NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2j ks HF (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - NEXT
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
A 2024 ks/j HF (
A 1j ks HF
,
A 1j ks itp HF
,
A 1j kshi HF
,
A 1j ksre HF
,
A 1j kssa HF
,
A 2j ks HF
,
A 2j ks itp HF
,
A 2j kshi HF
,
A 2j ksre HF
,
A 2j kssa HF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund
Titel 2
Forløb 2: USA
Titel 3
Prøveeksamen USA
Titel 4
Forløb 3: Økonomi og velfærd
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
9. Den romerske kultur | Historieportalen
Kilde: Augistin - Gladiatorkampenes tiltrækningskraft
Kulturmøder | Historieportalen
Kære 1j. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi skal have vores første KS-modul i religion. Vi starter ud med et forløb om buddhisme :)
01 Arbejdsark - Socialisering.docx
2.1: Hvad er socialisering? | LUK SAMFUNDET OP!
Dobbeltsocialisering | LUK SAMFUNDET OP!
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol | LUK SAMFUNDET OP!
01 Artikel - Børnepsykolog For de unge betyder kammeraterne alt. Forældrene betyder intet.docx
01 Læsespørgsmål til teksten.docx
Vi fortsætter med noget generel teori i faget og begynder på buddhismen :)
https://historieportalen.systime.dk/?id=150
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet | LUK SAMFUNDET OP!
2.4: Sociale grupper | LUK SAMFUNDET OP!
02 Arbejdsark - Identitet.docx
02 Identitetsniveauerne - til print.docx
I skal individuelt lave en tidslinje over forløbet om Romerriget. Gå jeres noter og de kapitler vi har læst igennem og find de vigtigste datoer, begivenheder og personer og skriv dem ind på en tidslinje. Det er helt fint, hvis det bliver i punktform
Klassisk kildekritik | Historieportalen
Film: Kildekritik i historie
kap-2_kilde-6.pdf Seneca om en gladiatorforestilling
Historiefaglig kildekritik skema.docx
_kilde-6.pdf Seneca om en gladiatorforestilling
Familien i den senmoderne samfund | Samfundsfag C
10.3 Familietyper | Samfundsfag C
Museum med oplevelser for hele familien i København
00 Fotoløb i København.docx
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet! | LUK SAMFUNDET OP!
03 Arbejdsark - Sociale mediers betydning for identitet og socialisering.docx
Podcast: Antikkens Rom #20: Rom lever videre overalt i nutiden
Vi fortsætter med vores buddhismeforløb. Hav jeres noter fra sidste modul klar til timens start :)
I skal sætte jer på jeres faste pladser:
Vi fortsætter med buddhismen og skal i dag arbejde med Buddhalegenden, og derfor øve religionsfaglig analyse :)
Til brug i modulet: Film om Buddhalegenden - spg.docx
Film om Buddhalegenden - udfyldt.docx
1J Studiegrupper februar marts.docx
Tekster til kapitel 2 | Romerrigets historie
Kære 1j. Jeg håber, at I har haft en god ferie! Vi samler op på sidste modul og skal i dag arbejde med Bernarestalen :)
Vi arbejder videre med buddhisme :)
3.1: Det traditionelle samfund | LUK SAMFUNDET OP!
3.2: Det moderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
04 Arbejdsark - Samfundstyper.docx
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
06 Arbejdsark - Det senmoderne samfund - Giddens.docx
3. Den imperialistiske periode ca. 1870-1914 | Vestens dominans og imperialisme
1.1: Den amerikanske værdikamp | USA"S TILBLIVELSE
Puritanerne.docx
I dag skal vi arbejde med det buddhistiske menneskesyn og undersøge forskellige retninger inden for buddhismen.
Skærmbillede 2025-02-27 kl. 07.55.25.png
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
07 Arbejdsark - Det senmoderne samfund - Ziehe.docx
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: USA
Indhold
Kernestof:
De engelske kystkolonier i 16-1700-tallet | USA. Historie, samfund, religion
Opgøret med Den Gamle Verden | USA. Historie, samfund, religion
Den amerikanske uafhængighedskrig | USA. Historie, samfund, religion
Vi fortsætter med buddhisme :)
Skærmbillede 2025-02-27 kl. 07.55.25.png
Visuel_benares-tale udfyldt (1).doc
Afsnit
Den amerikanske Forfatning – 13 stater bliver til en føderation | USA. Historie, samfund, religion
A Manifest Destiny - USA udvider sig | USA. Historie, samfund, religion
Har USA vokseværk? Trump vil have Canada, Panama-kanalen og nu Grønland
Vi afslutter vores forløb om buddhisme i dag :)
2.2 Hvad er United States of America? | USA. Historie, samfund, religion
Velfærdsmodeller i USA, Kina og Danmark | USA. Historie, samfund, religion
2.5 Præsidenten, partierne og valgsystemet i USA | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 1.docx
2.7 Magt i amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
Kapitel 7: Ulighed og ideologi | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
USA KS Arbejdsark 2.docx
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=167
Jeg sidder fast i trafikken så vi starter først 8.10 Vi ser videre på tv-serien om USA's historie. Denne gang om borgerkrigen, som vi læste om sidste gang :)
1.4 Indvandring og opdyrkning | USA. Historie, samfund, religion
Indvandringen fra 1840 - irsk arbejdskraft og tysk frisind | USA. Historie, samfund, religion
The Frontier | USA. Historie, samfund, religion
Partier i Folketinget
Mandatfordelingen
2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C
Øvelsesopgaver til kapitel 7 | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
USA KS Arbejdsark 3.docx
Vi starter op på det nye fællesfaglige forløb: USA
Demokraterne og Republikanerne: topartisystemet i USA | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 4.docx
1.5 Amerikansk udenrigspolitik frem til Første Verdenskrig - isolationisme eller aktivisme? | USA. Historie, samfund, religion
En pragtfuld lille krig der fødte en stormagt | USA. Historie, samfund, religion
USA og Første Verdenskrig | USA. Historie, samfund, religion
Fra monopoler til progressivisme | USA. Historie, samfund, religion
5. Abort i USA. Pro-life eller Pro-choice | USA. Historie, samfund, religion
5.1 Historien om abort i USA | USA. Historie, samfund, religion
5.4 Er amerikanerne pro-life eller pro-choice? | USA. Historie, samfund, religion
Kvindelige republikanere: Retten til abort skal være op til den enkelte stat
USA KS Arbejdsark 5.docx
F. D. Roosevelt & New Deal | USA. Historie, samfund, religion
USA og Anden Verdenskrig | USA. Historie, samfund, religion
2.12 Velfærd i USA, Danmark og Kina | USA. Historie, samfund, religion
8.1.4 Modellernes styrker og forskelle | SamfNU HTX
USA KS Arbejdsark 6.docx
Vi skal i dag arbejde videre med kristendom, og vi skal læse to vigtige tekster i forhold til at forstå grundtankerne i kristendom :)
Skærmbillede 2025-04-03 kl. 07.49.42.png
1.7 Efterkrigstidens Amerika - The Great Society? | USA. Historie, samfund, religion
2.11 Ulighed og fattigdom i USA | USA. Historie, samfund, religion
1.2: Lighedsbegreber | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
6.3: Konsekvenser af ulighed i de forskellige sociale klasser | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
3.3.1: Ulighed, social ulighed og klasser i det amerikanske samfund | USA"S UDFORDRINGER
2.13 Komparativ analyse af økonomisk ulighed i USA, Kina og Danmark | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 7.docx
1.8 Den Kolde Krig (1947-1979) | USA. Historie, samfund, religion
Den klassiske koldkrigsperiode (1947-1962) | USA. Historie, samfund, religion
Koreakrigen | USA. Historie, samfund, religion
Fra inddæmning til roll back | USA. Historie, samfund, religion
Zuckerman arbejdsark.docx
Cuba | USA. Historie, samfund, religion
Afspænding (1963-1979) | USA. Historie, samfund, religion
Vietnamkrigen | USA. Historie, samfund, religion
Afspænding – SALT og Helsinkiaftalen | USA. Historie, samfund, religion
Vi skal i dag arbejde med kristen fundamentalisme og se på sammenhængen mellem politik og religion i USA :)
Trumps moralske karakter udfordres af kristne vælgere.pdf
I dag stor modulet på primært gruppearbejde :)
Vi skal i dag arbejde med begrebet civilreligion :)
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
2.1 Er den amerikanske drøm død eller levende? | USA. Historie, samfund, religion
Undersøgelse: Det er ikke længere muligt at opnå den amerikanske drøm
USA KS Arbejdsark 8.docx
Trumpisme og MAGA-bevægelsen | USA. Historie, samfund, religion
Er Donald Trump populist? | USA. Historie, samfund, religion
1. Harris, Trump and the state of the 2024 presidential race
The Political Values of Harris and Trump Supporters
USA KS Arbejdsark 9.docx
I dag er sidste modul inden ks-prøveeksamen starter op :)
1.9 Den konservative revolution – lavere skat, større ulighed og finanskrise | USA. Historie, samfund, religion
1.10 Amerikansk udenrigspolitik (1991-2022) | USA. Historie, samfund, religion
Optimisme omkring FN og den nye amerikanske verdensorden (1991-2001) | USA. Historie, samfund, religion
Krig mod terror (2001-2014) | USA. Historie, samfund, religion
Smart Power eller America First (2009-) | USA. Historie, samfund, religion
Skabelon til synopsis KS 2025.docx
Barack Obama – Change? | USA. Historie, samfund, religion
Make America Great Again | USA. Historie, samfund, religion
Vi læser bilagsmaterialet til religion :)
1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog
kildeanalyse HF.docx
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 72
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Prøveeksamen USA
Indhold
Kernestof:
Skabelon til synopsis KS 2025.docx
Barack Obama – Change? | USA. Historie, samfund, religion
Make America Great Again | USA. Historie, samfund, religion
Vi læser bilagsmaterialet til religion :)
1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog
kildeanalyse HF.docx
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
Vi arbejder med synopsis :)
Prøveeksamen USA 2025 materialesamling (1).pdf
Kapitel om eksamen i KS | KLAR TIL KS
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 3: Økonomi og velfærd
Forløbet omhandler den danske velfærdsmodel, udvalgte kort- og langsigtede udfordringer den står overfor samt mulige løsninger. Derudover grundlæggende økonomi - det samfundsøkonomiske kredsløb, de økonomiske mål, målkonflikter, konjunktursvingninger samt kortsigtet efterspørgselsregulerende økonomisk politik som finanspolitik og pengepolitik
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumente
Indhold
Kernestof:
01 Arbejdsark - Velfærdsmodeller.docx
Studiegrupper 2.j August.docx
6.2 Hvordan måles velfærd? | SamfNU C
Tre velfærdsmodeller | LUK SAMFUNDET OP!
Kære 2j. Jeg glæder mig til at se jer - og jeg håber, at I har haft en skøn ferie. Vi starter op på vores næste enkeltfaglige forløb, men starter også med at repetere kristendom fra sidste år. Hav dine noter/begrebsliste klar ved timens start som hjæ
Historieopgaven (DHO): Opstart.
Vejledning til historieopgaven (DHO) på HF 2025 1j + 1k.docx
DHO: Fokus på redegørelse.
Historieopgaven (DHO) 2025 - De store opdagelser og Dansk Vestindien.docx
Vi forstsætter vores nye forløb og arbejder med Luther og den kristne grundmyte :)
Vi arbejder videre med sammenhængen mellem problemmyten og løsningsmyten i kristendommen. Herefter skal det handle om karisma begrebet :)
Begrebsliste_kristendom.docx
02 Arbejdsark - Velfærdsstatens udfordringer.docx
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND
02 Statistikøvelse.docx
4 udfordringer for velfærdsstaten.docx
Historieopgaven (DHO).
Vi så jo på velegnet materiale til jeres redegørelsesdel. Husk at få set på alle underafsnit, som kan være relevante.
Andet nyttigt materiale:
Vi fortsætter vores fokus og arbejde med karisma begrebet :)
I dag skal I selv arbejde med DHO-redegørelsen. I behøver ikke at være tilstede, men er et produktkrav, som skal opfyldes.
Historieopgaven
I analysedelen bearbejdes bilagsmaterialet ved hjælp af historisk metode (kildeanalyse/kildekritik):
19. Globalisering | Samfundsfag C
03 Arbejdsark - Velfærdsstaten, globalisering og konkurrenceevne-2.docx
9.1: Velstand og velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
04 Arbejdsark - Velfærdsmodeller og partier.docx
Restudy - velfærd
Nu har vi endelig rigtige historietimer. Jeres sidste historie- (og ks-) forløb: Osmannerriget og Tyrkiet.
8.4: Hvad er god økonomi? | LUK SAMFUNDET OP!
05 Arbejdsark - Økonomiske mål.docx
I skal forberede jeres fremlæggelse i dag og derefter vender vi blikket mod pinsebevægelsen :)
Opsamling fra i mandags: Osmannerriget og islams verden tekst + opgaver.docx
Osmannerne – det store muslimske imperium | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500 (tekstlink)
Anmeldelse af antimobningsmodul
Nu skal vi skal vi rigtigt lære osmannerne at kende:
06 Arbejdsark - Økonomiske sammenhænge - udbud og efterspørgsel plus intro til økonomisk kredsløb.docx
Coffee Shop Game - Play it Online at Coolmath Games
8.2: Hvordan fungerer markedet? | LUK SAMFUNDET OP!
I dag arbejder vi med pinsebevægelsen :)
Skærmbillede 2025-09-18 kl. 09.39.54.png
Arbejd selv modul. Emne/kapitel: Den osmanniske stat.
Du kan bare skrive videre på dit arbejdspapir fra sidst. Det dækker også kapitlet "Den osmanniske stat". Du har nok gemt det under navnet "Det store muslimske imperium":
God fornøjelse med læsning og noter.
Opsamling på arbejd-selv modulet torsdag: Den osmanniske stat:
I dag skal vi læse om slaverne, de vantro, og kvinderne og om uddannelse og lærdom i Osmannerriget :
Hvordan er det nu man analyserer en kilde?
Filmklip: The Magnificent Century episode 1
Vi skal i dag sammenligne folkekirken og pinsebevægelsen og derefter se en dokumentar :)
07 Arbejdsark - Økonomiske sammenhænge - det økonomisk kredsløb og konjunkturer.docx
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb | LUK SAMFUNDET OP!
8.5: Udsving i økonomien | LUK SAMFUNDET OP!
Vi gør lige dette her kapitel færdigt:
Hvad bør vi huske om "The Magnificent Century"?
Islams verden: Muslimernes magt kulminerer | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500 (TEKST)
I slutningen af 1500-tallet har osmannerne nået "toppen". I 1600-tallet begynder problemerne og det går langsomt ned ad bakke for det store rige.
Hvis tid: Mere "Magnificent Century".
Lektie: Hvis du ikke var der i mandags, skal du se første afsnit af dokumentaren som lektie hjemme. Find første afsnit her:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Velfærdsmodeller - ark 1
13-08-2025
Billede af velfærdsstatens udfordringer
25-08-2025
Arbejdsark modul 2
25-08-2025
Arbejdsark 3
03-09-2025
Arbejdsark 4
08-09-2025
Arbejdsark 5
10-09-2025
Den osmanniske stat
18-09-2025
Arbejdsark 6+7
22-09-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905072722", "T": "/lectio/1043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905072722", "H": "/lectio/1043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905072722" }