Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - NEXT
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
A 2025 DA/7 HTX (A 1g DA/7 HTX)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1: Sprog og formidling
Formålet med forløbet er at øge elevernes fokus på sprog - såvel som afsender som i afkodningen i en kommunikationssituation. Eleverne introduceres for det udvidede tekstbegreb og arbejder med teori om semantik, pragmatik samt kommunikationsanalyse.
Forløbet er centreret om et indledende kompendium udarbejdet af danskkollegaer på Vestskoven gymnasium. Kompendiet indeholder praktisk arbejde med sproglig korrekthed, herunder stavning af sammensatte ord samt kommaregler. Kompendiet indeholder desuden en kort intro til sproghistorie og efterfølges af viden om sproget i praksis. Semantik/ords betydning og ikke mindst medbetydninger (denotation og konnotation, mikro-og makrostruktur) gennemgås med eleverne. I denne forbindelse indledes viden om kommunikationsanlyse (-et forløb der genoptages efter grundforløbet). Pragmatik og argumentation er de sidste to områder i kompendiet, og eleverne skal introduceres til teorien (og praksis) i forhold til, hvordan vi handler med sproget hver gang, vi ytrer os. I teorien om argumentation arbejdes ud fra Toulmins model og appelformer. Løbende i forløbet arbejder eleverne praktisk med diverse skriftlige og mundtlige øvelser, der forstærker forståelsen for det gennemgåede stof. Kernebegreber eleverne forventes at beherske efter forløbet: semantik, synonymer, denotation og konnotation, mikrostruktur og makrostruktur, Toulmins argumentationsmodel, appelformer, kommunikationsanalyse.
Det overordnede faglige mål med forløbet er at bevidstgøre eleverne om sprogs betydning, samt hvordan vi handler vellykket med sproget.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Det danske sprogs udvikling
|
26-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905078506",
"T": "/lectio/1043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905078506",
"H": "/lectio/1043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905078506"
}