Holdet 2024 re/y22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Susanne Kudahl Sørensen
Hold 2024 re/y22 (3y re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Buddhisme
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 4. område: Mystik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Buddhisme

Særlige fokuspunkter:

At kunne redegøre for forskelle mellem vesterlandsk og østlig/buddhistisk virkelighedsopfattelse
At kunne læse, fortolke og perspektivere tekster
At kunne redegøre og anvende centrale buddhistiske begreber som de tre/fire juveler, lidelse, oplysning, karma, samsara, livshjulet, nirvana, middelvejen/den otteledede vej, den tolvledede årsagskæde, de 5 skandhaer, de fire ædle sandheder
Hovedretningerne inden for buddhisme: Hinayana, Mahayana, Vajrayana
Det særegne ved tibetansk buddhisme herunder: Boddhisattva'er, Lama'en rolle eksempelvis i forbindelse med døden, Tulku'er

Baggrundsstof:
Esben Andreasen m.fl.: "Religion og kultur", 2. udgave s. 59-76


Supplerende materiale:
Buddhalegenden fuld længde
Film: “Lille Buddha”

Kompendium indeholdende:

Tekster fra Esben Andreasen: "Mennesket og magterne - en tekstsamling", 1999
T2: Alderdom
T3: Den fuldkomne erkendelse"
T4: Benarestalen
T5: Årsagskæden
T6: Ildprædiken
T7: Bevidsthed


Tekster fra Lene Højholt:
T11: Den tibetanske dødebog


Tekst 31: "Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse"

Interview med dansk buddhistisk nonne

Lars Steinicke: "Buddhismen er en måde at bekæmpe følelsers negative indflydelse på vores liv."; Information, 5.4.2019


Video: Fem skarpe om Buddhismen : https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Temaer:

Den gamle pagt (GT) og den nye pagt (NT)
Messiasforestillinger
Den kristne grundmyte
Forskellige fortolkningssyn
- Afmytologisering >< fundamentalisme
De første kristne menigheder
Kristen etik
Reformation
Forskellige retninger inden for kristendommen


Baggrundsstof:
Esben Andreasen: "Religion og kultur", 2. udgave s. 143-172


Supplerende materiale:

Jesus:
Skabelsen og syndefaldet: 1 Mos 1-3
Mark 2, 23-28;Aksplukning på sabbatten
Markusevangeliet kapitel 11, 15-18: Tempelrensningen
Lidelseshistorien: Mark 11,1-11, Mark 11,15-18, Mark 14,12-25, Mark 15,1-15, Mark 15,33-39
Lukas-evangeliet kapitel 15 vers 1-7: Det mistede får
De første kristne menigheder: Apostlenes Gerninger kap. 2
Kristen etik:
Bjergprædiken: Matt 5,1-30 samt 38-48 Matt 6,1-6
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner: Luk 10,25-37


Reformationen:
Jan Lindhardt: "Mennesket frelses gennem tro"
Martin Luther: "Dåbens betydning"

Folkekirkens dåbsliturgi
Romerbrevet 6, 1-11

Den sorte skole: Reformationen i Danmark:
https://www.youtube.com/watch?v=yFvwvB1iOAI


Forskellige syn på fortolkning af syndefaldsmyten:
Dorothee Sölle: "Syndefald, arbejde og kærlighed"
Billy Graham: "Helvedet begyndte i paradis"
Videoklip fra DR:https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/1472638919453294/


Kristendom i nutiden:
Storgaard Mikkelsen, Poul: "Kristendom og en moderne dansk virkelighed", tekst 54: Jens Forman: "En folkekirke - to evangelier", Systime, 2003
Det mistede får, Lukas-evangeliet kapitel 15 vers 1-7.

Niels Arendt og Agnete Brink: "Hvordan opfyldes kærlighedsbuddet".

Besøg i Ballerup kirke, hvor vi snakkede med to præster, der repræsenterede forskellige fortolkningssyn i folkekirken med fokus på dåben.

Film: "Life of Brian"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam


Særlige fokuspunkter:

Den historiske baggrund
Muhammad
Kilderne til islam: Koran og Hadith
Bogens folk
Troens indhold
De fem søjler
Klassisk og moderne islam
Sharia
Overgangsritualer
Muslimer i Danmark
Forskellige fortolkningssyn - Hjärpe

Baggrundsstof:

Esben Andreasen: "Religion og Kultur", 2. udgave s. 173-192
Stine Ballisager m.fl.: "Religioner lever - Grundbog til islam", s. 112-122, 2017
"Hvad tror muslimer på? Her er islams seks trosartikler", https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-muslimer-p

Tekster: se tekstkompendium
- Bukhari: "Den første åbenbaring"
- Sura 1
- Sura 2
- Sura 4
- T31
- T32
- Ibn Ishaq: "Muhammeds rejse"
- "Om at leve som muslim i Vesten" af Fatih Alev



Supplerende materiale:

Video: "How islam began", https://youtu.be/PDxKxnVZtgo

Video: "Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi", [url=]https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI


Video: "Tørklædepige fra Rønde", https://www.facebook.com/watch/?v=3332932856831974&ref=sharing


Marie Skovgaard: Dokumentar om Miriam moskeen: "Reformisten" med fokus på tørklædet.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. område: Mystik

Baggrundsmateriale:

Mystikkompendium:
- Mystiknote – fra svensk wikipedia samt kommentarer.
- “Hvad er sufisme”, www.religion.dk.
- Hanne Følner: “Kuplen, muren og graven”, s. 180.-181.

Tekster:
Repetition af tekster fra buddhismeforløbet.
”Historien om sufien som så indad" fra: Djelaleddin Rumi: "Der er vinduer mellem menneskers hjerter" Vangsgaards Forlag.
Tariqah, den spirituelle vej fra: Esben Andreasen m.fl: Mennesket og magterne – en tekstsamling s. 106-107.
Mester Eckehardt: Fra "Prædikener og traktater"
Lise Johnsen: "At sanse troen", Kristeligt Dagblad, 1.4.2004.

To afsnit (2. og 3. episode) af Den 2. dimension med Kristian Leth:
https://www.dr.dk/drtv/serie/den-2-dimension_164979



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer