Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Kristian Seifert Andreasen, Thea Maria Rask Pedersen
Hold 2022 SA/s (1s SA, 2s SA, 3s SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet: ....
Titel 2 Velfærd og arbejdsmarkedet
Titel 3 Medborgerskab og demokrati
Titel 4 Ulighed og fattigdom
Titel 5 Dansk økonomi i en usikker tid
Titel 6 Dansk politik
Titel 7 International Politik
Titel 8 Retssystem, kriminalitet og straf
Titel 9 Køn, ligestilling og feminisme
Titel 10 Unge og præstationspres
Titel 11 Amerikansk præsidentvalg
Titel 12 velfærds-, konkurrence eller entreprenørstat
Titel 13 Globalisering og grøn økonomi
Titel 14 Kulturmøder
Titel 15 Fokus på eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet: ....

Dette grundforløb introducerer samfundsfag på stx.
Der arbejdes med dansk politik med hovedformålet at lære partierne at kende.
Hvad er hvert partis ideologi og hvem er deres kernevælgere?
Der inddrages aktuelle politiske emner som f. eks. finanslovsforhandlingerne.

Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt.

Kernestof:
Luk samfundet op, kapitel 5 (Politiske ideologier).pdf
Luk samfundet op afsnit 4-2 Minervamodellen.pdf


Supplerende stof:
Film om partiernes holdning til indvandring og integration - Luk Samfundet Op
Rosenkrantz-Theil: Enhedslisten mere populistisk end DF. Berlingske.dk, 04.05.2012
Byg et flertal | Folketingsvalg | DR
Partiernes bogstavbetegnelser
Partier i Folketinget
Video med Klimaminister Dan Jørgensen. Uploadet på Socialdemokratiets Twitter-profil 21.09.2020
Video uploadet på Twitter af Jan E. Jørgensen (MF, Venstre) 24.09.2020
Vælgernes holdninger til klimatrusler.docx
Liv i Danmark s39-40 (Anders og Berit).pdf
Støttepartierne om "fedtet" finanslovsudspil: Wammen slipper ikke for vores krav
Finansloven - forklaret på Folketingets hjemmeside.

Anslået sidetal: 25 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Velfærd og arbejdsmarkedet

Mål i læreplanen:
Undervisningsforløbet et tematisk opbygget og bevæger sig dermed på tværs af bogens kapitler og
fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducerer til økonomi og økonomiske
begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- velfærdsmodeller
- velfærdsprincipper
- det økonomiske kredsløb
- økonomiske mål
- økonomiske styringsinstrumenter
Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes hverdagsliv, privatøkonomi og
oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætte disse i sammenhæng med dansk
samfundsøkonomi. I midten af forløbet vil velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske
konjunkturer blive behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten
og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.
Undervejs vil det samfundsøkonomiske kernestof, empiri og elementer i læreplanen blive analyseret
og diskuteret ved hjælp af politologisk viden (primært ideologier og danske partier) og sociologisk
viden (fx med henvisning til livsstile, social ulighed og mobilitet).
Primært kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Sekundært kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Varighed:
9 moduler af 90 minutter.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
2
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder
betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og
indgå i en faglig dialog.
Materialer:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen,
Forlaget Columbus 2021.
- Partifilm, Debatvideo og instruktionsfilm til kapitel 8 og 9 på www.luksamfundetop.dk
- KL’s video: ”Flere ældre og børn”. https://www.youtube.com/watch?v=kPcWHdEXtng eller
https://www.kl.dk/tema/fremtidens-velfaerd/
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-ogudenrigshandel/import-og-eksport-af-varer-og-tjenester
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervsliv/internationalevirksomheder/oekonomisk-globalisering
- OECD’s Better life index: https://www.oecdbetterlifeindex.org/#/11111111111
-
Den danske model
sygeplejerske debatten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medborgerskab og demokrati

Undervisningsforløbets formål er at introducerer til politologi og politologiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- Styreformer, magt og medborgerskab
- politiske beslutningsprocesser
- politiske deltagelsesmuligheder
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Faglige mål:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Kernestof:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder
betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhængen mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet
og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
- anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og
indgå i en faglig dialog.

Anvendt materiale:
- Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021. Dele af kapitel 6 og 7
- https://samf.ku.dk/presse/kronikker-og-debat/2023/regeringen-har-et-problematisk-syn-paa-demokrati/
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
- https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed og fattigdom

Omdrejningspunktet for forløbet specielt vil handle om levevilkår og social ulighed. Herunder:
- Levevilkår, Livsformer og sociale klasser
- Minerva
- Pierre Bourdieu
- Social ulighed og fattigdom og holdninger dertil
  

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk

Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Anvendt materiale:
- Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021. Dele af kapitel 4
- https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk økonomi i en usikker tid

Formål:
Udgangspunktet for dette økonomiske forløb er de seneste års økonomiske udfordringer (konsekvenser af corona-epidemien og inflationskrisen). Fokus på:
- de økonomiske mål
- det økonomiske kredsløb
- forskellige økonomiske systemer
- multiplikatoreffekten
- konjunkturudsving og økonomisk politik (Finans/pengepol.)
- Markedet (udbud/efterspørgsel)
- forsyningsbalancen
- Bæredygtig vækst og doughnutmodellen
- Priselasticitet
- finansloven 2024

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt [...]
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- [...] Forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen [...]
- Danmarks konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt [...]
- Kvantitative metoder

Anvendt materiale:
- Økonomiens Kernestof af Jacob Graves Sørensen. Forlaget Columbus 2021. Kapitel 2, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 4.3, 5.4, 5.5, 5.6, 13.6.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beregningsopgave til vækst og indekstal 01-09-2023
Opgave 1: Økonomiske hjælpepakker 27-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dansk politik

Formål: Forløb som har beskæftiget sig med de centrale temaer indenfor dansk politik såsom: politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd samt medialisering og politisk kommunikation.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde [...]
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- casestudier
Statiske mål, [...] og statistisk usikkerhed

Anvendt materiale:
Politikbogen af Forlaget Columbus. Skrevet af Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen & Peter Brøndum. 2024 (e-bog). Dele af kapitel 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10
Artikel Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag? https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
Artikel: Hvad handler konflikten om store bededag om? https://www.dr.dk/ligetil/hvad-handler-konflikten-om-store-bededag-om
Artikel: Regeringens mest upopulære forslag er vedtaget: Store bededag er fortid https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-02-28-regeringens-mest-upopulaere-forslag-er-vedtaget-store-bededag-er-fortid
Folketingsvalget 2022: En lommebog med partiernes vælgerprofiler
Artikel: Vanopslagh har fanget de unge vælgere på de sociale medier https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/vanopslagh-har-fanget-de-unge-vaelgere-paa-de-sociale-medier

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel 13/11 13-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 International Politik

Formål/Fagligt fokus: Et forløb der tager sit udgangspunkt i de udfordringer som danmark som småstat i verden møder i en brydningstid. Fokus på, i hvor høj grad og på hvilken måde verden pt. er i opbrud og hvilken betydning denne udvikling har for DK. Forløbet har særligt haft fokus på Rusland/Ukraine samt Israel/Hamas. Særligt:
- Magt
- Aktører
- Realisme/Liberalisme
- Typer af konflikter
- Udenrigspol./Sikkerhedspol.
- Københavnerskolen
- interstatslig konflikt vs. hybrid krig

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter [...]
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Statiske mål, [...] og statistisk usikkerhed

Anvendt materiale:
- IP-Bogen af Forlaget Columbus. Af Jesper Hjarsbæk Rasmussen og Jakob Sinding Skött. 2019 (e-bog). Dele af kapitel 1, 3, 5, 6, 9
- InternationalPolitikNU, kap. 2
- Explainer: Hvorfor er USA Israels vigtigste allierede?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Retssystem, kriminalitet og straf

Forløbet forsøger at belyse, hvorfor nogle bliver kriminelle og hvordan retssystemet fungerer. Der blev introduceret til teorier om hvorfor nogle bliver kriminelle, hvilke typer af straf, der findes.  Grundlæggende sociologi blev repeteret og aktør-struktur-debatten introduceret og diskuteret ift. sociologiske og kriminologiske teorier. Der er blevet arbejdet med varierede undervisningsformer: Gruppearbejde, tavleundervisning, diskussioner, undersøgt selvfundet statistisk materiale og arbejdet med cases i form af interviews og dokumentarfilm. Herunder:

• SNAP-modellen
• Overlevelseskriminalitet
• Opvisningskriminalitet
• Oplevelseskriminalitet
• Organisk kriminalitet.
• Robert Merton
• Sutherland
• Hirschi
• Stigmatisering
• Cohen
• Lombrosos/biologiske teorier
• Det danske retssystem
• Magtens tredeling
• Byret, landsret og højesteret.
• Lægdommere, dommere, anklager, forsvare, vidner.
• Kant og den retfærdige straf
• Bentham, utilitarisme og den nyttige straf
• De politiske partiernes retspolitik
• Recidiv
• Præventive effekter

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark [...] og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt [...] og løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre [...]
- politiske ideologier, skillelinjer ..
- social differentiering og kulturelle mønstre ..
- kvalitativ og kvantitativ metode
- [...] casestudier

Anvendt materiale:
- Fra drengestreger til bandekrig af Forlaget Columbus. Skrevet af Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup og Tobias Matthiesen. E-bog. Dele af kapitel 2, 3 og 6
- Uddrag af Ravnkilde, Lise: Ret og rimelighed, Systime 2018. Kap. 3 og 4
- Artikel: Økonomer uden grænser: vi har brug for en socialøkonomisk model der måler social værdi: https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/oekonomer-uden-graenser-vi-har-brug-for-en-socialoekonomisk-model-der-maaler-social-vaerdi
DRTV - De mistænkte: https://www.dr.dk/drtv/program/de-mistaenkte_433982
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Køn, ligestilling og feminisme

I dette forløb ser vi på ligestilling i Danmark.
Vi inddrager begreber om forskellige former for lighed, forskellige familietyper og diskuterer forskellige syn på familiens funktion i relation til samfundet og individet.  Vi ser på normer og forventninger til kønnene i forskellige samfundstyper.
Der arbejdes med undersøgelser af data fra forskellige databaser (GII-index, mv).

Faglige begreber:
Lighedsbegreber:
• Formel lighed
• Chancelighed
• Resultatlighed
* Feminisme
* Familietyper og familiens funktion
* Normer og roller
• Det rene forhold

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- [...] skillelinjer [...]
- [...] ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode

Anvendt materiale:
- Køn og ligestilling af forlaget Columbus. Skrevet af Anna Stor-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup. E-bog. Dele af kap. 1, 2 og 3
- Artikel: Seks unge om kønskløften: »Dér, hvor jeg tror, mange af os drenge hopper af, er, når det bliver så ekstremt« https://politiken.dk/debat/art9750372/Seks-unge-om-k%C3%B8nskl%C3%B8ften-%C2%BBD%C3%A9r-hvor-jeg-tror-mange-af-os-drenge-hopper-af-er-n%C3%A5r-det-bliver-s%C3%A5-ekstremt%C2%AB
- Artikel: Ny stor undersøgelse: Der er
opstået en kæmpe kløft mellem
unge mænd og kvinder (Politiken)
- Artikel: Hvordan går det i din kommune? https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-25-hvordan-klarer-din-kommune-sig-bliv-klogere-her?komid=K%C3%25
- Nordisk ministerråd: Køn, uddannelse og befolkningsstrømme https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:920564/FULLTEXT02.pdf
- Artikel: Den rådne banan er blevet mindre rådden: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/den-raadne-banan-er-blevet-mindre-raadden
- Mandeland pdf. AAU. + diverse videoer heri
- Kvinder i bestyrelser: nye EU-krav skal øge kønsbalancen i virksomheder: https://www.europarl.europa.eu/news/da/agenda/briefing/2022-11-21/0/kvinder-i-bestyrelser-nye-eu-krav-skal-oge-konsbalancen-i-virksomheder
- Dit demokrati - Hvad bestemmer EU? https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY
- Ankestyrelsen: Mandlige ansatte i en børnehave måtte ikke hjælpe børn ved toiletbesøg, ble- og tøjskiftning: https://ast.dk/naevn/ligebehandlingsnaevnet/nyheder-fra-ligebehandlingsnaevnet/lbn/nyheder-2017/mandlige-ansatte-i-en-bornehave-matte-ikke-hjaelpe-born-ved-toiletbesog-ble-og-tojskiftning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 14 Kulturmøder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Fokus på eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer