Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Freja Bak Pjetursson, Peter Marstrand, Thomas Holbech Anker
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmiske opvarmningsprogrammer
Titel 2 Boldbasis
Titel 3 Kropsbasis
Titel 4 Lanciers træning
Titel 5 Fysisk træning
Titel 6 Forløb#6 Volleyball
Titel 7 Forløb#7 Pickleball
Titel 8 Forløb#8 Lindyhop
Titel 9 Forløb#9 Atletik
Titel 10 Forløb#10 håndbold og fysisk træning
Titel 11 Forløb#11 Springgymnastik & akrobatik
Titel 12 Forløb#12 Vild med Dans gennem tiden
Titel 13 Forløb#13 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmiske opvarmningsprogrammer

Rytmiske opvarmningsprogrammer

Der arbejdes med:

Grundlæggende teori omkring fysiologiske fordele ved opvarmning herunder, præstationsforbedring, smidighed, nedsat friktion i led, neuromuskulær aktivering af relevante muskelgrupper og kredsløbsadaptationer.

Grundlæggende teori om musikkens takt og tempo herunder at bestemme takt og tempo i forskellige musikstykker samt til hvilke typer af bevægelser musikken kan passe.

Der arbejdes med bevægelseskategorierne sving, løb, hop og styrkeprægede øvelser samt deres hensigtsmæssige placering i opvarmningsprogrammet.

Der arbejdes med at udføre øvelserne i takt til musikken.

Der udarbejdes opvarmningsprogrammer i grupper af ca. 4 personer som tilgodeser ovenstående elementer og som afslutningsvis afprøves på klassen. Programmets varighed er ca. 15 minutter.

OBS. opvarmningsprogrammerne er blevet vist under forløbet boldbasis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 2 Boldbasis

I forløbet ”Boldbasis”, der hører under færdighedsområdet ”Boldspil”, skal I arbejde innovativt med forskellige former for boldspil. I undervisningen vil der være fokus på tekniske færdigheder, spilbarhed og taktisk forståelse. Den praktiske undervisning bliver koblet med basal boldspilsteori gennem spilhjulet og spiludviklingsmodellen samt forskellige feedbackformer.

I den første del af forløbet arbejdes der med forskellige spil, boldtyper, regelsæt og kommunikation. I skal hovedsagelig arbejde i større og mindre grupper. I den anden del af forløbet bliver I inddelt i grupper, som skal arbejde med at udvikle, afprøve, justere og reflektere over et nyt boldspil. Forløbet vil blive afsluttet med at klassen afprøver spillet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kropsbasis

I forløbet ”Kropsbasis”, der hører under færdighedsområdet ”Musik og bevægelse” skal I arbejde med basale færdigheder i bevægelse og udtryk til musik. I undervisningen vil der være fokus på at arbejde med elementer indenfor akrobatik, kamp, dans og akroyoga. Eleverne introduceres for mangfoldighed af bevægelsesaktiviteter og teoretiske begreber i relation til emnerne. Herunder kropsbevidsthed, kropskontakt, mental træning, bevægelseskommunikation, tillid og tryghed, gruppedynamik, kropsspænding og kreativitet.

I sidste del af forløbet arbejder eleverne i grupper om en performance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lanciers træning

Lanciers træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fysisk træning

Vi bruger de sidste moduler på at I får en introduktion til fysisk træning (hovedområde "Nye og klassiske idrætter), hvor I skal arbejde med forskellige træningsformer. Der vil være en teoretisk kobling til den praktiske træning og de tre træningsformer; styrke-, anaerob- og aerob træning. Vi bruger resultaterne fra bip-testen i forrige forløb Kropsbasis til at diskutere sundhed.

Undervisningen veksler mellem lærerstyret instruktion og elevstyret makkerarbejde. I makkerarbejdet fokuseres der på at give feedback i de specifikke øvelser.

I vurderes på
- Tekniske-, styrke- og balancemæssige egenfærdigheder
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans i forhold til programmets fokus
- Makkerfeedback i undervisningen
- Forståelse af træningselementerne indenfor styrke-, anaerob og aerob træning samt deres træningsmæssige kvaliteter

Pensum: Yubio s. 28-33, 53-59 og 75-76.

Der kan med fordel arbejdes videre med forløbet i 2.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Forløb#8 Lindyhop

Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen
lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver
dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan du
med variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget
trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest
hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet
på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet
lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og
inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Atletik

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 håndbold og fysisk træning

Kombination af five-a-side håndbold og træningsprojekt.
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op
- Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold

Træningsprojektet har primært fokus på træning og forbedring af den aerobe arbejdsevne og sekundært den anaerobe. Start- og sluttest er bip-test og max antal armstrækkere.

Formålet med træningsprojektet er, at du skal få en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man bygger et træningsprogram op med primært fokus på forbedring af den aerobe arbejdsevne.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?
- Udvælge et fokus for programmet og lave en målsætning efter start-testene
- Argumentere for træningsform, herunder kontinuerlig vs. intervaltræning og varigheden af arbejdsintervaller og pauser for sidstnævntes vedkommende
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
- Argumentere for opbygning af eget program
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk og føre træningslog-bog
- Lave en skriftlig rapport hvor der er sammenhæng mellem den gennemførts praktik og tilhørende teori

Bedømmelsen af det skriftlige produkt vil have særligt fokus på elevernes evne til at:
1) Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt 16-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Springgymnastik & akrobatik

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og

akrobatik. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen

og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende

bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte

teknikker vises - både som isolerede øvelser, og når det er muligt på en bane, hvor så mange eller håndstand med rulle eller araberspring med overgang til baglæns rulle

relevante teknikker som muligt inddrages.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Kropsspænding (fx armstræk med rul, "planken" og ligge udstrakt mellem redskaber/plinte, harehop og andre  hoppesekvenser på airtrack)

- Forlæns og baglæns rulle (også flyverulle hvis du kan eller baglæns rulle med stem på vejen op)

- Hovedstand & håndstand (husk også at vise modtagning/makkerhjælp)

- Vejrmølle & araberspring

- Opspring i minitrampolin/springbræt (gerne fulgt af salto eller overslag)

- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere - her kan du vælge ret frit, men der skal både være noget solo, i par og i mindre grupper (evt. en pyramide for hele klassen)

- Husk at sætte forskellige elementer sammen til én samlet bevægelsessekvens, hernder hovedstand eller håndstand med rulle

- Supplement udenfor pensum: Mulighed for at supplere hvis du kan/vil med baglæns salto, flik flak eller halv skrue i dit overslag/strakt salto
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Vild med Dans gennem tiden

Formålet med det bredere forløb i Vild med dans gennem tiden er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse folkedans (inkl. les lanciers), lindyhop, rock & roll og aerobics. Der afsættes 1 modul til 4 af dansene og 3 moduler specifikt ti Les Lancirers (i forbindelse med galla), hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling.
Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med gruppearbejde og mindre opvisninger og en egentlig showcase i 5. modul efter præsentation af de 4 stilarter, hvor showcasen skal indeholde en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven.
Det er muligt at vægte de enkelte danse forskelligt i grupperne. Rutinerne og showcasen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og kroppens generelle placering såvel i det personlige som i det generelle rum

- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger

- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans

- Sætte forskellige variationer sammen

- Vise en kort rutine for hver af dansene

- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken

- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse

- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer