Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
René Skov Lomholt
|
Hold
|
2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Romerriget
I dette forløb bliver vi klogere på romerrigets grundlæggelse, dets virkemåde og splittelse i en vestromersk og østromersk del. Vi afdækker politiske magtkampe, kvinders stilling og et eksempel på oldtidens historiebrug.
Pensum
Vind, Jesper (2017) Leopold von Ranke og DR’s illusion, artikel i Weekendavisen d. 3. november 2017. 2 sider
Frederiksen, Peter (2021) Vores Verdenshistorie. København: Forlaget Columbus. 50-84. 34 sider
Søndergaard, Britta (2015) Er flygtningekrisen et forvarsel om Europas fald? Artikel i Kristeligt Dagblad 21. september 2015. 4 sider
En gravskrift fra d. 2. århundrede f.v.t./f.Kr. til minde om Claudia. Uddrag fra Mary Beard (2015) SPQR.. Gads Forlag. s. 311. 1 side
Myten/(historien) om Gajus Mucius Scaevola, uddrag. Kildetekst kan fremsendes på forlangende. Fra The Great Courses & Den Store Danske. 2 sider.
I alt 43 sider
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Romerriget (43 sider)
-
Kilder:
-
UPDATE; HUSK AT INDBETALE 100 kr. til sleep-out på gymbetaling.dk. Jeres lektie til i dag er at indbetale de 100 kr. til sleep-out.
-
Til i dag skal I læse teksten omhandlende Leopold von Ranke og svare på de spørgsmål, jeg har formuleret til teksten. Vær særlig opmærksom på, hvad forskellen er på subjektiv og objektiv. Teksten ligger i historiemappen under dokumenter her på lectio
-
UPDATE: I dag arbejder I selv, idet mit barn ikke kan komme i vuggestue pga. sygdom. I skal læse s. 52-61 i bogen, og i den forbindelse skal I skrive et resumé af teksten. Undervejs skal I også læse kilde 9 (side 59) og 10 (side 61) og svare på de 4
-
Ingen lektier til i dag - kig på jeres svar til spørgsmålene, I besvarede sidste uge. Husk at tilkendegive, hvor mange I kommer til forældreaftenen d. 28. november. I kan finde tilmeldingsskemaet i vores historie-team på Teams.
-
Til i dag skal I læse s. 61-64 samt læse kilden s. 54 og svare på spørgsmålene til den pågældende kilde. I skal særligt fokusere på det såkaldte romerske klient-forhold (også kaldet patron/klient-forholdet).
-
Til i dag skal I læse: Kilde_gravskrift for kvinde og svare på spørgsmålene, der står angivet i dokumentet.
-
Til i dag skal I læse s. 65-71øverst. Inklusiv fokuspunkter på s. 67 og 70 samt kilderne 12 og 13. Svar på spørgsmålene til kilderne 12 & 13, men undlad at løse opgaverne til fokuspunkterne.
-
Til i dag skal I læse s. 71-76 inklusiv de to kilder nr. 14 & 15. Svar også på spørgsmålene til kilderne.
-
UPDATE: Kære 1.d, jeg er forsinket til dagens modul pga. opstået sygdom hos mit barn. Indtil jeg ankommer til EG, skal I udarbejde en tale om Romerriget. Jeg har lagt en detaljeret beskrivelse af jeres opgave på Lectio/dokumenter/Hist/1.0 Romerriget/
-
Til i dag skal I læse s. 81-84,i den forbindelse skal I svare på følgende spørgsmål:
-
I dagens modul starter vi med, at I fremlægger jeres svar på spørgsmålene vedrørende forløbet om Romerriget. I fremlægger for en anden netværksgruppe. medbring i øvrigt jeres undervisningsbog.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetid og Danmarks grundlæggelse
I dette forløb forholder vi os til Danmarks grundlæggelse. Vi undersøger de to Jelling-sten og anvender kildekritik. Hertil afdækker vi omstændighederne for overgangen til kristendom og kigger på årsagerne til konstruktionen af ringborgene under Harald Gormssøn.
Pensum:
Roskilde Vikingeskibsmuseum. Audioguide via app’en Useeum. Afsnit 1, 2, 3 & 5 (audioguide for voksne). I alt 22 minutter. 5,5 sider
Gudme , Peter Nicolai (2011) Jellingstenene var et stykke propaganda. Artikel i Politiken. 4. august 2011. 4 sider
Hansen, Anders Lundt (2018) Sølv, blod og kongemagt: Bag om vikingemyten. København: Gyldendal, s. 13-17. 5 sider
Lomholt, René Skov (2018) Ringborgenes formål. En formidlingstekst udarbejdet i forbindelse med historiestudiet. 8 sider
Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg (https://www.youtube.com/watch?v=ARVpLMhmPmU&ab_channel=RuneKreimLarsen). 22 minutter. 5,5 sider.
Vikingetidens forudsætninger og begyndelse. Tekst udarbejdet af Aarhus Universitet. Kan tilgås her: https://danmarkshistorien.dk/ooc/lektioner/vikingetiden-790-1050/1-vikingetidens-forudsaetninger-og-begyndelse 10 sider
Jensen, Kurt Villads (2009) Danmarks tilblivelse i Fokus 1: Fra antikken til reformationen s. 67-73. 7 sider.
Kildeøvelse omhandlende Jelling-stenene. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jelling-stenene-ca-935-985 2 sider
Jensen, Kurt Villads (2009) Danmarks tilblivelse i Fokus 1: Fra antikken til reformationen s. 80-82 (kilderne 3, 4 & 5). 3 sider
I alt 50 sider
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - Det moderne gennembrud
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islams ekspansion og kristne korstog
I dette forløb om korstogene beskæftiger vi os med de bagvedliggende (dybe forklaringer) faktorer og udløsende (nære forklaringer) faktorer til korstogene.
I alt 40 sider
Grundbog (33 sider):
Frederiksen, Peter (2021) Vores Verdenshistorie. København: Forlaget Columbus, s. 86-90, 100-104, 142-150
Phil, Michael & Rosenløv, Jesper M. (2016) Korstogene
- islams ekspansion og kristen modoffensiv. København: Frydenlund. s. 37-38, 91-95, 144-150
Supplerende materiale og kilder (7 sider):
Pave Urban d. 2.'s tale fra 1095 - 3 sider
To udlægninger af årsagerne til korstogene (T. Asbridge versus T. Madden) - 1 side
Historikere: Korstogene var ikke en uprovokeret aggression, Kristeligt Dagblad 2016 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/historikere-korstogene-var-ikke-en-uprovokeret-aggression) - 3 sider
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Renæssance og reformation
I dette forløb dykker vi ned i renæssancen i Italien og reformationen i Tyskland og Danmark.
De faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I alt 90 sider
Grundbøger (39 sider):
Jensen, Morten Fink (2020) 100 Danmarkshistorier: Den danske reformation. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. s. 9-18.
Frederiksen, Peter (2021) Vores Verdenshistorie. København: Forlaget Columbus, s. 216-224, 224-233, 233-242
Supplerende materiale og kilder (51 sider):
Omhandlende "Det konstantinske gavebrev" i Kristensen, Bent Egå (2007) Historisk metode. København: Hans Reitzels Forlag. s. 94-101 - 8 sider
POD-cast - Niccolò Machiavelli - statskundskabens klassikere (https://open.spotify.com/episode/1V2UhTpTd5JPT003meG1b5?si=2d383ab5b47c4c97) - 6 sider
Wiewiura, Joachim (2022) Den politiske filosofis historie: Frem til 1600. København: Hans Reitzels Forlag, s. 473-476 (om Machiavelli) - 4 sider
Wiewiura, Joachim (2022) Den politiske filosofis historie: Frem til 1600. København: Hans Reitzels Forlag, s. 504-511 (uddrag af Fyrsten) - 8 sider
Hvordan husker vi reformationen (diverse artikler i Weekendavisen i perioden d. 24. marts 2017 - 28. juli 2017) - 10 sider
Formidling - Historien om Danmark: Reformation og Renæssance (https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_14557) - 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fra Kongelov til grundlov
I dette forløb undersøger vi perioden fra enevældens indførelse i Danmark til grundlovens vedtagelse i 1849. ´Herunder kommer vi ind på, hvordan europæiske og globale forhold var med til at lede frem til grundloven i 1849.
De faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I alt = 84 sider
Grundbøger (65 sider):
Bregnsbo, Michael (2024) 100 Danmarkshistorier: Enevælden. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. s. 3-12, 13-20
Henrik Horstbøll, Ulrik Langen & Frederik Stjernfelt (2020) Tre vilde år, Trykkefrihedstiden 1770-1773, Forlaget Gyldendal (juleudgivelse), s. 9-13, 18-27, 27-31
Grov konfækt, bind to s. 420-424, Henrik Horstbøll, Ulrik Langen & Frederik Stjernfelt (2020) Tre vilde år, Trykkefrihedstiden 1770-1773. s. 420-424.
Nygaard, Bertel (2017) 100 Danmarkshistorier: Grundloven. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. s. 2-10, 12-21
Skov, Jesper & Lassen, Mikkel Thrane (2019) Den europæiske koncert: Europas Historie 1814-1914. København: Forlaget Gyldendal s. 33-34, 36-37 & 39-42.
Supplerende materiale og kilder (19 sider):
POD-cast Enevælden (2023). Vores Danmarkshistorie. Forlaget Columbus (https://podcasts.apple.com/dk/podcast/enev%C3%A6lde/id1639890396?i=1000628964733) - 6,5 sider
POD-cast Kongerækken hos Politiken Historie: Den første grundlov var ikke så demokratisk (https://open.spotify.com/episode/2VzaWSC1UODiDru9wbAchn?si=67d6879aa4cf4307). - 10 sider
Professor: En populær dansk satiresang risikerer at falde for racismeparagraffen efter ny dom (https://www.berlingske.dk/debatinterview/professor-en-populaer-dansk-satiresang-risikerer-at-falde-for) - 2,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Imperialisme, kolonihistorie og historiebrug
Imperialisme og kolonialisme:
I dette forløb undersøger vi blandt andet det britiske imperium og under konsekvenserne i nutiden af at have været et imperium. Tillige undersøger vi også konkret Danmarks forhold til Grønland i et kolonialt perspektiv. Fokus er her på den nutidige virkningshistorie.
Pensum
Frederiksen, Peter (2020) Vores Verdenshistorie 2. København: Forlaget Columbus. s. 164-179 & 194-208. 31 sider.
TV-udsendelse – kampen om historien: Koloni og kolonimagt, sæson 3 afsnit 2 https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-koloni-og-kolonimagt_312964
Udsendelsen varer 29 minutter: 7 sider.
I alt 38 sider.
De faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Første Verdenskrig
I dette forløb kigger vi nærmere på årsager og konsekvenser af første verdenskrig. Vi fokuserer på dybe og nære forklaringer og bringer historiske analogier i spil.
Pensum:
Frederiksen, Peter (2020) Vores Verdenshistorie 3. København: Forlaget Columbus. s. 14-57 (44 sider)
Sørensen, Niels Arne (2014) Den Store Krig. København: Gads Forlag. s. 339-345 (6 sider)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/kampen-om-historien-krigen-paa-vestfronten-1914-1918-11032215452 60 minutter (15 sider)
Vind, Jesper (2018) Verdensøjeblikket. I Weekendavisen d. 28. december 2018 (6 sider)
I alt 71 sider
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mellemkrigstid og 2. Verdenskrig
Med et fokus på mellemkrigstiden ser vi i dette forløb på årsager til og konsekvenser af 2. Verdenskrig. Vi fokuserer dels på Europa og dels på Stillehavskrigen, hvor periodiseringen af 2. Verdenskrig diskuteres. TIlige forsøger vi at drage paralleler fra mellemkrigstiden til i dag. Vi undersøger også betydningen af forskellige ideologisk positioner. Herunder kommer vi ind på en sammenligning af nazismen og kommunismen.
Materiale:
Frederiksen, Peter (2020) Vores Verdenshistorie 3. København: Forlaget Columbus. s. 58-73, 74-80, 80-89, 117-123, 125-130 (45 sider)
www.dr.dk/drtv/se/japans-verdenskrig_-forberedelse-og-angreb_441951 26 minutter (6½ side)
https://www.dr.dk/drtv/se/skandinavien-i-hitlers-jerngreb_-tyskerne-kommer_177984 - 30 minutter (6½ side)
https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-kunne-vi-have-undgaaet-besaettelsen_160316 - 30 minutter (6½ side)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/anders-fogh-rasmussen-v-om-samarbejdspolitikken-29-august-2003 (2½ side)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/kampen-om-historien-midt-i-en-ny-mellemkrigstid-11032415392 - 60 minutter (15 sider)
Nielsen, Flemming Steen (1986) ”En kritik af den totalitære statstanke” i Politiske ideologier: fra Platon til Mao. s. 315-320. Udgivet 1986, 4. udgave (5 sider)
I alt 87 sider
De faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Ideologiernes kamp: Kold krig
I dette forløb fokuserer vi på den kolde krig i almindelighed og Kina i særdeleshed. Vi undersøger hvad der leder op til massakren i Beijing i 1989.
Pensum:
Frederiksen, Peter (2020) Vores Verdenshistorie 3. København: Forlaget Columbus. s 131-135, 136-144, 234-242. (23 sider)
Larsen, Henrik Bonne & Smitt, Thorkil (2010) Kina efter 1840 s. 98-105 (8 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=MVojdUGYLCE (Cold War - Korea 1949-1953) – CNN Cold War series – 46 minutter (11½ side)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/nixon-og-mao-indledte-partnerskab-50-aar-siden-nu-er-kina-og-usas-forhold-paa-frysepunktet (4 sider)
Shanghaikommunikéet (på engelsk) (5 sider)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/kampen-om-historien-arven-efter-tiananmen-massakren-11032215502 - 60 minutter (15 sider)
I alt 66,5 sider
De faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kronologiforløb
I dette kronologiforløb har vi fokus på brugen af historiske analogier med udgangspunkt i antikken.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091450",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091450",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091450"
}