Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Karsten Brogaard Thomsen
Hold 2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Europæisk middelalder 500-1400
Titel 2 Renæssancen, reformationen, opdagelserne 1400-1773
Titel 3 1700-tallet: Revolutioner og menneskerettigheder
Titel 4 DHO Kolonihistorie - Grønland og DK (ikke eksamen)
Titel 5 Industrialisering og demokrati DK 1850-1900
Titel 6 Mellemkrigstiden 1919-1939 og Holocaust
Titel 7 Imperialisme og 1. verdenskrig 1870-1918
Titel 8 Den kolde krig 1947-1991
Titel 9 Velfærdsstaten i Danmark 1900 til i dag
Titel 10 Globalisering 1870 til i dag.
Titel 11 Romerriget i 1000 år
Titel 12 Kinas historie 1949 til nu
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Europæisk middelalder 500-1400

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 (Systime, 2008) s. 69-101, 123-128
Kilde: Pave Urban 2. - Kirkemødet i Clermont, 1096

Udsendelsen: Bønder og adel i middelalderen

Om pesten:

Jensen, Henrik: Den sorte død og livet i senmiddelalderen (Gyldendal, 1987) s. 8-13, 27-30, 34-37, 53-57

I samme: Boccacio: Pesten i Firenze s. 13-18

Leegaard, Lene: Pesten - Europa i katastrofens tegn (Jyllands Postens forlag, 1999) s. 75-86.

Fokuspunkter: Korstog, feudalisme, kirken og kristendommens rolle i samfundet, byernes udvikling, landbrugets udvikling. Miniprojekt og fremlæggelser om pesten 1347-52.

Faglige mål:

– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper


Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Renæssancen, reformationen, opdagelserne 1400-1773

Materiale:

Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 (Systime, 2008) s. 123-140, 157-176

Clausen, Flemming Jørgen Falkesgaard, Mette Løndahl, Johnny Thiedecke, Skabt til at skabe, Aschehoug 1997, s. 50-51 (kilde af Pico della Mirandola)

Udsendelse: Medici-familien: Renæssancens mæcener. CFU.
Udsendelse: Den nye verden. CFU.
Udsendelse: Slaveblod på hænderne (om Dansk-Vestindien). CFU.
Udsendelse: Danmarks sorte samvittighed. CFU

Kilde - Leonardo da Vinci om sin kunst og sit arbejde. Ca. år 1500.
Kilde - Columbus om sin første rejse i 1492.

Grubb, Ulrik: Europa og de andre. Historie på tværs (Gyldendal, 2012) s. 97-115. (Om den transatlantiske slavehandel).
  
Fokuspunkter renæssance og reformation: Det nye menneskesyn, verdensbilleder, humanisme, naturvidenskaberne vs. kirkens magt, Luthers oprør: Afladsbreve, kirkens overflod, helgendyrkelse, vende tilbage til biblens ord og forandre kirkens rolle i samfundet.

Fokuspunkter opdagelserne: Opdagelsen af Amerika og dens konsekvenser, Aztekerriget, trekantshandel. Dansk Vestindien og Danmarks fortid som slaveejende nation.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 1700-tallet: Revolutioner og menneskerettigheder

Materiale:

Bryld, Carl Johan: Verden før 1914 (Systime, 2008) Oplysningstiden s. 192-199

Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorie 1750-1945 s. 9-26.

Langen, UIrik: Revolutioner in: Fokus 2, Gyldendal 2007, s. 71-75

Kilde: Menneskerettighedserklæringen, 1789
Kilde: Love under terrorregimet. In: Bjørn, Anders: Leve revolutionen! (Columbus, 1988) s. 68-70.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Fokus på; Meget lidt om den amerikanske revolution - baggrund og konsekvenser. Den franske revolutions baggrund og forløb, terrorregimet, de franske filosoffer Montesquieu, Rousssau, Voltaire. Tre forskellige syn på revolutionen. De tre faser i revolutionen.

Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO Kolonihistorie - Grønland og DK (ikke eksamen)

Fokus på Grønland og tre perioder:

1700-tallet, hvor Egede gør området til en dansk koloni. Ønske om handel og indførsel af kristendommen.

Tiden efter 2. verdenskrig, da Danmark finder ud af, at levevilkårene er meget dårlige på Grønland, og at den danske stat derfor vil foretage en lynmodernisering af området bl.a. pga. betænkningen G-50. Voldsomme konsekvenser for et tidligere fangersamfund.

Nyere tid og udsigten til mere selvstyre. Først med hjemmestyreloven i 1979 og derefter med selvstyreloven fra 2009.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Industrialisering og demokrati DK 1850-1900

Materiale:
Schrøder, Peter: Det 20. århundredes danmarkshistorie s. 16-45 (Columbus, 2007)

Haue, Harry og Jørgen Olsen: Tema byboere s. 41-47 fra: Det moderne Danmark (1993)

Jørgensen, Anne Dorte: Børn på arbejde s. 5-16 (Arbejdermuseet, 1991)

Kilde: Lægens vidnesbyrd, (Emil Hornemann, 1874)
Kilde: Borgerskabets liv 1850-1900. In: Jacobsen og Løkke: Familieliv i Danmark, 1986 (side 146-148)

Udsendelse: Plads til os alle - Med loven eller uden (LO, 1998)
Udsendelse: Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (del 8, DR 2017)

Faglige mål:
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Fokus på: Andelsbevægelsen, urbanisering, Grundloven, Slaget ved Dybbøl, de nye politiske partier, teknologiske fremskridt og opfindelser, arbejdernes boligforhold og nye brokvarterer, arbejderbevægelsen/fagforeninger. Provisorieårene og systemskiftet.

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Mellemkrigstiden 1919-1939 og Holocaust

Materiale:

Nedergaard, Peter: Tyskland - en grundbog i politik og økonomi (Systime 2014) s. 64-87.

Frederiksen, Peter m.fl: Grundbog til verdenshistorie 1750-1945 (Systime 2001-2007) s. 229-233, 245-247, 250-253

Frederiksen, Peter: Det tredje rige (Systime, 2004) s. 31-32, 56-63, 75-79, 216-218

kilde holocaust: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten-0

Kilde: Nazisternes partiprogram 1920 fra: Bryld - Verden efter 1914 (I-bogen)
Nürnberglovene, 1935
Kilder om jødeforfølgelser i mellemkrigstiden

Film: Hitlers vej til magten del 1+2 (Apocalypse Hitler, fransk dokumentar, 2011)

Faglige mål:

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Fokus på: Weimarrepublikken, Wall Street-krakket, Hitlers vej til magten, nazificeringen af samfundet, Dolkestødslegenden, Krystalnatten, Nürnberglovene, SA og SS, Jødeforfølgelserne, Holocaust og Auschwitz

Antal sider: 64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Imperialisme og 1. verdenskrig 1870-1918

Materiale:

Imperialisme:
Holten, Birgitte; Imperialisme in: Holten m.fl: Fokus 2 fra oplysningstid til imperialisme (Gyldendal, 2007) s. 170-186

I samme bog: kilder af Jules Ferry og Naoroji om fransk og britisk imperialisme (s. 187-190)

Kilde: John Hobsons syn på imperialisme
Kilde: Eric Hobsbawn om den britiske imperialisme
Kilde: Kong Lobengulas brev til dronning Elizabeth (snydt af Cecil Rhodes)

Udsendelse: Racismens historie del 2 (BBC, 2007)

Fokus på: Baggrunden for imperialismen og dens konsekvens forskellige steder i verden. Fokus på det britiske imperium. Menneskesynet på denne tid.
----------------------------
Materiale 1. verdenskrig:

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - 1. verdenskrig (Systime, 2006) s. 30-45
Frederiksen, Niels m.fl: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945 (Systime 2001-2007) s. 150-154 (kilde af Thomas Dinesen)
Klos, Michael: Den 1. verdenskrig (Systime, 2004) s. 157-167.
Kilde: Erich Remarque: Uddrag fra "Intet nyt fra vestfronten (1929)

Udsendelse:
Fransk dokumentar: Apokalypsen - Raseri del 1 (2017)
BBC: 1. verdenskrig del 3  - ud af dødvandet (soldaternes oplevelser - vist på DR2, 2008)

Fokus på: Hvorfor kommer krigen? De forskellige alliancer. Hvordan krigen bliver udkæmpet? Soldaternes oplevelser af krigen. Versaillesfreden og krigens konsekvenser.

Faglige mål:

– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Den kolde krig 1947-1991

Fokus på: Baggrunden for den kolde krig, kampen mellem ideologierne kommunisme vs. liberalisme, delingen af Berlin 1961, Cubakrisen 1962, Vietnamkrigen: årsager og konsekvenser, 1980'erne: Oprustning, SDI, dialog mellem Reagan og Gorbatjov. Afslutningen. USAs skiftende doktriner gennem den kolde krig.

Materiale;
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - Den kolde krig (Systime 2006) s. 149-168, 171-174

Kilde: Trumandoktrinen, 1947
Kilde: George Kennans lange telegram om Sovjets politik, 1946
Kilde: Ted Sorensen om krisebeslutninger i det hvide hus, 1962 (i forbindelse med Cubakrisen)
Kilde: Tale - Ronald Reagan, 1984 samt tale Gorbatjov til FN, 1985 in: Haue og Bryld: Kilder til den nye verden (Systime, 2000).
Skema over forskellige doktriner i USAs udenrigspolitik.

Uds. Cubakrisen 1962 (uddrag)
Uds. om den kolde krig i 1980'erne

Vietnamkrigen
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp s. 167-172
PPTX om Vietnamkrigen.
Uds. Vietnamkrigen (uddrag)

Faglige mål:
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Antal sider: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Velfærdsstaten i Danmark 1900 til i dag

Materiale:

Lars Andersen m.fl: Fra fattighjælp til velfærdsstat s. 48-62 in: Fokus 3, Gyldendal, 2010.


I samme:
Kilde - Ernst Hansen om fattigdom i 1930'erne.
Kilde - Poul Møller: Velfærdsstaten svækker modstandskraften, 1954

Kilde - Herman Knudsen: Farvel til Fattigfirserne, 1989 in: Frederiksen, Peter m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime, 2006) s. 255-256.

Uds: Historien om Danmark: Velfærd og kold krig (sidste halvdel af udsendelsen efter 1945) DR, 2017.

Et modul om Danmark i krig. Søndberg. Danmark i krig s. 148-154

Fokus på: Fattighjælp, K.K.Steinckes socialreform, 1933, velfærdstatens opbygning efter 1945, Forandringerne i hjælpen til de svageste, De gyldne tider fra 1956-1973, Krisen i 1980'erne (fattigfirserne) og de borgerlige regeringers reaktion på denne. 1990'erne og Nyrup. Soc.dem. Privatisering og alle skal gøre deres. Diskussionen om for vs. imod velfærdsstaten. Velfærdsstaten i dag: Hvilke udfordringer står vi over for? Hvad kan true den danske velfærdsstat?

Antal sider: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Globalisering 1870 til i dag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Kinas historie 1949 til nu

Materiale:
Bryld, Carl Johan: Civilisationernes verdenshistorie s. 388-409

Kilde - Xienfang Wang - Det store spring fremad (levevilkår) fra: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-28/

Livet under Deng Xiaoping:
Kilde: Deng Xiaoping om nedkæmpelsen af oprøret på den himmelske fredsplads, 1989.

Uds.: Kina - det nye imperium - del 1: Kina vågner (DR2, 2013, 60 min.).
Uds.: Kina - det nye imperium - del 2: Kina markerer sig (DR2, 2013, 60 min.)
Artikel: 2021 bliver Kinas skæbneår (Berlingske 03.01.2021)
Statistikker om den økonomiske udvikling i Kina, Berlingske Tidende, april 2021.

Dok.film: American Factory (USA, 2019)

Fokuspunkter:
Kina under Mao 1949-1976
"Det store spring fremad" 1958-1960
"Kulturrevolutionen" 1966-1976
Kina under Deng Xiaoping 1978-1997. Levevilkår og den økonomiske udvikling.
Kina i dag: Tiden efter Covid, Kinas rolle i pandemien. Forholdet til resten af verden og kritikken af landets forhold til menneskerettigheder bl.a. behandlingen af uigurerne.

Antal sider: 50
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 3,50 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer