Holdet 2024 la/a23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Siv Linnea Strandberg
Hold 2024 la/a23 (2a la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Latin
Titel 2 Humor i Rom
Titel 3 Phaedrus
Titel 4 Seneca
Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Latin

Introduktion:
I dette forløb introduceres Latin C som fag og vi forbereder læsning af original tekster gennem læsning af konstruerede latinske tekster, som repeterer og bygger videre på stof fra Almen Sprogforståelse.


Formål/Læringsmål:
Eleverne skal kunne oversætte konstruerede latinsk tekst, som i løbet af forløbet stiger i kompleksitet og ligheder med original latinsk tekst.
Eleverne skal have kendskab til de mest almindelige morfologiske og syntaktiske former på latin og kunne lave både morfologisk og syntaktisk analyse.
Eleverne skal have et overblik over romerrigets historie, som skal bidrage til at sætte resten af årets stof i kontekst.


Indhold:
Gennem de konstruerede latinske tekster arbejder vi med livet for romerne i  forskellige aspekter fra byliv til huse, badeanstalter til landliv.
Vi arbejder derudover med romerrigets historie med særligt fokus på den sene romerske republik og dens vigtigste begivenheder.


Materiale:
Udvalgte tekster fra Latinbogen fra Systime https://latinbogen.systime.dk/
Kopiark og lærerudarbejdet baggrundsmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Humor i Rom

Som første originaltekst forløb læses udvalgte epigrammer af Martial. Forløbets tema er Humor i Rom, og der diskuteres under forløbet hvad humor er og hvorfor det virker eller ikke virker i forskellige kontekster.

Formål:
Eleverne skal kunne:
̶ oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
̶ identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
Statarisk læst tekst
Martial, Epigrammer 5.43, 1.9, 4.36, 12.88, 3.8, 2.38, 7.3, 10.8, 11.64, 3.26, 1.64, 1.10, 6.60, 9.97

Baggrund og ekstemporaltekster
Lærerudarbejdet materiale om Humor, Martial og Epigrammer, baseret på Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime, 2022)


Grammatik/ordbøger:
Latinskordbog.dk
Bøjningsskemaer
Via ad Sapientiam-grammatikhæfte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Phaedrus

Phaedrus’ fabler

I dette forløb læses uddrag af Phaedrus' fabler (poesi), som er inspireret af grækeren Æsop og hans fabler.

Materialer:
Statarisk læst:
- lupus et agnus (ulven og fåret) 15 linjers latin
- de vulpe et uva (om ræven og druen) 6 linjers latin
- canis et capella, ovis et leo

Sekundær litteratur:
Kompendiet-lærer udarbejdet.
Perspektiv:
Horats, Sermones 2.6. vers 79-117
Landmusen og bymusen.
Grammatik/ordbøger:
Latinskordbog.dk
Bøjningsskemaer
Via ad Sapientiam-grammatikhæfte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Seneca

Romersk filosof

I dette forløb læses uddrag fra Senecas moralske breve til Lucilius og vi arbejder med stoicismen hos Seneca. Vi arbejder derudover med et tilbageblik på epikuræisme i kontrast til stoicismen.

Materialer:
Statarisk læst:
Brev 1, uddrag i God Latin 4 - Seneca (v. Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen)
Brev 16 (kun første uddrag) uddrag i God Latin 4 - Seneca (v. Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen)

Kursorisk læst:
Brev 16, stk.3., s. 16-21 i God latin 4 (Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen)

Læst i oversættelse:
Brev 16, stk.1-2., s. 16-21 i God latin 4 (Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen)


Sekundærlitteratur:
s. 4-6 i Seneca - God latin 4 (Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen)

Ordbøger:
Gyldendals røde latin ordbog
https://latinskordbog.dk/

Perspektiv:
Marcus Aurelius, Tanker til sig selv, IV: 3 "Fristedet" (oversat af. K. G: Brøndsted, 1956 og 2021, Linghardt og Ringhof)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer