Holdet 2024 bi/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Helsingør Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Josephine Brøndum Kyhl Østergaard
Hold 2024 bi/c (1c bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen Organsystemer og Cellen
Titel 2 Kost og Sundhed
Titel 3 Arv, miljø og evolution - c-niveau
Titel 4 Hvordan blev jeg til? c-niveau
Titel 5 Mikrobiologi
Titel 6 Økologi - c-niveau

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen Organsystemer og Cellen

I dette forløb gennemgik vi pro- og eukaryote cellers opbygning samt udvalgte organellers funktion.
Vi havde desuden fokus på hvad det vil sige, at cellemembranen er semipermeabel og på hvordan cellemembranen tillader passage af nogle stoffer, mens andre holdes tilbage. Vi fik styr på simpel diffusion, faciliteret diffusion og aktiv transport.
Yderligere blev der lavet præsentationer af kroppens forskellige organsystemer med fokus på sygdomme og opbygning.

_____________________________________________________

Praktisk arbejde:
• Præsentationer af Kroppens Organsystemer
• Mikroskopering af celler

Gennemgået kernestof i emnet:
• cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
• enzymer: overordnet opbygning og funktion (fortsat fra NV)
• fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer

_____________________________________________________

Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om cellemembranen og transport 04-12-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og Sundhed

Vi repeterede funktionen de forskellige energigivende stoffer samt de næringsstoffer, vi skal indtage for at forblive sunde.

Vi kiggede derefter på danskernes generelle sundhed med fokus på levealder, overvægt og metaboliske sygdomme samt målemetoder for overvægt. Eleverne analyserer og diskuterer selvfundne data med inddragelse af faglig viden samt fejlkilder.
_____________________________________

Praktisk arbejde:
• Arbejdsopgaver om energigivende stoffer
• Finde statistik på fedme blandt danskerne

Kernestof i dette forløb:
• makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner

Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
__________________________________________________

Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Arv, miljø og evolution - c-niveau

Vi arbejde med genetikkens landvindinger i kronologisk rækkefølge. Det vil sige, at vi vil anskue Mendels opdagelser og lære om gener og dominerende, recessive og co-dominante alleler med de samme forudsætninger som ham.
Vi arbejder desuden med at tegne krydsningsskemaer og stamtavler, og lærer at mestre dette med en høj grad af sikkerhed.

Vi opnår forståelse for variationer i de genetiske principper ved hjælp af principperne for kønsbunden nedarvning.

Vi gennemgår teori om kromosomer, opbygning af DNA samt undersøger årsagerne til genetisk variation gennem mutationer.
I denne forbindelse snakker vi også om 'det centrale dogme'.

Vi afslutter forløbet med at tale om evolutionsmekanismer
______________________________________________________

Praktisk arbejde:
• Tegne krydsningsskemaer og stamtræer
• Blodtypebestemmelse
* Lav din egen DNA
* Proteinsyntese øvelse
* Demoforsøg Osmose

Kernestof i dette forløb:
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶* makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
• evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
______________________________________________________

Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose forsøg 18-12-2024
Protein foldningsøvelse 12-01-2025
Blodtype bestemmelse 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvordan blev jeg til? c-niveau

Dette forløb har fokus på sexologi og forplantning

Vi gennemgår kønsorganernes opbygning og funktion, opnår forståelse for kønshormonerne og deres betydning for menstruationscyklus hos kvinden og den almindelige kønshormonregulering hos manden. Desuden opnås forståelse for hvordan den menneskelige forplantning/reproduktion finder sted og hvordan kønshormonerne spiller ind på denne.
Der laves et gruppearbejde og en fremlæggelse om "Prævention og seksuelt overførbare sygdomme".
______________________________________________________

Praktisk arbejde:
• Oplæg om prævention og seksuelt overførbare sygdomme

Kernestof i dette forløb:
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof:
• sundhed, sygdom og medicin
• bioteknologi
_____________________________________________________

Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mikrobiologi

I dette forløb startede vi med kort at se på prokaryote cellers opbygning samt udvalgte organellers funktion.

Herefter blev vi klogere på vækst hos mikroorganismer og på vækstfaktorer, der har betydning for hvor hurtigt en population udvikler sig.
Vi vil kigge nærmere på eukaryote mikroorganismers vækst og tale om aerob energiproduktion (respiration) samt på gæring. Vi vil praktisk undersøge temperaturs betydning for gærvækst.
_____________________________________________________

Praktisk arbejde:
• Gær i sprøjter

Kernestof  i dette forløb:
• cellebiologi: overordnet opbygning af proceller
• mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• biokemiske processer: respiration og gæring
_____________________________________________________

Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gær i sprøjter 01-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi - c-niveau

Klimakrise, økonomisk krise, biodiversitetskrise... Der er kriser nok at bekymre sig om! Og de er interessante på hver deres måde.
I dette forløb vil vi fordybe os i begrebet biodiversitet og blive klogere på, hvorfor de fleste biologer mener, at vi står midt i en biodiversitetskrise.

Vi vil som en start repetere fagbegreber, når vi taler om planternes betydning i et økosystem og om fotosyntese og respiration. Vi vil desuden tale om hvordan energi strømmer gennem økosystemet samt om kulstofs kredsløb.

Vi stiller herefter skarpt på biodiversitetens tre niveauer og deres indbyrdes interaktioner.
Vi laver en praktisk undersøgelse af naturens tilstand på HG.
_____________________________________________________

Praktisk arbejde:
• Undersøgelse af et økosystem
      • artsdiversitet - artsrigdom og hyppighed
      • bestemmelse af primærproduktion
      • vurdering af naturens tilstand

Kernestof  i dette forløb:
• biokemiske processer: fotosyntese og respiration
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet

Supplerende stof:
• miljøbeskyttelse
_____________________________________________________

Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer