, kap. 82-83 (Krigens indflydelse på moralen; 4 s.)

I alt 39 sider

Perspektiv-film:
Z.Snyder, '300'. 2006. 1: 57 min.

Røde Kors, Krigens regler – under pres. 2008


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5# Kunst

Antik arkitektur og dens efterliv

Klassen har først gennemgået græsk og romersk arkitektur og arkitekturbegreber.
Efterfølgende har vi set på hvorledes antikken har præget senere arkitektur, hovedsageligt renaissancen og klassicismen. Vi har overvejende brugt bogen 'Antikkens arkitektur og dens efterliv' af Thiedecke. Pantheon, 2007. Figurtal refererer hertil.

Basis-monumenter:
Fig. 6 (Hefaistos-tempel i Athen),  Fig.10 (Poseidon/Hera i Pæstum), Fig.12 (Parthenon i Athen), Fig.18 (Nike-templet i Athen), Fig.19 (Erechteion i Athen), Fig.23 (Tholos i Delfi) , Fig.24 (teater i Epidaurus), Fig.29 (Fortuna Virilis /Portunus-tempel i Rom), Fig.30 (Hercules Victor-temple i Rom), Fig.31 (Pantheon i Rom), Fig.35 (Teater i Leptis Magna), Fig.37 (Colosseum i Rom).

Supplerende materiale (detaljer, tegninger o.lign.):
7, 8, 9, 11, 14, 17, 20, 21, 22, 25,  28, 32, 33, 34, 36, 38, 39

Perspektiverende monumenter:
Fig. 57, 58, 59, 60, 62, 63, 65, 66, 67, 69, 70, 71, 72, 76, 77, 79
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer