Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
X - Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/y (2y SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
FF4 - Studietur: aktiv kulturferie i Leipzig
FF4 med dansk og idræt (studietur)
Case: Aktiv kulturferie i Leipzig
Overordnet spørgsmål:
Hvad er mulighederne for en fysisk aktiv kulturferie i Leipzig, og hvordan formidles dette overbevisende i en kampagnefilm?
Fagligt fokus på kampagnefilmens virkemidler, herunder fakta- og fiktionskoder. Se tilknyttet powerpoint for udførlig beskrivelse.
Produkt: Eleverne har i 4 mandsgrupper udarbejdet en kampagnefilm med afsæt i det ovenstående spørgsmål. Filmen har en længde af ca. 5-7 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF5: SRO Ilttransport og hård fysisk aktivitet
I dette forløb sættes fokus på, hvorfor nogle organiske stoffer har en farve og nogle ikke har. Desuden introduceres den meget vigtige kemiske analysemetode spektrofotometri, som bruges til at måle ukendte koncentrationer af farvede stoffer - det kan fx være i industrien, fødevarestyrelsen eller sundhedsvæsenet. Nederst i studieplanen for forløbet står jeres SRO opgaveformulering, men den er ikke relevant for kemieksamen
Organiske stoffer med farve:
- Antal konjugerede dobbeltbindinger, der skal til for at give farve
- Hvordan chromoforegrupper kan nedsætte antallet af nødvendige konjugerede dobbeltbindinger for at give farve
- Hvordan auxochrome grupper kan virke farvemodificerende
Lys og farver
- Det synlige lys' bølgelængder
- Farvecirklen
Spektrofotometri:
- Opbyggelsen af spektrofotometret
- Absorbans og sammenhæng med lysintensitet og A=I/I₀
- Absorbtionsspektre og brug af absorbtionsmaksimum
- Lambert Beers lov: A=ε*l*[S]
- Fremstilling og brug af standardkurver
Ekserimenter:
Måling af hæmoglobinkoncentrationen i blod vha spektrofotometri
SRO opgaveformulering:
Redegør for blodets sammensætning, dannelsen af røde blodlegemer og
blodkredsløbet. Redegør desuden for hvorfor ilttransport er en begrænsende faktor ved hård fysisk aktivitet.
Redegør for spektrofotmetri- og hæmatokritmålinger som metoder og hvorfor de kan bruges til at måle på blodets evne til at transportere ilt i blodet.
Analyser resultater fra forsøget, der undersøger, hvorvidt hæmoglobin kan måles spektrofotometrisk, herunder en ”kvindelig atlets” blodprøve.
Analyser desuden jeres hæmatokritforsøg, her ønskes en vurdering af hvorvidt der findes grupperinger eller sammenhænge. Desuden ønskes en diskussion af en udvalgt metode til at øge hæmatokritværdien.
Diskuter udvalgte fysiologiske faktorers indvirkning på maksimalt iltoptag og vurder herunder vigtigheden af disse faktorer.
Forsøg:
Biologi: Hæmatokritmålinger
Kemi: Hæmoglobin og sprktrofotmetri
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987627237",
"T": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987627237",
"H": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987627237"
}