Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Helsingør Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
Jacob Heiring Sørensen
|
|
Hold
|
2025 Ty/GF´Ty1 (GF Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Ab ins Deutsche
Grundforløb: Ab ins Deutsche
IKKE EKSAMENSEMNE
Læst på grundforløbshold med ens materiale på alle hold. De endelige tyskhold er etableret i november i 1g ved studieretningsforløbets start.
FAGLIGT FOKUS:
Formålet med undervisningen i grundforløbet er tilegnelsen af grammatiske og kommunikative færdigheder.
Emner i grundforløbet:
1. Intro - Ab ins Deutsche
2. Generation Selfie
De kommunikative kompetencer:
- Mundtlig sprogfærdighed og lysten til at udtrykke sig på tysk.
- Ordforrådsindlæring gennem gloseøvelser, spil, rollespil, tegneøvelser og ordbogsøvelser og sproglig opmærksomhed på de læste tekster.
- At kunne læse og forstå en lettere litterær tekst (også sange), at redegøre for de væsentligste punkter og kunne føre en samtale om den.
- At kunne udføre følgende sproghandlinger: at spørge, svare, udtrykke enighed, uenighed og egen mening.
Grammatiske emner:
Hjælpeverberne sein og haben
Regelmæssige verber i præsens, præteritum og perfektum
Ordstilling i hovedsætninger og ledsætninger
MATERIALE:
Kernetekster:
- Andreas Bourani: "Auf uns", 2014 (sang)
- Bosse: "Liebe ist Leise", 2009 (sang)
- Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich", 2015 (beretning)
- DRUCK, 1. afsnit i 1. sæson, 2018 (webserie/ tv-serie)
Grundmaterialet er fra bogen: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, 2016
Grammatikgrundbog: Mette Hermann: Wie geht’s - tysk grammatik, 2016 suppleret med Alles in allem
OMFANG: 14 moduler a 90 min og 4 fordybelsestimer
Ca. 30 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987628111",
"T": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987628111",
"H": "/lectio/1053/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73987628111"
}