Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Malene Eskildsen
|
Hold
|
2023 Ma/z (1z Ma, 2z Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
Funktioner generelt
Definitionsmængde, værdimængde
De 4 repræsentationsformer. Almindeligt og matematisk sprog.
Potensregneregler
Logaritmeregneregler
Lineære funktioner
Eksponentialfunktioner:
- Begyndelsesværdi, fremskrivningsfaktor, vækstrate
- Fordoblings- og halveringskonstant
- To-punktsformlen
Beviser:
- Fordoblingskonstanten
- To-punktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Polynomier
Polynomier generelt.
Andengradspolynomier, parabler, andengradsligninger.
a, b, c og d's betydning for grafens udseende
Toppunkt
Desuden kommer vi ind på:
- Nulreglen
- Faktorisering
- Kvadratsætningerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potens-funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelse til årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer (og geometri)
Indhold:
- Vektorer (koordinater og indtegnet)
- Sum og differens af vektorer
- Gange vektor med et tal
- Længden af vektorer
- Skalarprodukt
- Determinant
- Vektorer mellem punkter
- Stedvektor
- Enhedsvektor
- Vinklen mellem vektorer
- Ortogonale og parallelle vektorer
- Tværvektor
- Areal af parallelogram
- Trigonometri: Pythagoras, cosinusrelationerne, sinusrelationerne, areal osv.
- cosinus, sinus, tangens, enhedscirklen
Metoder:
- Vektorrute på kort
- Opgaveregning
- Gruppearbejde
- Bevisførelse
- Prøve
Litteratur:
- Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B1 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2019), s. 130-168.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk formelsamling
-
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B1 - Arbejdsbog, Gyldendal; sider: 67, 71, 73-75
-
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B1 - Grundbog, Gyldendal; sider: 144-146, 154-160
-
Medbring B1-bøgerne og ternet papir
-
Vector Racer
-
Medbring B1-bøgerne
-
Husk B1 Arbejdsbogen
-
Husk B1 arbejdsbogen
-
Udfyld det ark i fik udleveret i sidste modul med vektor-øvelser
-
Husk arbejdsbogen B1
-
Medbring B1 arbejdsbogen
-
Medbring B1-bogen
-
Tværvektor opgaver.pdf
-
Medbring B1 Arbejdsbog
-
B2 øv 435 tværvektor og vinkler.png
-
Maple og vektorer hjælpeark 1.mw
-
Husk B1-bogen
-
B2 øv 436 determinant.png
-
B2 øv 439 trekants areal.png
-
Medbring B2-arbejdsbogen
-
Husk både B1 arbejdsbogen og B2 arbejdsbogen
-
B1 øv 467 vektorer ortogonal med parameter.png
-
Flemming Clausen;Gert Schomacker;Jesper Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B2 - Arbejdsbog, Gyldendal; sider: 48
-
Kode-opgave med vektorregning (arbejd-selv 270924).pdf
-
Arbejdsbog B1
-
Vilkårlige trekanter opgaver.mw
-
B1 øv 469 retvinklet trekant.png
-
HUSK: GRUNDBOGEN B1 (det er altså ikke arbejdsbogen med opgaverne, men grundbogen med teorien som skal med)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Indhold:
- Differentialkvotient, tangenthældning, væksthastighed
- Regneregler for differentiation af forskellige funktionstyper
- Sekant
- Grænseværdi
- Differentiabilitet og kontinuitet
- Tretrins-reglen
- Differenskvotient
- Differentiation af sum, differens, produkt, sammensat funktion
- Differentiation af k*f(x)
- Tangent og tangentens ligning samt vandrette tangenter
- Monotoniforhold og monotonilinje
- Ekstrema
- Optimering
- Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
- Karakteristiske træk ved den naturlige eksponentialfunktion
Metode:
- Opgaveregning
- Gruppearbejde
- Bevisførelse og videobevis
- Eksperimentel udledning af f'(x), når f(x) beskriver en mands højde over vandet ved fald fra en klippe.
- Speeddating (eleverne har hver deres funktion og skal differentiere produktet/ den sammensatte funktion der dannes af deres to funktioner).
- Escape room
- Prøve
Litteratur:
Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B2 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s. 8-51, 180-195.
Faglige mål:
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne
analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer
og rækkevidde af modeller
– anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Statistik og sandsynlighed
Indhold:
- Deskriptiv statistik
- Grupperede og ugrupperede observationer
- Boksplot, trappediagram, sumkurve
- Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens
- Deskriptorer: Middelværdi, median, kvartilsæt, kvartilbredde, variationsbredde, spredning, varians, outlier, højre-/venstre-/ikke-skæv, typetal...
- Sandsynlighedsfelt (symmetrisk/ikke-symmetrisk)
- Udfaldsrum
- Hændelse
- Sandsynlighedsmodel, sandsynlighedsfordeling
- Permutationer
- Kombinationer
- Multiplikationsprincip
- Additionsprincip
- Antalsparameter, sandsynlighedsparameter
- Stokastiske variable
- Binomialfordeling
- Binomialtest
- Normalfordeling
- Konfidensinterval
- Signifikans-niveau
- Kritisk mængde (kritisk område) og acceptmængde (acceptområde)
- Nulhypotese og alternativ hypotese
- Kritisk niveau
Metode:
- Projektarbejde på klasse-genereret materiale
- Opgaveløsning
- Gruppearbejde
- Fremlæggelse
- Brug af CAS-værktøjet maple
- Prøve
- Bevisførelse
Litteratur:
- Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B1 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2019), s. 108-129.
- Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B2 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s. 84-139.
Faglige mål:
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke
svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Analytisk geometri
Indhold:
- Linjer, vektorer, cirkler, trekanter
- Linjens ligning på forskellige måder
- Ortogonale linjer
- Parameterfremstilling, cirkeltangenter, skæringspunkter
- Trigonometri. Sinus, cosinus, tangens.
- Sinus-relationerne, cosinus-relationerne, arealformler for trekanter
- normalvektor, retningsvektor, projektionsvektor
- distanceformlen, afstandsformlen
- 2 ligninger med 2 ubekendte
Metode:
- Opgaveregning
- Bevisførelse (og bevis-runder)
- Gruppearbejde
- Træning med CAS
- Begrebsforklaring
- Terningen-Skattejagt med opgaver i hold
- Escape room
- Tarsia
- Find en som kan...
- Matrix-grupper
- Træning i brug af formelsamling
- Prøve
Litteratur:
Mathematicus Plangeometri: https://www.mathematicus.dk/matematik/kernestof/Plangeometri.pdf
Faglige mål:
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske
figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Matematikhistorie
Indhold:
Vi introducerer forskellige emner i matematikhistorien og har et lille matematikhistorisk projekt om striden mellem Newton og Leibniz.
Metode:
- Lille Projektarbejde
- Gruppearbejde
- Fremlæggelse
- Diskussion
Litteratur:
Eleverne fandt selv deres litteratur på internettet.
Faglige mål:
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Faglig læsning i matematik
Et forløb om hvordan vi læser og fortolker matematiske tekster. Både som et led i forbedret forståelse for lektielæsning, men også træning i at forstå matematikopgavernes formuleringer samt hvilken matematik, man skal gribe fat i.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
I dette forløb repeterer vi væsentlige dele af pensum og træner både opgaveløsning og bevisførelse som forberedelse til mulig eksamen.
Vi skal også træne at blive mere fortrolige med Maple.
Eleverne får indflydelse på hvilke områder af pensum vi fokuserer på i dette forløb.
-Differentialregning
Metoder:
-Kuvertøvelse (forbedre en besvarelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987627504",
"T": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987627504",
"H": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987627504"
}