Holdet 2024 3g Id1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Katja Maria Lustrup
Hold 2024 3g Id1 (3g Id1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atletik og bevægelsesanalyse
Titel 2 Fodbold
Titel 3 Streetdance
Titel 4 Kickboxing
Titel 5 Springgymnastik
Titel 6 Salsa - Rueda de casino
Titel 7 Volley
Titel 8 Basket
Titel 9 Rytmisk opvamning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atletik og bevægelsesanalyse

Praktiske discipliner:
Forløbet arbejder med 100 m sprint, længdespring og spydkast. Til at belyse tekniske og fysiske aspekter ved de 3 discipliner er benyttet teori fra kompendiet "Atletik idræt B s 2-6+14-17 + s 24-28 samt B-for bedre idræt s 38-66  
I 100 meter sprint fokuseres der på de første faser af sprinten herunder korrekt anvendelse af startblokken.
I spydkastet fokuseres der på korrekt tilløb, tilbageføring af spyddet og afleveringen.
I længdespringet fokuseres der på at tilpasse tilløbet til den enkelte atlet, det kraftige afsæt samt svævet.

Undervisningen er hovedsagelig induktiv og eleverne anvender videofeedback til at vurderer deres egne færdigheder og udviklingspotentiale.  

I forløbet arbejdes der også med anatomi og bevægelsesanalysen i forbindelse med arbejdet med cases samt i kombination med de praktiske udførelser og elevernes videofeedback af de forskellige discipliner.

Forløbet opgives til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fodbold

Opnå grundlæggende tekniske fodboldfærdigheder, herunder:

Afleveringer (inderside)
Afslutninger (lodret vristspark, inderside)
Driblinger (generel boldkontrol samt 3 finter; husmands/Laudrup og træk bagom ben (Cruyff) samt fristefinten.
1. berøringer/vendinger (modtage en bold; retningsbestemt med indersiden og brystet)
Opnå grundlæggende taktisk fodboldmæssig spilforståelse, herunder:

Kendskab til taktisk formation i fodbold
Opbygningsspil: Udnytte bredde og dybde, bandespil samt skabe og udnytte frit rum via temposkift, forfinte og modløb
Afslutningsspil/Gennembrudsspil. Løb i boks (timing, løb på blindsiden, temposkift, forfinte) og indlæg til forreste stolpe og cut back
Opnå forbedret fysisk form samt viden inden for områderne aerobt og anaerobt arbejde i fodbold og kunne koble dette til praksis, herunder:

Aerob lav (65 % af maximalpulsfrekvens)
Aerob moderat (80 % af maximalpulsfrekvens)
Aerob højintens træning (90% af maximalpulsfrekvens)
Intervaller (arb:pause 2:1) – Anaerob træning:
Hurtighedstræning (arb:pause 1:10)
Hurtigheds-udholdenhed – Produktionstræning (arb:pause 1:5+)
Hurtigheds-udholdenhed – Tolerancetræning (arb:pause 1:1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Streetdance

Formålet med Street dance-forløbet er, at eleven skal kunne tilegne sig foreviste hiphop og house koreografier, og selv arbejde med at lave en street dance-koreografi hvor eleven kobler hiphop og house trin. Eleven skal i løbet af forløbet lære nogle af de basisbevægelser og det udtryk, som man bruger i både hiphop og house-dans. I forløbet kommer eleven til at arbejde med hiphop og house i form af koreografier, freestyle og battles.
Herudover er formålet at eleverne:å
- opnår kropsbevidsthed
- indgå̊r i og opnår forståelse for egne og andres roller i
forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Kan reflektere skriftligt over egen idrætslig praksis

Indhold:
Rock
Hop and roll
Criss-cross
Basic turn
Funky salsa move
Pas de burre.
Bounce
Two step
Grapewine
Slides
Dip
Jacklin
Stick and roll (knæ ind)
House:
Jack
Shuffle
Farmer

Labans BESS
Hiphoppens historie
Metode:
- ”Følg mig”(jf. Winther) hvor eleverne lærer basale trin af læreren
- Projektarbejde i grupper hvor eleverne skal lave deres egen hiphop koreografi.
- Små opgaver hvor eleverne skal agerer mesterlærer for de andre elever og undervise i nogle trin de selv har lært.
- Tavleundervisning
- Brug af video i forbindelse med at huske den praktiske tavse viden.
- Refleksionsskrivning i kladdehæfter
- Oplevelsesbeskrivelser og anvendelse af teori på praksis, som kan være med til den samlede vurdering af eleven.
- Selvevaluering ved hjælp af rubric-evaluering.

Forløbet starter deduktivt med overvejende lærerstyret undervisning for at give eleverne et fundament af basis hiphop/house-trin og viden om hiphopkulturen og vil i løbet af forløbet blive mere projektorienteret. I projektdelen skal eleverne selv skabe deres egen koreografi som i slutningen af forløbet skal vises for resten af holdet.
I hvert modul skal eleverne forsøge at reflektere over en del af deres praksis ved skriftlige refleksionsskrivninger i kladdehæfter. Disse refleksionsskrivninger vil både være i form af personlige oplevelsesbeskrivelser og teoretisk bundne refleksionsopgaver hvor de får koblet teorien til praksis.
Progression er udover overgangen fra meget lærestyret undervisning til projektarbejde også indtænkt i overgangen fra hiphop til house. Housetrin er i modsætning til hiphoptrin hurtigere og ligger på off-beatet hvor hiphop er mere slavisk på beatet. Dette forventer jeg bliver svært for eleverne og her kan de dygtige elever vise deres evner.

Yubio s 1205 – 1208, 1227-1229, 1137-1139 (Laban), ”Produktionsprocessen”- gode råd til udarbejdelse af koreografi, Podcast ”Den nye stil”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kickboxing

Faglige mål:
At eleverne får indøvet forskellige teknikker indenfor kickboxing
At eleverne er fortrolige med at anvende handsker og puder
At eleverne kan sammensætte forskellige serier af både slag og spark
At eleverne får udfordret deres fysiske formåen.

Indhold:
Hvert modul er bygget op af en introduktion til de slag eller spark der skal indlæres og afsluttes med en workout of the day (WOD) i form af en TABATA hvor de indlærte elementer inddrages.  
Spark: Frontspark, sidespark, baglæns spark og cirkelspark
Slag: Lige stød, hook, uppercut

Forløbets teoretiske del omhandler nervesystemet og indlæring af motoriske bevægelser. Herunder de forskellige faser der er i en indlæringsproces og begrebet adaptation
Her anvendes B for bedre idræt s 126-130
Samt kampsportens historie s 920-926
Derudover skal eleverne se videoer af de slag eller spark som er dagens tema.  

Forløbet opgives til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Springgymnastik

Springgymnastik:

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved springgymnastik. Det er bygget således op, så det giver en forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises.  Til grundlæggende opvarmningsøvelser er benyttet følgende:

• Håndstand (hjælp hinanden)
• Kolbøtter (forlæns og baglæns)
• Håndstand rulle
• Chassé
• Spænd op i kroppen-fokus

På trampolinen er der blevet øvet følgende teknikker:
• Op hop (lær spænding)
• Hug hop
• Spagat hop
• Hæv grav køleskabs kolbøtter
• Salto (lukket, pikeret, strakt)

På banen er der blevet øvet følgende teknikker:
• Op hop (lær spænding)
• Op hop side til side
• Op hop hug hop
• Op hop spagat hop
• Op hop pikeret hop
• Vejrmølle
• Araber

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
-  Håndstand (evt. med modtagning) + håndstand rulle.
- Vejrmølle & araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere

Til forløbet har der været knyttet en case med fokus på gymnastikkens historie og bevægelsesanalyse, der er repetition fra atletikforløbet (case nr. 4). Vi har derudover også haft fokus på anaerob forbrænding. Teorien samler også op på allerede gennemgået materiale:

- Yubio: 1031-1035
- kompendie om elevdrevet idrætsforening fra DGI kap 3 s 22-27

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Salsa - Rueda de casino

Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse, herunder:

Følge takten 1-2-3-pause
Træde på forfod
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
Kunne style figurerne
Caller

Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
Prøve at være caller
Flow og rytme
De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer

Grundtrin

Fly
Fly high
Floor

Dame
Dame dos
Rapido
Dile que no
Vuelta
Enchufla
Enchufla – double
Enchufla – dile que no

Laprima
Laprima + double
La familia (laprima + enchufla – Dile que no)
Sombreo
Vacilala


Af teori skal der læses:

Dans gør dig klogere

Faglige mål:

beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
opnå kropsbevidsthed
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Kernestof:

aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
de for undervisningen relevante digitale redskaber
Antal sider:
5 sider via artikler
5 sider via videoer

Forløbet opgives til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Volley

Eleverne skal gennem forløbet
• Opnå kendskab til centrale begreber for Volleyball og spillets flow
• Beherske centrale færdigheder for volley ball som fingerslag, baggerslag, underhåndsserv og smash
• Opnå kendskab til overhåndsserv og blokade.   

• Opnå forståelse for egne og andres roller i et samarbejdskrævende spil
• Opnå forståelse af god kommunikation
• Forløbet afsluttes med en forløbsvideo bestående af grundslagene og en spilkombination samt en drejebog.
Basale tekniske færdigheder:
- Fingerslag
- Baggerslag
- Underhåndsserv
- Smash
- Overhåndsserv
- Blokade
Taktiske færdigheder:
- Eleverne skal kunne lægge en taktik mod et kendt modstanderhold.
Idrætspsykologiske elementer: Eleverne skal opnå kendskab til begreberne; opgavekohæsion, synergieffekt, roller, kommunikation og kunne overføre dette til det praktiske.
Yubio: s. 544-549, s 573-575+136-138, s 138-142 + film over slagene: Fingerslag, Baggerslag, Smash, Blokade, underhåndsserv og overhåndsserv.
Rubric-evaluering (feedback, feedup, feed forward.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Basket

Repetition fra c-niveau

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts og driblinger inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

Indhold:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Standsning og pivotering
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Teori – Yubio (2022):
Afsnit 3.4 Aerob træning s. 72-76
Afsnit 3.5 Anaerob træning s. 77-78
Afsnit 5.3 Holdets toppræstation s. 136-143
Afsnit 12.1 Basketballs historie s. 534-535 + 541-544
Afsnit 12.2 Regler, ide & organisering s. 535-543
Afsnit 12.6 Kan du score? S. 564-567
Afsnit 16.6 Den amerikanske drøm s. 710-711
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Rytmisk opvamning

Repetition fra C-niveau

Formål
I forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer med fokus på performance. Eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk og musikfaglig teori. Endvidere vil der i forløbet være fokus på bevægelseskvalitet. Slutproduktet har fokus på den rytmiske del i opvarmningsprogrammet - herunder kvalitet i øvelserne og bevægelse til musik.

Eleverne laver deres eget opvarmningsprogram i grupper.

Fokus i programmerne
- at programmet viser de forskellige grundelementer: gang, løb, sving, styrke, hop.
- at musikken passer til de valgte øvelser
- at der er kvalitet i bevægelserne
- at der er variation i koreografien/brugen af rummet og hinanden
- at opbygningen er hensigtsmæssig ift. at varme op og undgå skader.

Faglige mål
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- beherske centrale færdigheder ift. musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed.

Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde.
Opgave
- Lav et opvarmningsprogram på 13-20 min., som opfylder kravene for opvarmning
- Aflever programmet inklusiv beskrivelse af musik, øvelser og gentagelser.

Forløbsprøve
- Opvarm resten af klassen samt evaluere en anden gruppe – hver person i gruppen skal stå for mindst en af delene i opvarmningsprogrammet. Dvs. fortælle/vise resten af klassen, hvad der skal gøres.
- Giv feedback til en af de andre grupper

Forevisning
Det er vigtigt, at alle i gruppen laver alle øvelser ens og korrekt hele tiden. Alle skal kunne hele programmet og gennemfører programmet selvom, der er en fra gruppen der er syg.

Kriterier
- Programmet SKAL udføres til musik.
- Opgaven er en gruppeopgave (seks grupper med 4 til 5 personer i hver gruppe) og skal derfor løses sådan. Alle i gruppen skal være med i hele programmet. Og programmet skal kunne udføres selvom der er en fra gruppen der er syg.
- I skal i programmet vise, at I har forståelse for de fysiologiske krav til et opvarmningsprogram med hensyn til tid, intensitet/belastning og øvelsesvalg
- Der skal være en sammenhæng mellem øvelsesvalg og musikken.

I bedømt ud fra ovenstående kriterier samt på struktur, forevisning af øvelser, arbejdsfordeling og opfindsomhed.

Teori - Yubio (2023):
Afsnit 3.3 Opvarmning/nedvarmning s. 71-72.
Afsnit 30.1 Hvorfor varme op? s. 1287-1288.
Afsnit 30.2 Selve musikken? s. 1288-1289.
Afsnit 30.3 Bevægelseskvalitet. s. 1290-1291.
Afsnit 30.4 Programmets opbygning. s. 1292-1293.
Afsnit 30.7 Evaluering s. 1307 plus formål s. 1306.
Afsnit 30.8 Labans bevægelseslære s. 1308-1310 (gentages i alle danseforløb).


Samlet omfang ca. 13 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer