Holdet 1g/5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Lærke Hindsgaul Gjendal, Niels Henrik Sløk
Hold 2025 ap/1g/5 (1g/5 ap, 1g/5 ap/la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatiske grundbegreber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatiske grundbegreber

AP almen

Materiale:
Brusgaard & Hansen: Jeg er sprog. Systime 2018
Sprogtræ

B. Christensen et al.: Babelstårnet. Gyldendal 2005
Parataktiske konjunktioner, s. 47

A. Elmose et al.: Sprogets veje. Systime 2004-2011
Ordklasser s. 70-80; Sætninger s. 35-43

AM Heltoft et al.: Grammatikporten. Dansklærerforeningen, 2017
Dialekt og sociolekt,  s. 160-163

M. Herman et al.: Sprog på spil. Systime 2022
Skriftsprog og talesprog.

O.S.Larsen: Håndbog til dansk. Systime 2015
Sproghandlinger, s. 179-182

Peter Heller Lützen: Det sproglige i dansk.. Dansklærerforeningen, 2005
Betydning (semantik), s. 39-42

Tekster
Michael Strunge: Vær min kamæleon
Morten Pape: Planen (uddrag start)
Jonas Hassen Khemiri: Et øje rødt
Dan Turèll: Storby Blues


Indhold:
Forløbet har først givet en introduktion til forløbet via en kommunikationsøvelse. Dernæst en lidt mere grundig gennemgang af morfologi og syntaks på dansk, således at eleverne opnår en basal forståelse af det danske sprog som grammatisk system. Efterfølgende har eleverne arbejdet med sprog som betydning (semantik) og sprogbrug (pragmatik) herunder sociolingvistik, talehandlinger, skriftligt vs. mundtligt sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer