Holdet 2024 re/u23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jette Friis Tuca
Hold 2024 re/u23 (2u re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Yoruba/Candomblé
Titel 4 Japansk religion shinto og buddhismer
Titel 5 Kristendom genoptages og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

Bøger:

Horisont grundbog: side 147-158.

Klassisk og moderne islam: side 26-34, 34-41, 42-45, 47-57, 58-61, 98-102.

Uddrag fra Kvinderne i Medina af Jesper Pedersen, side 25-38.

Vi arbejder med islams formative historie, Muhammed, Mekka og Medina, de fire første kaliffer og delingen sunni/shia.

Koran og Hadith som kanoniske tekster (Hadith Jibril)

Centrale forestillinger - de 6 trosartikler og de fem søjler. Dommedagsforestillinger

Vi dykker særligt ned i hajj og anvender Van Genneps overgangsritualskema.

Menneskesyn og gudsopfattelse

Sufismen

Sharia og retsvidenskab

Jihad - den store og den lille jihad

Kvinder i islam og islamisk feminisme

Sharia og retsvidenskab

Jan Hjärpes model og fundamentalisme/traditionalisme

Definition af islam:

Islamforskeren Jørgen Bæk Simonsen definerer i Politikens Islamleksikon ordet islam således:
Ordet er arabisk og betyder fred, harmoni, hengivelse. Det oversættes i Vesten ofte med "underkastelse" - et ord, der på alle europæiske sprog har en negativ betydning. Muslimer selv betragter islam entydigt positivt og forbinder ordet med fred, harmoni og hengivelse til de rammer for livet, Allah har tilkendegivet i Koranen

Trosbekendelsen:
Der er ingen anden Gud end Gud og Muhammed er Hans profet/sendebud.

De fem søjler:

1. Trosbekendelsen (shahada): Der er ingen Gud uden Gud og Muhammed er hans profet. Her understreges monoteismen og Muhammeds særlige status som profeternes segl, dvs. den der fuldendte åbenbaringen.

2. Bønnen (salat): De fem daglige bønner finder sted på faste tidspunkter i døgnet. Bønnen udføres på et bedetæppe, hvorved man får afgrænset det hellige fra det profane og etableret et kultrum. Man beder med ansigtet vendt mod Mekka. Om fredagen samles menigheden til fællesbøn i moskeen (populært kaldet fredagsbønnen). Fredagsbønnen består af to dele. Den første del er en khutba (prædiken) afholdt af imamen. I den anden del følger den rituelle bøn

3. Almisse: Den religiøse afgift (zakat) som betales en gang om året i forbindelse med afslutningen af fasten. Beløbet er på enten 1/40 del af det man ejer eller på 2,5 % af et års overskud. Almissen går primært til nødlidende og til at fremme islam fx. til opførelse af koranskoler.

4. Faste (sawm) i måneden ramadan, den niende måned i den muslimske månekalender. Fra solopgang til solnedgang afholder muslimerne sig fra mad, væske og seksuelt samvær. Fasten afsluttes med en af islams to årlige store fester (id/eid = fest/højtid), nemlig id-al-fitr. Det er en tre dages fest, som minder om både jul og nytår, idet der spises god mad, gives gaver og affyres fyrværkeri. Til id-al-fitr festen mindes "Magtens nat" dvs. den nat som Muhammed modtag sine første åbenbaringer.  

5. Valfart/pilgrimsfærd (hadj/hajj): man forventer, at muslimen mindst én gang i sit liv rejser til Mekka, dvs. til troens geografiske udgangspunkt, hvis vedkommende ikke sætter sit helbred eller sin økonomi på spil for det. Valfarten foregår i dem tolvte måned i den muslimske månekalender. Der er en række vigtige ritualer forbundet med valfarten. Højdepunktet er tilbedelsen af Allah på Barmhjertighedens bjerg (også kaldet Nådens bjerg og Arafat-bjerget), hvor muslimen kan få sine synder tilgivet og således få en ny start på sit liv som muslim. Valfarten er et overgangsritual, og dette markeres også ved at muslimen efter en gennemført valfart får den ærefulde betegnelse hadji.
I forbindelse med valfarten fejres den anden årlige fest/id, nemlig id-al-adha, den store offerfest. Den 10. i den tolvte måned ofrer således både pilgrimme og alle muslimer i hele verden et dyr til minde om Ibrahim, som var var villig til at ofre sin søn Ismael, som bevis på sin tro på den ene sande Gud.

Væsentlig fortælling: Legenden om Muhammed. En kristen spår (ved divination) at kamelpasseren Muhammed kommer til at blive en stor profet.

Muhammeds første hustru var købmandsenken Khadidja.
Aisha omtales som Muhammeds yndligskone, samt fremstilles som en selvhævdende kvinde.

Uvidenhedens tid: Tiden før Muhammeds fremtræden som profet. De arabiske stammer praktiserede en polyteistisk religion knyttet til Kabaen.

År 610: Muhammeds religiøse gennembrud: Magtens nat, hvor han modtager den første åbenbaring via ærkeenglen Gabriel i Hira-hulen i Mekka.

De tidlige åbenbaringernes tema: Ingen kan undfly dommedag, således er det væsentligt at overholde Allahs vejledning for at ikke havne i helvede.

År 622: Hijra (at melde sig ud fx fra et slægts-og klanfællesskab): Muhammed forlader Mekka og drager til Medina, hvor han opretter sin umma (det muslimske fællesskab). År 622 er år 1 i muslims tidsregning.

Indholdet af åbenbaringerne skifter til at omhandle fælles regler og ritualer for ummaen, idet Muhammed bryder med jødiske ritualer, og skaber nye tilsvarende ritualer fx. skal det religiøse centrum (og dermed muslimernes bederetning) ikke længere være Jerusalem men Mekka, og helligdagen skal ikke længere være ugens sidste dag, sabbaten (lørdag), men derimod den næstsidste dag (fredagen). De jødiske fastetider skal ikke overholdes, men derimod skal muslimerne faste i Ramadan.

År 630: Muhammed generobrer Mekka.

År 632: Muhammed tager på sin sidste pilgrimsfærd. Denne pilgrimsfærd ligger til grund for den pilgrimsfærd til Mekka, som udgør muslimernes 5. søjle. Kort tid efter Muhammeds sidste pilgrimsfærd dør han d. 8. juni år 632.

Hanif = ur-monoteist: Muhammed identificerer sig med den første monoteist, nemlig Ibrahim/Abraham.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

I kristendommen indgår der tre centrale komponenter:

1. den stedfortrædende lidelse
2. opstandelsen
3. næstekærligheden

Jesu to væsentlige kritikpunkter af jødedommen:
1. I Jesu taler og lignelser fokuserede han på, at jødedommen skulle ledes ind på en mere inderlig vej, hvor det ikke handlede om at overholde ydre regler og forskrifter.
Kristendommen handler således ikke om regeletik, men om et grundprincip om total forpligtigelse over for medmennesket.
Væsentligt i den forbindelse er også begrebet retfærdiggørelse. Er det mennesket som retfærdiggør sig selv ved at overholde guddommelige regler (gerningsretfærdighed/regelreligion)? Eller er det Gud, som retfærdiggør mennesket ved at tilgive af nåde, og derfor sender en frelser, som retfærdiggør mennesket, således, at mennesket blot skal tro på Jesu frelsergerning for at blive retfærdiggjort.

2. I stedet for religiøse hierarkier bygget op om tempelinstitutionen har jesusbevægelsen en flad struktur baseret på fællesskab, bl.a.  fællesmåltidet.
I fortællingen "Tempelrensningen" gør Jesu op med handel af offerdyr, som er knyttet til religiøse eksperters rituelle ofringer. I stedet siger Jesu at templet skal være Guds bedehus for alle folkeslagene. Alle mennesker er lige over for Gud, således omgås Jesu alle i samfundet, også toldere og skøger.

Gudsopfattelse:
Troen på treenigheden.
Monoteisme, men guden kan antage tre forskellige skikkelser:
1. Gud, faderen, som også har rollen som skaberen.
2. Jesus, sønnen, som har rollen som frelseren.
3. Helligånden, som er en usynlig guds kraft, som modtages i dåbsritualet.

Menneskesyn:
Mennesket er født syndigt, fordi synden går i arv fra Adam og Eva. Den så kaldte arvesynd. Protestantismen er den retning som især lægger vægt på at arvesynden.

Den væsentligste myte i kristendommen kaldes "Den kristne grundmyte" og den består af følgende tre myter:
1. Oprindelsesmyten/skabelsesmyten/grundlæggelsesmyten
2. Syndefaldsmyten/problemmyten (konsekvenser: synden og døden kommer ind i billedet og menneskerne fordrives fra Edens have)
3. Løsningsmyten (Kristi opstandelse)

Jesus Kristus (både 100% menneske og 100% gud):
1. Navnet Jesus refererer til den mand, der ved vores tidsregnings begyndelse vandrer rundt, samler tilhængere og ikke mindst virker provokerende på sine omgivelser. Dvs. en absolut jordisk og menneskelig skikkelse.
2. Titlen Kristus (den græske oversættelse af den hebræiske messias) peger derimod på den mytologiske og guddommelige side.

Paulus:
1. Kristendommens første teolog.
Paulus sætter afgørende skub i ommytologiseringen af det jødiske messiasbegreb. I stedet for at se henrettelsen af Jesus som et tegn på, at han var en taber, bliver netop korsfæstelsen et billede på, at han er en helt- og frelser.
2. Den første og vigtigste missionær: Han rejste Middelhavet tyndt for at missionere om Jesus Kristus. Tre lange missionsrejser blev det til og en masse skriftlig korrespondance med de menigheder han startede op i form af de så kaldte "Paulus breve", som udgør en væsentlig del af helligskriftet Det Nye Testamente.

Helligskrift:
Bibelen som består af to dele:
1. Det Gamle Testamente (som også er jødernes hellige bibel). Jøderne venter dog stadig på den messias, som beskrives skal komme.
2.  Det Nye Testamente (handler om Jesus Kristus og at han anerkendes som messias/frelseren).

Den helligste højtid: Påske

De væsentligste påskebegivenheder og helligdage:
1. Palmesøndag: Det jødiske folk anerkender og hylder Jesus Kristus som den ventede messias. De skriftkloge jøder og farisæerne anerkender IKKE Jesus.
2. Skærtorsdag: Jesus arresteres af tempelvogterne og føres til Det Store Råd (jødernes højesteret). Her dømmes han for gudsbespottelse/blasfemi, idet han ikke benægter at han er Guds søn. Den retfærdige straf herfor er, ifølge den jødiske højesteret, dødsstraf.
3. Langfredag: Her føres Jesus Kristus til den romerske statsholder Pontius Pilatus, fordi  jøderne ønsker Jesu dødsdømt, men idet Palæstina på Jesu tid er underlagt Romerriget, så har alene den romerske statsholder beføjelser til at idømme mennesker i Jerusalem dødsstraf. I forbindelse med dette andet forhør af Jesus Kristus anklages han for at påstå at han er jødernes konge (i stedet for at anerkende den romerske kejser). Derfor dømmes han til døden med korsfæstelse, og anklageskriftet på korset lyder: INRI (Jesus fra Nazaret Jødernes Konge/Rex).
Jesus Kristus bliver hånet og tortureret, og skal slæbe sit kors op på Golgota, en høj i udkanten af Jerusalem, hvor han bliver korsfæstet og dør.
Jesu lig begraves i en ny, og tom klippegrav/klippehule.
Påskesøndag/påskedag:
Nogle af kvinderne blandt Jesus tilhængere finder hans grav tom, og Jesus viser sig for dem. Senere viser Jesus sig også for hans disciple. Jesus er således ikke død, men han har overvundet døden og opstået fra de døde. Jesu opstandelse og frelsergerning er løsningen på de problemer som opstod i forbindelse med problemmyten/syndefaldsmyten.

