Holdet 2024 me/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Rikke Thye-Bach
Hold 2024 me/3 (1g me/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb - filmsprog & øveproduktion
Titel 2 Filmsprog, filmiske virkemidler og dramaturgi
Titel 3 Dokumentar I
Titel 4 Pilotprojekt
Titel 5 Kortfilm & Dramaturgi
Titel 6 EKSAMENSPRODUKTION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb - filmsprog & øveproduktion

Fælles forløb for alle elever, der har valgt mediefag, der afvikles inden de kommer ind på deres endelige hold.

Forløbet tager afsæt i en præsentation af grundlæggende begreber inden for filmssproget i forbindelse med forvisningen og analysen af først afsnit af serien "Wednesday."
Forløbets moduler går imidlertid fortrinsvist til at udarbejde en praktisk  produktion.

Teori:
Fokus (s.12-23)

Serie: Første afsnit af 'Wednesday'  (2022) af Tim Burton
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Filmsprog, filmiske virkemidler og dramaturgi

Introforløb - filmsprog og filmiske virkemidler.


De basale og almindeligste filmsproglige udtryk læres, med vægt på det visuelle: genkendelse, forståelse af og redegørelse for de elementære virkemidler.(Billedkomposition, perspektiv, billedbeskæring, kamerabevægelser, farver & lys,l yd, klipning/editering, filmisk tid vs. faktisk tid samt elementær dramaturgi. Også fokus på virkemidlernes funktion og hensigt, og forskellige billedbetydninger (f.eks.symboler, metonym/metafor med videre).
Der arbejdes løbende med analyse og fortolkning af diverse filmcitater med næranalysen, som udgangspunkt.

A)Lærerstyret undervisning & analyseøvelser på baggrund af citater udvalgt til analyse, fra bl.a.:

The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone, 1966)
Don't Look Now (Nicholas Roeg, 1973)
Kuleshov Eksperimentet (Lev Kuleshov, 1910-1920)
Kill Bill, Vol 1 (Quentin Tarantino, 2003)
Ringenes Herre III – Kongen vender tilbage, (Peter Jackson, 2003)
Sin City (Robert Rodriguez, 2005)
Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987)
Sherlock Holmes (Guy Ritchie, 2009)
Jaws (Steven Spielberg, 1975)
V for Vendetta (James Mc Teigue, 2005)
Star Wars (1977, George Lucas)
Rocky (John G. Avildsen,1976)
Fight Club (David Fincher, 1999)
Saving Private Ryan (Steven Spielberg,1998)

B) Undervejs i dette introforløb laver eleverne meget korte og fokuserede praktiske øvelser. Hertil benyttes egen smartphone.
Faglige omdrejningspunkter:  Komposition (gyldent snit mv.), beskæring (nær-total mv.), perspektiv (fugl-frø mv.) Der lægges vægt på det reproduktive og undersøgende. Øvelserne evalueres af eleverne selv, og der lægges vægt på at træne den fagligt funderede konstruktive feedback (brug af fagets begrebsapparat i vurderingen af produktionerne og herunder anvendelsen af vikemidler).

C)Eleverne arbejder også løbende i par og grupper hvor de  arbejder med diverse analyseøvelser relateret til de virkemidler og begreber, der arbejdes med.  Der trænes i koblingen mellem shot-to-shot analyse og egentlig indholdsanalyse.


TEKSTER:
Teori:
"Zoom - Grundbog i medier" (Jette Meldgaard Harboe & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2011.) s. 48-59 + s. 59 -69
"Introkompendie mediefag" uddrag fra "Fokus - Grundbog i film,tv og video" (Per B. Katz og Henrik Poulsen. Gyldendal. 2006.) s. 11-31
"Levende Billeder" (Mimmi Olsen & Hans Oluf Skou, Systime, 2007.) s. 26-29  + s. 29-36

Link til video essay, "FEMO: fire veje til filmiske frames" Dorthe Schmidt Granild, 2016.
http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentar I



Hele dokumentarfilm:

" Da Danmark blev flettet sammen: Af mursten er vi bygget" (2021) S2: E 5
Instrueret af Morten Brink Iversen

https://www.dr.dk/drtv/se/da-danmark-blev-flettet-sammen_-af-mursten-er-vi-bygget_247735

Opfølgende foredrag ved tilrettelægger Morten Brinkman Iversen, Januar 2025.

TEKSTER:
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: Dox, forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2016
Kapitel 2: Definition, autencitet og etik side 22-26 om etik og manipulation
Kapitel 3: De tre klassiske dokumentargenrer side 32-35 og 40-44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pilotprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kortfilm & Dramaturgi

EKSAMEN.
Dramaturgi & Kortfilm

Ved arbejdet med kortfilmene var der særligt fokus på:
1) Dramaturgisk analyse.
-Særligt fokus på:
a) Plot-point modellen og berettermodellen  (stor og lille)
b) tre-akter-modellen --> ordinary world--> special world-->ordinary world
c) konflikten og anvendelsen af diverse fremdriftselementer (set-up/pay of, varsler, opladet genstand, suspense etc)
2) Næranalyse af udvalgte citater - shot-to-shot
3) At analysere filmene  i relation til Raskins 7 parametre
4) Tematisk analyse med fokus på præmis
5) Genrebestemmelse og genretræk



Teori:
s. 59-69  ( afsnittet filmens fortæller og dramaturgi) fra "Zoom - Grundbog i medier" (Jette Meldgaard Harboe & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2011)
s.32-42 (afsnittet filmens dramaturgi)) fra "Fokus - Grundbog i film,tv og video" (Per B. Katz og Henrik Poulsen. Gyldendal. 2006)
2. 37-50 (kapitlet om Dramaturgi og fortælleforhold) fra "Levende Billeder2 (Mimi Olsen og Hans Oluf Schou. Systime. 2007)

" Kortfilmteori" Kompendium med definitioner på kortfilm og novellefilm, samt en uddybning af Raskins 7 parametre for kortfilm, teksten er udarbejdet med udgangspunkt i følgende kilder:
Kilder:
DR - Kortfilm til undervisning, - http://www.dr.dk/kortfilm/
Bennike, Nyborg og Trangbæk Hammer: ”Faglige forbindelser”
Raskin, Richards: “Kortfilmen som fortælling”

Kortfilm:
8 (Serbia, 2010) af Ascim Vasic.
The Last 3 Minutes (USA, 2010) Poo Chan.
The Facts in The Case of Mr. Hollow (Canada, 2008) Rodrigo Gudino & Vincent Marcone
Kuppet (Danmark, 2000) af Dennis Petersen & Frederik Meldal Nørgaard
Kom (Norge, 1995) af Marianne Olsen Ulrichsen
Eating Out (Norge, 1995) af Pål Sletaune
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer