Holdet 2022 SA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Christian Juhl, Laura Kryger
Hold 2022 SA/i (1i SA, 2i SA, 3i SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg 2022 (FV22) og politik
Titel 2 Økonomi og velfærd
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 4 Demokrati og medborgerskab
Titel 5 Ulighed og fattigdom
Titel 6 Børn og unges trivsel i det senmoderne
Titel 7 Globalisering af verdensøkonomien
Titel 8 Polarisering i USA (forløb forud for SRO)
Titel 9 Kulturmøder
Titel 10 Velfærds-, konkurrence- eller entreprenørstat
Titel 11 IP - Småstat i en verden i konflikt
Titel 12 Valg i USA
Titel 13 Grøn økonomi og politik i en globaliseret verden
Titel 14 Retssystem, kriminalitet og straf
Titel 15 Dansk politik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg 2022 (FV22) og politik

Forløbet bygger videre på grundforløbets indhold om ideologier og fokuserer på FV22-resultatet, fordelings- og værdipolitik.


Kernestof:

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklings- tendenser

Materiale:
Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog, grøn version), kap. 5, Venstre-højre akse, Værdipolitiske akse

Supplerende:
Knudsen, Lisbeth (2022): Valget var en kamp om dagsordener, som Venstre og Konservative tabte, Altinget.dk, Kommentar 4/11-2022,
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Økonomi og velfærd

En generel introduktion til samfundsøkonomi med aktuelle eksempler og problemstillinger fra dagens Danmark, herunder klemmer på velfærdsstaten

Udvalgte begreber behandlet i forløbet:
Magt i forskellige former
Maslows behovspyramide
Velfærdstrekanten – Stat, marked og civilsamfund
Økonomiske mål – Økonomisk vækst, lav arbejdsløshed, lav inflation, Betalingsbalance-ligevægt, bæredygtig økonomi, balance på statsbudgettet
Typer af arbejdsløshed – Konjunktur-, struktur-, sæson-, friktionsarbejdsløshed
Det økonomiske kredsløb
Konjunktursvingninger
Finanspolitik – ekspansiv og kontraktiv
Pengepolitik – ekspansiv og kontraktiv
Strukturpolitik – Stramning- og opkvalificeringsstrategi
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Forskellige velfærdsmodeller – den universelle, den residuale, den korporative
Klemmer på velfærdsstaten – interne og eksterne udfordringer
Fra velfærdsstat til konkurrencestat

Kernestof:

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklings- tendenser

Materiale:
Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog), kap. 5, 5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme, 5.2, 5.3, 5.4; Kap. 9, 9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd, Forlaget Columbus;

Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog, grøn version), kap. 8, 8.3 Hvad er god økonomi?, Forlaget Columbus, Kap. 9, 9.2 Forskellige velfærds­modeller: den universelle, residuale og korporative velfærdsmodel,

Andersen J.G et.al (2022): PolitikNU, Kap. 8 Magt og politik, Systime,
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne

Grundlæggende sociologisk forløb, hvor eleverne har stiftet overordnet bekendtskab med en række klassiske sociologer med fokus på det senmoderne samfund og dettes betydning for identitetsdannelsen.

Vi har arbejdet med:
- Hvad er socialisering?
- Hvilke forskellige familietyper er der i dagens samfund?
- Hvad er normer og sanktioner?
- Hvad er identitet? Og hvad kan påvirke individets identitetsdannelse? Herunder: hvilken betydning har samfundet for individets identitet?
- Hvilke forskelle er der på samfundstyper?
- Hvad kendetegner det senmoderne samfund ifølge en række klassiske sociologer?

Kernestof
̶ identitetsdannelse og socialisering […]

Berørte faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Forløbet er afholdt af Laura Kryger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2: Ungdomsliv i det senmoderne samfund 07-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Demokrati og medborgerskab

Et politologisk forløb, hvor centrale begreber som politik, demokrati og deltagelse behandles og diskuteres. Forløbet er afsluttet med en introduktion til medier. Vi arbejdede med:

- Hvad er politik?
- Hvad er demokrati, og er der forskellige typer af demokrati?
- Hvordan er det danske politiske system opbygget og hvilke centrale aktører er der?
- Hvordan vedtages en lov formelt og reelt? Hvornår i lovgivningsprocessen inddrages forskellige aktører?
- Hvad er medborgerskab?
- Hvilke muligheder er der for politisk deltagelse?
- Hvilke rettigheder og pligter har man som borger i et samfund?
- Hvad menes med medieret kommunikation og hvordan påvirker medialisering samfundet?
- Hvad er forskellen på klassiske medier og digitale og sociale medier?
- Hvordan kan politikeres brug af sociale medier påvirke den demokratiske samtale?
- Hvordan har udvalgte politikere benyttet sociale medier til at kommunikere til deres kernevælgere?

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng […]
- […] demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund […]

Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Arbejdsformer:
Undervisningen har varieret mellem læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde og elevoplæg i mindre grupper. Gruppearbejde har udover grundbogstekster taget udgangspunkt i supplerende materiale, herunder artikler og diagrammer. Eleverne har ligeledes selvstændigt undersøgt forskellige emner, herunder lovgivningsprocessen med en selvvalgt lov, i denne forbindelse har eleverne anvendt folketingets lovsamling. Forløbet er afsluttet med en introduktion til medier, dette forløb kan med fordel fortsættes.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering demokrati og medborgerskab 11-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Børn og unges trivsel i det senmoderne

Teoretikere, teori og begreber i fokus:
• Familietyper og multisocialisering (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=422)
• Det traditionelle samfund (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367)
• Det moderne samfund (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=366)
• Anthony Giddens: det senmoderne samfunds; aftraditionalisering og individualisering; adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer og øget refleksivitet (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144)

o Sociale grupper og roller (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358)
o Identitet (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=359)
• Axel Honneth: anerkendelse (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425)
• Erving Goffman: face, setting, front- og backstage (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428)
• Thomas Ziehe: kulturelfrisættelse og formbarhed (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145)
• Ulrich Beck: risikosamfundet; institutionaliseret individualisme og valgbiografi (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146)
• Præstations- og accelerationssamfund (find den på Moodle: Evald Bundgård Iversen, Thomas Secher Lund og Maria Bruun Bundgård (2023)- ’Præstationssamfundet’ og ’Accelerationssamfundet’ afsnit i Kap. 4. i Sociologisk set (ibog), Systime.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 11 IP - Småstat i en verden i konflikt

Fagligt fokus og kernestof:
- Realismen (Hele Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen? https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318#c1524)
- Liberalismen (Hele Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen? Undtagen 3.6 Diskussion: Er demokrati en garanti for fred? https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=311#c1525)
- Internationalpolitik ¹ udenrigspolitik (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=331)
- Aktører i international politik (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=329)
- Magt i international politik (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=327)
- Udenrigspolitiske mål (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=303)
- Udenrigspolitiske midler (https://moodle.brondby-gym.dk/mod/journal/view.php?id=89648&forceview=1)
- Sikkerhed (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=297)
- Sikkerhedskomplekser, -niveauer og trusler (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=296 og https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=295)
- At skabe sikkerhed (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=294)
- Forskellige typer af konflikter (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=277)
- Konflikt om Arktis (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=276 og )
- Internationale udfordringer og trusler for Danmark (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=271)
- Dansk udenrigspolitik i en brydningstid (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=268)

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Supplerende materiale:
Deadline: Kan forbud mod koranafbrændinger mildne terrorister? (Case) (https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-kan-forbud-mod-koranafbraendinger-mildne-terrorister_403435)
Deadline: Flydonationernes konsekvenser for Danmark (Case) (https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-flydonationernes-konsekvenser-for-danmark_404350)
Deadline: Putin og Kim - Rigtige venner? (Case) (intet link)
Global Centre for the responsibility to protect (2024): Populationa at risk, (https://www.globalr2p.org/populations-at-risk/)
Det Arktiske Råds Hjemmeside (https://arctic-council.org/)
Forsvarsakademiet om udfordringer i Arktis (https://www.fak.dk/da/nyheder/2023/kongeriget-danmark-star-over-for-to-konkrete-udfordringer-i-arktis/)
Dr.dk om danskere i Gaza efter krigens udbrud (https://www.dr.dk/nyheder/udland/et-udenrigspolitisk-tovtraekkeri-afgoer-hvornaar-20-danskere-kan-slippe-ud-af-gaza)
Faktalink om krigen i Ukraine (https://faktalink.dk/Krigen-i-ukraine)
Forskellige af eleverne selvfundne materialer til yderligere undersøgelse.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Valg i USA

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Grøn økonomi og politik i en globaliseret verden

[Et kort resumé af forløbets indhold og fokus, herunder hvilke centrale problemstillinger, der har været arbejdet med.]


Fagligt fokus og kernestof:
Globalisering af verdenshandlen (Kun introafsnit https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=3155)
Verdenshandlens udvikling (Hele 15.1 https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2220)
Globaliseringsformer (7.1-7.4 https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=291)
Forskellige opfattelser af globaliseringen (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=287)
Markedsfejl og eksternaliteter (4.1-4.6 https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160)
Doughnut-økonomi (4.5 og 4.5.1 https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162)
FN (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=340)
Dr.dk: Historiske klimatopmøder du skal kende (https://www.dr.dk/stories/1288510966/5-historiske-klimatopmoder-du-skal-kende)
Klimaændringer (https://faktalink.dk/titelliste/klimaforandringer)
Økonomi i Kina (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130)
Kinas økonomiske system (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186)
Statskapitalisme som model (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203)
Kina og Corona-krisen (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=189)
Kina og hastigt stigende gæld (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196)
Kina og de samfundsøkonomiske målsætninger (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209)


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Supplerende materiale:
Weekendavisen: Vækstproblemer (https://www.weekendavisen.dk/2022-3/ideer/vaekstproblemer)
Ræson: Nulvækst er en dødsejler. Men grøn vækst vil sikre fremtidens velfærd, debat (https://www.raeson.dk/2020/malthe-johan-poulsen-nulvaekst-er-en-dodssejler-mens-gron-vaekst-vil-sikre-fremtidens-velfaerd/)
UNRIC: COP28: 2023 er det varmeste år nogensinde registreret (https://unric.org/da/cop28-2023-er-det-varmeste-aar-nogensinde-registreret/)
UNEP: Emissions gap report 2023 (https://www.unep.org/resources/emissions-gap-report-2023)
Politiken.dk: Live: Sådan forløb sidste etape af topmødet (https://politiken.dk/klima/art9640598/S%C3%A5dan-forl%C3%B8b-sidste-etape-af-topm%C3%B8det)
Dr.dk: Klimatopmøder er slut og det samme er oliens og gassens æra – eller er den? (https://dr.dk/nyheder/viden/klima/klimatopmoedet-er-slut-og-det-samme-er-oliens-og-gassens-aera-eller-er-den)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet: Efter næsten 30 års klimaforhandlinger bliver verden enig om omstilling væk fra fossile brændsler (https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2023/dec/efter-naesten-30-aars-klimaforhandlinger-bliver-verden-enig-om-omstilling-vaek-fra-fossile-braendsler)
Kina – økonomiske indikatorer (https://da.tradingeconomics.com/china/indicators)
Udenrigsministeriet: USA's klimapolitik giver muligheder for danske fædevare- og landbrugsvirksomheder (https://thetradecouncil.dk/indsigter/usas-klimapolitikgiver-muligheder-for-danske-foedevare-og-landbrugsvirksomheder)
Børsen: “Løbet er kørt – Kina bliver verdens grønne supermagt” (https://borsen.dk/nyheder/opinion/kina-vinder-det-gronne-kaplob)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet: Kina kan nå sine klimamål før planlagt ifølge ny dansk-kinesisk rapport (https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2023/dec/kina-kan-naa-sine-klimamaal-foer-planlagt-ifoelge-ny-dansk-kinesisk-rapport-)
Information: Miljøagentur: Økonomisk vækst går ikke hånd i hånd med at redde klimaet (https://www.information.dk/indland/2021/01/miljoeagentur-oekonomisk-vaekst-gaar-haand-haand-redde-klimaet)
MandagMorgen: Drømmen om grøn vækst er ikke realistisk (https://www.mm.dk/artikel/droemmen-om-groen-vaekst-er-ikke-realistisk)
ResearchGate: GDP and CO2 emissions growth (https://www.researchgate.net/figure/GDP-and-CO2-emissions-growth_fig2_331072601)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Retssystem, kriminalitet og straf

Forløbet forsøger at belyse, hvorfor nogle bliver kriminelle og hvordan retssystemet fungerer. Der blev introduceret til teorier om hvorfor nogle bliver kriminelle, hvilke typer af straf, der findes.  Grundlæggende sociologi blev repeteret og aktør-struktur-debatten introduceret og diskuteret ift. sociologiske og kriminologiske teorier. Der er blevet arbejdet med varierede undervisningsformer: Gruppearbejde, tavleundervisning, diskussioner, undersøgt selvfundet statistisk materiale og arbejdet med cases i form af interviews og dokumentarfilm. Herunder:

• SNAP-modellen
• Overlevelseskriminalitet
• Opvisningskriminalitet
• Oplevelseskriminalitet
• Organisk kriminalitet.
• Robert Merton
• Sutherland
• Hirschi
• Stigmatisering
• Cohen
• Lombrosos/biologiske teorier
• Det danske retssystem
• Magtens tredeling
• Byret, landsret og højesteret.
• Lægdommere, dommere, anklager, forsvare, vidner.
• Kant og den retfærdige straf
• Bentham, utilitarisme og den nyttige straf
• De politiske partiernes retspolitik
• Recidiv
• Præventive effekter

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark [...] og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt [...] og løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre [...]
- politiske ideologier, skillelinjer ..
- social differentiering og kulturelle mønstre ..
- kvalitativ og kvantitativ metode
- [...] casestudier

Anvendt materiale:
- Fra drengestreger til bandekrig af Forlaget Columbus. Skrevet af Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup og Tobias Matthiesen. E-bog. Dele af kapitel 2, 3 og 6
- Uddrag af Ravnkilde, Lise: Ret og rimelighed, Systime 2018. Kap. 3 og 4
- Artikel: Økonomer uden grænser: vi har brug for en socialøkonomisk model der måler social værdi: https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/oekonomer-uden-graenser-vi-har-brug-for-en-socialoekonomisk-model-der-maaler-social-vaerdi
DRTV - De mistænkte: https://www.dr.dk/drtv/program/de-mistaenkte_433982
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Dansk politik

[Et kort resumé af forløbets indhold og fokus, herunder hvilke centrale problemstillinger, der har været arbejdet med.]


Fagligt fokus og kernestof:
Politiske ideologier (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376)
Molins og Downs model (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=283)
Partiadfærd (Kapitel 4: Partiadfærd til og med 4.2 https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=349)
Vælgeradfærdsteorier – klassiske sociologiske, socialpsykologiske og rational choice (6.2-6.4 https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=342)
Magt (9.0-9.4 https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137)
Interne splittelser (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=348)
Splittelsernes rutekort (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=346)
Politisk kommunikation – spin og kampagne (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=332)

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Supplerende materiale:

Regeringspartiernes hjemmesider (https://www.socialdemokratiet.dk/ ; https://www.venstre.dk/ ; https://moderaterne.dk/ + Forskellige nedslag fra oppositionspartiers hjemmesider)
Kristeligt Dagblad: Den besværlige midte (https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/den-besvaerlige-midte-er-dansk-politiks-nye-brudflade)
Dr.dk: Tre ting vi lærte af Mette Frederiksens møde med kritisk bagland (https://www.dr.dk/nyheder/politik/ringberg-tre-ting-vi-laerte-af-mette-frederiksens-moede-med-kritisk-bagland)
Berlingske: V-minister: ”Vi har valgt et kompromis på midten om lavere skat”, bragt 6. november 2023.
Berlingske.dk: De står bag top-topskatten. Nu afviser de at den er et ultimativt krav: ”Den tid er slut”, bragt 7. september 2023 på Berlingske.dk
Epinions vælgerprofiler for S,V og M ved FV22
Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378)
Meningsmålinger fra DR (https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger)
Surveybanken, AAU (https://www.surveybanken.aau.dk/)
Cevea: Div. Figurer fra Analysen Danske lønmodtagere vil gerne betale mere i skat for bedre velfærd (https://cevea.dk/analyse/danske-loenmodtagere-vil-gerne-betale-mere-i-skat-for-bedre-velfaerd/)
Statsministerens nytårstale (https://www.dr.dk/drtv/episode/statsministerens-nytaarstale_427879)
Altinget – reaktioner på nytårstalen (https://www.altinget.dk/artikel/en-tynd-kop-te-uden-et-ord-om-klima-saadan-lyder-reaktionerne-paa-statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale)
Ft.dk: Hvor mange medlemmer har de politiske partier? (https://www.ft.dk/da/ofte-stillede-spoergsmaal/parti_hvor-mange-medlemmer-har-de-politiske-partier)
Splittelser i Venstre (Case) – forskellige af eleverne selvfundne materialer til undersøgelse.


[Angiv hvilke materialer, der har været anvendt i forløbet, fordelt på kernestof og supplerende stof. Angiv desuden omfanget i form af antal sider/procent og en angivelse af forløbets samlede undervisningstid og fordybelsestid (opgøres i timer a 60 minutter. Læs mere herom i bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelse § 19)]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer