Holdet 2024 ol/y22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Nicholas Paul Wood
Hold 2024 ol/y22 (3y ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Arkitektur (kunstforløb)
Titel 2 Antigone
Titel 3 Livius og den 2. puniske krig
Titel 4 Odysseen
Titel 5 Platon (filosofi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Arkitektur (kunstforløb)

Bonde, Kristina: Græsk Arkitektur - og sporene i eftertiden. Meloni 2017.

Side 5, 1. spalte, linje 23-29 - samt om periode inndeling i den grå boks.

Side 19-22, 26-33, 36-39 og 44-59.

Diverse powerpoints

Kommentar: Eleverne har i forbindelse med forløbet gennemført et kort IT-projekt med selvstændig søgning (i grupper) af perspektiverende arkitektur fra renæssancen og klassicismen. Efterfølgende gruppegennemgang på klassen af bygningernes brug af antikkens formsprog.

Faglige mål: beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antigone

Basistekst: Sofokles: Antigone ved Foss (42,6 ns.)

Perspektiverende tekst: Jean Anouilh: Antigone ved Paul la Cour(Gyldendal 1954). Læses i uddrag:
side 8-11(5. sidste linje)
side 16-19(næstsidste linje)
side 24-27(linje 11)
side 36(linje 6)-42(linje 2)
side 47(3. sidste linje)-59
side 64(linje 20)-71.
I alt ca. 39 sider.

Baggrundsstof :
Bonde, Kristina: Græsk Arkitektur - og sporene i eftertiden. Meloni 2017.
Side 38-39.

Kommentar:
Perspektivteksten giver et godt eksempel på, hvorledes græske myter/dramaer i det 20. århundredes Europa blev fundet frugtbare som udtryksmiddel for moderne moralske og historiske problemstillinger. Blandt de mange franske forfattere der udnyttede græske forlæg, er Anouilh´s Antigone den, der kommer sit forlæg nærmest. Under gennemgangen er der lagt vægt på ligheder og forskelle mellem de to dramaer, samt den historiske kontekst (1942) hvori Antigone blev til.
Læst i alt: 81 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Livius og den 2. puniske krig

Livius og den 2. puniske krig

Basisteksten er Livius historieværk: "Ab urbe condita" ("Fra byens grundlæggelse").

Vi læser Livius´ forord i 1. bog samt uddrag af 3. dekade (bøgerne 30-39).

Uddragene er taget fra følgende oversættelser (som ud over basisteksten indeholder referater af de forskellige bøger):

Titus Livius: "Roms ældste historie". Oversat af Adam Afzelius. Munksgaard 1954.
Side 9-10

"Rom og Hannibal. Livius romerske historie". Oversat af Gustav Hermansen. Gyldendal 1944 (bind 1) og 1948 (bind 2) .
Bind 1: Side 13 - side 15, linje 8, side 17, linje 4 - side 18, line 8, side 57, linje 6 - side 61, linje 10, resumeet på side 96-97, side 160, linje 3 - side 166, linje 3, side 167, linje 21 - side 168, linje 3, side 171, linje 11 - side 174 linje 20.
Bind 2: Resumeet på side 7, side 56 linje 14 - side 58, linje 2, resumeet på side 80, side 134 - side 135, linje 21, resumeet på side 153, side 183, linje 17 - side 185, linje 11.

"Hannibal og Scipio. Livius romerske historie". Oversat af Hanne Goldschmidt. Munksgaard 1974.
Side 375, linje 29 - side 376, linje 8 og side 376 linje 20 - side 376, linje 30.

Forløbet har taget udgangspunkt i en moderne problemstilling angående brug af Hannibals taktik ved Cannæ i 2. verdenskrig, men ellers har perspektiveringen haft fokus på Kaj Munks en-akter "Før Cannæ".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Odysseen

Basistekst:
Homers Odysse v. Otto Steen Due

1. sang vers 1-105 og 345-364
5. sang vers 55-80, 112-148 og 201-224
9. sang vers 471-555
10. sang 135-574
18. sang 244-283
22. sang vers 1-41
23. sang vers 231-240 og 300-343

Perspektivtekst:
White, T. H.: Kong Arthur på Camelot. Bind 1: Sværdet i stenen. Luftens og mørkets dronning. Danish edition by Bogan´s forlag 1980. Side 72-80, linje 4.


Baggrundsstof:
Side 11- side 19 samt side 22 I "Paideia - grundbog til oldtidskundskab"(Systime). Teksten er indscannet i filen "Odysseenintro" under holdets lectiodokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Konferencesystem - Google Apps
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Platon (filosofi)

Basistekster:

Platon: "Sokrates forsvarstale" (Platons skrifter v. Foss/Krarup side 22-61)

Platon: "Hulebilledet" fra Statens 7. bog. (Kend dig selv. Et Platonudvalg v.Mejer/Gorm Tortzen.) Side 163-170


Perspektivtekster:

Uddrag af Platon: "Faidros". Fra: Dualismen. En tekstsamling ved Finn Jensen, John Vasa Jensen og Bjarne Larsen. Viborg 1974. Side 11,linje 24 - 14 linje 2.

Uddrag af Platon: "Symposion" ved Per Krarup side 42,linje 30(Ingen vil jo dog...) - 43,linje 22.

Henrik Steffens: Romantikkens evangelium. Litteraturudvalg, Bind 2 Den romantiske periode, ca. 1800-1870 ved Chr. N. Brodersen og Sven Møller Kristensen. 2. udgave, 6. oplag. Gyldendal 1983. Side 26-27

Schack Staffeldt: Indvielsen. (sammesteds side 27-28)

Schack Staffeldt: Liljen og dugdråben. (sammesteds side 28-29)


Baggrundsstof:
Platons skrifter v. Foss/Krarup
side 12-21
og 90-96,linje 9


Kommentar:
Sokrates forsvarstale læses som introduktion til Platon, men også i egen ret. Med Hulebilledet lægges vægten på dualismetanken i Platons filosofi, og denne danner udgangspunkt for perspektiveringen med Steffens og Staffeldt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning