Holdet 2024 nf/1h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Christian Juhl, Eirin Haugsvær Monsen, Thea Maria Rask Pedersen
Hold 2024 nf/1h (1h bi, 1h ge, 1h ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fællesfagligt: Sundhed
Titel 2 Fællesfagligt: Spildevand
Titel 3 Fællesfagligt: Klima og havet
Titel 4 Særfaglig: Organisk kemi og redoxreaktioner
Titel 5 Særfagligt: DNA's rolle og genetik
Titel 6 Særfagligt: Jordens vilde kræfter
Titel 7 Særfagligt: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fællesfagligt: Sundhed

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Geografi 1 15-09-2024
Kemi - Blandbarhedsjournal 22-09-2024
Virtuel - Blodsukker og diabetes 23-09-2024
Biologi - Puls og blodtryksmålinger 25-09-2024
Projekt 1 Sundhed 04-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 5 Særfagligt: DNA's rolle og genetik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Særfagligt: Jordens vilde kræfter

Særfagligt forløb, hvor eleverne arbejdet med udgangspunkt i Den Pladetektoniske Model. De har fokus på forskellene mellem de forskellige pladegrænser og undersøger disse vha. Google Earth Pro. Derudover skal de også bestemme epicenter af forskellige jordskælv virtuelt.

I forløbet er følgende faglige mål i mere eller mindre udstrækning berørt, så eleverne forventes at kunne:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved an-vendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskri-ve og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene

Følgende kernestof har været centralt i forløbet:
- Jordens og landskabernes processer

Kernestof:
- Bertelsen, A. og Larsen, H. C. (2023): Lithosfærepladerne – de tektoniske plader, Pla-degrænser, De pladetektoniske processer, Afsnit i kapitlet ’Pladetektonik’ i ’Den Store Danske’ på lex.dk, Link: https://denstoredanske.lex.dk/pladetektonik

- Tscherning, C. C.; Thomsen, E.; Sørensen, H.; Rasmussen, K. L.; Mosegaard, K.; Rosing, M.; Biilmann, O.; Dietrich, O. W. (2023): Opbygning, Afsnit i kapit-let ’Jorden’ i ’Den Store Danske’ på lex.dk, Link: https://denstoredanske.lex.dk/Jorden#-Opbygning

Supplerende materiale:

- ClickView (2021): What Are Tectonic Plates? Our Earth and Its Movements, Youtube-video, Link: https://www.youtube.com/watch?v=vxmoxDznXe4
- De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (U.D. besøgt 30/4-2024): Jordskælv, Afsnit under ’Udforsk geologien’ på geus.dk, Link: https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/jordskaelv

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt ar-bejde.

Skriftligt arbejde og opgaver/øvelser:
Geografi 4: Pladetektonik og densitet
Opgave: Virtuelt jordskælv - bestem placering og styrke på forskellige jordskælv, Link: https://www.sciencecourseware.org/VirtualEarthquake/VQuakeExecute.html
Undersøg pladegrænser (Google Earth Pro-opgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Særfagligt: Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer