Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ditte Zimmermann Bramow
|
Hold
|
2024 bi/u23 (2u bi, 2u biøv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturen
Biotiske og abiotiske faktorer i naturen
Fotosyntesen
Søens dyr og planter
Fødekæder og fødenet
C-kredsløbet
Biodiversitet
Forsøg: Makroindexbestemmelse i sø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lunger og blodkredsløb
Luftvejenes opbygning og funktion
Diffusion mellem alveolerne og lungekapillærer
Åndedrættet
Blodkredsløbet
Hjertets opbygning
Puls
Hjerteklapper
Forsøg: Puls- og blodtryksmålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mad og fordøjelse
Næringsstofferne i maden - kulhydrat, fedt og protein
Energien i næringsstoffer
Kostråd
Kost og træning
Fordøjelsesenzymer
Fordøjelseskanalens dele og funktion
Optagelsen i tyndtarmen
Forsøg: 4 fordøjelsesforsøg om stivelse, peristaltiske bevægelser og fedtnedbrydningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og Evolution
Kromosomer
DNA's opbygning
Proteinsyntesen
Mutationer
Nedarvning
Darwins evolutionsteori
Forsøg: Isolering af DNA fra løg
Undersøgelse: Nedarvede egenskaber
Tv-udsendelse: "Darwins forsvundne rejse". National Geographic Channel, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sexologi
Mandens og kvindens kønsorganer
Testosteron, østrogen og progesteron
Feedbackmekanismer
Menstruationscyklussen
Befrugtningen
Kort om seksuelt overførte sygdomme og præventionsformer
Forsøg: Smitteforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Celler
Prokaryote celler
Gram-positive og gram-negative bakterier
Bakterier i kroppen, naturen, madvarer og sygdomsfremkaldende bakterier
Antibiotika
Bakterievækst
Eukaryote celler
Membrantransport
Cellens energiproduktion
Forsøg: Bakterier omkring os
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613578",
"T": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613578",
"H": "/lectio/1037/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73106613578"
}