Andre væsentlige helligdage:
Kristi himmelfart
Pinse
Jul

De to væsentligste ritualer:
1. Indvielsesritualet til kristendommen: dåben (et overgangsritual)
2. Nadveren

De tre hovedretninger i kristendommen:
1054: Den første splittelse af kirken i to:
1. Den romerskkatolske kirke (den vestlige kirke)
2. Den ortodokse kirke (den østlige kirke)
I 1500-tallet splittes den romersk katolske kirke i to, således kommer den tredje hovedretning til:
3. Protestantismen

Etik:
Et grundprincip om en total forpligtelse over for medmennesket. Dette kommer til især til udtryk i nedenstående væsentlige etiske regler og fortællinger:
1. Det dobbelte kærlighedsbud
2. Den gyldne regel
3. De seks antiteser, især antitesen om at elske sin fjende.
4. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Yoruba/Candomblé

I dette forløb arbejder vi med Yoruba og Candomblé. Vi starter i Yorubaland (Nigeria, Togo og Benin). Yoruba er er et sprog, etnicitet og religion.
Yoruba-folket kommer som slaver til Latinamerika, vi koncenterer os om den variant, der findes i Brasilien (Candomblé).

Begreber:

Polyteisme - højguden Olorun og 401 orishaer inkl. tricksterguden Eshu/Exu

Hellige tal og kosmosopfattelsen

Menneskeopfattelse

Axis Mundi (Ile Ife)

Kongedømmer og obaer

Skabelsesmyter (jordens og menneskets skabelse)

Kultselskaber

Overgangsriter + initation (hvad betyder det at få 'kontakt' til sin gud?)

Offertyper

Åndebesættelser - trance- dans med guderne og forholdet ml. guder og mennesker.

Kraften (Ashe/Axe)

Mundtlig tradition - ingen kanoniske skrifter

Helligsteder og forholdet til naturen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Japansk religion shinto og buddhismer

I forløbet om japansk religion har vi to hovedområder: shintoisme og japanske buddhisme-retninger.

Bog: Japansk religion af Jørn Borup

Side 11-16 - det særlige ved japansk religiøsitet, synkretisme og  praksis.

Side 18-19 - Den a-religiøse buddhist og zen-ateisten.

Side 22-23 - Essensen af shinto, kongfuzianisme og buddhisme

Side 24-27 - Tsunamien i Japan og de religiøse organisationers reaktioner

Side 44-51 - Shinto: Kami-kult, Kojiki og Nihon Shoki skrifterne, shinto nationalisme, 2. verdenskrig og shintos opløsning, shinto i dag

Side 58-65: Myter fra Kojiki - og gudernes oprindelse mm og Amaterasu

Side 66-70: Den store renselse - norito-bønnen

Side 77-78: Nationalisme og anden verdenskrig - solgudindens sande tradition

Side 82-82: Kamikazepiloternes sidste aften

Side 96-102: Buddhas vej til Japan

Side 102-105: Japanske buddhismer

Benarestalen

Dokumentar om Den spirituelle atlet på Hieibjerget

Side 111-112: Ildritualet hos Shingon-skolen

Side 113-116: Shin-buddhismen/Rene Land Amida Buddhas anden kraft

Side 126-131: Zen-buddhismen

Side 132-134: Soto-zen (at sidde zazen)

Årsagskæden og de fire ædle sandheder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer