Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Stine Ewers
|
Hold
|
2024 bk/3 (1g bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portræt - grundforløb
Se meebookforløbet 'portræt - grundforløb'
Forløbet har fokus på forskellige former for portræt og med korte nedslag i portræthistorien.
Centrale begreber:
Det realistiske vs. det iscenesatte portræt
Intime portrætter, portrætter der udtrykker magt og portrættet som propaganda.
Beskæring, synsvinkel, negativt rum, komposition
Tone- vs. stregtegning
Attributter
Kernestof:
Hvad er et portræt? www.emu.dk (Meebookforløbet ’Portræt- grundforløb i billedkunst’)
Ugens Kunstner, 6. marts 2013 https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-julie-nord/ (Meebookforløbet ’Portræt- grundforløb i billedkunst’)
"Magtens Portrætter", I: Jonas Wolter, Temaer i Kunsten, Grundbog i billedkunst, Det ny forlag, s. 41-51 (Meebookforløbet ’Portræt- grundforløb i billedkunst’)
Praktiske opgaver:
Stregtegning vs. tonetegning
Realistisk portræt eller fokus på fx øje eller næse
Collage-portræt inspireret af Julie Nord.
Nogle grundforløbshold har lavet magtfuldt portræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Realisme
Se Meebookforløb om realisme
Vi har beskæftiget os med realisme og social realismens samfundskritik på tværs af tidsperioder. Vi har undersøgt, hvordan de danske realister i slutningen af 1800-tallet tematiserer samfundets bunds levevilkår. Vi har set på Richard Billinghams realistiske fotoserie fra 1990'erne, hvor han skildre sine forældres liv med ømhed og autencitet. Vi har også undersøgt Ai Weiwei installation på kunsthallens facade mod Nyhavn. Hans værk sætter samfundskritisk fokus på den humanitære krise med de store flygtningestrømme der rammer Europas kyster hver dag.
Vi har afslutningsvis kigget på Jens Galschiøts værk 'Min Indre Svinehund', fra 1993 som ikke er realistisk i sin udformning, men i den grad socialrealistisk i sit budskab.
Værker:
P.S Krøyer 'De italienske hattemagere' 1880
Hans A Brendekilde ' En landevej', 1893
Hans A Brendekilde 'Udslidt', 1893
Richard Billinghams fotoserie 'Ray's a Laugh' fra 1996
AI weiwei "Ai Weiwei: Soleil Levant Installation på kunsthallens facade mod Nyhavn", 2017
Kernestof: '
Realismen s. 26-38
Egen kort tekst om Richard Billinghams serie
Egen kort tekst om Ai Wei wei's værk
Egen kort tekst om Jens Galschiøt
Praktisk øvelse:
Eleverne skaber et værk i selvvalgte materialer, hvor de undersøger, hvilke sociale problemer, uligheder eller temaer, der er relevante i vores tids samfund.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ekspressionisme
Se Meebookforløb om ekspressionisme
Undervisningsforløbet har fokus på de tyske ekspressionister farverige og kontrastfyldte malerier. Vi har trukket tråde fra de tyske ekspressionisters optagethed af det autentiske til samtidskunsten arbejde med samme emne.
Her udover har vi arbejdet med Johnannes Ittens farveteori.
Kernestof:
"Ekspressionismen i Tyskland" fra Maleriets historie, s. 86-90
”En nat i Berlin”, digt skrevet af Tom Kristensen 1921
'Autentiske ting i samtidskunsten', https://kunsten.nu/journal/autentiske-ting-i-samtidskunsten/
'Tracy Emins' afkortet tekst efter: http://www.hum.au.dk/nordisk/realisme/docs/tekster/rg_i_want_to.pdf
Praktisk øvelser:
Ekspressionistisk akrylmaleri inspireret af Tom Kristensen digt 'Nat i Berlin' 1921
Fotografi inspireret af Tracy Emins værker, hvor en intim genstand placeres i et offentligt rum. (autenticitet)
Ændret maleri fra realistisk til ekspressionistisk
Farvecirkel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dadaisme
Som optakt til forløbet om performance har vi undersøgt Duchamps readymades. Med dadaismen ændrer kunst sig fra at være håndværkbaseret til idebaseret, til at blive anskuet med alvor til at rumme humor og blive vurderet på ide fremfor håndværk.
Dadaismens nonsense kom til at spille en rolle i vores performance.
Kernestof:
Louise Westmark 'Dadaisten Duchamp'
Elevværk:
Readymade inspireret af Duchamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt med Simone Aaberg Kern
Vi har gennemført et kunstprojekt med alle skolens billedkunsthold sammen med kunstneren Simone Aaberg Kærn. Kunstprojektets overskrift var 'Moderation' og vores arbejde tematiserede de mange måder, vi bliver moderede af fx tech-giganternes algoritmer. Vi moderere også os selv både på skolen og på de sociale medier.
Vi undersøgte, hvordan begreberne overvågning og magt kommer til at spille en rolle. Vi udarbejde masker til at skjule os for ansigtsgenkendelse og store pap-værker, som vi medbragte i en afsluttende fælles performance i kantinen.
Som forberedelse til projektet undersøgte vi Yoko Onos performance 'Cut Piece' fra 1969
Kernestof:
Egen tekst om magt, overvågning og moderation
Elevværker:
Masker
Pap-værker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rum og farver
Se meebook forløb formanalyse
farvecirkel
Perspektivtegning
Akvarel af bymotiv med rumskabende elementer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
rum og farve
Elevværker:
perspektiv-tegning
farvecirkel
By Motiv med rumskabende elemenenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613503",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613503",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613503"
}