Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Louise Pagh Sperling
|
Hold
|
2024 MA/3x (3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
I dette forløb har vi arbejdet med
- Definitionen af en stamfunktion og integrationsprøven
- Tre regler for simpel sammensætning af stamfunktioner (med bevis)
- Integration ved substitution
- Forskellen på ubestemte og bestemte integraler
- Indskudssætningen
- Stamfunktionen som arealfunktion (med bevis)
- Arealer under x-aksen og mellem to grafer (med bevis)
- Volumenet af et omdrejningslegeme (med bevis)
- Kurvelængder
Materiale:
Integralregning af Mike Vandal Auerbach, version 1.5, side 5-14, 17-24, 28-30.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorfunktioner
I dette forløb har vi behandlet følgende:
Vektorfunktioner, parameterfremstilling, koordinatfunktioner, grafisk forløb af banekurver, skæring med akserne, dobbeltpunkter, monotoniforhold for koordinatfunktioner, hastigheds og accelerationsvektorer, tangentbestemmelse, jævn cirkelbevægelse, areal af overstrøgne områder.
Materiale: Kernestof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometriske funktioner og inverse funktioner
Vi har arbejdet med:
- Grafen for sin, cos og tan
- Ligninger med sin og cos
- Injektive funktioner
- Inverse funktioner
- sin^-1, cos^-1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
I dette forløb har vi arbejdet med:
Eksempler på differentialligninger, fuldstændige og partikulære løsninger, linjeelementer, hældningsfelter, løsningskurver, eksponentiel vækst, forskudt eksponentielvækst, logistisk vækst, panserformlen separation af de variable, Eulers metode og opstilling af simple differentialligninger
Materiale:
Mike Auerbach, Differentialligninger, side 5-26 og 31-32
https://www.mathematicus.dk/matematik/kernestof/Differentialligninger.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forberedelsesmateriale
Eleverne har arbejdet selvstændigt med forberedelsesmaterialet om sandsynlighedsregning. De har gennem forløbet haft mmulighed for at få vejledning hos læreren.
Der har desuden været afsat tid til forberedelse til mundtlig terminsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af to variable
Koordinatsystemer i 3d, vektorer i rummet som udvidelse af vektorer i planen med fokus på prik- og krydsprodukt, funktioner af to variable, snitkurver, niveaukurver, konturplot, partielle afledede, tangentplaner, gradienter, stationære punkter.
Materiale:
Mike Auerbach, Funktioner af to variable, version 1.1, side 5-36
https://www.mathematicus.dk/matematik/kernestof/Funktioner_af_to_variable.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745419",
"T": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745419",
"H": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745419"
}