Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Boas Schleien, Jens Christensen, Lasse Windeløv Andersen
|
Hold
|
2023 En/h (1h En, 2h En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Et introcuerende forløb om opvækst, teenagetid, vækst, overgange i livet, men især med fokus på introduktion til engelskfagets metoder.
Teksterne:
Indian Camp, 1921, Af Ernest Hemingway - Short Story
The Sin Bin or Lucy’s Heart, 2000, af Lucy Cross – Short story
Materiale:
Contexts – Basisbog til engelsk i gymnasiet og HF
Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen
Gyldendal
2008
978-87-02-02192-9
s. 9-11, 24-44, 47
Elevfolder om forløbet: (Bemærk! Kan inkludere tekster der IKKE er benyttet af denne klasse!) : https://drive.google.com/drive/folders/1Y_5qkgrvDUBgIF23zqnoSLccZp2Rr_V_?usp=sharing
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Friday Night Lights
Udover de generelle mål for Engelskfaget er dette forløb særligt rettet mod disse to faglige mål:
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i ... USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
Teksterne der benyttes er:
The World’s love-hate relationship with the USA; BBC Correspondent Frank Gardner 2002; – Non-Fiction
A More Perfect Union; Barack Obama 2008 – Speech
The American Promise; Barack Obama – Speech
A Nation’s strength; Ralph Waldo Emerson 1847 – Poem
Alle taget fra: :
Worlds of English
Anne Mette Finderup & Agnete Fog
Systime 2010
978-87-616-2242-6
Supplerende: Friday Night Lights, movie
Elevfolder om forløbet: (Bemærk! Kan inkludere tekster der IKKE er benyttet af denne klasse!) : https://drive.google.com/drive/folders/1I91gV0w1pl15ZIJ5O1xKYSAFvCMaKpqW?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Different Worlds
Et forløb om mennesker der er fanget/involveret i to forskellige verdener på samme tid og sted: Immigranter, kriminelle, overklasse/underklasse, mønsterbrydere, storby/provins, krig og konflikter osv.
Tekster:
Going Home; Archie Weller 1986; Contexts – Short Story
The Guilt; Rayda Jacobs 2001; Contexts – Short Story
Our America; Lealan Jones 1996; Contexts – Non-Fiction
Materialer fra:
Contexts – Basisbog til engelsk i gymnasiet og HF
Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen
Gyldendal
2008
978-87-02-02192-9
s. 105-119, 122-140, 145-149
Can you find God in a Bikini?; The Free Press - Article
Supplerende: Filmen “Drive”, Nicholas Winding Refn; 2011
Elevfolder om forløbet: (Bemærk! Kan inkludere tekster der IKKE er benyttet af denne klasse!) : https://drive.google.com/drive/folders/1Ad5atcyv2xwJCyscJ7TFkAcLFoa5IfbE?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
New York, New York
Udover de generelle mål for engelskfaget, er dette forløb rettet imod New York som sådan og storbykultur generelt. Der perspektiveres til forløb om det andet USA, det provinsielle, hvor fokus havde været på Texas.
Teksterne der benyttes er:
NYC = USA; Paul Auster; New Yorkers 2002 – Non-Fiction
The Rejection; Woody Allen 2007; New Yorkers – Short Story
The New Colossus; Emma Lazarus 1183: New Yorkers - Poem
Taget fra:
American Issues
Helle Birk
Systime 2008
ISBN: 978-87-616-2011-8
Big City Life; Antonina Pattiz, newyorksimply.com 2024 - Non-Fiction
Adam; Michael Lee Cohen; Article - Fra Contexts Different Worlds
Derudover en episode fra to serier hver om New York:
Sex and The City; I Heart NY; Episode 18, Season 4
I analysen af denne vises klip fra serien Girls; Pilot episode (Episode 1, Season 1)
Elevfolder om forløbet: (Bemærk! Kan inkludere tekster der IKKE er benyttet af denne klasse!) :https://drive.google.com/drive/folders/1ODIPCXCCjNSs9O5SoOQTBjJw9lTaLxKs?usp=share_link
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NYC Essay
|
11-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
To Act, or Not To Act
This theme focuses on the individual and society - how we conform, react and take part in society. There is also a focus on climate change and social systems that could control people's behaviour. Also, the course ends with a focus on Dystopian fiction and the genre’s critique of current trends.
Texts:
The Stanley Milgram ”Obedience to Authority” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM)
The Solomon Asch ”Group Conformity” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA)
"Exploring psychology" (David G Myers, 2008)
"Loose Change" (short story, Andrea Levy, 2008)
"Climate Change - UN Act Now" (2020)
"Climate Summit Speech" (speech, Leonardo DiCaprio, 2014)
Film:
Black Mirror, season 3, ep. 1; "Nosedive" (2016)
Gattaca (1997), excerpt from film and corresponding excerpt from script.
"Remarks by the First Lady at Eastern Kentucky University Commencement" (speech, Michelle Obama, 2013)
Grammar:
Substantiver (propier og appellativer)
Substantivers flertal
Utællelige substantiver
Genitiv
Kollektive substantiver
And:
Debating
Rhetorical Pentagon
Simple Literary devices (ex. Modes of Appeal)
Omfang ca. 30 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Animal Farm (Dystopian Fiction)
This course is focused on Orwell's 1945 novel Animal Farm. We look into the allegorical and satirical nature of Animal Farm, in order for students to be able to critically analyze the novel. By the end of this course, students will have a firm understanding of the socio-political context of the novel; the key players and events of the Russian revolution, which will better prepare students to understand the symbolism of the text. We primarily focus on the following literary elements: symbolism, narrative technique, main themes, and characterization.
Materiale:
George Orwell ´: "Animal Farm" (1945)
Film:
John Halas and Joy Batchelor: "Animal Farm" (1954)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Animal Farm - Analytical Essay
|
06-11-2024
|
Eksamenssæt 7
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745352",
"T": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745352",
"H": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745352"
}