Holdet 2024 dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Hanna Norman Fussing
Hold 2024 dr (1g dr/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Skuespillerens virkemidler
Titel 2 Teaterhistorisk periode I: Stanislavskij og Brecht
Titel 3 Teaterhistoriskperiode II: Commediadell arte
Titel 4 Repetetion og intro til eksamensprojekt
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: Skuespillerens virkemidler

Skuespillernes Virkemidler:
Vi har arbejdet med skuespillerens virkemidler, med henblik på at skabe tillid, samarbejde og tryghed.

I arbejdes med skuespillerens virkemidler, har vi haft om begreber vedrørende:
Bevægelseskvalitet, rum, relation, aktion-reaktion, statue, bevægelsesmønstre, blikretning, mimik og gestik.
I har også arbejdet med begrebet status, karakter/type og moderne/teatralsk
I har set og analyseret forestilling Genganger, samt læst om forestillingen: https://www.husetsteater.dk/gengangere/

I har udviklet en scene på baggrund af et billede af et sted, med peer feedback ud fra et skema.

Eksempler på øvelser:
Grp.-øvelse i udtryksniveau: "Nu gjorde du det igen"   
Vi har arbejdet med nul tekst og med forskellige benspænd til grupperne fx. blikretning som benspænd

Læst i Sørensen Karen: DRAMATIK- en grundbog (udgivet 2011) s. 106-110 (om rum) og s. 47-49 om rum, figur, forløb.

Analyseret to scene fra The National Theatre  ud fra figur, rum forløb
Warhorse:https://www.youtube.com/watch?v=nkAVs-2Babg
Romeo og julie: https://www.youtube.com/watch?v=iQCqmyvqfzQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Teaterhistorisk periode I: Stanislavskij og Brecht

Stainslavskij:

Med fokus på Stanislavskijs system, ser vi på en psykologisk realistisk spillestil og tilegnelse af rollen, der traditionelt passer godt til naturalismens iscenesættelse principper, men som også kan anvendes i andre teatertraditioner.

Begreber fra Stanislavskij:
Det magiske hvis
De givne omstændigheder
Stemningserindring
Motivering
Fysiske Handlinger
Undertekst

Vi har også arbejdet med begreberne 4. væg, naturalisme, realisme, udtryksniveau.


Bud på øvelser:
Øvelse med graduering af følelser
Øvelse i par, uddrag fra Knutzons "Eventyret om Ejnar" m. blikretning og udtryksniveau.
Læs breve med fokus på stemningserindring
Taget en jakke af og på
I har lavet karakterudvikling  gennem øvelsen den varme stol.
I har improviseret scener ud fra realistiske steder fx. i supermarked
Samt improviseret rolle ud fra en tilfældig ting med fokus på karakterarbejde
Individuelt arbejde og optræden med monolog fra  "Til ungdommen" af Linn Skråber


Læst i Sørensen Karen: DRAMATIK- en grundbog (udgivet 2011) s. 27-28 (undertekst) + 68-71 (stanislavskij/det dramatiske teater)


Bertolt Brecht:


I har lært om Bertolts Brechts teori om det episke teater, og de teknikker man kan anvende som skuespiller/ i iscenesættelsen af en tekst.

Kendetegn og begreber:
Et politisk udgangspunkt med ønske om at forandre verden.
Bevidstgørelse sker i det episke teater i kraft af Verfremdungsteknikker:
Dvs. fx.
Anti-illusionsteater i form af montage (dramaturgien), direkte henvendelser, fortæller, songs, synlig orkester og kulisseskift, lys som rum, lysbilleder/tekst, få/nødvendige rekvisitter, skilte…

Arbejdet med begreberne: verfremdung, at bryde med den 4. væg.

Skuespilteknik: demonstrere og have afstand til rollen fx vha. at 1) omsætte rollen til tredje person 2) omsætte rollen til fortid 3) læse regibemærkningerne og kommentarerne med.  4) Gestus: Et kropsligt udtryk, der rummer essensens af rollens situation

Eksempler på øvelser:
Parvis øvelse i demonstration:
Du har netop været udsat for et overfald og har nu besøg af en politimand. Politimanden spørger hele tiden: Hvad skete der? – og du må demonstrere overfaldet for ham

Parvis øvelse i at distancere sig til rollen:
Forestil dig, at du er en skuespiller, som er ved at prøve på et stykke. Din person har en karakteristisk kropsholdning og taler drevent jysk. Hver gang du har sagt en replik, henvender du dig som skuespiller til din instruktør for at få vejledning. Hvad sker der?

En spiller en handlingen og den anden er voiceover der forklare hvad der sker


I har fremvist et udklip af ”STING” af Anthony Neilson efter den fremvisende spillestil

Læst i Sørensen, Karen: DRAMATIK- en grundbog (udgivet 2011) s. 74-76 (fremvisende spillestil og verfremdung)
Vi har set de første 12 minutter af den store premiere “Du lille tingest" om et dukkehjem (fra CFU)


Har set:
Video om Bertolt Brecht teater (på engelsk): https://www.youtube.com/watch?v=c7fqMPDcKXM
Klip fra filmen dogville, som eksempel på brug af Verfremdung: https://www.youtube.com/watch?v=wQKZlps9W0k


Der har været fokus på at sammenholde Brecht overfor Stanislavskij

I har arbejdet med et udklip af et dukkehjem, III akt, og analyseret det efter dramatisk spillestil (de givne omstændigheder, det magiske hvis, motivering). Bagefter analyserede I den samme tekst, efter hvordan man kunne vise det efter den fremvisende spillestil. I lavede en scene over teksten efter den fremvisende spillestil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Teaterhistoriskperiode II: Commediadell arte


Commedia dell’arte

Da Commedia dell'arte er en teaterhistorisk periode præget af fysisk teater, komik og typeroller er alle tre elementer vi har arbejdet med. Herudover er Commedia dell’arte traditionen kendt for brug af masker som vi har stiftet bekendtskab til gennem maskearbejde.

Nogle vigtige kendetegn og begreber: teaterhistorisk viden om formens oprindelse, scenografi, stykkerens opbygning via. scenarier , lazzis og et fast figurgalleri, med fokus på typer og masker.


I den forbindelse har vi arbejdet med status.
Fysisk ses i øvelser som fx. statueformning, her har vi taget billede af dem og analyseret dem med henblik på kronologi.
I har læst “tandudtrækning” med fokus på hvordan et scenarie er bygget op.
I har arbejdet med komik og drifter i forbindelse med commedia dell’arte karakterer, samt koblet komik til 90 års fødselsdag

Øvelser:
Gået med forskellige kropsdele
Gå igennem døre
I har udformet en lazzi og senere et scenarie med hvor i jeres lazzi var inkorporeret.
Møde med masken i status


I har set og analyseret forestilling “Til ungdommen”

Læs s. 42-45 i klar scene
Youtube video om lazzi: https://www.youtube.com/watch?v=l3c-0ZBloHA
Tandudtrækning (s. 50-51 i klar scene)
90 års fødselsdag (1:40-9:15 min)
Teaterleksikon (s. 468-469)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,50 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Repetetion og intro til eksamensprojekt

Repetition:
I har repeteret naturalistiske/realistiske teater, det episke teater samt komik/commedia dell'arte.

I  har minut set 5:10-12:08 fra “Melodien der blev væk” med fokus på at analysere det efter det episke teater.

I har lavet quiz og byt om  naturalistiske/realistiske teater, det episke teater, samt analyseret billeder med fokus på de to spillestile.

Vi har set følgende film om Lazzi:
https://www.youtube.com/watch?v=6vMBO4zw3vc
https://www.youtube.com/watch?v=bpv8tXMcz2I
https://www.youtube.com/watch?v=sPNKY7l41PU

Vi har set og analyseret forestillingen “Jeppe på Bjerget”, med fokus på både  det naturalistiske/realistiske teater, det episke teater samt komik/commedia dell'arte.

I har set første halvdel  af Romeo og Julie fra skuespilhuset 2013/2014(optaget, fra CFU) og fundet steder der refererer til commedia dell’arte, fremvisende spillestil og realistisk spillestil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt:
I dette forløb har vi først og fremmest fokus på jeres forårsprojekt (og mulige eksamensprojekt)
Oversigt over farvesymbolik - 1 s - Kan bruges i overvejelser mht lys og/eller valg af kostume, (https://docs.google.com/document/d/1J_Njbco1iGTmcXozWPS_hkBf52gbj2IqrCPYmAiuA-U/edit?usp=sharing)
samt læst interview om lys: “Så er der lys” med lysdesigner Jesper Kongshaug (5 s.) (https://docs.google.com/document/d/1RlutY-jmXgogMiT3-touMKdiepG9G9sRba3ecqLLDq0/edit?usp=sharing.)


Grupper:
Selma, Isabella, Alexander: “Damphjerte” af Sofie Diemer (2019)
Malou, Bjanka, Astrid: “Damphjerte” af Sofie Diemer (2019)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer