Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jacob Heiring Sørensen
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Humor and comedy
Titel 2 Violence
Titel 3 Apologies (rhetorical course)
Titel 4 American Politics 2024 (Eksamen)
Titel 5 Spectator (Eksamen)
Titel 6 Dystopian Fiction (Eksamen)
Titel 7 Dead Poets Society

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Humor and comedy

Kernetekster:

"The Difference Between American and British Humour" - Ricki Gervais (2011)

"The Penis" - Hanif Kureishi (1999)

"No Death Penalty, No Easter Bunny" - Colin Cohen (2003)

"Death by Scrabble" - Charlie Fish


Supplerende tekster:

"The Philosophy of Humor" og "Humourous devices" fra bogen "Serious Business" -  Jesper Kaalund (2011)

Diverse klips fra Kevin Heart, Louis C.K., The Office som eksempler på forskellige humoritiske virkemidler.


Særlige fokuspunkter:

Kompetencer, læreplanens mål, progression
Målet har været at få en viden om, og en forståelse for, en genre der tager livtag med alvorlige emner, men med en tilgang der er skæv og overraskende. Det analytiske fokus har været på hovedformerne: Superiority – Relief - Incongruity, herunder har der været
inddraget andre teorier som: ironi, satire, pastiche, exaggeration, paradox, parody, puns.

Satire som kritik, der arbejder med tabu belagte emner, som døden og livets meningsløshed.

Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning
arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer www.minlaering.dk /skriftligt arbejde/ gruppe præsentationer og individuelle præsentationer

Omgfang: Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Violence

This section focuses on violence in many varieties. What makes people commit violent acts? Can we best understand violence as a person-to-person conflict or are other aspects involved? What are the consequences of violence?

Kernetekster:

"Rendezvous" - Daniel Ransom. (1985)

"Lord of the Flies", kapitel 4 og 11 - William Golding. (1954)

"American Psycho", kapitel "Tuesday" - Bret Easton Ellis. (1991)

"This is America" - Childish Gambino. (2018) sang

"A Bump in the Night" - Criminal. (2017) podcast
https://thisiscriminal.com/episode-71-a-bump-in-the-night-7-21-2017/

"Kill Bill", scenen "O-Ren Ishii" - Quentin Tarantino. (2003)

"Prisoners" - Denis Villeneuve. (2013) Film

Supplerende tekster:

"What Tarantino teaches us about violence" - A Matter of Film. (2019) Youtube https://www.youtube.com/watch?v=VamCxXFpvnk&t=76s&ab_channel=AMatterofFilm

"SAS Commando : On Training to Kill" - Vice, Violent Times. (2019) Dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Apologies (rhetorical course)

Et forløb om undskyldningsretorik med udgangspunkt i kap. 4 i Brøndsteds og Larsens 'Narrating Truth'. Fokus på begreberne inden for apologies og apologia.

Eleverne introduceres til forskellige forsvarsstrategier og deres respektive fordele og ulemper. Derefter arbejder de med forskellige undskyldninger leveret af kendte personligheder, herunder Kevin Spacey, Will Smith og Bill Clinton.
Som skriftlig opgave udarbejder eleverne undervejs en undskyldning, som de kan bruge til deres lærer i fag x, når de kommer til at aflevere en opgave for sent.

Materiale (Kernestof)
Brøndsted og Larsen, "Narrating Truth", AltiOrd 2021; ss. 103-112, 121-123, 125

Will Smith, "Apology to Chris Rock", 2022 (via Youtube, uploadet på modul)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Writing an introduction and conclusion 04-02-2024
Midrvejsopgave 10-03-2024
3 paragraph essay 30-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Politics 2024 (Eksamen)

A look into American politics and the 2024 elections. Focus on the political system, American beliefs, and the major issues in the 2024 elections. The course includes chapters from Mette Holm's Being American, 2nd edition.
All material should be available on Lectio.

Kernetekster:

How Donald Trump’s language works for him - Barton Swaim (article)

Kristen Welker Interview with Donald Trump for Meet the Press (interview)

Kamella Harris accepts the Democratic Party's nomination (speech)

Civil War - Alex Garland (film)

Supplerende tekster:

Highlights from the Vance-Walz vice presidential debate (youtube)

Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties (youtube)

How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman (youtube)

Kamala Harris is "Just Normal" - Narrated By Jason Bateman | The Daily Show (youtube)

A Brief History of the NRA - The Wall Street Journal (youtube)

The Electoral College




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Spectator (Eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet skal eleverne arbejde med temaet ”spectator”. Med udgangspunkt i emnet, arbejdes der med forskellige præsentationer af konformitet, voyeurisme og flokmentalitet i både fiktion og nonfiktion. Teksterne er indsamlet fra noveller og artikler af nyere og ældre dato. Igennem forløbet lærer eleverne at genkende og bruge analytiske begreber i deres arbejde med forskellige tekstertyper, samt at kunne adskille fiktion og nonfiktion. I kommunikative og tekstnære opgaver trænes elevernes grammatiske forståelse og ordforråd. Mundtlig tekstanalyse og fortolkning vil være i fokus, så eleverne er trænet i den mundtlige eksamen.

Formål:
Målene (som eleverne er blevet præsenteret for):
• Kendskab til konformitet, voyeurisme og flokmentalitet.
• Træning af mundtlige og skriftlige sprogfærdigheder.
• Ordforrådstræning og træning af kommunikative kompetencer.
• Evne til at forstå teksters indhold i et større perspektiv ift. tema.
• Forståelse af kendetegn i nonfiktion og fiktion.
• Træning af analytiske begreber.



Indhold:

• Engelsksprogede tekster fra 1939 og frem med supplerende materiale der er under 10 år gammelt.
• Multimodale tekster og litterære tekster for at give en alsidig og flerstrenget præsentation af tema.

Kernetekster:

"Why Do People Feel Morbid Curiosity?" - Rakshit, Devrupa. (2020)

"Exploring Psychology“ - David Myers. (2008)

"Neighbor" - Raymond Carver. (1971)

"Is Abu Ghraib the military version of reality tv" - Mick Hume Columnist (2004)

"The Lottery” - Shirley Jackson. (1948)

"White Bear“ – fra Black Mirror sæson 2, episode 2. (2013)

Supplerende Materiale:

Letter from Ron Ridenhour. (1969)

“Why Are We Morbidly Curious?” – VSauce Youtube

“The My Lai Massacre” – History Youtube

“The Lottery by Shirley Jackson | Summary & Analysis” – Course Hero Youtube

"The psychology of evil" TED-talk - Philip Zimbardo (2008)

Omfang: Ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dystopian Fiction (Eksamen)

I dette forløb (Dystopia and graphic novels) introduceres eleverne til både klassisk og moderne dystopisk fiktion samt graphic novels mediet. Eleverne arbejder således både med tekstanalyse, specifikt i forhold til miljø, den dystopiske protagonist, og tema/budskab, men også forholdet mellem det skrevne ord og billedsiden. Formålet er at styrke elevernes tekstforståelse og analyseniveau ved at lade billederne hjælpe og tilføje en ekstra dimension til tekstanalysen.

Der evalueres løbende og mundtligt ved forløbets afslutning, samt ved en skriftlig aflevering.

Kernestof:

"Fahrenheit 451" - Bradbury, Ray. (Graphic novel udgaven). del 1-2.   http://www.tor.com/series/fahrenheit-451/

Kirkman, Robert og Moore, Tony. The Walking Dead Volume 1: Days Gone By.  (2004)

"Harrison Bergeron" - Kurt Vonnegut (1961)

"The Handmaid’s Tale", kapitel 1 og 2 - Margaret Atwood (1985)

"Blade Runner 2049" - Denis Villeneuve (2017) Film

Supplerende stof

Love, Death and Robots, Episode "Pop Squad"

Dystopias: Definition and Characteristics

Lærerproduceret powerpoint om graphic novel terminologi.

Omgang: Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlighedsdag 23-01-2025
2z En skr. prøve 03-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dead Poets Society

I dette forløb arbejder eleverne med romanen Dead Poets Society af N.H. Kleinbaum som kernetekst. Romanen danner udgangspunkt for en tematisk undersøgelse af ungdom, identitet og det personlige opgør med samfundets og familiens forventninger. Gennem arbejdet med romanens karakterer og deres udvikling, fokuseres der på temaer som selvstændig tænkning, konformitet, mod, frihed og eksistentielle valg.

Eleverne undersøger, hvordan romanen skildrer unge menneskers kamp for at finde deres egen stemme i en verden, der ofte kræver tilpasning frem for individualitet. I den forbindelse diskuterer eleverne spørgsmål om autoritet, dannelse og livsvalg – og hvordan disse spørgsmål er relevante både i romanens kontekst og i dag.

Forløbet suppleres af et udvalg af fiktionstekster, artikler og kortfilm, der perspektiverer og uddyber romanens tematikker. Det inkluderer både ældre og nyere materiale, som fra forskellige vinkler sætter fokus på identitetsdannelse, samfundsstrukturer og eksistentielle valg. Gennem arbejdet med det samlede materiale lærer eleverne at analysere og fortolke forskellige teksttyper ved hjælp af relevante engelsksproglige analysebegreber.

Der arbejdes med en kommunikativ og tekstnær tilgang, som styrker elevernes ordforråd, grammatisk forståelse og evne til at formidle og diskutere tekstmateriale. Forløbet sigter mod at klæde eleverne fagligt og mundtligt på til den skriftlige og mundtlige eksamen.

Kernetekst:

Dead Poets Society – N.H. Kleinbaum (1989)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer