Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Brit Thrane Horn Leisvig
|
Hold
|
2024 id/h (1h id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krops- og boldbasis
Formålet med forløbet er en generel introduktion til idrætsfaget i gymnasiet, hvor eleverne får indføring i fagets grundlæggende basisfærdigheder og -teori.
I alle moduler vil vi arbejde med elementer fra kropsbasis og vi vil igennem hele forløbet tale om arbejdskrav til de forskellige aktiviteter med udgangspunkt i kropsbasis-hjulet.
Forløbet startes med boldbasis, hvor vi får kendskab til boldspilsfamilierne og afprøver fx boldspil.
I modulet med fokus på musik og bevægelse skal vi arbejde med musiktælling og i grundtræningsmodulet afprøver og evaluerer vi et cirkeltræningsprogram.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og teamudvikling light
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Derefter fokuserer vi mere på sammenspil med tre berøringer og angrebstaktik.
Formålet er desuden en introduktion til idrætspsykologiske begreber om roller og kommunikation.
Eleverne skal kunne:
• Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
• Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
• Underhåndsserv (evt. overhåndsserv), der rammer modstanderens bane
• Rimeligt smash cx hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
• Forståelse for regler og rotationssystem
• Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
• Rimelig evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
• Redegøre for begreberne, kommunikation (verbal og non-verbal) og roller (formelle og uformelle), og forklare deres anvendelse i volley
• Rimelige evne til at praktisere relevant kommunikation og de FORMELLE roller på volleybanen
YUBIO 2024
Volleyball - 13.2 Regler, idé og organisering s. 591-595 (2 ns)
Volleyball – Slagteknik og blokade s. 597-600 (1 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som gør en udøver klar til at dyrke idræt efterfølgende.
Målet er, at eleverne får såvel teoretisk som praktisk viden om, hvad et opvarmningsprogram skal indeholde og, hvordan musikken bruges aktivt.
Eleverne skal:
- kunne tælle musikken, finde taktslag 1, bestemme musikkens tempi
- kunne bruge den basale musikteori korrekt i praksis og i forbindelse med deres opvarmningsprogram, dvs. finde egnet musik til øvelser, holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- udføre opvarmningsaktiviteter teknisk korrekt og med god bevægelseskvalitet
- planlægge, udføre og instruere i et opvarmningsprogram
- tilegne sig og vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og for opbygningen af et program
Materiale: YUBIO, s. 1333-1339 + figur 3.4 og 3.5 s. 71-72 (2 ½ ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball og sundhed
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball: serv, kitchen, double-bounce, pointtælling
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
MATERIALE
- Yubio 2024 s. 1268-1275 Pickleballs historie; Regler, idé og organisering
- Yubio 2024 s. 13-15 Sundhedens ansigter; evt. s. 28-32 Fysisk aktivitet hos børn og unge + Fysisk aktivitet hos voksne
- Yubio 2024 s. 1294-1297 Ældre og idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball C og menneskets fysiologi
(Fra Yubio)
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden (flip pas)
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Kendskab til og anvendelse af de mest basale floorballregler
- Redegøre for almen-fysiologisk teori, herunder blodkredsløb og ATP-gendannelse og koble det en smule til floorballspil
Litteratur:
- Yubio Regler, idé og organisering s. 632-638
- Yubio Øvelser (Teknik) s. 640-641
- Yubio Menneskets fysiologi s. 45-50 + 63-64
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kvadrilledans (Lanciers) og linedance (Jerusalema)
Formålet med forløbet er at opnå forståelse for centrale elementer i kvadrilledansen Les Lanciers og linedancen Jerusalema. Vi starter med 3 modulers Les Lanciers med resten af gymnasiet. I de efterfølgende moduler danses den nyere linedance Jerusalema. I begge danse er trin, dansefatning, bevægelseskvalitet og musikforståelse væsentlige komponenter for at kunne fremføre dansene med det rigtige udtryk.
I forbindelse med gennemgangen af dansene inddrages udvalgte elementer af Labans bevægelseslære på introduktionsniveau.
Eleverne skal kunne:
- Føre og blive ført i Les Lanciers
- Bruge dansefatninger og holdninger i Les Lanciers: grundfatning, damefatning, fatning i Herremøllen
- Huske og udføre dansene teknisk korrekt, i takt til musik og med passende bevægelsesudtryk: gå-trin, chassé frem/tilbage, højre/venstre, balancé, holde rækkerne i linedance
- Redegøre for de vigtigste elementer i og begreber relateret til kvadrilledans og linedance
- Analysere og i teorien kunne udvikle dansene ud fra BESS (udvalgte dele af effort, shape og relation)
LITTERATUR
- Yubio s. 1364-1365: Les Lanciers
- Yubio s. 1354-1356: Labans bevægelseslære (dele af den)
- Yubio s. 1334-1337: om musikkens udtryk, rytme og tempo og om bevægelseskvaliteter
- Linedance (Intro på wikipedia https://da.wikipedia.org/wiki/Line_dance )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Spring og akrobatik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745422",
"T": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745422",
"H": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745422"
}