X - Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Majse Kolling Smith
Hold
2022 DA/j (
1j DA
,
1j DA vejl
,
2j DA
,
3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvem er jeg - introforløb
Titel 2
Nyhedsformidling/Avisjournalistik
Titel 3
Poesiens dag: manifestpoesi - Glenn Bech
Titel 4
DHO: det moderne gennembrud
Titel 5
Reflekterende artikel + Johannes V. Jensen
Titel 6
Humor og satire
Titel 7
Værklæsning: Hvis der skulle komme et menneske for
Titel 8
Foredrag: Christian Hjortkjær: Utilstrækkelig
Titel 9
Dokumentar
Titel 10
Demokratisk og digital dannelse
Titel 11
Noveller
Titel 12
Værklæsning digtsamling: Det værste og det bedste
Titel 13
Eksistentialisme kort og introducerende
Titel 14
Romantik og romantisme
Titel 15
HCA og litterær metode (biografisk og nykritisk)
Titel 16
Diskursanalyse (+ kort repetition af retorik)
Titel 17
Karen Blixen ( + metoder og eksistentia)
Titel 18
TERMINSPRØVE/EKSAMEN OG HJÆLPEMIDLER
Titel 19
Ekskursion Glyptoteket + impressionisme
Titel 20
Eksistentialisme på svensk
Titel 21
Ekspressionisme + Malte Tellerup + kropsfænomenolo
Titel 22
EG-forestilling + Hermeneutik
Titel 23
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvem er jeg - introforløb
Forløbet har fungeret som en introduktion til fagets forskellige hovedområder og genrer med dertilhørende genrespecifikke fagbegreber og en enkelt model. Gennem analyse, fortolkning og perspektivering af teksterne har fokus været på teksternes personer og deres handlinger for at finde ud af, hvem personerne er og hvorfor de handler, som de gør.
Eleverne er i denne forbindelse blevet inviteret til at skulle forholde sig til sig selv og til spørgsmålet "Hvem er jeg?" samt til spørgsmål om, hvad litteratur er og kan.
Indhold
Kernestof:
Huus - Et helt almindeligt liv 99 - Ud Af Min Krop.docx
Agnete og havmanden.pdf
Kontraktmodellen.pdf
Læs vedhæftede dokument "Litteratur hvorfor" og notér jer de 6 grunde til, hvorfor det er gavnligt at læse litteratur. Litteratur hvorfor.docx
Læs om de litterære genrer s. 71-73 og om dramaet s. 84-85 (ekskl. "Det lukkede drama") i vedhæftede dokument (ca. 25 min. læsning). Litteræregenrer.s.71-85HåndbogtilDansk.pdf
Novelle genretræk - Ind i dansk.docx
Erasmus Montanus 2. akt.pdf
Opgaver Angst.docx
Ditlevsen Angst 1963.pdf
Læs novellen "Angst" af Tove Ditlevsen (ca. 25 min. læsning). Fokus på ordvalg - hvilke ord/beskrivelser fylder særligt meget i novellen, og hvilket indtryk giver de af novellens personer?
filmiske virkemidler i dansk.docx
Printscreens Benzin i blodet.pptx
Læs vedhæftede dokument om frontstage og backstage. Goffman frontstage backstage Samfundsfag C.docx
Sproghandlinger - Den gode tekstanalyse.pdf
Læs vedhæftede dokumenter om hvv. "frontstage og backstage" og "facework".
Hvem er jeg. Benzin i blodet. Opgaveformulering.docx
Opgaver Ingen siger farvel.pdf
https://filmcentralen.dk/grundskolen/ingen-siger-farvel-men-alle-forsvinder
Opgavefordeling Ingen siger farvel.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyhedsformidling/Avisjournalistik
Fokus har været på:
1. avisens historie og udvikling
2. Jürgen Habermas offentlighedsmodel
3. avistyper
4. avisstof
5. definition af en nyhed
6. nyhedskriterier
7. nyhedsgenrer
8. layout og læserens læsestrategi
9. kilder og interviewtyper
10. vinkling
11. semantiske felter
Pensum i "Håndbog til dansk": s. 198-212.
Indhold
Kernestof:
De 5 nyhedskriterier (ark).doc 7nyhedsartikler2023.docx
Avisens historie og udvikling - Marianne Due SN.pptm
Læs de første introducerende 5 sider (til og med "De 5 nyhedskriterier") i vedhæftede dokument: Avisjournalistik - Håndbog til dansk (15 sider).pdf (cirka 30 min. læsning). I behøver ikke at tage noter - jeg medbringer et powerpoint!
_Jeg er overbevist om at hvis det var sket på en (e70ae9c3).pdf
Danskerne vil ikke have politikere til at styre su (e70c0f87).pdf
Debat_ Leder af pædagogisk institut_ Forældre stik (e70c0c87).pdf
Læs afsnittene "Kilder", "Vinkling", "Interviewet" og "Indre komposition" i Avisjournalistik - Håndbog til dansk (15 sider).pdf
JyllandsPosten - Lise Nørgaard var stærkt optaget af at leve mens.pdf
Avisjournalistik PP.ppt
Færdiggør jeres "interview-artikler" og læs afsnittet om "Det journalistiske sprog" (de sidste sider i jeres 15 sider om Avisjournalistik).
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Poesiens dag: manifestpoesi - Glenn Bech
På EG afholder vi hvert år Poesiens Dag for alle 1.g'ere og 1.HF'ere. Dette år skulle eleverne skrive deres egne "manifest-digte" med inspiration fra dels Glenn Bechs manifest "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022 og dels fra et fælles event/forfatterbesøg/interview af Glenn Bech på EG.
Indhold
Kernestof:
Futurismens manifest (1909).pdf
Caspar Eric - af Nike (2015).pdf
LitteræranalyseDigts.296-297HåndbogtilDansk.pdf
LYRIK – Hvad er det.pptx
Angst, Til en Veninde, Var det Synd_.pdf
Lyrik intro - Analyse og relevans - Lützen.pdf
Kreativ skrivning og manifest-poesi.pptx
Barndomsdigte skal være skrevet færdige.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO: det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Optakt Pelle Erobreren.pptx
Opgave til Brandes.docx
Læs kun kildeintroduktionen til Georg Brandes forelæsningstekst og forsøg at sætte informationerne herfra ind i Det retoriske pentagram/Kommunikationssituationen (retorisk model fra Grundforløbet).
Georg Brandes om hovedstrømninger i 1800 (uden overstregninger).docx
Fremmedord - Et dukkehjem - 1.akt.docx
arbejdsspoergsmaal til et dukkehjem 1.akt.docx
1. akt af "Et dukkehjem" skal være læst færdigt og arbejdsspørgsmålene hertil skal besvares kortfattet og med umiddelbare svar fra jer på baggrund af den sammenfatning/snak om 1.akt, som vi havde efter jeres læsning sidst i sidste modul. arbejdsspoer
arbejdsspoergsmaal til et dukkehjem - samlet.docx
Louis Pio opgavebeskrivelse.docx
Louis Pio Artikel.pdf
Skram - Af Constance Ring (1885).pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Reflekterende artikel + Johannes V. Jensen
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel - Sommerferieoplevelse.docx
johannes v jensen fusijama.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Gruppeopgave Fusijama
10-08-2023
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Humor og satire
Fagteori/grundbog:
Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", Systime 2007 - kapitel 1, 2, 3, 4 og 5.
Kapitel 1: Huller i verden
Kapitel 2: Flere betydninger
Kapitel 3: Når sproget handler
Kapitel 4: Situationer vi forventer
Kapitel 5: Hvad er sjovt?
Indhold
Kernestof:
Holberg.NielsKlim.Deunderjordiske(1741).pdf
Se 7 minutter video om oplysningstiden: https://www.youtube.com/watch?v=IHlCCP7hH6I&t=306s
ATS+Rokokoposten.docx
Peter Seeberg.Argumenter for benaadning1.pdf
Thor Bjoern Krebs. Europamestrene.pdf
Humor PP.pptx
Analyseskema.pdf
Polen Smelter (2017).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 1 - Reflekterende artikel
31-08-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Værklæsning: Hvis der skulle komme et menneske for
Klassen gik i gang med at læse og arbejde med værket inden læse-/sommerferie og skulle læse romanen færdig over sommerferien.
Der er i forbindelse med værket blevet arbejdet med begreberne paratekst, fordobling (denotativ og konnotativ), tomme pladser, herunder under- og overbestemtheder, meddigtning, autofiktion og minimalisme.
Klassen så også youtube-videoen "Minimaliseme og Helle Helle" af og med Søren Vrist Christensen.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsopgaver 1 Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Arbejdsopgaver 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Arbejdsopgaver 3 Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Besvar opg. 3-7 i "Arbejdsopgaver 2" og vær klar til at præsentere jeres svar i klassen: Arbejdsopgaver 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Arbejdsopgaver 4 Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Elevoplæg Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Familie om debutantforfatter det er usandt og for groft - mediearkiv - infomedia.pdf
Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far - mediearkiv - infomedia.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 2 - Humoranalyse
13-10-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Foredrag: Christian Hjortkjær: Utilstrækkelig
FORBUDS- kontra PÅBUDSSAMFUNDET
Indhold
Kernestof:
Illustrationer fra Hjortkjærs bog og link til påbudsreklamefilm fra Nike.pptx
Stationer Utilstrækkelig.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentar
Fokus har været på:
1. definition af dokumentar
2. autencitetsmarkører (faktakoder) og fiktionskoder
3. dokumentargenrer
4. filmteknik og filmiske virkemidler
5. dramaturgi og karakterer
Klassen har set følgende dokumentarer:
- "Det perfekte menneske", Jørgen Leth 1968
- "De 5 benspænd", Lars Von Trier og Jørgen Leth 2003
- "Indefra med Agger: Israel", Anders Agger og DR 2013
- Anslaget til "Bjergene", Chirstian Einshøj 2023
Indhold
Kernestof:
Filmiske virkemidler.pdf
Orientér jer i følgende: Filmiske virkemidler i dansk.docx
Dramaturgi og karakterer.pdf
Dokumentar definition kontrakt genrer.pptx
Arbejdsspørgsmål Det perfekte menneske (1967).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 3 - debatterende artikel Satiren
03-12-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Demokratisk og digital dannelse
Indhold
Kernestof:
Facebookdiskussion.docx Geoffrey Leechs høflighedsmaximer.docx Demokratisk og digital dannelse dansk.pptx
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Noveller
Indhold
Kernestof:
Noveller 1 - forforståelse, gruppearbejde og grupper.docx Hosekraemmeren (1829).pdf Indianerlejr.pdf Alvin (2018).pdf Frederiks oprør (1961).pdf Bang - Den sidste balkjole (1887).docx Svend Åge Madsen - Udenfor (1990).pdf Helle Helle - Globryllup (20
Læs om novellegenren i: Litteræregenrer.s.71-85HåndbogtilDansk.pdf s. 79 og i: Novelle genretræk - Ind i dansk.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Værklæsning digtsamling: Det værste og det bedste
Indhold
Kernestof:
LYRIK - Hvad er det.pptx
Intro og opgaver - Det vaerste og det bedste (2002).docx
Skriv eget digt Søren Ulrik Thomsen Det værste og det bedste.doc
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksistentialisme kort og introducerende
Indhold
Kernestof:
Peter Seeberg - Hjulet - Eftersøgningen og andre noveller 1961.pdf
eksistentialisme.pptx
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Romantik og romantisme
Indhold
Kernestof:
Romantikken - malerier kontekst forfattere.pptx
Romantiske digte - Staffeldt Oehlen H.C.A. Grundtvig.docx
Spørgeark livsfilosofier litteraturhistorien.docx
4 moderne nationalsange.docx
LitteræranalyseDigts.296-297HåndbogtilDansk.pdf
Angst, Til en Veninde, Var det Synd_.pdf
Arbejdsspørgsmål Digte Aarestrup.docx
Freud og psykoanalysen.pptx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
HCA og litterær metode (biografisk og nykritisk)
Som optakt til klassens studietur til Firenze havde vi et forløb med fokus på H.C. Andersens liv og virke, på hans eventyr om "Metalsvinet", på biografisk og nykritisk metode samt på enkelte af hans rejsebeskrivelser til Italien.
Indhold
Kernestof:
Fortolkningshypotese_Pixidansk.dk.docx
Lektie 1: Læs eventyret "Metalsvinet" og overstreg samtidig alle de steder i Firenze, som nævnes undervejs : Metalsvinet (1841)_andersenstories.com
Analyserende artikel - Opfattelse af død og drømme.docx
Biografisk læsning Metalsvinet af Else Klange 1987 anderseniana.docx
HCA i Italien.pdf
Retoriske virkemidler:
Billedsprog - troper:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Diskursanalyse (+ kort repetition af retorik)
Indhold
Kernestof:
Debat ung SF'er Bliv klippet, få job.docx
Løbehjul hører ikke til i trafikken ASH.docx
Læs om Toulmins simple og udvidede model s. 27-30 og lav øvelse 1 på s. 31 i: 5. Argumentation.pdf
Synspunkter - konstruktive nyheder.docx
Find svarene heri: Fortæller tid miljø.pdf til følgende spørgsmål: Hvor mange forskellige rumlige synsvinkler og tredjepersonsfortællere findes der, og hvad karakteriserer dem alle hver især?
1. modul 30. okt Dronningens og statsministerens nytårstaler 2021.docx
Diskursanalyse i dansk, s. 8-48.pdf
2. modul 31. okt. intro til diskursanalysens begreber.docx
3. modul 4. nov. intro til diskursanalyse + opgaver.docx
Diskursanalyse Flashcards | Quizlet
Eksemplarisk analyse af Bushs tale.mp4
Praesident Bushs Tale til nationen 2001.pdf
Klaus Rifbjerg, Det er blevet os pålagt (1960).pdf
Rifbjerg.pptx
Den kroniske uskyld_indledning_diskursanalyse.pdf
Felics Lindberg Pedersens tale ved demonstrationen _Red den grønne trepart_.pdf
https://www.xn--retspressefoto-kib.dk/aarets-pressefoto/arets-pressefoto-2022
Lindberg Pedersens tale ved demonstrationen _Red den grønne trepart_.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Karen Blixen ( + metoder og eksistentia)
Indhold
Kernestof:
Karen Blixen - De blå øjne (1942).pdf Gruppearbejde De blå øjne Karen Blixen.docx
Læs om modernisme og realisme s. 138-141 samt om Karen Blixen s. 160-161 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Svar på tilhørende arbejdsspørgsmål 1-9 + 31 og 33 på s. 188-189 i bogen. Medbring bogen. Derudover skal alle have læst hele "De bl
Læs kort intro til Blixens baggrund og intertekstuelle referencer samt hendes fortælling "Ringen" i følgende dokument: Blixen - Ringen baggrund tekst arbsspgm..doc.
Ringen analyser.pdf
BREVE FRA AFRIKA uddrag af uddrag.docx
Søren Kierkegaards Stadielære.pdf
Modernitet og eksistentialisme.pptx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
TERMINSPRØVE/EKSAMEN OG HJÆLPEMIDLER
TILLADTE DIGITALE /ONLINE HJÆLPEMIDLER:
Ved terminsprøve og eksamen må I gerne tilgå "Den Danske Ordbog" på Ordnet, "Min læring" og "Indidansk". Alle andre online hjælpemidler er ikke tilladte, heller ikke Lectio og Teams. Materiale herfra må I downloade før prøverne.
I må gere medbringe alle de fysiske (trykte) hjælpemidler såsom fagbøger og noter, som I har lyst til.
HUSK HUSK HUSK at medbringe TRÅDEDE HØRETELEFONER.
Indhold
Kernestof:
Modernitet og eksistentialisme.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Ekskursion Glyptoteket + impressionisme
Indhold
Kernestof:
Herman Bang - Foran Alteret (1880).pdf
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Eksistentialisme på svensk
Indhold
Kernestof:
Modernitet og eksistentialisme.pptx
Pär Lagerkvist Far och jag (1924).pdf
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Ekspressionisme + Malte Tellerup + kropsfænomenolo
Indhold
Kernestof:
Ekspressionisme i (billed)kunst.pptx
Ekspressionistiske malerier.pptx
Tom Kristensen Middag (1920) tekst pdf.pdf
Tom Kristensen Middag arbejdsopgaver.docx
MESTRENE Uddrag.pdf
Rudolf Broby Johansen - Stridsmænd for det vi elsker (1922).pdf
Kristensen og Broby-Johansen arbejdsopgaver.docx
Kropsfænomenologi - eksistentialisme gennem kroppen.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
EG-forestilling + Hermeneutik
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Repetition
Indhold
Kernestof:
Begreber alle 3 hovedområder.docx
Faglige begreber - litteratur.docx
Faglige begreber - medier.docx
Faglige begreber - sprog.docx
Dansk-1-2020-Medier-og-sprog.pdf
Dansk-2-2020-2014-Litteratur.pdf
Litteraturhistoriske perioder + værklæsning Korsgaard - repetition 3j.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091431", "T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091431", "H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091431" }