Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Christian Juhl, Eirin Haugsvær Monsen, Thea Maria Rask Pedersen
|
Hold
|
2024 nf/1h (1h bi, 1h ge, 1h ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fællesfagligt: Sundhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Geografi 1
|
15-09-2024
|
Kemi - Blandbarhedsjournal
|
22-09-2024
|
Virtuel - Blodsukker og diabetes
|
23-09-2024
|
Biologi - Puls og blodtryksmålinger
|
25-09-2024
|
Projekt 1 Sundhed
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fællesfagligt: Spildevand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fællesfagligt: Klima og havet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Særfagligt: Jordens vilde kræfter
Særfagligt forløb, hvor eleverne arbejdet med udgangspunkt i Den Pladetektoniske Model. De har fokus på forskellene mellem de forskellige pladegrænser og undersøger disse vha. Google Earth Pro. Derudover skal de også bestemme epicenter af forskellige jordskælv virtuelt.
I forløbet er følgende faglige mål i mere eller mindre udstrækning berørt, så eleverne forventes at kunne:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved an-vendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskri-ve og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Følgende kernestof har været centralt i forløbet:
- Jordens og landskabernes processer
Kernestof:
- Bertelsen, A. og Larsen, H. C. (2023): Lithosfærepladerne – de tektoniske plader, Pla-degrænser, De pladetektoniske processer, Afsnit i kapitlet ’Pladetektonik’ i ’Den Store Danske’ på lex.dk, Link: https://denstoredanske.lex.dk/pladetektonik
- Tscherning, C. C.; Thomsen, E.; Sørensen, H.; Rasmussen, K. L.; Mosegaard, K.; Rosing, M.; Biilmann, O.; Dietrich, O. W. (2023): Opbygning, Afsnit i kapit-let ’Jorden’ i ’Den Store Danske’ på lex.dk, Link: https://denstoredanske.lex.dk/Jorden#-Opbygning
Supplerende materiale:
- ClickView (2021): What Are Tectonic Plates? Our Earth and Its Movements, Youtube-video, Link: https://www.youtube.com/watch?v=vxmoxDznXe4
- De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (U.D. besøgt 30/4-2024): Jordskælv, Afsnit under ’Udforsk geologien’ på geus.dk, Link: https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/jordskaelv
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde, eksperimentelt ar-bejde.
Skriftligt arbejde og opgaver/øvelser:
Geografi 4: Pladetektonik og densitet
Opgave: Virtuelt jordskælv - bestem placering og styrke på forskellige jordskælv, Link: https://www.sciencecourseware.org/VirtualEarthquake/VQuakeExecute.html
Undersøg pladegrænser (Google Earth Pro-opgave)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Særfagligt: Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745423",
"T": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745423",
"H": "/lectio/1038/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72048745423"
}